abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 21 december 2009 @ 15:52:25 #1
247161 ikke043
Skippy, the rain won`t come !
pi_75882990
Een kleine inleiding, Ik ben in de brugklas gediagnostiseerd met HB-problematiek. Ik werd toe geconfrontreerd met het feit dat ik veel sneller denk als dat ik kan handelen.

Nu ben ik vandaag weer tegen een probleem aangelopen tijdens mijn schoolexamen wiskunde B. Ik heb elke vraag in seconden in mijn hoofd beantwoord. Vervolgens ga ik het opschrijven en loop ik tegen het probleem
aan dat ik bij elke som wel weer iets vergeet, en niet meer kan achterhalen wat ik eerder heb bedacht.

Ik neem aan dat ik niet de enige ben. Dus heb jij hier ook mee te maken gehad of ken je iemand die dat heeft. Vertel me dan a.u.b. wat je hier aan hebt gedaan.
Don't know where to go
But I lock and load
Shoot that sky till the moon explode
Moon explode
  maandag 21 december 2009 @ 15:54:45 #2
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_75883076
Is hoogbegaafdheid nu ook al iets wat gediagnosticeerd wordt? Gewoon niet zeuren, school afmaken en een goede baan nemen.
The End Times are wild
  maandag 21 december 2009 @ 15:55:34 #3
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_75883122
quote:
Nu ben ik vandaag weer tegen een probleem aangelopen tijdens mijn schoolexamen wiskunde B. Ik heb elke vraag in seconden in mijn hoofd beantwoord. Vervolgens ga ik het opschrijven en loop ik tegen het probleem
aan dat ik bij elke som wel weer iets vergeet, en niet meer kan achterhalen wat ik eerder heb bedacht.
Waarom kan je dat niet in seconden opnieuw bedenken dan? Het lijkt er namelijk op dat wat je bedacht had toch niet lijkt te kloppen, en je daar pas bij het opschrijven achter komt.
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_75883144
quote:
Op maandag 21 december 2009 15:54 schreef LXIV het volgende:
Is hoogbegaafdheid nu ook al iets wat gediagnosticeerd wordt? Gewoon niet zeuren, school afmaken en een goede baan nemen.
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
  maandag 21 december 2009 @ 15:57:11 #5
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_75883205
quote:
Op maandag 21 december 2009 15:56 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

kan er een regeltje tekst af?
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_75883210
quote:
Op maandag 21 december 2009 15:56 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Ik steun hem daarin, hoor.
"Social order at the expense of liberty is hardly a bargain."
  maandag 21 december 2009 @ 15:57:55 #7
247161 ikke043
Skippy, the rain won`t come !
pi_75883232
quote:
Op maandag 21 december 2009 15:55 schreef GlowMouse het volgende:

[..]

Waarom kan je dat niet in seconden opnieuw bedenken dan? Het lijkt er namelijk op dat wat je bedacht had toch niet lijkt te kloppen, en je daar pas bij het opschrijven achter komt.
Het probleem is dat het wel klopt, ik kan alleen niet meer achterhalen wat ik eerder heb bedacht.
Don't know where to go
But I lock and load
Shoot that sky till the moon explode
Moon explode
pi_75883249
quote:
Op maandag 21 december 2009 15:57 schreef GlowMouse het volgende:

[..]

kan er een regeltje tekst af?
Lijkt me vrij duidelijk. Als iemand helemaal niets begrepen heeft van een bepaalde problematiek, dan raad ik 'm aan zich er niet mee te bemoeien en al helemaal geen domme kortzichtige opmerkingen te plaatsen.
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
pi_75883263
Kun je met je hoogbegaafdheidsproblematiek niet even je Nederlands in een paar seconden verbeteren?
  maandag 21 december 2009 @ 15:59:02 #10
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_75883287
quote:
Op maandag 21 december 2009 15:56 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Tja, FH, vroeger was alles anders (en beter).
Je had slimme kinderen en die gingen naar het gymnasium en je had domme kinderen en die gingen naar de LTS. Nu heb je kinderen met HB-problematiek, PDD-NOS problematiek, dyslectie, een taalachterstand en ga zo maar (eindeloos door). En al die kinderen moeten dan met een speciaal rugzakje allemaal dingen doen om uiteindelijk in de wajong terecht te komen. Ik vind dat geen vooruitgang.
The End Times are wild
  maandag 21 december 2009 @ 15:59:44 #11
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_75883316
quote:
Op maandag 21 december 2009 15:58 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Lijkt me vrij duidelijk. Als iemand helemaal niets begrepen heeft van een bepaalde problematiek, dan raad ik 'm aan zich er niet mee te bemoeien en al helemaal geen domme kortzichtige opmerkingen te plaatsen.
Er zijn best veel mensen in Nederland ervan overtuigd dat je met labeltjes plakken de problemen alleen maar groter maakt.
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
  maandag 21 december 2009 @ 16:00:05 #12
247161 ikke043
Skippy, the rain won`t come !
pi_75883332
quote:
Op maandag 21 december 2009 15:54 schreef LXIV het volgende:
Is hoogbegaafdheid nu ook al iets wat gediagnosticeerd wordt? Gewoon niet zeuren, school afmaken en een goede baan nemen.
Ik heb mijn HAVO af. Het gaat me om een VWO wiskunde B certificaat.
En hoe wil je weten of iemand hoogbegaafd is zonder het te diagnosticeren ?
Don't know where to go
But I lock and load
Shoot that sky till the moon explode
Moon explode
  maandag 21 december 2009 @ 16:00:49 #13
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_75883363
quote:
Op maandag 21 december 2009 15:57 schreef ikke043 het volgende:

[..]

Het probleem is dat het wel klopt, ik kan alleen niet meer achterhalen wat ik eerder heb bedacht.
Dan is je geheugen misschien niet zo goed, maar dat kun je toch opvangen door het hele probleem opnieuw op te lossen?
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_75883367
quote:
Op maandag 21 december 2009 15:59 schreef LXIV het volgende:

[..]

Tja, FH, vroeger was alles anders (en beter).
Je had slimme kinderen en die gingen naar het gymnasium en je had domme kinderen en die gingen naar de LTS. Nu heb je kinderen met HB-problematiek, PDD-NOS problematiek, dyslectie, een taalachterstand en ga zo maar (eindeloos door). En al die kinderen moeten dan met een speciaal rugzakje allemaal dingen doen om uiteindelijk in de wajong terecht te komen. Ik vind dat geen vooruitgang.
HB'ers hebben, om te beginnen, geen 'rugzakje', maar dat terzijde.

'Vroeger' wist men het gewoon niet (want geen kennis).
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
  maandag 21 december 2009 @ 16:01:16 #15
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_75883384
quote:
Op maandag 21 december 2009 16:00 schreef ikke043 het volgende:

[..]

Ik heb mijn HAVO af. Het gaat me om een VWO wiskunde B certificaat.
En hoe wil je weten of iemand hoogbegaafd is zonder het te diagnosticeren ?
Een diagnose impliceert dat het om een medische aandoening gaat. En dat is het mi niet. En wat is tegenwoordig dan hoogbegaafd? Ben je dat al met een iq van 130 ofzo? Dat heb je al nodig om een fatsoenlijike universitaire studie te doen, dat geldt voor bosjes mensen die daar verder helemaal geen problemen mee hebben.
The End Times are wild
pi_75883409
quote:
Op maandag 21 december 2009 15:54 schreef LXIV het volgende:
Is hoogbegaafdheid nu ook al iets wat gediagnosticeerd wordt? Gewoon niet zeuren, school afmaken en een goede baan nemen.
Lekker kortzichtig.

Natuurlijk, omdat het problemen kan veroorzaken. Als je in een schoolsysteem terecht komt waarbij je afgeremd wordt, dan betekent het sowieso dat het een probleem is. Ons systeem is -vaak- niet ingesteld op mensen die HB zijn. Het kan bijvoorbeeld gebeuren dat mensen hun school niet afmaken, omdat ze er niet passen. Of dat ze gaan onderpresteren of probleemgedrag gaan vertonen.
In some cases, resentment can result simply from being on the receiving end of good arguments. Collini
How much more precious is a little humanity than all the rules in the world.Piaget
pi_75883422
quote:
Op maandag 21 december 2009 15:59 schreef GlowMouse het volgende:

[..]

Er zijn best veel mensen in Nederland ervan overtuigd dat je met labeltjes plakken de problemen alleen maar groter maakt.
Dat zal best. Goed dat de gemiddelde Nederlander geen kaas heeft gegeten van wat voor problematiek dan ook en maar simpel vanuit een onderbuikgevoel maar wat bij elkaar blaat. Niet gehinderd door wat voor kennis dan ook. ( 'Wajong' )
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
  maandag 21 december 2009 @ 16:02:25 #18
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_75883428
quote:
Op maandag 21 december 2009 16:00 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

HB'ers hebben, om te beginnen, geen 'rugzakje', maar dat terzijde.

'Vroeger' wist men het gewoon niet (want geen kennis).
Nee, maar er waren wel slimme kinderen. En die gingen gewoon naar hoger onderwijs. Verder geen gezeik.

Bovendien denkt tegenwoordig iedereen met een IQ van boven de 135 dat hij hoogbegaafd is.
The End Times are wild
pi_75883503
quote:
Op maandag 21 december 2009 16:02 schreef LXIV het volgende:

Verder geen gezeik.
Dat gezeik is er dus vaak wel.
In some cases, resentment can result simply from being on the receiving end of good arguments. Collini
How much more precious is a little humanity than all the rules in the world.Piaget
pi_75883530
quote:
Op maandag 21 december 2009 16:02 schreef LXIV het volgende:

[..]

Nee, maar er waren wel slimme kinderen. En die gingen gewoon naar hoger onderwijs. Verder geen gezeik.

Bovendien denkt tegenwoordig iedereen met een IQ van boven de 135 dat hij hoogbegaafd is.
De (algemeen aangenomen) definitie is >130. (dat is ongeveer 2% van alle mensen)

Het punt is dat er bij sommigen problemen ontstaan en anderen niet. Dat is gewoon een feit. Dat dat dan in 'laten we met z'n allen gemiddeld zijn-Nederland' wordt afgedaan als geneuzel, zegt meer over die mensen.

[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
  maandag 21 december 2009 @ 16:05:08 #21
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_75883559
quote:
Op maandag 21 december 2009 16:02 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Dat zal best. Goed dat de gemiddelde Nederlander geen kaas heeft gegeten van wat voor problematiek dan ook en maar simpel vanuit een onderbuikgevoel maar wat bij elkaar blaat. Niet gehinderd door wat voor kennis dan ook. ( 'Wajong' )
Iedereen komt tijdens zijn schoolperiode wel met bepaalde zaken in aanraking die scholing in de weg staan; verslaving, problemen met de thuissituatie, criminaliteit, hobby die veel tijd kost, verzin het maar. Waarom zou je alles moeten benoemen? Het gaat een hoop geld in om, maar wat is nou het concrete resultaat?
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
  maandag 21 december 2009 @ 16:05:09 #22
247161 ikke043
Skippy, the rain won`t come !
pi_75883561
quote:
Op maandag 21 december 2009 15:59 schreef LXIV het volgende:

[..]

Tja, FH, vroeger was alles anders (en beter).
Je had slimme kinderen en die gingen naar het gymnasium en je had domme kinderen en die gingen naar de LTS. Nu heb je kinderen met HB-problematiek, PDD-NOS problematiek, dyslectie, een taalachterstand en ga zo maar (eindeloos door). En al die kinderen moeten dan met een speciaal rugzakje allemaal dingen doen om uiteindelijk in de wajong terecht te komen. Ik vind dat geen vooruitgang.
Ten eerste ben ik niet iemand met een rugzakje, nooit gehad & ben ik ook niet van plan aan te vragen. Overigens ben ik wel blij met mijn label, ik weet nu wat het probleem is. En ik probeer nu een oplossing te zoeken, zonder er ¤10.000 voor te betalen.
Don't know where to go
But I lock and load
Shoot that sky till the moon explode
Moon explode
pi_75883592
Je hoeft niet te weten of iemand hoogbegaafd is, en je hoeft dus ook niet te diagnosticeren. Ik heb het ook ooit laten doen, omdat mijn school dacht dat mijn geblow en gespijbel daardoor kwam. En dan heb je een mooi certificaat van Mensa, en dan blow en spijbel je nog steeds.

Je zult met jezelf en al je mogelijke 'problematiek' moet leren omgaan en meestal gaat dat een stuk beter door het niet als problematiek te zien en vooral door ver weg te blijven van goedbedoelende hulpverleningsmutsen.
pi_75883626
quote:
Op maandag 21 december 2009 16:05 schreef GlowMouse het volgende:

[..]

Iedereen komt tijdens zijn schoolperiode wel met bepaalde zaken in aanraking die scholing in de weg staan; verslaving, problemen met de thuissituatie, criminaliteit, hobby die veel tijd kost, verzin het maar. Waarom zou je alles moeten benoemen? Het gaat een hoop geld in om, maar wat is nou het concrete resultaat?
Die problemen moeten ze ook niet laten zitten.
In some cases, resentment can result simply from being on the receiving end of good arguments. Collini
How much more precious is a little humanity than all the rules in the world.Piaget
  maandag 21 december 2009 @ 16:06:44 #25
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_75883628
quote:
Op maandag 21 december 2009 16:05 schreef ikke043 het volgende:

[..]

Ten eerste ben ik niet iemand met een rugzakje, nooit gehad & ben ik ook niet van plan aan te vragen. Overigens ben ik wel blij met mijn label, ik weet nu wat het probleem is. En ik probeer nu een oplossing te zoeken, zonder er ¤10.000 voor te betalen.
Ik vind hoogbegaafdheid een gift en geen probleem. Waarom alles wat enigszins afwijkt van de norm meteen als probleem bestempelen?
The End Times are wild
  maandag 21 december 2009 @ 16:07:19 #26
272649 Louis22
Exil im Salon
pi_75883650
quote:
Op maandag 21 december 2009 16:00 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

HB'ers hebben, om te beginnen, geen 'rugzakje', maar dat terzijde.

'Vroeger' wist men het gewoon niet (want geen kennis).
Weet je dat ik soms wakker lig omdat ik het zo tragisch vind dat de mensheid al die tijd zonder die kennis heeft moeten leven? Plato, Newton, Einstein; allemaal WISTEN ze niet, want, zoals je heel scherpt opmerkt, 'geen kennis'. De arme, onwetende drommels.
  maandag 21 december 2009 @ 16:08:01 #27
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_75883683
quote:
Op maandag 21 december 2009 16:06 schreef Soempie het volgende:

[..]

Die problemen moeten ze ook niet laten zitten.
uiteindelijk zul je toch jezelf moeten redden in de maatschappij, dus het is juist goed om er zonder labels en hulpverleners uit te komen
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_75883691
quote:
Op maandag 21 december 2009 16:05 schreef GlowMouse het volgende:

[..]

Iedereen komt tijdens zijn schoolperiode wel met bepaalde zaken in aanraking die scholing in de weg staan; verslaving, problemen met de thuissituatie, criminaliteit, hobby die veel tijd kost, verzin het maar. Waarom zou je alles moeten benoemen? Het gaat een hoop geld in om, maar wat is nou het concrete resultaat?
Er is niets voor HB'ers, overigens. Geen potjes, niets. Puur vanuit het idee dat leeft 'ow, die zijn slim... die lossen het zelf wel op.....'

Waarom je alles zou moeten benoemen? 'Moeten' niet, maar waarom het laten als het gewoon 'kan'? Omdat het anders is dan anders? Omdat mensen/kinderen misschien een makkelijker start maken of beter terecht komen?

Er zit daar gewoon een hoop potentie in onderwijs-ontwikkelingsland Nederland, maar dat benutten we maar niet, omdat alles maar gemiddeld moet zijn.
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
pi_75883702
quote:
Op maandag 21 december 2009 16:05 schreef ShadyLane het volgende:
Je hoeft niet te weten of iemand hoogbegaafd is, en je hoeft dus ook niet te diagnosticeren. Ik heb het ook ooit laten doen, omdat mijn school dacht dat mijn geblow en gespijbel daardoor kwam. En dan heb je een mooi certificaat van Mensa, en dan blow en spijbel je nog steeds.

Je zult met jezelf en al je mogelijke 'problematiek' moet leren omgaan en meestal gaat dat een stuk beter door het niet als problematiek te zien en vooral door ver weg te blijven van goedbedoelende hulpverleningsmutsen.
Natuurlijk is het goed te weten wat er aan de hand is, omdat je dan ook een handvat hebt voor de behandeling. Soms komen dezelfde problemen voor bij verschillende zaken. Komen de gedragsproblemen bijvoorbeeld door HB of door iets anders? Dan is het goed om te weten wat er aan de hand is.
In some cases, resentment can result simply from being on the receiving end of good arguments. Collini
How much more precious is a little humanity than all the rules in the world.Piaget
pi_75883737
quote:
Op maandag 21 december 2009 16:06 schreef LXIV het volgende:

[..]

Ik vind hoogbegaafdheid een gift en geen probleem. Waarom alles wat enigszins afwijkt van de norm meteen als probleem bestempelen?
Spijker op z'n kop. Bedankt voor het benadrukken van mijn 'gemiddeld is goed'-verhaal.
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
  maandag 21 december 2009 @ 16:09:31 #31
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_75883739
quote:
Op maandag 21 december 2009 16:07 schreef Louis22 het volgende:

[..]

Weet je dat ik soms wakker lig omdat ik het zo tragisch vind dat de mensheid al die tijd zonder die kennis heeft moeten leven? Plato, Newton, Einstein; allemaal WISTEN ze niet, want, zoals je heel scherpt opmerkt, 'geen kennis'. De arme, onwetende drommels.
Hadden ze het maar geweten. Nu zijn ze heel enthousiast aan de slag gegaan met allerlei wetenschappelijke vraagstukken, terwijl ze eigenlijk in een hoekje hadden moeten zitten huilen omdat ze een probleem hadden.
The End Times are wild
pi_75883762
quote:
Op maandag 21 december 2009 16:08 schreef GlowMouse het volgende:

[..]

uiteindelijk zul je toch jezelf moeten redden in de maatschappij, dus het is juist goed om er zonder labels en hulpverleners uit te komen
En soms loopt het uit de hand en kom je er zelf niet goed uit.
quote:
Op maandag 21 december 2009 16:08 schreef Five_Horizons het volgende:


Waarom je alles zou moeten benoemen? 'Moeten' niet, maar waarom het laten als het gewoon 'kan'? Omdat het anders is dan anders? Omdat mensen/kinderen misschien een makkelijker start maken of beter terecht komen?
En dit dus.
In some cases, resentment can result simply from being on the receiving end of good arguments. Collini
How much more precious is a little humanity than all the rules in the world.Piaget
pi_75883789
quote:
Op maandag 21 december 2009 16:08 schreef Soempie het volgende:
Natuurlijk is het goed te weten wat er aan de hand is, omdat je dan ook een handvat hebt voor de behandeling.
Dat bedoel ik dus.
pi_75883790
quote:
Op maandag 21 december 2009 16:06 schreef LXIV het volgende:

[..]

Ik vind hoogbegaafdheid een gift en geen probleem. Waarom alles wat enigszins afwijkt van de norm meteen als probleem bestempelen?
Het is ook een gift, maar omdat het onderwijs er niet op ingericht is kan het problemen veroorzaken.
In some cases, resentment can result simply from being on the receiving end of good arguments. Collini
How much more precious is a little humanity than all the rules in the world.Piaget
pi_75883809
quote:
Op maandag 21 december 2009 16:10 schreef ShadyLane het volgende:

[..]

Dat bedoel ik dus.
Je zegt dat je geen diagnose hoeft te hebben?
In some cases, resentment can result simply from being on the receiving end of good arguments. Collini
How much more precious is a little humanity than all the rules in the world.Piaget
  maandag 21 december 2009 @ 16:11:55 #36
272649 Louis22
Exil im Salon
pi_75883837
quote:
Op maandag 21 december 2009 16:09 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Spijker op z'n kop. Bedankt voor het benadrukken van mijn 'gemiddeld is goed'-verhaal.
Strijkt uniforme behandeling dat afwijkende dan niet juist weg? Is iedereen niet zelf zijn beste psycholoog? En is zelf je problemen oplossend niet goed voor je karakter?
  maandag 21 december 2009 @ 16:13:02 #37
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_75883892
quote:
Op maandag 21 december 2009 16:08 schreef Soempie het volgende:

[..]

Natuurlijk is het goed te weten wat er aan de hand is, omdat je dan ook een handvat hebt voor de behandeling.
Oh, je wilt het gaan 'behandelen'?
quote:
Op maandag 21 december 2009 16:08 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Waarom je alles zou moeten benoemen? 'Moeten' niet, maar waarom het laten als het gewoon 'kan'? Omdat het anders is dan anders? Omdat mensen/kinderen misschien een makkelijker start maken of beter terecht komen?

Er zit daar gewoon een hoop potentie in onderwijs-ontwikkelingsland Nederland, maar dat benutten we maar niet, omdat alles maar gemiddeld moet zijn.
Ik kijk even vanuit mijn eigen perspectief, en de enige persoon waarvan ik wist dat hij hoogbegaafd is (en zich heeft laten testen) kon alles op zijn HB-heid afschuiven en is uiteindelijk vroegtijdig met school gestopt. Degenen die zich niet hebben laten testen (en toch zeker ook niet dom zijn) hebben het juist wel ver geschopt. En dat is het risico van een label: 'oh hij hoort dit te doen'.
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
  maandag 21 december 2009 @ 16:14:47 #38
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_75883940
Het is nu een HB-discussie geworden, maar volgens mij is dat helemaal niet nodig. Ik heb geen idee of ik ook HB ben, maar ik heb wel VWO met wiskunde B gedaan en ken het probleem. Overigens niet alleen met wiskundige, maar later ook met juridische vraagstukken.

Wat ik zelf soms deed, is kladpapier gebruiken. Daarop schrijf je in afkortingen en/of pijltjes de denkrichting uit je hoofd op. Heel schematisch dus. Vervolgens werk je dat 'in het net' uit.

Volgens mij heeft het niks met HB te maken. Denken doe je nu eenmaal sneller dan uitwerken. Voor dat verschil moet je trucjes bedenken en als je echt HB bent, dan lukt je dat wel.
pi_75883956
quote:
Op maandag 21 december 2009 16:11 schreef Louis22 het volgende:

[..]

Strijkt uniforme behandeling dat afwijkende dan niet juist weg? Is iedereen niet zelf zijn beste psycholoog? En is zelf je problemen oplossend niet goed voor je karakter?
Ja, heel leuk dat jij het gered hebt zonder hulp van je ouders, toen je voor het eerst op je fietsje stapte, maar dat geldt niet voor de meeste mensen.

Waarmee ik maar wil zeggen dat er soms dingen zijn waar je tegenaan loopt en zonder adequate hulp niet goed uitkomt. Moeten we maar alles laten zitten, omdat het 'niet in het plaatje' past? Een uniforme behandeling strijkt het 'afwijkende' niet weg, maar onderkent het gewoon niet.

Elk kind is anders en gemiddeld genomen valt iedereen prima in het bestaande schoolsysteem, maar aan de 'onderkant' en 'bovenkant' (en ik heb een hekel aan dat soort kwalificaties) vallen kinderen buiten de boot, omdat we allemaal zonodig 'uniform' moeten zijn.

en eigenlijk is het jammer voor TS dat 'ie z'n topic kwijt is.....
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
pi_75884051
Ik denk dat vrijwel alle kindertjes die ik in mijn gymnasiumklassen heb zitten bij het een of andere onderzoek wel tot 'hoogbegaafd' bestempeld zouden kunnen worden en als dat zou gebeuren zie ik de meerwaarde daarvan niet in, nee.

Ik vind het trouwens ook gejank dat "je in Nederland niet boven de middelmaat mag uitsteken". Ik zie jaar na jaar leerlingen prachtige prijzen winnen in wiskunde-, natuurkunde-, biologie-, scheikundeolympiades, ik zie ze naar buitenlanden mogen afreizen omdat ze een vertaalwedstrijd hebben gewonnen, of een semester naar Duitsland mogen omdat ze een "wees briljant in Duits"-wedstrijd hebben gewonnen. Ik zie een volle aula een staande ovatie geven voor een leerling die prachtig zingt, of danst, of piano speelt, of toneelspeelt. Ik zie op het prikbord krantenartikelen waarin leerlingen die een finaleplaats haalden op het NK in een of andere sport worden bejubeld.

Je kunt in Nederland prima boven de middelmaat uitsteken zonder dat er vervelend tegen je wordt gedaan. Sterker nog, je wordt bejubeld. Vervelende reacties krijg je eerder als je niet boven de middelmaat uitsteekt en voortdurend roept dat dat komt omdat je eigenlijk boven de middelmaat uitsteekt maar het er "door de maatschappij" niet uitkomt. En gek genoeg hoor je die klacht altijd alleen over intelligentie. Ik heb nog nooit iemand horen zeggen dat hij eigenlijk een briljant hockeytalent is maar afgeremd wordt door de ietwat minder goed hockeyende maatschappij.
  maandag 21 december 2009 @ 16:19:34 #41
272649 Louis22
Exil im Salon
pi_75884096
quote:
Op maandag 21 december 2009 16:15 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Ja, heel leuk dat jij het gered hebt zonder hulp van je ouders, toen je voor het eerst op je fietsje stapte, maar dat geldt niet voor de meeste mensen.

Waarmee ik maar wil zeggen dat er soms dingen zijn waar je tegenaan loopt en zonder adequate hulp niet goed uitkomt. Moeten we maar alles laten zitten, omdat het 'niet in het plaatje' past? Een uniforme behandeling strijkt het 'afwijkende' niet weg, maar onderkent het gewoon niet.

Elk kind is anders en gemiddeld genomen valt iedereen prima in het bestaande schoolsysteem, maar aan de 'onderkant' en 'bovenkant' (en ik heb een hekel aan dat soort kwalificaties) vallen kinderen buiten de boot, omdat we allemaal zonodig 'uniform' moeten zijn.

en eigenlijk is het jammer voor TS dat 'ie z'n topic kwijt is.....
Met die 'uniforme behandeling' bedoelde ik de behandeling door ene psycholoog, niet door 'het systeem'.
  maandag 21 december 2009 @ 16:19:57 #42
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_75884110
Wat ik vooral irritant vind aan die hele HB-discussies is dat tegenwoordig iedereen die maar een klein stukje boven de middelmaat uitsteekt al meteen zo genoemd wordt. En zelfs mensen die er gewoon onder zitten.
The End Times are wild
pi_75884124
quote:
Op maandag 21 december 2009 15:52 schreef ikke043 het volgende:
Ik neem aan dat ik niet de enige ben. Dus heb jij hier ook mee te maken gehad of ken je iemand die dat heeft. Vertel me dan a.u.b. wat je hier aan hebt gedaan.
Je bent niet de enige inderdaad

Het heeft mij jaren gekost om te achterhalen wat er nou eigenlijk gebeurt. Het is een beetje alsof je hoofd zo snel gaat dat je dat niet kan bijhouden. M.a.w. je weet het antwoord wel, maar niet hoe je er gekomen bent.
En als je het nog weet, is dat vaak niet de berekening die je docent wilde zien. (tenminste in mijn tijd niet).
Die snelle denkwijze van je is op dit moment alleen handig bij vragen waar je alleen antwoord op hoeft te geven, en niet de berekening.
Soms voelde ik me gewoon of ik zat te gokken. Het kost wat tijd om er op te leren vertrouwen dat je antwoord goed is.
Ik heb wel eens een half punt gehad voor zo'n vraag, dus wel het goede antwoord, maar de berekening was niet goed.
Too bad, dat Wiskunde nou net een vak is waarbij de weg er naar toe heel belangrijk is. Ofwel, de berekening telt zwaar. Ik denk dat je dat eens moet bespreken met je docent, hoe je dat kunt invullen.
Je kunt ook proberen een tandje terug te schakelen en daadwerkelijk gebruik te maken van de rekenmethodes zoals die voorgeschreven zijn. Je gebruikt dan alleen niet je talent. Of minder.
Ik ben gewoon gestopt met wiskunde (ik was sowieso geen betaklant).
Zoek ook eens wat dingen op over top-down leren. Heel belangrijk, en wellicht verhelderend.

Je moet het zo zien, een gemiddeld begaafd iemand gaat van A naar F via B, C, D en E.
Een hoogbegaafde gaat van A naar F via C. En éigenlijk het liefst van F naar A.
Helaas vraagt het regulier onderwijs vaak die B,D en/of E van je. Maar die heb jij onderweg niet gezien.
Dus je kunt ze ook niet oplepelen.

Oh, er wordt door mensen gezegd dat een "diagnose" niet belangrijk is, maar neem van mij aan dat het dat zeker wel is. Ik was 20 zeer frustrerende jaren verder voor ik snapte hoe mijn hoofd werkte en vooral dat het bij heel veel mensen niet zo werkt.
pi_75884147
quote:
Op maandag 21 december 2009 16:13 schreef GlowMouse het volgende:

[..]

Oh, je wilt het gaan 'behandelen'?
Ja.

Als de problemen komen door HB, dan ga je daar mee aan de slag. Stel dat het komt door ADHD of iets anders, dan ga je op een heel andere manier met de problemen om.

Ik wil graag het onderwijs voor die mensen aanpassen, zodat ze zich optimaal kunnen ontwikkelen. Daarbij weet ik dat er veel problemen kunnen spelen, zoals gedragsproblemen en daarvoor is 'behandeling' nodig. Het klinkt vreemd, omdat het iets positiefs lijkt, maar in ons schoolsysteem zitten die kinderen niet op hun plek. Dan is 'behandeling' nodig, als in: een andere vorm van onderwijs.
quote:
Op maandag 21 december 2009 16:11 schreef Louis22 het volgende:

En is zelf je problemen oplossend niet goed voor je karakter?
Is die vrijheid er? De kinderen moeten toch mee met wat er door de overheid/ school/ leerkracht wordt voorgeschreven?

Waarom zouden we voor kinderen die niet mee kunnen komen wel extra aandacht ter beschikking stellen, maar niet voor mensen die boven de norm kunnen presteren? Ze kunnen dat en zouden het ook moeten mogen, maar in plaats daarvan worden ze afgeremd. Zonde wat mij betreft en heel frustrerend voor die mensen.
In some cases, resentment can result simply from being on the receiving end of good arguments. Collini
How much more precious is a little humanity than all the rules in the world.Piaget
pi_75884182
quote:
Op maandag 21 december 2009 16:19 schreef LXIV het volgende:
Wat ik vooral irritant vind aan die hele HB-discussies is dat tegenwoordig iedereen die maar een klein stukje boven de middelmaat uitsteekt al meteen zo genoemd wordt. En zelfs mensen die er gewoon onder zitten.
Ik vind het zelf ook wel irritant dat dit argument altijd naar boven komt als iemand een vraag stelt over HB.
Ik herken heel goed wat TS zegt, en hij stelt een vraag. We hoeven het toch niet over de zogenaamde hype te hebben?
pi_75884210
Ik zeg niet dat je HB moet behandelen , maar wel de problemen die kunnen spelen door de HB.
In some cases, resentment can result simply from being on the receiving end of good arguments. Collini
How much more precious is a little humanity than all the rules in the world.Piaget
pi_75884302
quote:
Op maandag 21 december 2009 16:20 schreef lezzer het volgende:
Oh, er wordt door mensen gezegd dat een "diagnose" niet belangrijk is, maar neem van mij aan dat het dat zeker wel is. Ik was 20 zeer frustrerende jaren verder voor ik snapte hoe mijn hoofd werkte en vooral dat het bij heel veel mensen niet zo werkt.
Ik ben bang dat je ook met diagnose die frustrerende jaren zou hebben gehad.

Wat het "reguliere schoolsysteem" betreft denk ik dat 80% van de zogenaamde hoogbegaafden er al flink mee geholpen zou zijn als er in VWO weer mensen voor de klas kwamen die zelf ook VWO hebben gedaan. En op de basisschool een juf met een VMBO-plus denkniveau.

Dan kan een grotere groep leerlingen gewoon uitdaging geboden worden en is de groep leerlingen die op jonge leeftijd al moeten leren "zelf uitdaging te vinden" omdat de juf daar niets in kan betekenen een stuk kleiner dan nu.
pi_75884319
quote:
Op maandag 21 december 2009 16:18 schreef ShadyLane het volgende:


Ik vind het trouwens ook gejank dat "je in Nederland niet boven de middelmaat mag uitsteken". Ik zie jaar na jaar leerlingen prachtige prijzen winnen in wiskunde-, natuurkunde-, biologie-, scheikundeolympiades, ik zie ze naar buitenlanden mogen afreizen omdat ze een vertaalwedstrijd hebben gewonnen, of een semester naar Duitsland mogen omdat ze een "wees briljant in Duits"-wedstrijd hebben gewonnen. Ik zie een volle aula een staande ovatie geven voor een leerling die prachtig zingt, of danst, of piano speelt, of toneelspeelt. Ik zie op het prikbord krantenartikelen waarin leerlingen die een finaleplaats haalden op het NK in een of andere sport worden bejubeld.

Je kunt in Nederland prima boven de middelmaat uitsteken zonder dat er vervelend tegen je wordt gedaan. Sterker nog, je wordt bejubeld. Vervelende reacties krijg je eerder als je niet boven de middelmaat uitsteekt en voortdurend roept dat dat komt omdat je eigenlijk boven de middelmaat uitsteekt maar het er "door de maatschappij" niet uitkomt. En gek genoeg hoor je die klacht altijd alleen over intelligentie. Ik heb nog nooit iemand horen zeggen dat hij eigenlijk een briljant hockeytalent is maar afgeremd wordt door de ietwat minder goed hockeyende maatschappij.
Die voorbeelden zijn er ook. Ik heb dan ook nergens beweerd dat er geen HB'ers zijn zónder problemen. Wel is het gewoon zo dat er HB'ers zijn mét problemen die met wat goede hulp zouden kunnen omgaan met die problemen.

Aandacht daar op vestigen levert wel degelijk vervelende reacties op (zie diverse topics hier).
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
pi_75884416
quote:
Op maandag 21 december 2009 16:25 schreef Five_Horizons het volgende:
Die voorbeelden zijn er ook. Ik heb dan ook nergens beweerd dat er geen HB'ers zijn zónder problemen. Wel is het gewoon zo dat er HB'ers zijn mét problemen die met wat goede hulp zouden kunnen omgaan met die problemen.

Aandacht daar op vestigen levert wel degelijk vervelende reacties op (zie diverse topics hier).
M.i. ligt de focus daar verkeerd. Het probleem is niet de hoogbegaafdheid. Het probleem is dat iemand niet de emotionele vaardigheden bezit die zijn even slimme buurjongen wel heeft. Ik denk dat de reacties een stuk minder vervelend zouden zijn als iemand zou aangeven dat hij problemen heeft omdat hij emotioneel niet zo sterk is.
pi_75884433
quote:
Op maandag 21 december 2009 16:19 schreef Louis22 het volgende:

[..]

Met die 'uniforme behandeling' bedoelde ik de behandeling door ene psycholoog, niet door 'het systeem'.
Er is momenteel niet veel anders. (goedbedoelde projecten als Leonardo-scholen daargelaten)

Pas vorig jaar is er wat geld vrijgemaakt door OC&W en dat geld is nog steeds niet besteed, omdat men niet zo goed weet wat ze kunnen doen om het daadwerkelijk goed te besteden.
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')