abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_75891800
quote:
Op maandag 21 december 2009 18:39 schreef ShadyLane het volgende:

[..]

Het "systeem" heet "de wereld". In deze wereld komen veel mensen tot grootse prestaties, briljante prestaties, Nobelprijswaardige prestaties. Maar het blijft wel nog steeds de wereld waar ze in moeten zien te leven.

Ik heb er geen enkele moeite mee om leerlingen die moeiteloos negens halen voor mijn vak de vrijheid te geven weg te blijven tijdens mijn lessen en in die tijd iets anders te doen waarmee ze alles uit zichzelf halen. Maar dat is vers twee nadat ze eerst de basics van functioneren in deze wereld hebben geleerd (zolang ze die niet beheersen, halen ze geen negens).

In het geval van de TS betekent dat dat ie eerst zal moeten leren de tussenstapjes op te schrijven, omdat ie anders nergens een baan of een promotieplek krijgt (of 'm in elk geval niet kan vasthouden). Pas als ie die basics onder de knie heeft, en dat moet echt wel lukken voor iemand met zo'n hoge intelligentie, kan hij voor verdere uitdaging gaan.
Jij zit in het onderwijs?
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
  maandag 21 december 2009 @ 19:32:14 #102
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_75891926
quote:
Op maandag 21 december 2009 18:44 schreef ikke043 het volgende:
Ik zie een proefwerk ook zo, & ik vermoed de meeste HB'ers met mij.

Persoonlijk heb ik weinig aan de stappen uit de boeken. Die stappen zijn globaal, en kan ik zonder problemen opnoemen. Echter de stappen die ik onderneem om aan mijn antwoord te komen(de stappen zijn alleen van toepassing op deze som op zich), zijn nergens te vinden behalve in mijn hoofd. En daar gaat het dan ook fout. Ik hoop dan ook dat het top-down leren mij meer inzicht verschaft in mijn eigen redenatie. Want daar ligt het probleem.
maak het eens concreet hier
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_75893060
quote:
Op maandag 21 december 2009 15:52 schreef ikke043 het volgende:
Een kleine inleiding, Ik ben in de brugklas gediagnostiseerd met HB-problematiek. Ik werd toe geconfrontreerd met het feit dat ik veel sneller denk als dat ik kan handelen.

Nu ben ik vandaag weer tegen een probleem aangelopen tijdens mijn schoolexamen wiskunde B. Ik heb elke vraag in seconden in mijn hoofd beantwoord. Vervolgens ga ik het opschrijven en loop ik tegen het probleem
aan dat ik bij elke som wel weer iets vergeet, en niet meer kan achterhalen wat ik eerder heb bedacht.

Ik neem aan dat ik niet de enige ben. Dus heb jij hier ook mee te maken gehad of ken je iemand die dat heeft. Vertel me dan a.u.b. wat je hier aan hebt gedaan.
Dit probleem had ik ook de eerste twee jaar van m'n schoolcarrière, het niet kunnen opschrijven van stapjes e.d en hierdoor was ik ook steevast de slechtste van de klas in Wiskunde, ookal begreep ik het wel. Ik deed werkelijk niks voor welk vak dan ook, wat vaak boze afdelingsleider tot gevolg had, maar heb het toch 'overleefd' om het zo maar te zeggen.

De uitkomst voor mij was mijn huiswerk maken, niet alles maar gewoon af en toe een beetje, zodat je doorkrijgt hoe je het moet noteren. Als je dus eenmaal weet hoe het moet en welke stapjes je moet volgen, ook al vind je die in het boek minder goed/snel/handig dan je eigen stappen, dan stromen de voldoendes binnen. Het gaat er dus om dat je niet laat zien dat je het kan, maar dat je doet wat zij willen en wat zij vragen. Natuurlijk, er leiden meerdere wegen naar Rome, maar als je niet de gene neemt die zij willen dan schiet het niet op, ook al kom je er wel.

Ik zeg niet dat ik HB ben o.i.d, en vind dat ook niet belangrijk, want kom op, wat heb je er nou aan, maar ik had diezelfde problemen en ben er nu vanaf!
"Underestimate me, I'll take advantage of it"
pi_75893590
quote:
Op maandag 21 december 2009 18:50 schreef Soempie het volgende:
Ik bedoel te zeggen dat ik het onzin vind om het schoolsysteem niet aan te passen. Dat is toch ook al onderverdeeld in bijvoorbeeld havo en vwo? Kun je mij uitleggen wat er mis is om nog een aanpassing te doen voor mensen die meer kunnen en vastlopen in dit systeem?

Behalve het argument: het systeem is nu eenmaal zo en dit is de wereld.
Wat zou je dan precies willen, naast technasium, gymnasium, tweetalig VWO, plusklassen en verbredingstrajecten? Naast de mogelijkheid om lessen te verzuimen als je zonder die lessen probleemloos je diploma kunt halen? Naast de stimulans om je te onderscheiden in olympiades, muziek, sport, onderzoek, toneel, debat? Naast de mogelijkheid om twee, of drie, of vier universitaire studies tegelijk te doen? Naast de mogelijkheid om een klas (of twee) over te slaan? Naast extra filosofie, extra wiskunde, extra onderzoeksprojectjes?

Dit is een oprechte vraag, want m.i. zijn er massa's mogelijkheden voor leerlingen die meer aankunnen en veel van mijn leerlingen maken daar gretig gebruik van. Dat er ook leerlingen zijn die dat om uiteenlopende redenen niet doen is een feit. Zoals ik al schreef was ik er zelf zo een: in plaats van een van die mogelijkheden aan te grijpen ging ik lamlendig in een coffeeshop hangen. Maar de mogelijkheden waren er wel, in groten getale. Ik zou niet weten welke verandering in het schoolsysteem had kunnen voorkomen dat ik in dat hol ging hangen. Een personal coach misschien, iets anders kan ik oprecht niet bedenken.
pi_75893665
Mooi bericht van ervaringsdeskundige draaijer89, hier kun je wat aan hebben TS.
  maandag 21 december 2009 @ 20:09:13 #106
30252 Soempie
Procreating
pi_75893826
quote:
Op maandag 21 december 2009 20:04 schreef ShadyLane het volgende:

Dit is een oprechte vraag, want m.i. zijn er massa's mogelijkheden voor leerlingen die meer aankunnen en veel van mijn leerlingen maken daar gretig gebruik van.
Dat zijn precies de mogelijkheden die ik ook bedoel, dus blijkbaar zijn we het gewoon eens. Helaas zijn op veel scholen die mogelijkheden er -nog- niet.
In some cases, resentment can result simply from being on the receiving end of good arguments. Collini
How much more precious is a little humanity than all the rules in the world.Piaget
pi_75893942
Ook toen er nog geen enkele van die mogelijkheden was wist de ene persoon wel het uiterste uit zichzelf te halen en de andere niet, Soempie. En ook als alle denkbare mogelijkheden er wel zijn, zal de ene er wel gebruik van maken en de andere niet. Het ligt veel minder buiten jezelf dan je denkt.
  maandag 21 december 2009 @ 20:13:02 #108
30252 Soempie
Procreating
pi_75893996
Daarnaast bedoel ik ook, coaching, een plaatsing in een programma speciaal voor HB en eventueel therapie specifiek voor leerlingen die hb zijn (zoals een sova-training), mogelijkheden voor verdieping, enz, enz.
In some cases, resentment can result simply from being on the receiving end of good arguments. Collini
How much more precious is a little humanity than all the rules in the world.Piaget
pi_75894182
quote:
Op maandag 21 december 2009 20:04 schreef ShadyLane het volgende:

[..]

Wat zou je dan precies willen,
Dat er binnen het onderwijs meer kennis komt over HB. De gemiddelde onderwijzer weet echt niet hoe 'ie ermee om moet gaan. (of überhaupt wát het is: 'ow...dan ben je heul slim!!' ) Daarnaast: leuk dat je al die dingen noemt, maar voorlopig zijn al die dingen niet normaal bereikbaar. Er moeten potjes worden aangesproken -moeilijk, moeilijk- , mensen worden omgeschoold - oei....investeren in je werk..hmmm - en tijd worden vrijgemaakt. Feit is: er is nauwelijks geld (er zijn geen rugzakjes voor HB'ers: wél voor iedereen die er 'onderaan' uitvalt (ADHD, autisme, leesblind; en terecht, overigens), pas vorig jaar is er geld beschikbaar gesteld en worden de ervaringsdeskundigen vragen gesteld over wat er in het onderwijs zou moeten veranderen.

Ik blijf het vinden: we zijn in Nederland gefocust op het gemiddelde en vinden een incidentele uitschieter geweldig, maar waarom zouden we er niet naar streven om dat gemiddelde dan maar omhoog te trekken?
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
  maandag 21 december 2009 @ 20:18:46 #110
267651 Klaploper
Wetenschappelijk onderzoeker
pi_75894294
Als je faalt op bijv. het vwo, ook als je nou toevallig hoogbegaafd bent, dan hoor je daar toch gewoon niet thuis? (en dan heb ik het even niet over bijzondere situaties waarbij mensen problemen hebben thuis etc.)
Je kan wel blijven zeggen dat het gebrek aan discipline of het 'niet kunnen opschrijven van tussenstappen' komt door je hoogbegaafdheid, maar ondertussen redt je het nog steeds niet op het vwo. Als je er echt thuishoorde, kon je zelf wel iets bedenken waardoor het beter zou gaan.
Ik vecht met zwervers voor mijn plezier. Binnenkort ook op YouTube!
pi_75894315
Ik baal hier altijd van, je moet tonen wat zij willen zien en niet wat de beste methode is. Probeer te zien welke cruciale stappen er op papier moeten staan om tot het antwoord te komen, een soort flowchart en werk deze daarna dan uit. Je kunt ook van achter naar voren werken, gewoon terugredeneren dus.
"Happiness is not getting more, but wanting less"
pi_75894494
quote:
Op maandag 21 december 2009 20:16 schreef Five_Horizons het volgende:
Daarnaast: leuk dat je al die dingen noemt, maar voorlopig zijn al die dingen niet normaal bereikbaar.
Middelbare scholen concurreren elkaar momenteel de pan uit met ieder een eigen variant van een VWO-plustraject.
pi_75894578
Is nog niemand met die site voor 'ouders van hoogbegaafden' gekomen?
Geweldig om te zien hoe hoe graag die mensen willen volhouden dat hun zoon/dochter hoogbegaafd is. Ach, slechte punten zijn de schuld van school, manier van lesgeven, geen uitdaging, etc.

Maar ik snap het wel hoor, niet iedereen denkt op dezelfde manier. Dat kan voor problemen zorgen. Maar misschien moet je je kind dan eens wat discipline bijbrengen in plaats van test na test te doen om te bewijzen dat hij nou echt hoogbegaafd is.
  maandag 21 december 2009 @ 20:24:31 #114
30252 Soempie
Procreating
pi_75894588
quote:
Op maandag 21 december 2009 20:11 schreef ShadyLane het volgende:
Ook toen er nog geen enkele van die mogelijkheden was wist de ene persoon wel het uiterste uit zichzelf te halen en de andere niet, Soempie. En ook als alle denkbare mogelijkheden er wel zijn, zal de ene er wel gebruik van maken en de andere niet. Het ligt veel minder buiten jezelf dan je denkt.
Er is een hele route van klacht, probleem, diagnose, verklaring naar interventie en evaluatie als het om zulke problemen gaat. Dat maakt het al minder vrijblijvend als jij het hier voorstelt. Ik ken in elk geval verschillende succesverhalen na interventie. Die verhalen waren er niet geweest als er niet was ingegrepen in de manier waarop die kinderen/ jongeren les krijgen.

Ik ga lekker koffie drinken, want dit wordt een welles/ nietus kwestie. Ik zou je graag door willen wijzen naar het centrum voor begaafdheidsonderzoek voor meer info.
In some cases, resentment can result simply from being on the receiving end of good arguments. Collini
How much more precious is a little humanity than all the rules in the world.Piaget
  maandag 21 december 2009 @ 20:24:46 #115
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_75894598
quote:
Op maandag 21 december 2009 15:57 schreef ikke043 het volgende:
[..]
Het probleem is dat het wel klopt, ik kan alleen niet meer achterhalen wat ik eerder heb bedacht.
Je gaat van A naar D zonder langs B en C te gaan, op het moment dat je de som op papier moet oplossen moet je wel langs B en C maar het wil niet zeggen dat je daar in jouw denken makkelijk langs kunt komen.

In sommige gevallen zal het simpelweg zo werken en vooral bij vakken als wiskunde is dat lastig, want daar nemen ze geen genoegen met alleen het antwoord.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_75894609
quote:
Op maandag 21 december 2009 20:22 schreef ShadyLane het volgende:

[..]

Middelbare scholen concurreren elkaar momenteel de pan uit met ieder een eigen variant van een VWO-plustraject.
Dat wil nog niet zeggen dat het dan ook kwalitatief goed is (het is voor sommige scholen ook gewoon prestige, maar blijft er onderaan de streep niet veel over aan resultaten) . (verder geldt dit ook voor heel veel scholen niet)
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
  maandag 21 december 2009 @ 20:26:25 #117
30252 Soempie
Procreating
pi_75894685
quote:
Op maandag 21 december 2009 20:18 schreef Klaploper het volgende:
Als je faalt op bijv. het vwo, ook als je nou toevallig hoogbegaafd bent, dan hoor je daar toch gewoon niet thuis? (en dan heb ik het even niet over bijzondere situaties waarbij mensen problemen hebben thuis etc.)
Je kan wel blijven zeggen dat het gebrek aan discipline of het 'niet kunnen opschrijven van tussenstappen' komt door je hoogbegaafdheid, maar ondertussen redt je het nog steeds niet op het vwo. Als je er echt thuishoorde, kon je zelf wel iets bedenken waardoor het beter zou gaan.
Je hebt helemaal gelijk dat ze er niet thuis horen, omdat het onderwijs niet aansluit op wat ze kunnen. Ze horen ook niet op de havo thuis of lager, maar juist een niveau hoger.
In some cases, resentment can result simply from being on the receiving end of good arguments. Collini
How much more precious is a little humanity than all the rules in the world.Piaget
pi_75894851
Shadylane kijk mij eens juffrouw zijn van een of ander kut gym



om zu kotsen
pi_75895046
quote:
Op maandag 21 december 2009 20:25 schreef Five_Horizons het volgende:
Dat wil nog niet zeggen dat het dan ook kwalitatief goed is
DAT ben ik helemaal met je eens .
Ik denk ook dat de explosie van het aantal leerlingen dat "vastloopt door hoogbegaafdheid" mede te wijten is aan het dalend onderwijsniveau.

Soempie, dat iemand het niet met je eens is betekent niet dat ie niets van het onderwerp weet .
  maandag 21 december 2009 @ 20:33:29 #120
267651 Klaploper
Wetenschappelijk onderzoeker
pi_75895048
quote:
Op maandag 21 december 2009 20:26 schreef Soempie het volgende:

[..]

Je hebt helemaal gelijk dat ze er niet thuis horen, omdat het onderwijs niet aansluit op wat ze kunnen. Ze horen ook niet op de havo thuis of lager, maar juist een niveau hoger.
Totaal niet mee eens. Wanneer je niet alles kan wat een vwo'er moet kunnen, dan hoor je w.m.b. op een lager niveau. Zo moet iemand op het vwo goed kunnen uitleggen hoe hij bij zijn antwoorden komt, zodat andere mensen het ook kunnen volgen en moeten ze genoeg discipline kunnen opbrengen om hun werk te doen. Kan je dit niet, dan ga je maar een niveau lager waarop je het wel haalt.
Ik vecht met zwervers voor mijn plezier. Binnenkort ook op YouTube!
pi_75895082
quote:
Op maandag 21 december 2009 20:29 schreef hardmaarwaar het volgende:
Shadylane kijk mij eens juffrouw zijn van een of ander kut gym



om zu kotsen
Sorry .
Ik hou al op. Het eten is klaar.
pi_75895216
quote:
Op maandag 21 december 2009 20:33 schreef Klaploper het volgende:

[..]

Totaal niet mee eens. Wanneer je niet alles kan wat een vwo'er moet kunnen, dan hoor je w.m.b. op een lager niveau. Zo moet iemand op het vwo goed kunnen uitleggen hoe hij bij zijn antwoorden komt, zodat andere mensen het ook kunnen volgen en moeten ze genoeg discipline kunnen opbrengen om hun werk te doen. Kan je dit niet, dan ga je maar een niveau lager waarop je het wel haalt.

Jij hebt vast geen VWO (of HAVO...) gedaan, want wat je zegt is an sich waar, máár: als die persoon dat met wat hulp (want z'n manier van ordenen - ik noem maar wat- in z'n hoofd is voor hem te ingewikkeld) wél kunt halen, dan zou 'ie wat jou betreft gewoon moeten slagen op het VMBO?

Niets tegen het VMBO, maar daar hoort zo iemand gewoonweg niet thuis. Jij begrijpt dus totaal niet waar het over gaat.
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
pi_75895260
quote:
Op maandag 21 december 2009 20:18 schreef Klaploper het volgende:
Als je faalt op bijv. het vwo, ook als je nou toevallig hoogbegaafd bent, dan hoor je daar toch gewoon niet thuis? (en dan heb ik het even niet over bijzondere situaties waarbij mensen problemen hebben thuis etc.)
Je kan wel blijven zeggen dat het gebrek aan discipline of het 'niet kunnen opschrijven van tussenstappen' komt door je hoogbegaafdheid, maar ondertussen redt je het nog steeds niet op het vwo. Als je er echt thuishoorde, kon je zelf wel iets bedenken waardoor het beter zou gaan.
Ai, hier moet ik je op verbeteren. Mijn broertje is getest op HB en andere afwijkingen en daaruit kwam dat hij hoogbegaafd is, maar de tabel is ontoereikbaar op een bepaald gebied dus kunnen ze er geen labeltje aanhangen. Nou is het zo dat hij ook NLD er nog eens bij heeft wat betekend dat zijn rechterhersenhelft een stuk 'beter' werkt dan zijn linker. Nou wordt dit bijgesteld door zijn IQ, niet te meten maar meer dan 125 en eigenlijk dus ver daar boven, waardoor hij er nu geen last van heeft met leren.

Nu om op jouw post terug te komen het volgende. Hij is erg slim en heeft daarom nu nog geen problemen maar straks als hij naar een hoge school gaat dan moet er opeens huiswerk worden gemaakt, verslagen worden geknutseld en ga zo maar door. Veel van dit soort kinderen hebben vroeger dus nooit wat hoeven doen, val ik ook onder maar heb gelukkig geen NLD, en hebben dus geen enkele ervaring met plannen en leren. Zodra zij op het voorgezet onderwijs komen dan wordt er wat van ze gevraagd en gaan ze voor de bijl, met als gevolg dat sommige zelfs met een VMBO diploma de school verlaten. Het is dus niet zo dat ze er niet horen, maar dat ze niet weten hoe ze het leerproces aan moeten pakken. Dit maakt ze nog niet gelijk 'niet goed genoeg' voor het VWO. Ze kunnen er zelf niets aan doen, en als de leraren er niet mee om kunnen gaan dan word het een ramp. Hij wordt gelukkig geholpen waardoor het allemaal wel goed komt
"Underestimate me, I'll take advantage of it"
  maandag 21 december 2009 @ 20:40:08 #124
30252 Soempie
Procreating
pi_75895378
quote:
Op maandag 21 december 2009 20:11 schreef ShadyLane het volgende:
Ook toen er nog geen enkele van die mogelijkheden was wist de ene persoon wel het uiterste uit zichzelf te halen en de andere niet, Soempie. En ook als alle denkbare mogelijkheden er wel zijn, zal de ene er wel gebruik van maken en de andere niet. Het ligt veel minder buiten jezelf dan je denkt.
Weet je wat je vaak ziet, of de leerling past zich aan en gaat onder zijn of haar kunnen presteren. Jij als docent vindt dat prachtig: geen kind aan, niks aan de hand, hij komt prima mee met die zesjes en zevens. Aan de andere kant zou je kunnen denken: er had meer ingezeten.

De andere kant is als de leerling rebels wordt. Vaak is de interventie dan gericht op het gedrag wat we zien: het de clown uithangen in de klas, de motivatieproblemen, etc. Deze interventie blijkt vaak geen nut te hebben. En wat er dan gebeurt is dat de leerling wordt verwezen naar het speciaal onderwijs of bijvoorbeeld de school verlaat.

Dus, laat de interventie aansluiten op de HB-leerling en ga daarmee aan de gang.

Nogmaals: centrum voor begaafdheidsonderzoek.
In some cases, resentment can result simply from being on the receiving end of good arguments. Collini
How much more precious is a little humanity than all the rules in the world.Piaget
  maandag 21 december 2009 @ 20:42:51 #125
267651 Klaploper
Wetenschappelijk onderzoeker
pi_75895514
quote:
Op maandag 21 december 2009 20:36 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Jij hebt vast geen VWO (of HAVO...) gedaan, want wat je zegt is an sich waar, máár: als die persoon dat met wat hulp (want z'n manier van ordenen - ik noem maar wat- in z'n hoofd is voor hem te ingewikkeld) wél kunt halen, dan zou 'ie wat jou betreft gewoon moeten slagen op het VMBO?

Niets tegen het VMBO, maar daar hoort zo iemand gewoonweg niet thuis. Jij begrijpt dus totaal niet waar het over gaat.
Ik heb zelf gymnasium gedaan, N&T en N&G, en ik heb ook altijd gehad dat ik wat de leraar zei omslachtig vond, en het zelf (voor mij) veel makkelijker kon oplossen. Ook heb ik nooit wat gedaan, door een enorm gebrek aan discipline. Ik heb mezelf echter gewoon aangeleerd om problemen zo op te lossen als de leraar het wilde, en uiteindelijk zonder veel te leren gewoon m'n diploma gehaald (m'n discipline probleem heb ik nog steeds, maar ik vind niet dat de school er verantwoordelijk voor is, of het ook maar had moeten oplossen). Het gaat er op het vwo niet alleen om dat je het probleem oplost, maar ook dat je leert om het zo te formuleren dat andere mensen je gedachtegang kunnen volgen.
Ik vecht met zwervers voor mijn plezier. Binnenkort ook op YouTube!
  maandag 21 december 2009 @ 20:43:14 #126
30252 Soempie
Procreating
pi_75895534
quote:
Op maandag 21 december 2009 20:33 schreef Klaploper het volgende:

[..]

Totaal niet mee eens. Wanneer je niet alles kan wat een vwo'er moet kunnen, dan hoor je w.m.b. op een lager niveau. Zo moet iemand op het vwo goed kunnen uitleggen hoe hij bij zijn antwoorden komt, zodat andere mensen het ook kunnen volgen en moeten ze genoeg discipline kunnen opbrengen om hun werk te doen. Kan je dit niet, dan ga je maar een niveau lager waarop je het wel haalt.
Totaal niet mee eens. Alleen al omdat ze op een lager niveau waarschijnlijk ook vastlopen, terwijl uit onderzoek blijkt dat ze het op een ander/ hoger niveau beter doen.
In some cases, resentment can result simply from being on the receiving end of good arguments. Collini
How much more precious is a little humanity than all the rules in the world.Piaget
pi_75896812
Wat mij opviel/valt is dat het eik helemaal geen breed geaccepteerd 'fenomeen' is in de psychologie. Er is ook geen hele duidelijke methodiek voorhanden om het al dan niet van toepassing zijn vast te kunnen stellen, want het is dus meer dan alleen dat gezellige IQ. Er zijn een aantal (arbeids)psychologen die zich er op hebben gespecialiseerd, die ook een netwerkje vormen, daarbuiten lijkt het allemaal een beetje niemandsland.
  maandag 21 december 2009 @ 21:11:14 #128
30252 Soempie
Procreating
pi_75897168
quote:
Op maandag 21 december 2009 21:05 schreef Modus het volgende:
Wat mij opviel/valt is dat het eik helemaal geen breed geaccepteerd 'fenomeen' is in de psychologie. Er is ook geen hele duidelijke methodiek voorhanden om het al dan niet van toepassing zijn vast te kunnen stellen, want het is dus meer dan alleen dat gezellige IQ. Er zijn een aantal (arbeids)psychologen die zich er op hebben gespecialiseerd, die ook een netwerkje vormen, daarbuiten lijkt het allemaal een beetje niemandsland.
Klopt. Je hebt verschillende modellen (domein algemeen, domein specifiek, systeemmodellen, ontwikkelingsmodellen) met verschillende definities van bijvoorbeeld Sir Galton, Gartner, Sternberg, Monks, etc. Er is nog veel meer onderzoek nodig en ondertussen is het roeien met de riemen die men heeft.
In some cases, resentment can result simply from being on the receiving end of good arguments. Collini
How much more precious is a little humanity than all the rules in the world.Piaget
pi_75907443
quote:
Op maandag 21 december 2009 15:59 schreef LXIV het volgende:

[..]

Tja, FH, vroeger was alles anders (en beter).
Je had slimme kinderen en die gingen naar het gymnasium en je had domme kinderen en die gingen naar de LTS. Nu heb je kinderen met HB-problematiek, PDD-NOS problematiek, dyslectie, een taalachterstand en ga zo maar (eindeloos door). En al die kinderen moeten dan met een speciaal rugzakje allemaal dingen doen om uiteindelijk in de wajong terecht te komen. Ik vind dat geen vooruitgang.
Je begint eigenlijk al verkeerd, want domme mensen bestaan simpelweg niet.
Dat iemand een hoger niveau aankan op bv. school/universiteit dan iemand anders, maakt nog niet dat die ander zogezegd 'dom' is. De mens heeft zijn lichaam en geest niet gemaakt en kon bij de geboorte dus ook niet bepalen wat voor slimheid ( of hoe je het ook wil noemen ) je zou bezitten.
Ik heb meer respect voor mensen die zogezegd laag beginnen ( al dan niet vrijwillig, want ook dat gebeurd nog wel is, voor het gemak zeggen ze dan..... ) en zich opwerken dan mensen die stoer gaan doen omdat zij een ander niveau hebben dan iemand anders.
Als je toch al over domme mensen wil spreken, dan zijn dat mensen die zichzelf belachelijk maken door het belachelijk maken van iemand anders. ( terwijl die zichzelf/haarzelf toch niet heeft gemaakt dacht ik zo en dus ook zijn/haar snelheid van denken niet )
Ik noem zomaar een voorbeeldje.

Je bedoelt het allicht goed, maar 'dom' klinkt zo van alsof die mensen dat danzelf over zich af hebben geroepen.
'Van de Milan-spelers ben ik het meest bevreesd voor Seedorf', zei Rooney vooruitlopend op de confrontatie tegen Gazzetta dello Sport. 'Hij is waarschijnlijk de beste speler tegen wie ik ooit heb gespeeld.'
pi_75911178
Volgens mij is het probleem met de meeste HB mensen beschreven in dit topic gewoon dat ze op de middelbare school teveel opletten. Gewoon lekker aankutten in de klas, niet teveel opletten op wat de leraar te melden heeft. (desnoods zelf regelingen treffen over aanwezigheid tijdens de lessen) Boekje een keer doorlezen voor het proefwerk waardoor je tijdens het tentamen de vragen van begin tot eind veel meer zelf moet uitdenken, zelf moet bedenken welke stappen er gemaakt moeten worden om tot het antwoord te komen en deze opschrijven. Dan ga je echt denken van 'welke gegevens heb ik, waar moet ik naartoe, hoe kom ik daar'. ipv 'ik heb deze gegevens, waar moet ik naartoe, ok dan is dit het antwoord' en dan niet echt goed meer kunnen uitleggen hoe je daar komt.
pi_75925348
quote:
Op dinsdag 22 december 2009 00:20 schreef Kluivert_Vandervaart het volgende:

[..]

Je begint eigenlijk al verkeerd, want domme mensen bestaan simpelweg niet.
Dat iemand een hoger niveau aankan op bv. school/universiteit dan iemand anders, maakt nog niet dat die ander zogezegd 'dom' is. De mens heeft zijn lichaam en geest niet gemaakt en kon bij de geboorte dus ook niet bepalen wat voor slimheid ( of hoe je het ook wil noemen ) je zou bezitten.
Ik heb meer respect voor mensen die zogezegd laag beginnen ( al dan niet vrijwillig, want ook dat gebeurd nog wel is, voor het gemak zeggen ze dan..... ) en zich opwerken dan mensen die stoer gaan doen omdat zij een ander niveau hebben dan iemand anders.
Als je toch al over domme mensen wil spreken, dan zijn dat mensen die zichzelf belachelijk maken door het belachelijk maken van iemand anders. ( terwijl die zichzelf/haarzelf toch niet heeft gemaakt dacht ik zo en dus ook zijn/haar snelheid van denken niet )
Ik noem zomaar een voorbeeldje.

Je bedoelt het allicht goed, maar 'dom' klinkt zo van alsof die mensen dat danzelf over zich af hebben geroepen.
Volgens mij begin jij verkeerd. Domme mensen bestaan wel degelijk. Dat zij er zelf niets aan kunnen doen maakt ze niet minder dom. Als je lelijk wordt geboren kun je daar ook niets aan doen, dat neemt dan niet weg dat je dit wel degelijk bent.

Overigens betekent dit niet dat de dommere laag van de bevolking minder functioneel hoeft te zijn.
"Happiness is not getting more, but wanting less"
pi_75981748
TVP

Overigens, @ de opmerking 'waarom zitten anderen dan wel in een plusklas en jij niet?':

De kennis op het vlak van HBheid verschilt per basisschool. Zo ook de manier van ermee omspringen. Als de combinatie basisschool en ouders ongunstig is (omdat beide niet competent zijn of het niet doorhebben / begrijpen, of omdat de ouders wel willen maar school niet (en in uitzonderlijke gevallen andersom)), dan is het vaak zo dat een kind al van jongs af aan (een jaar of 5) gaat onderpresteren, faalangst ontwikkelt, zich anders voelt dan andere kinderen etc. Ze willen normaler zijn, want andere kinderen willen niet met ze spelen doordat ze bedreigend zijn of emotioneel en intellectueel verder of wat dan ook. Je kunt je voorstellen dat dat een flinke nawee heeft in de rest van de levensloop van zo een kind. Zie daar als resultaat de zonderling die niet in de plusklas zit.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 23-12-2009 19:28:02 ]
  donderdag 24 december 2009 @ 15:13:55 #133
146875 aaipod
Primus inter pares
pi_76016450
Om even te reageren op de OP. Het lijkt me eerder een probleem met je geheugen dan hoogbegaafdheid. Bereken het eens langzamer en probeer de stapjes goed te onthouden. Begin met stapje één en schrijf het meteen op. Doe dit eerst met simpele sommetjes zoals 12 * 12 en schrijf ze als volgt op:

10 * 12 = 120
2 * 12 = 24
120 + 24 = 144

En maak het jezelf steeds iets moeilijker. Oefening baart kunst en vaardigheden kun je jezelf aanleren door veel te oefenen. Succes!
  donderdag 24 december 2009 @ 15:18:04 #134
146875 aaipod
Primus inter pares
pi_76016657
quote:
Op dinsdag 22 december 2009 00:20 schreef Kluivert_Vandervaart het volgende:

[..]

Je begint eigenlijk al verkeerd, want domme mensen bestaan simpelweg niet.
Dat iemand een hoger niveau aankan op bv. school/universiteit dan iemand anders, maakt nog niet dat die ander zogezegd 'dom' is. De mens heeft zijn lichaam en geest niet gemaakt en kon bij de geboorte dus ook niet bepalen wat voor slimheid ( of hoe je het ook wil noemen ) je zou bezitten.
Ik heb meer respect voor mensen die zogezegd laag beginnen ( al dan niet vrijwillig, want ook dat gebeurd nog wel is, voor het gemak zeggen ze dan..... ) en zich opwerken dan mensen die stoer gaan doen omdat zij een ander niveau hebben dan iemand anders.
Als je toch al over domme mensen wil spreken, dan zijn dat mensen die zichzelf belachelijk maken door het belachelijk maken van iemand anders. ( terwijl die zichzelf/haarzelf toch niet heeft gemaakt dacht ik zo en dus ook zijn/haar snelheid van denken niet )
Ik noem zomaar een voorbeeldje.

Je bedoelt het allicht goed, maar 'dom' klinkt zo van alsof die mensen dat danzelf over zich af hebben geroepen.
Dom is gewoon een term die bedacht is om de onderste laag van de bevolking qua intelligentie aan te duiden. Deze term misstaat sommige mensen echt niet. Het is misschien niet het meest flatteuze woord en niet leuk om zo genoemd te worden maar om te zeggen dat domme mensen niet bestaan gaat te ver.
  donderdag 24 december 2009 @ 15:21:03 #135
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_76016819
Ik lees even mee, misschien word ik er wijzer op.
pi_76031009
Tussenstapjes zijn juist voor degenen die het NIET snel begrijpen...ALs jete snel denkt om te chrijven, gaan de tussenstappen ook te snel voorbij om op te schrijven.

Om toch te voldoen aan de eis van de opleiding (die bedacht is voor gemiddelde mensen, helaas voor jou) zul je iets moeten doen om jouw denkpatroon later te kunnen reconstrueren of herinneren. Dus eerst de oplossing in het klad opschrijven, dan later reconstrueren hoe je tot die oplossing was gekomen.

Overigens alle goedbedoelde tips van mensen die niet HB zijn, bedenk je wel dat het heel lastig is om jouw zienswijze te extrapoleren op een HBer. Dat gaat niet zo goed, dus juist voor HBers werken ezelsbruggetjes niet goed etcetc. Voor een hber als ikzelf werkt het om het grote geheel te kennen en snappen, dan komt de rest vanzelf (klinkt stom en arrogant, maar tis echt waar).
quote:
Op maandag 21 december 2009 17:34 schreef ShadyLane het volgende:

[..]

Klopt. Het wiskunde B-probleem is heel eenvoudig te verhelpen door het aanleren van een trucje.
En ja lezzer, dat trucje kan naast 'de tussenstappen opschrijven' ook inhouden 'de tussenstappen leren zien'.

Als iemand een middagje met TS gaat zitten om hem te helpen bij het oefenen van dit trucje, zou dat zeker zinvolle begeleiding kunnen zijn. Al denk ik dat ie ook zonder hulp op dat gebied een eind kan komen.
Whatever...
  donderdag 24 december 2009 @ 21:11:13 #137
146875 aaipod
Primus inter pares
pi_76032019
Of je ziet gewoon even in dat je misschien toch niet zo hoogbegaafd bent als je zelf denkt naar aanleiding van dit 'probleem'. Maar goed, als het etiketje er eenmaal opzit schijnt het er nogal moeilijk weer af te gaan.
pi_76032083
quote:
Op donderdag 24 december 2009 21:11 schreef aaipod het volgende:
Of je ziet gewoon even in dat je misschien toch niet zo hoogbegaafd bent als je zelf denkt naar aanleiding van dit 'probleem'. Maar goed, als het etiketje er eenmaal opzit schijnt het er nogal moeilijk weer af te gaan.
Je kunt niet te hoog scoren op een IQ-test. Een IQ-test uitslag is altijd een ondergrens. Hoger scoren kan wel. (even ter verduidelijking, ik bedoel dus dat je de volgende IQ-test die je maakt best hoger kunt scoren. Als je echter de vorige IQ-test 140 haalde, en de 2e ineens maar 110, dan weet je dat die tweede niet betrouwbaar is.)

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 25-12-2009 10:29:23 ]
  donderdag 24 december 2009 @ 23:31:35 #139
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_76036566
quote:
Op donderdag 24 december 2009 21:11 schreef aaipod het volgende:
Of je ziet gewoon even in dat je misschien toch niet zo hoogbegaafd bent als je zelf denkt naar aanleiding van dit 'probleem'. Maar goed, als het etiketje er eenmaal opzit schijnt het er nogal moeilijk weer af te gaan.
Bepaalde autisten zijn ook hoogbegaafd, alleen eten maken kunnen ze niet. Het gaat om bepaalde denkpatronen, wat dus juist in dit topic van belang is. Ik val je niet aan hoor, zeker niet. Het is alleen vaak niet zo simpel als het lijkt, dat gaat zowel op voor hoog als zwak begaafden. Is iemand die heel veel moeite heeft met voorlezen maar verder juist heel goed zelfstandig (vooral heel snel!) kan lezen, slim of dom?
  vrijdag 25 december 2009 @ 15:29:02 #140
146875 aaipod
Primus inter pares
pi_76051396
quote:
Op donderdag 24 december 2009 21:12 schreef RRGJL het volgende:

[..]

Je kunt niet te hoog scoren op een IQ-test. Een IQ-test uitslag is altijd een ondergrens. Hoger scoren kan wel. (even ter verduidelijking, ik bedoel dus dat je de volgende IQ-test die je maakt best hoger kunt scoren. Als je echter de vorige IQ-test 140 haalde, en de 2e ineens maar 110, dan weet je dat die tweede niet betrouwbaar is.)
Ik snap niet hoe je uit mijn post iets over IQ testen haalt maar goed. Om dan toch even te reageren: misschien was de eerste IQ test wel niet betrouwbaar? Het zal mijn laagbegaafdheid wel zijn maar volgens mij kan je nooit die conclusie trekken.
  vrijdag 25 december 2009 @ 15:30:25 #141
146875 aaipod
Primus inter pares
pi_76051424
quote:
Op donderdag 24 december 2009 23:31 schreef fs180 het volgende:

[..]

Bepaalde autisten zijn ook hoogbegaafd, alleen eten maken kunnen ze niet. Het gaat om bepaalde denkpatronen, wat dus juist in dit topic van belang is. Ik val je niet aan hoor, zeker niet. Het is alleen vaak niet zo simpel als het lijkt, dat gaat zowel op voor hoog als zwak begaafden. Is iemand die heel veel moeite heeft met voorlezen maar verder juist heel goed zelfstandig (vooral heel snel!) kan lezen, slim of dom?
Iemands leessnelheid is uberhaupt geen maatstaf voor intelligentie geloof ik.
  vrijdag 25 december 2009 @ 16:13:23 #142
247161 ikke043
Skippy, the rain won`t come !
pi_76052224
quote:
Op vrijdag 25 december 2009 15:29 schreef aaipod het volgende:

[..]

Ik snap niet hoe je uit mijn post iets over IQ testen haalt maar goed. Om dan toch even te reageren: misschien was de eerste IQ test wel niet betrouwbaar? Het zal mijn laagbegaafdheid wel zijn maar volgens mij kan je nooit die conclusie trekken.
Ik heb drie keer een IQ-test gedaan, waarvan eentje net op 128 uitkwam, maar die test is dan ook niet afgemaakt(lees school stopte met betalen). Verder heb ik het syndroom van Asperger, een lichte vorm van autisme dat gelinkt wordt aan meer-/hoogbegaafdheid.
Als je dat bij elkaar voegt dan lijkt mij de kans klein dat ik inderdaad niet hoogbegaafd ben.

En dan nog maar een praktijkvoorbeeld, over één Natuurkunde hoofdstuk doe ik gemiddeld genomen 1 uur en dat is genoeg om een 7 te halen.
Don't know where to go
But I lock and load
Shoot that sky till the moon explode
Moon explode
  vrijdag 25 december 2009 @ 16:13:55 #143
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_76052234
quote:
Op vrijdag 25 december 2009 15:30 schreef aaipod het volgende:

[..]

Iemands leessnelheid is uberhaupt geen maatstaf voor intelligentie geloof ik.
Klopt. Doch een niet te vergeten punt
  vrijdag 25 december 2009 @ 16:18:34 #144
146875 aaipod
Primus inter pares
pi_76052316
quote:
Op vrijdag 25 december 2009 16:13 schreef fs180 het volgende:

[..]

Klopt. Doch een niet te vergeten punt.
Niet weer vergeten.
  vrijdag 25 december 2009 @ 16:22:54 #145
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_76052374
quote:
Op vrijdag 25 december 2009 16:13 schreef ikke043 het volgende:

[..]

Ik heb drie keer een IQ-test gedaan, waarvan eentje net op 128 uitkwam, maar die test is dan ook niet afgemaakt(lees school stopte met betalen). Verder heb ik het syndroom van Asperger, een lichte vorm van autisme dat gelinkt wordt aan meer-/hoogbegaafdheid.
Als je dat bij elkaar voegt dan lijkt mij de kans klein dat ik inderdaad niet hoogbegaafd ben.

En dan nog maar een praktijkvoorbeeld, over één Natuurkunde hoofdstuk doe ik gemiddeld genomen 1 uur en dat is genoeg om een 7 te halen.
pi_76056003
quote:
Op vrijdag 25 december 2009 15:29 schreef aaipod het volgende:

[..]

Ik snap niet hoe je uit mijn post iets over IQ testen haalt maar goed. Om dan toch even te reageren: misschien was de eerste IQ test wel niet betrouwbaar? Het zal mijn laagbegaafdheid wel zijn maar volgens mij kan je nooit die conclusie trekken.
Misschien is het dat inderdaad, ja.
De onbetrouwbaarheid zit 'm namelijk in dingen die negatief in kunnen werken op je presteren. Hoger presteren dan je potentie is niet mogelijk. De onzekerheid zit dus niet in de test zelf.
Wel is het natuurlijk nog maar de vraag in hoeverre je intelligentie in een cijfer uit kunt drukken, maar dat is een ander verhaal.

Ohja, en wat betreft 'hoe ik dat uit je post haalde':
Jij zegt dat je je dan misschien af moet vragen of je wel zo hoogbegaafd bent. Het belangrijkste criterium voor hoogbegaafdheid is een hoge IQ-test uitslag (130+).
Als je die uitslag hebt dan ben je het dus gewoon. Daar hoef je verder geen vraagtekens bij te zetten.
Dat jij iets anders verwacht van een hoogbegaafde is een ander verhaal. Misschien heb je er wel een verkeerd idee van.

[ Bericht 8% gewijzigd door #ANONIEM op 25-12-2009 20:04:59 ]
  vrijdag 25 december 2009 @ 20:23:33 #147
146875 aaipod
Primus inter pares
pi_76056430
quote:
Op vrijdag 25 december 2009 20:04 schreef RRGJL het volgende:

[..]

Misschien is het dat inderdaad, ja.
De onbetrouwbaarheid zit 'm namelijk in dingen die negatief in kunnen werken op je presteren. Hoger presteren dan je potentie is niet mogelijk. De onzekerheid zit dus niet in de test zelf.
Wel is het natuurlijk nog maar de vraag in hoeverre je intelligentie in een cijfer uit kunt drukken, maar dat is een ander verhaal.

Ohja, en wat betreft 'hoe ik dat uit je post haalde':
Jij zegt dat je je dan misschien af moet vragen of je wel zo hoogbegaafd bent. Het belangrijkste criterium voor hoogbegaafdheid is een hoge IQ-test uitslag (130+).
Als je die uitslag hebt dan ben je het dus gewoon. Daar hoef je verder geen vraagtekens bij te zetten.
Dat jij iets anders verwacht van een hoogbegaafde is een ander verhaal. Misschien heb je er wel een verkeerd idee van.
Zucht, moet ik het voor uitbeelden? Hier is mijn IQ test. Weliswaar net bedacht en enigszins gecharcheerd maar misschien snap je het dan.
quote:
1+1 = ?
5 - 3 = ?
10 - 10 = ?

Heeft u alle vragen goed? Dan heeft u een IQ van 160 en bent u hoogbegaafd, gefeliciteerd.
Stel nu dat je inderdaad de antwoorden 2, 2 en 0 geeft. Dan ben je volgens mijn IQ test dus met een IQ van 160 hoogbegaafd. Vervolgens ga je naar een psycholoog, doet daar een aantal tests en tot je grote verbazing komt hij/zij tot de conclusie dat je IQ maar 95 is. Dan kan je dat toch niet wegwimpelen met het argument dat de eerste test 160 zei en dat de tweede dus onbetrouwbaar is.
pi_76056990
quote:
Op vrijdag 25 december 2009 20:23 schreef aaipod het volgende:

[..]

Zucht, moet ik het voor uitbeelden? Hier is mijn IQ test. Weliswaar net bedacht en enigszins gecharcheerd maar misschien snap je het dan.
[..]

Stel nu dat je inderdaad de antwoorden 2, 2 en 0 geeft. Dan ben je volgens mijn IQ test dus met een IQ van 160 hoogbegaafd. Vervolgens ga je naar een psycholoog, doet daar een aantal tests en tot je grote verbazing komt hij/zij tot de conclusie dat je IQ maar 95 is. Dan kan je dat toch niet wegwimpelen met het argument dat de eerste test 160 zei en dat de tweede dus onbetrouwbaar is.
Ja het is heel leuk, deze situatie en hypothese, maar dat is in de praktijk niet het geval. Misschien moet je je eerst even inlezen, voordat je dingen gaat roepen.
Je antwoord is dus: jawel, dat kun je wel. Je kunt namelijk niet boven je potentie scoren, maar wel eronder. Het lijkt er eerder op dat jij dát niet helemaal begrijpt.

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 25-12-2009 20:48:45 ]
  vrijdag 25 december 2009 @ 20:55:41 #149
146875 aaipod
Primus inter pares
pi_76057236
quote:
Op vrijdag 25 december 2009 20:47 schreef RRGJL het volgende:

[..]

Ja het is heel leuk, deze situatie en hypothese, maar dat is in de praktijk niet het geval. Misschien moet je je eerst even inlezen, voordat je dingen gaat roepen.
Je antwoord is dus: jawel, dat kun je wel. Je kunt namelijk niet boven je potentie scoren, maar wel eronder. Het lijkt er eerder op dat jij dát niet helemaal begrijpt.
Niet elke IQ test zit evengoed in elkaar en dat punt mis jij compleet. Bovendien ze hebben vaak een multiple choice karakter wat het per definitie mogelijk maakt door toeval hoger te scoren dan je 'potentie'.
pi_76057291
Ik zal het even anders uitleggen. Je IQ is altijd een breedte en niet 1 cijfer. Mensen die zeggen dat hun IQ 'getal X' is zijn eigenlijk sowieso al verkeerd bezig / scheppen een verkeerd beeld van het IQ, aangezien het geen exact meetbaar fenomeen is. Je scoort bijvoorbeeld in de range 133 - 137, en "je IQ" is dan 135, zogenaamd.
Dat wil dus zeggen dat je wel ietsje lager zou kunnen scoren bij een volgende test, maar nooit dramatisch lager. Niet 20 punten lager.

Waarom kan dat nou niet? Omdat testen genormaliseerd zijn. Gok-gedrag wordt meegerekend in je score, en uiteraard word je vergeleken met een grote groep mensen die de test eerder gemaakt hebben. De kans dat je een hoge score haalt op basis van gokken is zo klein dat die niet de moeite waard is.

De kans echter dat je onder je maximale IQ-score scoort is groter, of in ieder geval iets dat je mee moet rekenen wanneer je iemand diagnosticeert, omdat zoals ik al zei bijvoorbeeld emotionele problemen de prestaties kunnen drukken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')