abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_75884456
quote:
Op maandag 21 december 2009 16:25 schreef ShadyLane het volgende:

[..]

Ik ben bang dat je ook met diagnose die frustrerende jaren zou hebben gehad.
Klets.
Ik ben een typische onderpresteerder. Ik ben m'n hele leven al aan het wachten op andere mensen die niet meekomen op mijn denksnelheid.
Nu weet ik tenminste waarom, en ook dat mijn snelheid niet de norm is. En dat ze er niks aan kunnen doen.
Sinds ik weet dat ik hb ben, is het een stuk makkelijker. Ik snap tenminste wat er gebeurt.
pi_75884511
quote:
Op maandag 21 december 2009 16:28 schreef ShadyLane het volgende:

[..]

M.i. ligt de focus daar verkeerd. Het probleem is niet de hoogbegaafdheid. Het probleem is dat iemand niet de emotionele vaardigheden bezit die zijn even slimme buurjongen wel heeft.
Het hangt er vaak wel degelijk mee samen.
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
  maandag 21 december 2009 @ 16:30:24 #53
272649 Louis22
Exil im Salon
pi_75884534
quote:
Op maandag 21 december 2009 16:21 schreef Soempie het volgende:

[..]

Ja.

Als de problemen komen door HB, dan ga je daar mee aan de slag. Stel dat het komt door ADHD of iets anders, dan ga je op een heel andere manier met de problemen om.

Ik wil graag het onderwijs voor die mensen aanpassen, zodat ze zich optimaal kunnen ontwikkelen. Daarbij weet ik dat er veel problemen kunnen spelen, zoals gedragsproblemen en daarvoor is 'behandeling' nodig. Het klinkt vreemd, omdat het iets positiefs lijkt, maar in ons schoolsysteem zitten die kinderen niet op hun plek. Dan is 'behandeling' nodig, als in: een andere vorm van onderwijs.
[..]

Is die vrijheid er? De kinderen moeten toch mee met wat er door de overheid/ school/ leerkracht wordt voorgeschreven?

Waarom zouden we voor kinderen die niet mee kunnen komen wel extra aandacht ter beschikking stellen, maar niet voor mensen die boven de norm kunnen presteren? Ze kunnen dat en zouden het ook moeten mogen, maar in plaats daarvan worden ze afgeremd. Zonde wat mij betreft en heel frustrerend voor die mensen.
Nee, ook domme kinderen moet je geen dingen opdringen die ze niet aankunnen. Er is niet schandelijks aan timmerman worden.

Mensenkinderen, de ziel is diep, dieper dan gedacht (punten voor wie het citaat raadt), het heeft geen zin om die met de botte bijl proberen bij te schaven.
pi_75884545
quote:
Op maandag 21 december 2009 16:29 schreef lezzer het volgende:
Klets.
Ik ben een typische onderpresteerder. Ik ben m'n hele leven al aan het wachten op andere mensen die niet meekomen op mijn denksnelheid.
Nu weet ik tenminste waarom, en ook dat mijn snelheid niet de norm is. En dat ze er niks aan kunnen doen.
Sinds ik weet dat ik hb ben, is het een stuk makkelijker. Ik snap tenminste wat er gebeurt.
Ik mag toch aannemen dat je op de basisschool al wel zag dat de rest een stuk langer deed over de sommen?
  maandag 21 december 2009 @ 16:32:35 #55
247161 ikke043
Skippy, the rain won`t come !
pi_75884639
quote:
Op maandag 21 december 2009 16:20 schreef lezzer het volgende:

[..]

Je bent niet de enige inderdaad

Het heeft mij jaren gekost om te achterhalen wat er nou eigenlijk gebeurt. Het is een beetje alsof je hoofd zo snel gaat dat je dat niet kan bijhouden. M.a.w. je weet het antwoord wel, maar niet hoe je er gekomen bent.
En als je het nog weet, is dat vaak niet de berekening die je docent wilde zien. (tenminste in mijn tijd niet).
Die snelle denkwijze van je is op dit moment alleen handig bij vragen waar je alleen antwoord op hoeft te geven, en niet de berekening.
Soms voelde ik me gewoon of ik zat te gokken. Het kost wat tijd om er op te leren vertrouwen dat je antwoord goed is.
Ik heb wel eens een half punt gehad voor zo'n vraag, dus wel het goede antwoord, maar de berekening was niet goed.
Too bad, dat Wiskunde nou net een vak is waarbij de weg er naar toe heel belangrijk is. Ofwel, de berekening telt zwaar. Ik denk dat je dat eens moet bespreken met je docent, hoe je dat kunt invullen.
Je kunt ook proberen een tandje terug te schakelen en daadwerkelijk gebruik te maken van de rekenmethodes zoals die voorgeschreven zijn. Je gebruikt dan alleen niet je talent. Of minder.
Ik ben gewoon gestopt met wiskunde (ik was sowieso geen betaklant).
Zoek ook eens wat dingen op over top-down leren. Heel belangrijk, en wellicht verhelderend.

Je moet het zo zien, een gemiddeld begaafd iemand gaat van A naar F via B, C, D en E.
Een hoogbegaafde gaat van A naar F via C. En éigenlijk het liefst van F naar A.
Helaas vraagt het regulier onderwijs vaak die B,D en/of E van je. Maar die heb jij onderweg niet gezien.
Dus je kunt ze ook niet oplepelen.

Oh, er wordt door mensen gezegd dat een "diagnose" niet belangrijk is, maar neem van mij aan dat het dat zeker wel is. Ik was 20 zeer frustrerende jaren verder voor ik snapte hoe mijn hoofd werkte en vooral dat het bij heel veel mensen niet zo werkt.
Bedankt, ik zal eens gaan googlen op top-down leren
Don't know where to go
But I lock and load
Shoot that sky till the moon explode
Moon explode
pi_75884657
quote:
Op maandag 21 december 2009 16:28 schreef ShadyLane het volgende:

[..]

M.i. ligt de focus daar verkeerd. Het probleem is niet de hoogbegaafdheid. Het probleem is dat iemand niet de emotionele vaardigheden bezit die zijn even slimme buurjongen wel heeft. Ik denk dat de reacties een stuk minder vervelend zouden zijn als iemand zou aangeven dat hij problemen heeft omdat hij emotioneel niet zo sterk is.
Eh, is dit iets wat jij denkt of is er onderzoek naar gedaan? Linkje?
In some cases, resentment can result simply from being on the receiving end of good arguments. Collini
How much more precious is a little humanity than all the rules in the world.Piaget
pi_75884758
quote:
Op maandag 21 december 2009 16:30 schreef Louis22 het volgende:

[..]

Nee, ook domme kinderen moet je geen dingen opdringen die ze niet aankunnen. Er is niet schandelijks aan timmerman worden.
Ik zie juist dat veel kinderen dingen wel aankunnen met wat extra hulp en aandacht. Het is juist sneu als ze al die jaren onderwijs moeten volgen en daar hun tijd verdoen omdat alles langs ze heen gaat. Dan zitten ze voor jan lul in de klas naar de uitleg te luisteren, die ze niet kunnen volgen.

Mensen die HB zijn haken net zo goed af. De motivatie is bij beide groepen dan ver te zoeken.
In some cases, resentment can result simply from being on the receiving end of good arguments. Collini
How much more precious is a little humanity than all the rules in the world.Piaget
pi_75884792
quote:
Op maandag 21 december 2009 16:30 schreef ShadyLane het volgende:

[..]

Ik mag toch aannemen dat je op de basisschool al wel zag dat de rest een stuk langer deed over de sommen?
Ja, en ik had de schoolbieb in het tweede jaar uit.
Maar mijn vader is hoogbegaafd en wist het niet, en moeder is hoogbegaafd en wist het niet. Zij dachten dat het de norm was, en de schoolleiding repte er met geen woord over.
Ik had op de lagere school al problemen als ik een keer daadwerkelijk iets moest gaan leren.
Want het kwam me allemaal aanwaaien. Ik hoefde er geen fuck voor te doen, alleen mijn oren open houden tijdens de les.

En dan kom je op de middelbare school en dan gaat het mis.
En dan zegt de schoolpsycholoog dat er niks met mij aan de hand is...
Ik dacht dat ik een mislukkeling was zonder discipline. Wat had ik graag naar zo'n plusklas gegaan zeg, naar mensen die net zo dachten als ik. Maar ik zat tussen de korfbaltutten, mezelf gigantisch te vervelen en voerde helemaal niks meer uit.

Dus nee, zo geweldig is dat helemaal niet dat systeem.
En zeker 25 jaar geleden niet.

FYI, ik ben uiteindelijk zeker wel geslaagd in mijn maatschappelijke carrriere, maar daar heeft mijn opleiding eigenlijk nauwelijks aan bijgedragen.
pi_75884854
quote:
Op maandag 21 december 2009 16:35 schreef lezzer het volgende:

[..]

Maar mijn vader is hoogbegaafd en wist het niet, en moeder is hoogbegaafd en wist het niet. Zij dachten dat het de norm was, en de schoolleiding repte er met geen woord over.
Ik had op de lagere school al problemen als ik een keer daadwerkelijk iets moest gaan leren.
Want het kwam me allemaal aanwaaien. Ik hoefde er geen fuck voor te doen, alleen mijn oren open houden tijdens de les.

Ik dacht dat ik een mislukkeling was zonder discipline. Wat had ik graag naar zo'n plusklas gegaan zeg, naar mensen die net zo dachten als ik. Maar ik zat tussen de korfbaltutten, mezelf gigantisch te vervelen en voerde helemaal niks meer uit.

Dus nee, zo geweldig is dat helemaal niet dat systeem.
En zeker 25 jaar geleden niet.

FYI, ik ben uiteindelijk zeker wel geslaagd in mijn maatschappelijke carrriere, maar daar heeft mijn opleiding eigenlijk nauwelijks aan bijgedragen.
bekend verhaal idd.
Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.
pi_75885050
quote:
Op maandag 21 december 2009 16:33 schreef Soempie het volgende:
Eh, is dit iets wat jij denkt of is er onderzoek naar gedaan? Linkje?
Niet dat ik weet, dit is geheel mijn eigen matigbegaafde redenering, gebaseerd op het feit dat veel briljante leerlingen in mijn klassen, die zelfstandig en stabiel genoeg zijn om zelf uitdagingen te zoeken ipv te verwachten dat die worden aangereikt, geen enkel probleem hebben.
  maandag 21 december 2009 @ 16:43:45 #61
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_75885136
quote:
Op maandag 21 december 2009 16:35 schreef lezzer het volgende:

[..]

Ik dacht dat ik een mislukkeling was zonder discipline. Wat had ik graag naar zo'n plusklas gegaan zeg, naar mensen die net zo dachten als ik.
Dus waarom kwamen die anderen die net zo dachten als jij wél in de plusklas en jij niet? En klopt het niet gewoon dat je een probleem had met discipline?

Ik bedoel, je kunt wel alles op je hoogbegaafdheid afschuiven, maar lag het ook niet gewoon aan je discipline? En is een gebrek aan discipline niet een probleem van ongeveer de helft van de pubers, in alle intelligentiecategorieën, met name jongens?

Op het VMBO zitten wellicht ook jongens met een betere motoriek en schildertalent dan anderen, maar die vervolgens toch eerder afhaken, omdat ze geen discipline hebben en liever jointjes roken dan oefenen. Idem met sporttalenten. Kluivert had absoluut meer talent dan Kuijt en Van Nistelrooij.
pi_75885168
Proefwerken met bv een wiskundevraagstuk waarop je antwoord weet , en met de berekening zelf geen moeite hebt gehad , moeten gewoon uitwijzen dat jij geen moeite hebt met wiskundige berekeningen.
Als jij vastloopt omdat je moet uitleggen hoe je het hebt berekend zegt dat wel iets over jouw communicatieve vaardigheden. Die moeten m.i. apart beoordeeld worden.
uiteindelijk lukt altijd alles
  maandag 21 december 2009 @ 16:46:41 #63
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_75885280
quote:
Op maandag 21 december 2009 16:44 schreef eigendeegcookie het volgende:
Proefwerken met bv een wiskundevraagstuk waarop je antwoord weet , en met de berekening zelf geen moeite hebt gehad , moeten gewoon uitwijzen dat jij geen moeite hebt met wiskundige berekeningen.
Als jij vastloopt omdat je moet uitleggen hoe je het hebt berekend zegt dat wel iets over jouw communicatieve vaardigheden. Die moeten m.i. apart beoordeeld worden.
Een belangrijk deel van wiskunde (en wetenschap in het algemeen) is zorgen dat de lezer ziet wat jij gedaan hebt. Daarnaast is op school het probleem van afkijken; alleen het antwoord afkijken is vrij makkelijk.
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_75885282
quote:
Op maandag 21 december 2009 16:43 schreef Pool het volgende:

[..]

Dus waarom kwamen die anderen die net zo dachten als jij wél in de plusklas en jij niet? En klopt het niet gewoon dat je een probleem had met discipline?

Ik bedoel, je kunt wel alles op je hoogbegaafdheid afschuiven, maar lag het ook niet gewoon aan je discipline? En is een gebrek aan discipline niet een probleem van ongeveer de helft van de pubers, in alle intelligentiecategorieën, met name jongens?

Op het VMBO zitten wellicht ook jongens met een betere motoriek en schildertalent dan anderen, maar die vervolgens toch eerder afhaken, omdat ze geen discipline hebben en liever jointjes roken dan oefenen. Idem met sporttalenten. Kluivert had absoluut meer talent dan Kuijt en Van Nistelrooij.
En discipline moet je jezelf leren als kind?
Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.
pi_75885382
quote:
Op maandag 21 december 2009 16:46 schreef mirved het volgende:
Daar heb je ouders voor. Maar dan moeten die niet tegen hun kind gaan zeggen dat zijn probleem zijn intelligentie is in plaats van zijn gebrek aan discipline.
pi_75885420
quote:
Op maandag 21 december 2009 16:41 schreef ShadyLane het volgende:

[..]

Niet dat ik weet, dit is geheel mijn eigen matigbegaafde redenering, gebaseerd op het feit dat veel briljante leerlingen in mijn klassen, die zelfstandig en stabiel genoeg zijn om zelf uitdagingen te zoeken ipv te verwachten dat die worden aangereikt, geen enkel probleem hebben.
En wat nou eens, als je niet weet dat je uitdagingen moet zoeken? Als je dus niet weet dat het daar aan ligt?
Ik heb dus serieus altijd gedacht dat ik raar was, en mijn slimmigheid voor normaal aangenomen. Ik dacht dat iedereen zo dacht.

Je weet gewoon niet wat je meemaakt, als je er achterkomt na je 30e, dat je denkvermogen het verschil maakt.
Ik kreeg bijvoorbeeld altijd rare reacties van mensen als ik wat zei. Men vond mij een betweter, een bemoeial, men lachte niet om mijn grapjes (die thuis altijd wel hilariteit veroorzaakten), ik werd veelal gewoon helemaal niet leuk gevonden. Ik dacht dat het aan mij lag, aan wie ik was, maar het lag aan dat men mij niet kan volgen.
Als je dat eenmaal weet, kun je je daarop aanpassen bij bepaalde gelegenheden.
pi_75885526
quote:

[..]

Dus waarom kwamen die anderen die net zo dachten als jij wél in de plusklas en jij niet?
In de 80'er jaren was dat nog een onbekend fenomeen. De Lom-school bestond zo'n beetje net, maar iets extra's voor hb'ers echt niet.
Een hb'er is trouwens ook wat anders dan een vwo-scholier.
  maandag 21 december 2009 @ 16:55:24 #68
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_75885638
quote:
Op maandag 21 december 2009 16:46 schreef mirved het volgende:

[..]

Nee, discipline leer je op school, van 'het uniforme systeem' dat in dit topic zo verfoeid wordt. Maar net zoals niet iedereen een turnoefening goed kan aanleren, niet iedereen een mooie schrijfstijl kan aanleren en niet iedereen een tweedemachtsvergelijking kan oplossen, zo kan ook niet iedereen even snel en in even grote mate gedisciplineerd leren werken.

Daar kan je de schuld van aan de school geven, dat is lekker makkelijk. Ik heb nooit een koprol achterover gekund of een fatsoenlijke vouwhang in de ringen. Ook de schuld van de school. En natuurlijk niet mijn eigen schuld, dat ik het niet gewoon serieus bleef proberen maar er de brui aan gaf.

Volop HB-kinderen zien dat ze een laag punt krijgen als ze de tussenstappen van de som niet opschrijven en (terecht) een hoog punt als ze dat wél doen. Dus gaan ze tussenstappen opschrijven. En dan heb je HB-kinderen die dat niet doen, ondanks steeds weer rode strepen.
pi_75885726
quote:
Op maandag 21 december 2009 16:55 schreef Pool het volgende:
Volop HB-kinderen zien dat ze een laag punt krijgen als ze de tussenstappen van de som niet opschrijven en (terecht) een hoog punt als ze dat wél doen. Dus gaan ze tussenstappen opschrijven. En dan heb je HB-kinderen die dat niet doen, ondanks steeds weer rode strepen.
Je weet hoe het denken gaat bij een HB-kind? Of niet? Ik heb namelijk niet die indruk...
  maandag 21 december 2009 @ 16:58:35 #70
230806 Pavlovje
Does it ring a bell?
pi_75885763
quote:

[..]

Ik denk zelfs dat er opvallend veel 'niet ontdekte' hoogbegaafde jongens, en in mindere mate meisjes, op het VMBO zitten. Meer dan veel mensen denken, in ieder geval.
pi_75885782
quote:
Op maandag 21 december 2009 16:49 schreef ShadyLane het volgende:

[..]

Daar heb je ouders voor. Maar dan moeten die niet tegen hun kind gaan zeggen dat zijn probleem zijn intelligentie is in plaats van zijn gebrek aan discipline.
Natuurlijk moet je niet zeggen dat het probleem de intelligentie is, maar de oplossing moet je wel daar zoeken.

Als jij de dicipline aan gaat pakken, door verschillende trainingen, terwijl het beter opgelost kan worden door uitdaging te bieden, dan ben je stom bezig.
pi_75886001
quote:
Op maandag 21 december 2009 16:59 schreef Soempie het volgende:
Als jij de dicipline aan gaat pakken, door verschillende trainingen, terwijl het beter opgelost kan worden door uitdaging te bieden, dan ben je stom bezig.
Een kind met discipline kan de uitdaging zelf zoeken. Daar heeft ie zijn leven lang wat aan.
pi_75886035
quote:
Op maandag 21 december 2009 16:57 schreef lezzer het volgende:
Je weet hoe het denken gaat bij een HB-kind? Of niet? Ik heb namelijk niet die indruk...
Iemand die ik ken haalde bij zijn studie Technische Natuurkunde alleen maar tienen en is inmiddels cum laude gepromoveerd. Toen een (minder getalenteerde) vriend van hem klaagde dat hij bij zijn vakantiebaantje met van die domme mensen moest werken, zei deze jongen dat hij daar totaal geen probleem mee had. "Je moet je gewoon aanpassen aan hun niveau", zei hij olijk.

Die truc moet elke werkelijk hoogbegaafde ("werkelijk" ter onderscheid van die hele volksstammen die tegenwoordig tot HB verklaard worden en waar ik mezelf ook toe reken) leren: dat je je in veel situaties zult moeten aanpassen aan het gangbare niveau en daar maar het beste vrolijk onder kunt blijven.

Onderdeel daarvan is het netjes opschrijven van tussenstapjes in je wiskundeproefwerk. Want straks wordt je proefschrift of de rapportage op je werk ook niet geaccepteerd als er geen deugdelijke redenering of berekening bij staat.
pi_75886081
quote:
Op maandag 21 december 2009 17:04 schreef ShadyLane het volgende:

[..]

Een kind met discipline kan de uitdaging zelf zoeken. Daar heeft ie zijn leven lang wat aan.
Het probleem is alleen niet de discipline.
pi_75886138
quote:
Op maandag 21 december 2009 17:05 schreef ShadyLane het volgende:

[..]

Iemand die ik ken haalde bij zijn studie Technische Natuurkunde alleen maar tienen en is inmiddels cum laude gepromoveerd. Toen een (minder getalenteerde) vriend van hem klaagde dat hij bij zijn vakantiebaantje met van die domme mensen moest werken, zei deze jongen dat hij daar totaal geen probleem mee had. "Je moet je gewoon aanpassen aan hun niveau", zei hij olijk.

Die truc moet elke werkelijk hoogbegaafde ("werkelijk" ter onderscheid van die hele volksstammen die tegenwoordig tot HB verklaard worden en waar ik mezelf ook toe reken) leren: dat je je in veel situaties zult moeten aanpassen aan het gangbare niveau en daar maar het beste vrolijk onder kunt blijven.

Tuurlijk, maar is het niet krom als je je altijd maar aan moet passen? In bepaalde situaties is daar helemaal niks mis mee, maar op school? Daar ga je toch heen voor je eigen ontwikkeling?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')