Klets.quote:Op maandag 21 december 2009 16:25 schreef ShadyLane het volgende:
[..]
Ik ben bang dat je ook met diagnose die frustrerende jaren zou hebben gehad.
Het hangt er vaak wel degelijk mee samen.quote:Op maandag 21 december 2009 16:28 schreef ShadyLane het volgende:
[..]
M.i. ligt de focus daar verkeerd. Het probleem is niet de hoogbegaafdheid. Het probleem is dat iemand niet de emotionele vaardigheden bezit die zijn even slimme buurjongen wel heeft.
Nee, ook domme kinderen moet je geen dingen opdringen die ze niet aankunnen. Er is niet schandelijks aan timmerman worden.quote:Op maandag 21 december 2009 16:21 schreef Soempie het volgende:
[..]
Ja.![]()
Als de problemen komen door HB, dan ga je daar mee aan de slag. Stel dat het komt door ADHD of iets anders, dan ga je op een heel andere manier met de problemen om.![]()
Ik wil graag het onderwijs voor die mensen aanpassen, zodat ze zich optimaal kunnen ontwikkelen. Daarbij weet ik dat er veel problemen kunnen spelen, zoals gedragsproblemen en daarvoor is 'behandeling' nodig. Het klinkt vreemd, omdat het iets positiefs lijkt, maar in ons schoolsysteem zitten die kinderen niet op hun plek. Dan is 'behandeling' nodig, als in: een andere vorm van onderwijs.
[..]
Is die vrijheid er? De kinderen moeten toch mee met wat er door de overheid/ school/ leerkracht wordt voorgeschreven?
Waarom zouden we voor kinderen die niet mee kunnen komen wel extra aandacht ter beschikking stellen, maar niet voor mensen die boven de norm kunnen presteren? Ze kunnen dat en zouden het ook moeten mogen, maar in plaats daarvan worden ze afgeremd. Zonde wat mij betreft en heel frustrerend voor die mensen.
Ik mag toch aannemen dat je op de basisschool al wel zag dat de rest een stuk langer deed over de sommen?quote:Op maandag 21 december 2009 16:29 schreef lezzer het volgende:
Klets.
Ik ben een typische onderpresteerder. Ik ben m'n hele leven al aan het wachten op andere mensen die niet meekomen op mijn denksnelheid.
Nu weet ik tenminste waarom, en ook dat mijn snelheid niet de norm is. En dat ze er niks aan kunnen doen.
Sinds ik weet dat ik hb ben, is het een stuk makkelijker. Ik snap tenminste wat er gebeurt.
Bedankt, ik zal eens gaan googlen op top-down lerenquote:Op maandag 21 december 2009 16:20 schreef lezzer het volgende:
[..]
Je bent niet de enige inderdaad
Het heeft mij jaren gekost om te achterhalen wat er nou eigenlijk gebeurt. Het is een beetje alsof je hoofd zo snel gaat dat je dat niet kan bijhouden. M.a.w. je weet het antwoord wel, maar niet hoe je er gekomen bent.
En als je het nog weet, is dat vaak niet de berekening die je docent wilde zien. (tenminste in mijn tijd niet).
Die snelle denkwijze van je is op dit moment alleen handig bij vragen waar je alleen antwoord op hoeft te geven, en niet de berekening.
Soms voelde ik me gewoon of ik zat te gokken. Het kost wat tijd om er op te leren vertrouwen dat je antwoord goed is.
Ik heb wel eens een half punt gehad voor zo'n vraag, dus wel het goede antwoord, maar de berekening was niet goed.
Too bad, dat Wiskunde nou net een vak is waarbij de weg er naar toe heel belangrijk is. Ofwel, de berekening telt zwaar. Ik denk dat je dat eens moet bespreken met je docent, hoe je dat kunt invullen.
Je kunt ook proberen een tandje terug te schakelen en daadwerkelijk gebruik te maken van de rekenmethodes zoals die voorgeschreven zijn. Je gebruikt dan alleen niet je talent. Of minder.
Ik ben gewoon gestopt met wiskunde (ik was sowieso geen betaklant).
Zoek ook eens wat dingen op over top-down leren. Heel belangrijk, en wellicht verhelderend.
Je moet het zo zien, een gemiddeld begaafd iemand gaat van A naar F via B, C, D en E.
Een hoogbegaafde gaat van A naar F via C. En éigenlijk het liefst van F naar A.
Helaas vraagt het regulier onderwijs vaak die B,D en/of E van je. Maar die heb jij onderweg niet gezien.
Dus je kunt ze ook niet oplepelen.
Oh, er wordt door mensen gezegd dat een "diagnose" niet belangrijk is, maar neem van mij aan dat het dat zeker wel is. Ik was 20 zeer frustrerende jaren verder voor ik snapte hoe mijn hoofd werkte en vooral dat het bij heel veel mensen niet zo werkt.
Eh, is dit iets wat jij denkt of is er onderzoek naar gedaan? Linkje?quote:Op maandag 21 december 2009 16:28 schreef ShadyLane het volgende:
[..]
M.i. ligt de focus daar verkeerd. Het probleem is niet de hoogbegaafdheid. Het probleem is dat iemand niet de emotionele vaardigheden bezit die zijn even slimme buurjongen wel heeft. Ik denk dat de reacties een stuk minder vervelend zouden zijn als iemand zou aangeven dat hij problemen heeft omdat hij emotioneel niet zo sterk is.
Ik zie juist dat veel kinderen dingen wel aankunnen met wat extra hulp en aandacht. Het is juist sneu als ze al die jaren onderwijs moeten volgen en daar hun tijd verdoen omdat alles langs ze heen gaat. Dan zitten ze voor jan lul in de klas naar de uitleg te luisteren, die ze niet kunnen volgen.quote:Op maandag 21 december 2009 16:30 schreef Louis22 het volgende:
[..]
Nee, ook domme kinderen moet je geen dingen opdringen die ze niet aankunnen. Er is niet schandelijks aan timmerman worden.
Ja, en ik had de schoolbieb in het tweede jaar uit.quote:Op maandag 21 december 2009 16:30 schreef ShadyLane het volgende:
[..]
Ik mag toch aannemen dat je op de basisschool al wel zag dat de rest een stuk langer deed over de sommen?
bekend verhaal idd.quote:Op maandag 21 december 2009 16:35 schreef lezzer het volgende:
[..]
Ja, en ik had de schoolbieb in het tweede jaar uit.
Maar mijn vader is hoogbegaafd en wist het niet, en moeder is hoogbegaafd en wist het niet. Zij dachten dat het de norm was, en de schoolleiding repte er met geen woord over.
Ik had op de lagere school al problemen als ik een keer daadwerkelijk iets moest gaan leren.
Want het kwam me allemaal aanwaaien. Ik hoefde er geen fuck voor te doen, alleen mijn oren open houden tijdens de les.
En dan kom je op de middelbare school en dan gaat het mis.
En dan zegt de schoolpsycholoog dat er niks met mij aan de hand is...
Ik dacht dat ik een mislukkeling was zonder discipline. Wat had ik graag naar zo'n plusklas gegaan zeg, naar mensen die net zo dachten als ik. Maar ik zat tussen de korfbaltutten, mezelf gigantisch te vervelen en voerde helemaal niks meer uit.
Dus nee, zo geweldig is dat helemaal niet dat systeem.
En zeker 25 jaar geleden niet.
FYI, ik ben uiteindelijk zeker wel geslaagd in mijn maatschappelijke carrriere, maar daar heeft mijn opleiding eigenlijk nauwelijks aan bijgedragen.
Niet dat ik weet, dit is geheel mijn eigen matigbegaafde redenering, gebaseerd op het feit dat veel briljante leerlingen in mijn klassen, die zelfstandig en stabiel genoeg zijn om zelf uitdagingen te zoeken ipv te verwachten dat die worden aangereikt, geen enkel probleem hebben.quote:Op maandag 21 december 2009 16:33 schreef Soempie het volgende:
Eh, is dit iets wat jij denkt of is er onderzoek naar gedaan? Linkje?
Dus waarom kwamen die anderen die net zo dachten als jij wél in de plusklas en jij niet? En klopt het niet gewoon dat je een probleem had met discipline?quote:Op maandag 21 december 2009 16:35 schreef lezzer het volgende:
[..]
Ja, en ik had de schoolbieb in het tweede jaar uit.
Maar mijn vader is hoogbegaafd en wist het niet, en moeder is hoogbegaafd en wist het niet. Zij dachten dat het de norm was, en de schoolleiding repte er met geen woord over.
Ik had op de lagere school al problemen als ik een keer daadwerkelijk iets moest gaan leren.
Want het kwam me allemaal aanwaaien. Ik hoefde er geen fuck voor te doen, alleen mijn oren open houden tijdens de les.
En dan kom je op de middelbare school en dan gaat het mis.
En dan zegt de schoolpsycholoog dat er niks met mij aan de hand is...
Ik dacht dat ik een mislukkeling was zonder discipline. Wat had ik graag naar zo'n plusklas gegaan zeg, naar mensen die net zo dachten als ik.
Een belangrijk deel van wiskunde (en wetenschap in het algemeen) is zorgen dat de lezer ziet wat jij gedaan hebt. Daarnaast is op school het probleem van afkijken; alleen het antwoord afkijken is vrij makkelijk.quote:Op maandag 21 december 2009 16:44 schreef eigendeegcookie het volgende:
Proefwerken met bv een wiskundevraagstuk waarop je antwoord weet , en met de berekening zelf geen moeite hebt gehad , moeten gewoon uitwijzen dat jij geen moeite hebt met wiskundige berekeningen.
Als jij vastloopt omdat je moet uitleggen hoe je het hebt berekend zegt dat wel iets over jouw communicatieve vaardigheden. Die moeten m.i. apart beoordeeld worden.
En discipline moet je jezelf leren als kind?quote:Op maandag 21 december 2009 16:43 schreef Pool het volgende:
[..]
Dus waarom kwamen die anderen die net zo dachten als jij wél in de plusklas en jij niet? En klopt het niet gewoon dat je een probleem had met discipline?
Ik bedoel, je kunt wel alles op je hoogbegaafdheid afschuiven, maar lag het ook niet gewoon aan je discipline? En is een gebrek aan discipline niet een probleem van ongeveer de helft van de pubers, in alle intelligentiecategorieën, met name jongens?
Op het VMBO zitten wellicht ook jongens met een betere motoriek en schildertalent dan anderen, maar die vervolgens toch eerder afhaken, omdat ze geen discipline hebben en liever jointjes roken dan oefenen. Idem met sporttalenten. Kluivert had absoluut meer talent dan Kuijt en Van Nistelrooij.
Daar heb je ouders voor. Maar dan moeten die niet tegen hun kind gaan zeggen dat zijn probleem zijn intelligentie is in plaats van zijn gebrek aan discipline.quote:Op maandag 21 december 2009 16:46 schreef mirved het volgende:
En discipline moet je jezelf leren als kind?
En wat nou eens, als je niet weet dat je uitdagingen moet zoeken? Als je dus niet weet dat het daar aan ligt?quote:Op maandag 21 december 2009 16:41 schreef ShadyLane het volgende:
[..]
Niet dat ik weet, dit is geheel mijn eigen matigbegaafde redenering, gebaseerd op het feit dat veel briljante leerlingen in mijn klassen, die zelfstandig en stabiel genoeg zijn om zelf uitdagingen te zoeken ipv te verwachten dat die worden aangereikt, geen enkel probleem hebben.
In de 80'er jaren was dat nog een onbekend fenomeen. De Lom-school bestond zo'n beetje net, maar iets extra's voor hb'ers echt niet.quote:Op maandag 21 december 2009 16:43 schreef Pool het volgende:
[..]
Dus waarom kwamen die anderen die net zo dachten als jij wél in de plusklas en jij niet?
Nee, discipline leer je op school, van 'het uniforme systeem' dat in dit topic zo verfoeid wordt. Maar net zoals niet iedereen een turnoefening goed kan aanleren, niet iedereen een mooie schrijfstijl kan aanleren en niet iedereen een tweedemachtsvergelijking kan oplossen, zo kan ook niet iedereen even snel en in even grote mate gedisciplineerd leren werken.quote:Op maandag 21 december 2009 16:46 schreef mirved het volgende:
[..]
En discipline moet je jezelf leren als kind?
Je weet hoe het denken gaat bij een HB-kind? Of niet? Ik heb namelijk niet die indruk...quote:Op maandag 21 december 2009 16:55 schreef Pool het volgende:
Volop HB-kinderen zien dat ze een laag punt krijgen als ze de tussenstappen van de som niet opschrijven en (terecht) een hoog punt als ze dat wél doen. Dus gaan ze tussenstappen opschrijven. En dan heb je HB-kinderen die dat niet doen, ondanks steeds weer rode strepen.
Ik denk zelfs dat er opvallend veel 'niet ontdekte' hoogbegaafde jongens, en in mindere mate meisjes, op het VMBO zitten. Meer dan veel mensen denken, in ieder geval.quote:Op maandag 21 december 2009 16:43 schreef Pool het volgende:
[..]
Op het VMBO zitten wellicht ook jongens met een betere motoriek en schildertalent dan anderen, maar die vervolgens toch eerder afhaken, omdat ze geen discipline hebben en liever jointjes roken dan oefenen. Idem met sporttalenten. Kluivert had absoluut meer talent dan Kuijt en Van Nistelrooij.
Natuurlijk moet je niet zeggen dat het probleem de intelligentie is, maar de oplossing moet je wel daar zoeken.quote:Op maandag 21 december 2009 16:49 schreef ShadyLane het volgende:
[..]
Daar heb je ouders voor. Maar dan moeten die niet tegen hun kind gaan zeggen dat zijn probleem zijn intelligentie is in plaats van zijn gebrek aan discipline.
Een kind met discipline kan de uitdaging zelf zoeken. Daar heeft ie zijn leven lang wat aan.quote:Op maandag 21 december 2009 16:59 schreef Soempie het volgende:
Als jij de dicipline aan gaat pakken, door verschillende trainingen, terwijl het beter opgelost kan worden door uitdaging te bieden, dan ben je stom bezig.
Iemand die ik ken haalde bij zijn studie Technische Natuurkunde alleen maar tienen en is inmiddels cum laude gepromoveerd. Toen een (minder getalenteerde) vriend van hem klaagde dat hij bij zijn vakantiebaantje met van die domme mensen moest werken, zei deze jongen dat hij daar totaal geen probleem mee had. "Je moet je gewoon aanpassen aan hun niveau", zei hij olijk.quote:Op maandag 21 december 2009 16:57 schreef lezzer het volgende:
Je weet hoe het denken gaat bij een HB-kind? Of niet? Ik heb namelijk niet die indruk...
Het probleem is alleen niet de discipline.quote:Op maandag 21 december 2009 17:04 schreef ShadyLane het volgende:
[..]
Een kind met discipline kan de uitdaging zelf zoeken. Daar heeft ie zijn leven lang wat aan.
quote:Op maandag 21 december 2009 17:05 schreef ShadyLane het volgende:
[..]
Iemand die ik ken haalde bij zijn studie Technische Natuurkunde alleen maar tienen en is inmiddels cum laude gepromoveerd. Toen een (minder getalenteerde) vriend van hem klaagde dat hij bij zijn vakantiebaantje met van die domme mensen moest werken, zei deze jongen dat hij daar totaal geen probleem mee had. "Je moet je gewoon aanpassen aan hun niveau", zei hij olijk.
Die truc moet elke werkelijk hoogbegaafde ("werkelijk" ter onderscheid van die hele volksstammen die tegenwoordig tot HB verklaard worden en waar ik mezelf ook toe reken) leren: dat je je in veel situaties zult moeten aanpassen aan het gangbare niveau en daar maar het beste vrolijk onder kunt blijven.
Als jij denkt te weten hoe 'het denken' gaat bij een HB-kind, dan denk ik dat je het zelf ook niet weet. Hoogbegaafde kinderen presteren namelijk over de hele linie verschillend.quote:Op maandag 21 december 2009 16:57 schreef lezzer het volgende:
[..]
Je weet hoe het denken gaat bij een HB-kind? Of niet? Ik heb namelijk niet die indruk...
Ja. nogmaals, als een hb-kind niet weet dat hij wat overslaat, wordt het heel lastig.quote:Op maandag 21 december 2009 17:05 schreef ShadyLane het volgende:
[..]
Iemand die ik ken haalde bij zijn studie Technische Natuurkunde alleen maar tienen en is inmiddels cum laude gepromoveerd. Toen een (minder getalenteerde) vriend van hem klaagde dat hij bij zijn vakantiebaantje met van die domme mensen moest werken, zei deze jongen dat hij daar totaal geen probleem mee had. "Je moet je gewoon aanpassen aan hun niveau", zei hij olijk.
Die truc moet elke werkelijk hoogbegaafde ("werkelijk" ter onderscheid van die hele volksstammen die tegenwoordig tot HB verklaard worden en waar ik mezelf ook toe reken) leren: dat je je in veel situaties zult moeten aanpassen aan het gangbare niveau en daar maar het beste vrolijk onder kunt blijven.
Onderdeel daarvan is het netjes opschrijven van tussenstapjes in je wiskundeproefwerk. Want straks wordt je proefschrift of de rapportage op je werk ook niet geaccepteerd als er geen deugdelijke redenering of berekening bij staat.
Sterker nog, ik zit hier te typen op een forum, terwijl ik ondertussen nog iets af moet maken en dat schiet nu voor geen meter op.quote:Op maandag 21 december 2009 17:09 schreef Pool het volgende:
Discipline is overigens ook iets wat ik heb moeten leren trouwens en dat is nog steeds niet optimaal.
Het gaat natuurlijk niet alleen om het niet opschrijven van wat extra stappen. Voor jou heeft dat prima gewerkt, heel mooi, maar dat is niet altijd het geval. En waarom het wordt gezien als troeteltraject snap ik niet. Het komt er alleen op neer dat de ontwikkeling van kinderen goed verloopt en dat het onderwijs aansluit op wat zij kunnen. Hoezo is dat slecht? Het voorkomt veel problemen. Ik vind het jammer dat zo ontzettend veel mensen vinden dat kinderen met HB zichzelf maar moeten aanpassen, terwijl dat betekent dat ze minder gemotiveerd zullen zijn, afgeremd worden, niet leren hoe goed te studeren, etc. Ik kan daar echt met m'n verstand niet bij.quote:Op maandag 21 december 2009 17:09 schreef Pool het volgende:
Discipline is overigens ook iets wat ik heb moeten leren trouwens en dat is nog steeds niet optimaal. Maar als ik op mijn bek ging bij een proefwerk door bij een vergelijking een paar stappen over te slaan, dan zette ik de volgende keer gewoon die stappen. Ik snap niet waarom daarvoor een speciaal troeteltraject nodig is.
Prima.quote:Op maandag 21 december 2009 17:09 schreef Pool het volgende:
[..]
Als jij denkt te weten hoe 'het denken' gaat bij een HB-kind, dan denk ik dat je het zelf ook niet weet. Hoogbegaafde kinderen presteren namelijk over de hele linie verschillend.
De wereld veranderen in allemaal hyperintelligente mensen gaat nu eenmaal niet. Dus OF je wordt kluizenaar, OF je past je aan, en dat laatste kun je dan maar beter goedgeluimd doen.quote:Op maandag 21 december 2009 17:12 schreef lezzer het volgende:
Ik vind het aanpassen naar gangbaar niveau overigens meestal niet zo leuk. Vroeger dronk ik dat gevoel gewoon weg. Kun je wel olijk gaan zitten doen, jij bent wel degene die de hele tijd moet aanpassen.
Stel je voor dat je als iemand van gemiddeld niveau tussen zwakbegaafden zou moeten wonen.quote:Op maandag 21 december 2009 17:21 schreef ShadyLane het volgende:
[..]
De wereld veranderen in allemaal hyperintelligente mensen gaat nu eenmaal niet. Dus OF je wordt kluizenaar, OF je past je aan, en dat laatste kun je dan maar beter goedgeluimd doen.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Precies wat ik net schreef. Als er geen andere optie is, kun je er maar het beste vrolijk onder blijven.quote:Op maandag 21 december 2009 17:25 schreef lezzer het volgende:
Stel je voor dat je als iemand van gemiddeld niveau tussen zwakbegaafden zou moeten wonen.
Wat zou je daar van vinden?
quote:Op maandag 21 december 2009 15:52 schreef ikke043 het volgende:
Een kleine inleiding, Ik ben in de brugklas gediagnostiseerd met HB-problematiek. Ik werd toe geconfrontreerd met het feit dat ik veel sneller denk als dat ik kan handelen.
Nu ben ik vandaag weer tegen een probleem aangelopen tijdens mijn schoolexamen wiskunde B. Ik heb elke vraag in seconden in mijn hoofd beantwoord. Vervolgens ga ik het opschrijven en loop ik tegen het probleem
aan dat ik bij elke som wel weer iets vergeet, en niet meer kan achterhalen wat ik eerder heb bedacht.
Ik neem aan dat ik niet de enige ben. Dus heb jij hier ook mee te maken gehad of ken je iemand die dat heeft. Vertel me dan a.u.b. wat je hier aan hebt gedaan.
quote:Op maandag 21 december 2009 17:16 schreef Soempie het volgende:
[..]
Het gaat natuurlijk niet alleen om het niet opschrijven van wat extra stappen. Voor jou heeft dat prima gewerkt, heel mooi, maar dat is niet altijd het geval. En waarom het wordt gezien als troeteltraject snap ik niet. Het komt er alleen op neer dat de ontwikkeling van kinderen goed verloopt en dat het onderwijs aansluit op wat zij kunnen. Hoezo is dat slecht? Het voorkomt veel problemen. Ik vind het jammer dat zo ontzettend veel mensen vinden dat kinderen met HB zichzelf maar moeten aanpassen, terwijl dat betekent dat ze minder gemotiveerd zullen zijn, afgeremd worden, niet leren hoe goed te studeren, etc. Ik kan daar echt met m'n verstand niet bij.
Dit pareltje had ik even over het hoofd gezien.quote:Op maandag 21 december 2009 17:06 schreef Soempie het volgende:
Het probleem is alleen niet de discipline.
Het is triest dat voorbij gegaan wordt aan dat TS waarschijnlijk helemaal niet weet dat hij tussenstapjes maakt.quote:Op maandag 21 december 2009 17:30 schreef Pool het volgende:. Het is triest dat voor een zeer simpel probleem waar TS mee kampt, niet de simpelste oplossing wordt aangereikt (tussenstapjes in klad zetten, zie mijn 1e post), maar de hele mikmak van HB-lapmiddelen.
Klopt. Het wiskunde B-probleem is heel eenvoudig te verhelpen door het aanleren van een trucje.quote:Op maandag 21 december 2009 17:30 schreef Pool het volgende:
. Het is triest dat voor een zeer simpel probleem waar TS mee kampt, niet de simpelste oplossing wordt aangereikt (tussenstapjes in klad zetten, zie mijn 1e post)
Als hij eerst maar eens zou weten dat er tussenstapjes zijnquote:Op maandag 21 december 2009 17:34 schreef ShadyLane het volgende:
[..]
Klopt. Het wiskunde B-probleem is heel eenvoudig te verhelpen door het aanleren van een trucje.
En ja lezzer, dat trucje kan naast 'de tussenstappen opschrijven' ook inhouden 'de tussenstappen leren zien'.
Als iemand een middagje met TS gaat zitten om hem te helpen bij het oefenen van dit trucje, zou dat zeker zinvolle begeleiding kunnen zijn. Al denk ik dat ie ook zonder hulp op dat gebied een eind kan komen.
Dat weet ie, want hij krijgt al jaren telkens weer punten afgetrokken omdat ie ze niet opschrijft.quote:Op maandag 21 december 2009 17:37 schreef lezzer het volgende:
Als hij eerst maar eens zou weten dat er tussenstapjes zijn
Juist, het hele eiereneten.quote:Je moet jezelf er toe zetten om het dan toch maar te doen.
Ik heb hier niet op gereageerd omdat het thread in een stroomversnelling raakt.quote:Op maandag 21 december 2009 17:30 schreef Pool het volgende:
[..]
En daarmee zeg ik niet dat je niets moet doen, maar je moet niet doorschieten. Het is triest dat voor een zeer simpel probleem waar TS mee kampt, niet de simpelste oplossing wordt aangereikt (tussenstapjes in klad zetten, zie mijn 1e post), maar de hele mikmak van HB-lapmiddelen.
Ja, want de leraar vertelt dat en het staat in het boek. Stap voor stap. Dus als je zo'n som krijgt, dan doe je dat gewoon na. Omdat je er na één proefwerk achter komt, dat je dan de meeste punten krijgt.quote:Op maandag 21 december 2009 17:37 schreef lezzer het volgende:
[..]
Als hij eerst maar eens zou weten dat er tussenstapjes zijn
Is dit nou zo'n vreselijk raar punt?
Ik heb nooit enkele discipline geleerd omdat ik het niet nodig had (zelfs op de middelbare niet). Ik haalde alles zonder moeite. Ik wist niet dat ik discipline mistte want ik had het nooit nodig gehad. Hoe moet je als kind dat aangeven als je niet weet dat je het nodig hebt.quote:Op maandag 21 december 2009 16:55 schreef Pool het volgende:
[..]
Nee, discipline leer je op school, van 'het uniforme systeem' dat in dit topic zo verfoeid wordt. Maar net zoals niet iedereen een turnoefening goed kan aanleren, niet iedereen een mooie schrijfstijl kan aanleren en niet iedereen een tweedemachtsvergelijking kan oplossen, zo kan ook niet iedereen even snel en in even grote mate gedisciplineerd leren werken.
Daar kan je de schuld van aan de school geven, dat is lekker makkelijk. Ik heb nooit een koprol achterover gekund of een fatsoenlijke vouwhang in de ringen. Ook de schuld van de school. En natuurlijk niet mijn eigen schuld, dat ik het niet gewoon serieus bleef proberen maar er de brui aan gaf.
Volop HB-kinderen zien dat ze een laag punt krijgen als ze de tussenstappen van de som niet opschrijven en (terecht) een hoog punt als ze dat wél doen. Dus gaan ze tussenstappen opschrijven. En dan heb je HB-kinderen die dat niet doen, ondanks steeds weer rode strepen.
Leuke truc, maar haalt iemand dan ook alles uit zichzelf? Is het niet heel zonde om iemand in een systeem te persen, terwijl diegene veel meer zou kunnen en er niet gelukkig is?quote:Op maandag 21 december 2009 17:57 schreef Pool het volgende:
Zodra je beseft dat je moet maximaliseren wat de leraar van je wil zien, knal je overal doorheen.
Het "systeem" heet "de wereld". In deze wereld komen veel mensen tot grootse prestaties, briljante prestaties, Nobelprijswaardige prestaties. Maar het blijft wel nog steeds de wereld waar ze in moeten zien te leven.quote:Op maandag 21 december 2009 18:28 schreef Soempie het volgende:
Leuke truc, maar haalt iemand dan ook alles uit zichzelf? Is het niet heel zonde om iemand in een systeem te persen, terwijl diegene veel meer zou kunnen en er niet gelukkig is?
Wat een onzin. Iemand met een verstandelijke handicap hoeft toch ook niet in 'het systeem' te passen. Jammer dat je zo denkt. Ik heb het trouwens over het schoolsysteem. Vaak gaat het in andere situaties prima met mensen die HB zijn, bijvoorbeeld op een sport, bij familie, etc, dus daar gaat het ook niet zozeer om. En uiteindelijk zullen ze zelf een beroep kiezen wat bij ze past. Echt ongelooflijk dat je mensen maar koste wat het kost in 'het schoolsysteem' wilt drukken.quote:Op maandag 21 december 2009 18:39 schreef ShadyLane het volgende:
[..]
Het "systeem" heet "de wereld". In deze wereld komen veel mensen tot grootse prestaties, briljante prestaties, Nobelprijswaardige prestaties. Maar het blijft wel nog steeds de wereld waar ze in moeten zien te leven.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |