Zo: mochten jullie je eens vreselijk vervelen

:
22 december, 6.00 ’s morgens.
We staan met zijn vieren op. Vandaag is de dag van mijn zo gevreesde keizersnede.
Onze dochter en het zusje van de jongens gaat vandaag geboren worden.
Ik voel me kalm.
We brengen de jongens om 7.15 naar mijn ouders en staan iets voor achten (nuchter) op de afdeling verloskunde. Dezelfde afdeling waar de jongens geboren zijn en het vervult me meteen met weemoed.
Deze keer zal ik hier niet bevallen en word ik naar de kraamafdeling aan de overkant gebracht, naar mijn kamer en bed waar ik de komende dagen zal doorbrengen.
Ik ga op het bed liggen en mijn man in de stoel bij het raam zitten.
We krijgen te horen dat er die dag vijf operaties zijn; 3 keizersnedes, 1 kleine andersoortige operatie en 1 grote. Ik sta als laatste ingepland.
Meteen zakt mijn humeur, dat al niet al te best was. Mopperend lig ik op bed; ja, tuurlijk, als laatste; heb ik weer, mopperdemopper. Uren lang geen eten en drinken.
Mijn man sust steeds; “rustig nou maar” en “het komt wel goed”.
Om half tien komt de verpleegkundige met een blaaskatheder. Er kon een operatie niet door gaan en ik mocht “ertussendoor”. Jippie!
Direct na het plaatsen van het onding kwam de mededeling dat het toch niet door ging en dat ik toch moest wachten.
Nou ja zeg; zit ik om half tien al aan bed gekluisterd met een blaaskatheder dat prikte en trok en pijn deed (een katheder is de eerste uren heel vervelend omdat je lichaam zich ertegen afzet). Iedere beweging deed pijn aan mijn urineleider dus ik kon meteen niks meer en had door het ballonnetje voortdurend vreselijke aandrang.
Nou, het was dus beregezellig

Ik was totaal niet meer bezig met het feit dat ik een kind zou krijgen die dag maar voelde me alleen maar vreselijk zielig. Om 13.00 zaten we nog steeds met zijn tweeën te wachten
Tegen 13.30 kwam de verpleegkundige binnen; Jaaa, we kunnen, riep ze! Kleedt je maar uit.
Ze trok me een blauw operatiehemd aan en reed een babybedje naar binnen.
Oh ja, een babybedje…ik krijg een baby binnen nu en een half uur…oh god
Ze rijdt mijn bed naar de lift en mijn man erachteraan met het babybedje en bij mij slaat de paniek toe. Shit…...een keizersnede…ik krijg een baby NU…en ze snijden haar eruit…
Beneden staan ineens een aantal OK mensen om me heen. Blauwe pakken, mutsen en mondkapjes. Ik zie alleen een heleboel ogen en ik word op een operatiebedje overgeheveld met mijn dikke buik plat op mijn rug. Daarna de gang door gereden, zoals in de film, met de lichten in het plafond die voorbij flitsen.
Ik ben bang.
De OK in; de grote lampen, een enorme bedrijvigheid. Het lijkt wel een mierennest. Twee gynaecologen, een co-assistent, een anesthesist, een kinderarts, verpleegkundig personeel. Iedereen stelt zich voor en wil wat van me en is iets aan het doen.
Ik word rechtop gezet en voordat ik het weet zit de ruggenprik al. Die viel mee.
Daarna wordt er aan mijn linkerarm getrokken voor het infuus, mijn rechterarm voor de bloeddrukmachine, van bovenaf worden stickers op mijn borst geplakt voor het hartritme. Iemand is de stellage voor mijn gezicht aan het opbouwen en mijn benen worden warm, prikken. Ik voel mijn tenen nog maar even later zijn ze compleet gevoelloos. Wel voel ik dat ze ook daar iets aan het doen zijn.
Ik ben echt heel bang en zeg dat tegen mijn man die naast mijn gezicht zit. Hij zegt dat hij het aan me ziet en het zich levendig kan voorstellen.
Ik krijg ineens bijna geen lucht. De anesthesist stelt me gerust dat alles in orde is en dat dit gevoel snel zal verdwijnen.
Ze beginnen te snijden. Mijn rechterarm ligt bovenop mijn buik ingezwachteld en ik hoor dat ze het vruchtwater wegzuigen. Mijn arm zakt meteen een stukje naar beneden…wierd.
Ze duwen en trekken. Ik voel geen pijn maar het is wel een vervelend gevoel. Onprettig.
Een verpleegkundige zegt tegen mijn man; kijk nu! De baby komt eraan. Maar hij past voor de aanblik van mijn open lichaam.
13.48
Ik hoor huilen…whee whee whee…een baby…mijn baby..en ze huilt.
Een meisje, hoor ik de gynaecoloog zeggen, en zo op het oog een gezond meisje. Heel even laten haar hoofdje boven het scherm piepen maar ze moet meteen weg. In de OK is het maar 15 graden.
Mijn man is nu ook weg. Met Leah mee.
En daar lig ik dan. Het wordt rustiger in de ruimte; er zijn nu minder mensen. De radio gaat aan (all I want for christmas is you; hoor ik Mariah Carey zingen, hoe toepasselijk).
Ik begin te huilen en een mannelijke verpleegkundige gaat naast me zitten en veegt mijn tranen steeds weg en begint tegen me te praten…wat small talk…heel lief vond ik dat. Ik was geen object en ze vergaten mij niet op dat moment.
Het hechten duurt een dik half uur, schat ik. De artsen zijn ondertussen aan het keuvelen over van alles en nog wat. Het voelt weer onprettig. Alsof er een olifant op mijn maagstreek zit.
Leah is ondertussen nog even ingepakt bij me geweest. Haar hoofdje tegen het mijne. Best vreemd aangezien je niets met je armen kunt.
Ik ben “klaar” en mag naar de uitslaapkamer. Lekker warm in een bed wat bijkomen.
Het gevoel in mijn benen begint alweer langzaam terug te komen. Ineens komt mijn man met Leah in haar bedje bij me. Er wordt een warmtelamp boven mijn bed gezet en ze kleden Leah uit en leggen haar bloot (met luier) op mijn borst.
Zo laten ze ons een half uur met rust en zitten we met zijn drieën bij te komen.
Mijn man is euforisch en ratelt en ik…ik ben beduusd…ik weet even niet wat ik voel. Maar ik ben wel weer moeder geworden. De zwangerschap is voorbij. Ze is er! En ze is gezond! Ze ligt hier bij me!
Het is me tegengevallen. Deze manier van bevallen. Het leek me al niks en het was ook niks.
De pijn erna is hevig maar het ergste is; je kunt een tijdje niks. Je ligt op je rug in bed en je baby ligt naast je maar je kunt haar niet pakken. Voeden gaat ook niet helemaal lekker door de wond(pijn) natuurlijk.
Maar goed; ik had geen keus. Ik mag blij zijn dat het zo kan! Maar ik heb er moeite mee.
We zijn nu bijna twee weken verder en ik kan nog steeds niet zo veel. Best heftig hoor, met een baby en nog twee kinderen in huis.
Mijn man is trouwens geweldig. Hij steunt me waar hij maar kan en verzorgt de jongens en het huishouden volledig (op zijn manier

) Ik mag niks doen van hem. Hij zegt steeds hoe blij hij is en hoe geweldig hij mij vindt
Ook het ziekenhuispersoneel (en in de OK) waren ze geweldig. Ze doen alles om het je zo prettig mogelijk te maken. Wat dat betreft kon het niet beter.
En met Leah gaat het goed dus ik mag natuurlijk niet klagen. Toch heb ik veel tranen gelaten de afgelopen tijd maar ik kan het steeds beter loslaten dat het anders is gegaan als dat ik voor ogen had. Ik schaam me er ook wel voor. Krijg je een gezond kind is het nog niet goed…dat gevoel…
Maar het is natuurlijk wel goed. Ze is er, en ze hoort hier! Bij ons.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn
ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis
Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn
ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis
Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 0% gewijzigd door lily op 03-01-2010 16:37:57 ]