abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_75802701
Hoi!

Vroegâh, toen ik nog een klein MoBlo'tje was, zat er tegenover ons in de straat een bakker die rond oud en nieuw de lekkerste appelbeignets bakte die ik me kan herinneren . Helaas is de beste man, 2 weken na zijn pensioen overleden en kan ik hem dus het recept niet vragen, maar zit ik wel met de grote vraag: hoe bakte hij ze??

Wat was er zo bijzonder aan deze appelbeignets? Nou, er zat een soort van custardachtige substantie ín de beignet. Nu vraag ik me af of ik dat op kan lossen door de appelschijven door een mengsel van custardpoeder, suiker en kaneel te halen, of dat er een andere oplossing voor is? Wellicht kent iemand dit soort beignets en heeft die persoon daar een recept van? Ik zou u vele malen dankbaar zijn!

PS. Het gaat om de appelbeignets van Bakkerij Muiden in de Tesselsestraat op Scheveningen. Hij is er ergens rond 2000 mee opgehouden geloof ik.

[ Bericht 0% gewijzigd door motorbloempje op 20-12-2009 15:24:52 ]
Ja doei.
  zaterdag 19 december 2009 @ 14:39:49 #2
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_75803933
Zal eens kijken in mijn banketbakkershandboek
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_75806199
dat zou puik zijn dank!
Ja doei.
pi_75806275
het klinkt ook ergens een beetje berlinerbol achtig ( op het fruit na)
In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
Everybody needs a bosom for a pillow!
pi_75806329
neen, is het niet gewoon een echte appelbeignet vanaf de buitenkant, en verder ook van smaak en zulks, alleen dat extra beetje 'custard' noem ik het maar even, dat doet 't 'm
Ja doei.
pi_75818750
Ik haal bij appelbeignets altijd de appel vooraf door custardpoeder, weet niet of dat hetzelfde effect heeft als hoe jij het kent maar het komt aardig in de buurt denk ik!
pi_75819001
hmkay dan is mijn eerste ingeving dus wellicht dé oplossing.. deze week maar even een paar proef-bakken voordat ik met oud en nieuw aan de slag ga. Heb beloofd ze mee te nemen, Oliebollen worden door de gastheer gebakken
Ja doei.
  zaterdag 19 december 2009 @ 22:45:04 #8
45206 Pietverdriet
pi_75819097
motorbloempje, gaat wel pas maandag worden voor ik het na kan kijken, het boek ligt in mijn andere huis.
pi_75819124
quote:
Op zaterdag 19 december 2009 22:45 schreef Pietverdriet het volgende:
motorbloempje, gaat wel pas maandag worden voor ik het na kan kijken, het boek ligt in mijn andere huis.
Prima maar als je zou kúnnen kijken, geweldig wordt ook pas tweede kerstdag dat ik kan gaan bakken denk ik, dus heeft geen haast!
Ja doei.
  zondag 20 december 2009 @ 09:50:28 #10
54403 Mr-Z
Makkers staakt uw wild geraas
pi_75827963
Dat moet spijs zijn geweest (met iets kaneel)

Normaal maak je ze zo:

Plak bladerdeeg
Appel ring er op
Beetje ageslapte spijs vermengd met kaneel in het midden
Vochtig maken
Plak bladerdeeg er overheen
Rond uitsteken
even met je mond alle lucht er uit zuigen. Klinkt vies maar geeft wel het mooiste resultaat!
Frituren aan beide zijden totdat ze mooi goud bruin zijn.
Achteraf door de suiker halen. (evt. ook met wat kaneel)

Nou gaan er weer een stel mensen roepen dat dit appelflappen zijn. Maar (hier in het zuiden) is dit een appelflap:

Dit een appelbeignet:

En dit een oliebol met appelstukjes:
pi_75828199
quote:
Op zondag 20 december 2009 09:50 schreef Mr-Z het volgende:
Nou gaan er weer een stel mensen roepen dat dit appelflappen zijn. Maar (hier in het zuiden) is dit een appelflap:
[ afbeelding ]

Dit een appelbeignet:
[ afbeelding ]

En dit een oliebol met appelstukjes:
[ afbeelding ]
Hier ook hoor, in het midden van het land maar ook dit is een appelbeignet:

pi_75831121
hm... de manier van maken is hem wel denk ik (met bladerdeeg dus!) maar het spijs lijkt me zeer sterk.. spijs != custardachtige substantie....
Ja doei.
  zondag 20 december 2009 @ 15:21:57 #13
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_75839056
Ben erg benieuwd of er nog iemand met het juiste recept komt, want ik denk/gok dat als er al banketbakkersroom in zit ze die er later inspuiten. Kan me er anders geen voorstelling van maken, hoe ze dat gefrituurd krijgen...
pi_75839147
Als het dus zo is als Mr-Z post, dus met bladerdeeg in plaats van door beslag heen halen, dan zóú het in theorie kunnen.. maar ik durf het niet zomaar uit te proberen. Ben benieuwd wat het boek van Piet zegt.
Ja doei.
  Moderator zondag 20 december 2009 @ 15:26:50 #15
9859 crew  Karina
Woman
pi_75839241
Ik raak altijd in de waar als het over appelbeignets gaat, hier zijn de beignets, de vierkante dingen met suiker en bladerdeeg. Appelflappen zijn die ronde met een gat (niet van bladerdeeg, maar slap), die vind ik veel lekkerder, maar helaas kun je die haast nergens meer krijgen en ik heb geen frituurpan om ze zelf te maken (zie plaatje).
Op donderdag 15 mei 2014 22:18 schreef sp3c het volgende:
niet zo tof doen
pi_75839281
een diepe pan/tefal-wok met wat zonnebloemolie doet ook wonderen hoor, heb je geen frituurpan voor nodig.
Ja doei.
  zondag 20 december 2009 @ 16:33:27 #17
20343 SnuggLe
Drs. Betweter
pi_75841781
quote:
Op zondag 20 december 2009 15:26 schreef Karina het volgende:
Ik raak altijd in de waar als het over appelbeignets gaat, hier zijn de beignets, de vierkante dingen met suiker en bladerdeeg. Appelflappen zijn die ronde met een gat (niet van bladerdeeg, maar slap), die vind ik veel lekkerder, maar helaas kun je die haast nergens meer krijgen en ik heb geen frituurpan om ze zelf te maken (zie plaatje).
[ afbeelding ]
Volgensmij ben je idd in de war, want de beignets zijn dus de ronde.....
pi_75841831
quote:
Op zondag 20 december 2009 16:33 schreef SnuggLe het volgende:
Volgensmij ben je idd in de war, want de beignets zijn dus de ronde.....
Wat hij/zij bedoelt is zon appelring door beslag heen en dan bakken, dat dat ook appelflap heet...kan toch best?
  maandag 21 december 2009 @ 19:32:05 #19
45206 Pietverdriet
pi_75891918
Heb het handboek voor de banketbakker nageslagen en waarschijnlijk was het een variatie op Beignets aux peches, maar dan met appels.
Volgens het handboek
Kook een bakkersroom van een liter melk, 1 1/2 ons meel, 2 ons suiker en 12 eidooiers, op smaak gebracht met vanille.
Leg bakpapier op een stenen plaat (marmer, graniet) en stort daar de room op, doe daar de halve perzik op, of in het geval van je appelvariatie een dikke plak appel. Laat de room afkoelen en strijk dan met een steker (of palletmes) de bovenkant van de appelschijf in met de room.
Dit haal je door de pate a frire en frituur je.

Pate a frire
100 gram meel
2 lepels olie
2 Deciliter lauwe melk
3 eiwitten
snuf zout
scheutje rum
wat gist
Meel gladroeren met, zout, rum, olie, gist en melk, niet meer roeren dan nodig. Het moet zo dik zijn als dikke joghurt. Wegzetten en laten rusten.
3 a 4 eiwitten heel erg stijf slaan. Voorzichtig door het beslag enveloperen en daar haal je je vulling doorheen.
Frituren
  maandag 21 december 2009 @ 19:34:20 #20
45206 Pietverdriet
pi_75892034
quote:
Op zondag 20 december 2009 15:21 schreef RobinOok het volgende:
Ben erg benieuwd of er nog iemand met het juiste recept komt, want ik denk/gok dat als er al banketbakkersroom in zit ze die er later inspuiten. Kan me er anders geen voorstelling van maken, hoe ze dat gefrituurd krijgen...
Meneer Boerhout wist het, leerboek voor de banketbakkerij, 1928
Een geweldig boek omdat er nog echt alles gemaakt wordt en niet met prefab wordt gewerkt.
pi_75893723
Oeh, die slappe flappen, die vind ik echt ZO lekker!
En dat is het recept van ons aller Piet, toch?
Die ronde met bladerdeeg vind ik niet lekker, het moet bij mij met beslag, niet met deeg. Deeg is voor brood, niet voor appelflappen;-).
liessaslunch.blogspot.com
  maandag 21 december 2009 @ 21:39:02 #22
54403 Mr-Z
Makkers staakt uw wild geraas
pi_75898933
quote:
Op maandag 21 december 2009 19:34 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Meneer Boerhout wist het, leerboek voor de banketbakkerij, 1928
Een geweldig boek omdat er nog echt alles gemaakt wordt en niet met prefab wordt gewerkt.
En jij weet niet toevallig waar dit boek nog te koop is ?
pi_75899010
quote:
Op maandag 21 december 2009 21:39 schreef Mr-Z het volgende:
En jij weet niet toevallig waar dit boek nog te koop is ?
Ik ben niet Piet maar http://www.boekwinkeltjes.nl/ hier staan er een aantal
pi_76172452
dank voor het opzoeken Piet

ik ga het eerst zo even met 2 stuks op de bladerdeeg --> room manier proberen als dat niet het gewenste resultaat geeft probeer ik die van jou
Ja doei.
pi_76173871

en

de eerste is wat mislukt qua vorm (te grote schijf ) maar bij de tweede had ik 't te pakken! Als ze lekker zijn ga ik ze donderdag zo bakken. Niet al te moeilijk.. met wat banketbakkersroom er in.

Moet zo ook nog studeren ! evenals de rest van de week tot aan oudjaarsmiddag 15.00uur dus beter is dit in orde
Ja doei.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')