Het viel mij al eerder op, maar ik denk dat dit een punt is waar we niet omheen kunnen.
We weten allemaal dat de overheid FLINK verdiend aan brandstof accijns, als jij tankt, tank je de staatskas.
Dus de overheid is gebaat bij een hoog verbruik, immers, hoe meer verbruik, hoe meer tanken hoe meer... ik hoef dat niet uit te leggen denk ik.
Wie valt het ook op dat er bijzonder weinig gedaan word aan het fileleed? Hoop overleg, getekend, woorden, maar die file's worden alleen maar langer en meer. Logisch, want als je de files oplost, zijn de auto's eerder op bestemming, is minder verbruik, is minder geld.
Een proef met gratis openbaar vervoer is een succes, word echter toch niet ingevoerd. Waarom niet?
Nou omdat de regering ons toch graag in die melkkoe ziet, hoe meer mensen in de trein of de bus, hoe minder auto's en... juist, minder inkomen.
Maar daar houdt het niet mee op!!
Stoplichten.. de groene golf is een mythe. Het enige wat het doet is je door laten rijden naar een stoplicht waar je wel lang staat te wachten, langer dan normaal, qua reistijd schiet je niks op. Ze hopen dat je bij de groene golf harder gaat rijden, want dan hebben die flitsers ook nog een functie.. extra inkomsten.
Hoe vaak gebeurt het niet dat je aan komt rijden, en het stoplicht is rood, of springt net op rood... ga eens tellen, dat gebeurt 9 op de 10 stoplichten! Dus eerst stoppen, wachten, verbuiken, vervolgens hard optrekken naar het volgende stoplicht en weer stoppen. Vervolgens weer hard optrekken enzovoorts.. dat is extra verbruik! Extra verbruik, is extra tanken mensen! Is goed voor de kassa dus.
En dan zijn we er nog niet he... nee meneer!
Bruggen. Vertel eens wat de logica is van het openen van een brug in de spits?
Is er niet nee, de enige logica is, jij staat te wachten, bent te lui om de motor uit te doen en dus verbruik je, plus, wederom optrekken.. en dat optrekken doe je vaker naarmate je al in een lange wachtrij staat omdat je een paar keer moet wachten tot je zelf door het volgende groene licht mag rijden, misschien 3x flink optrekken.. is winst. Tsja "beroepsvervoer gaat voor " zeggen ze dan.. en die artsen of chirurgen die staan te wachten voor de brug dan? Verdienen die geen voorrang dan? Nee.. ze zeggen het niet, maar het gaat om een hoger verbruik van het totale wagenpark in nederland.
Overal stampen ze wel weer een kruising uit de grond met jawel stoplichten, groene golven zijn een hoax voor sneller thuis, eerder een extra inkomsten door dan te flitsen, bruggen gaan open in de spits, files worden niet opgelost en het openbaar vervoer word niet gestimuleerd... ik zeg, pmwille van extra brandstofverbruik, wat de staat spekt.
Denk er maar even over na