abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 15 januari 2004 @ 14:41:35 #101
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_16284053
quote:
Op donderdag 15 januari 2004 11:19 schreef Fazzoletti het volgende:
Alleen ga ik denk ik 5 weken. Ik twijfel nog over de spaanse lessen. Op m'n werk heb ik genoeg spaanstalige collega's die me de basis wel willen bijbrengen. En ik doe de cursus op www.spaansleren.nl
Het hangt er een beetje vanaf hoeveel je wilt kunnen. Op zo'n talenschool, waarbij je buiten de lessen ook nog eens dagelijks geconfronteerd wordt met Spaans, gaat het allemaal wel 4x zo snel (en als je een locale lover neemt nog eens 10x ).

De basics kan je collega je wel leren, maar dat is (naar mijn bescheiden mening) wel heel magertjes hoor. Laten we wel zijn: je moet heel veel dicipline hebben om dat ook daadwerkelijk actief te doen!

Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
  donderdag 15 januari 2004 @ 14:46:46 #102
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_16284189
quote:
Op donderdag 15 januari 2004 10:26 schreef Prospector het volgende:
2) Hoe is het Spaans daar? Kun je dat vergelijken met "normaal" Spaans of verstaat men dit in bijvoorbeeld Madrid niet?
Zij verstaan jou wel, of jij hén ook verstaat is even de vraag . Ik denk dat ik zeer goed Spaans spreek, maar met Spanjaarden blijft het worstelen in het begin. Ecuador en Perú zijn denk ik zo'n beetje de prettigste landen om te beginnen met Spaans leren. Het Spaans is redelijk universeel (als in, geen rare "vos"-toestanden zoals in midden-amerika) en verstaanbaar (itt lunfardo in Argentinië ). Als je eenmaal een stevige basis hebt zijn de verschillende accenten en slang gewoon een kwestie van wennen.
Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
pi_16284283
quote:
Op donderdag 15 januari 2004 14:41 schreef Hik het volgende:

[..]

De basics kan je collega je wel leren, maar dat is (naar mijn bescheiden mening) wel heel magertjes hoor. Laten we wel zijn: je moet heel veel dicipline hebben om dat ook daadwerkelijk actief te doen!

In een ver verleden heb ik een jaar spaans op school gehad. De boeken en alles heb ik nog. Eigenlijk hoop ik het dus met al die dingen te redden.
Hmm.. Toch maar les nemen dan
  Moderator donderdag 15 januari 2004 @ 14:52:49 #104
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_16284350
quote:
Op donderdag 15 januari 2004 14:46 schreef Hik het volgende:
Zij verstaan jou wel, of jij hén ook verstaat is even de vraag . Ik denk dat ik zeer goed Spaans spreek, maar met Spanjaarden blijft het worstelen in het begin. Ecuador en Perú zijn denk ik zo'n beetje de prettigste landen om te beginnen met Spaans leren. Het Spaans is redelijk universeel (als in, geen rare "vos"-toestanden zoals in midden-amerika) en verstaanbaar (itt lunfardo in Argentinië ). Als je eenmaal een stevige basis hebt zijn de verschillende accenten en slang gewoon een kwestie van wennen.
Heel herkenbaar. De eerste keer in Argentinië dacht ik dat ze Portugees tegen me praatten. Calle werd plotseling callao met die typisch [zjauw] klank.
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
  Moderator donderdag 15 januari 2004 @ 14:54:49 #105
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_16284408
quote:
Op donderdag 15 januari 2004 14:50 schreef Fazzoletti het volgende:
In een ver verleden heb ik een jaar spaans op school gehad. De boeken en alles heb ik nog. Eigenlijk hoop ik het dus met al die dingen te redden.
Hmm.. Toch maar les nemen dan
Boeken met je collega doornemen en zodra je in Ecuador bent niets vrezen en gelijk Spaans proberen te praten. Werkt het beste!
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
pi_20379158
Op dit moment bevind ik me samen met een vriend in het zuiden van Equador. Tot nu toe hebben we alleen nog maar door de andes en het kustgebied gereisd in Bolivia en Peru. Dit omdat muggen een groot opstakel voor mij zijn, ik heb namelijk een allergie voor muggen. Dit is dus de reden dat we de Amazone (nog) niet heben aangedaan.

Maar nu komt het: we hoorden een paar dagen geleden van een duitse toerist dat hij op een muggenvrije plaats was geweest in de Amazone. De naam van dit plaatsje is Cuyabeno en het ligt 8 uur rijden rechts van Quito. Er zouden pink river dolphins, kaaimannen, apen, piranyas en veel vogelsoorten te zien zijn. En hij zei dat hij daar gewoon in korte broek kon rondlopen omdat er gewoon geen muggen (of andere stekende insecten waren) waren. Hij zei dat dit kwam door "black water", bepaalde modder waar zuurdampen vanaf komen zodat er geen muggen leven daar. Hij zei dat er mensen elkaar jaar weer terug kwamen omdat het daar zo ideaal was.

Na wat googlen heb ik het volgende over "black water" gevonden:
“But in the Tapir Lodge you do not have to worry about mosquitos: in that part of Cuyabeno there are almost no mosquitos because it is a black water area. The water level is changing constantly and therefore the mosquitos have almost no chances to breed. Since we are operating our Tapir Lodge there has been no single case of Malaria with our guests or staff. So the danger of Malaria is quite small.” (http://www.tapirlodge.com/cuyabeno_amazon_facilities.htm)

Nu is mijn vraag: Is iemand er ooit geweest en zijn is dit verhaal waar? Ik vind het persoonlijk een beetje raar omdat ik een aantal reisverhalen van anderen heb gelezen en dat deze altijd last hebben van muggen en in mijn ogen zou dit plaatsje toch een stuk bekender moeten zijn dan het nu is als het er zon muggenvrij paradijs is. We willen graag zeker weten dat er geen muggen zitten of dat het er meevalt met het aantal muggen. Want een paar steken kan ik nog wel hebben maar veel gestoken worden betekent bij mij koorts en dan is de lol er al snel van af...

[ Bericht 15% gewijzigd door pitbull2 op 03-07-2004 05:29:39 ]
  Moderator zondag 4 juli 2004 @ 20:08:17 #107
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_20412964
Eenmaal daar heb je inderdaad vrijwel geen last van muggen. Alleen ernaartoe is een ander verhaal.

In Quito kun je bij de South America Explorersclub (zie ook je Lonely Planet) meer informatie opvragen.
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
  zondag 12 september 2004 @ 10:59:27 #108
13675 m24
Minds are like parachutes.
pi_21897565
Lieve mede-fokkers,
volgend jaar augustus wil ik met mijn vriendin naar zuid-America. Ik neig zelf naar Ecuador, omdat ik hier goede verhalen over heb gehoord, maar ben zeer benieuwd naar kullie tips en ervaringen. Specifiek voor Ecuador heb ik de vraag of de Galapogos eilanden de moeite/ geld waard zijn om te bezoeken?

Alvast bedankt voor alle hulp!!

- Wat is je budget? tot +/- 2500 pp
- Wat vind je leuk om te doen? vooral dieren, lekker eten en drinken, en natuur hebben onze interesse.
- Wat vind je juist niet leuk of belangrijk? Een wild uitgaansleven
- Hoe wil je op je bestemming komen? Vliegtuig
- Binnen of buiten Europa? Zuid Ameriva
- Hoe lang wil je weg? 20 tot 25 dagen
- Welke periode wil je weg? Augustus 2005
- Hoe heb je tot nu toe gereisd (georganiseerd, ongeorganiseerd)? Georganiseerd (Djoser) + Semi-georganiseerd (RiksjaOnline)
- Wil je rondreizen of juist dagtochtjes gaan doen vanaf een plek? Rondreis
- Hoe wil je daar verblijven, op een camping, in een hotel, jeugdherberg of appartement? Flexibel
If a million people say a foolish thing, it is still a foolish thing.
Jacques Anatole Thibault (1844-1924)
  Moderator zondag 12 september 2004 @ 11:18:01 #109
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_21897832
Ecuador is een makkelijk land om op eigen houtje te ontdekken. Ikzelf reisde daar altijd met familie en vrienden en eigenlijk nooit met het openbaar vervoer, maar van wat ik begreep, is dat goed te doen. Bij de busstations van de grotere steden moet je alleen goed op je bagage letten.

Rond augustus heb je de trek van de walvissen langs de Ecuadoriaanse kust. Ze komen dan langs Isla de la Plata (het Galapagos voor de armen). Op de Galapagos ben ik dan nooit geweest , maar dat ga ik zeker aandoen bij mijn volgende trip. Vanaf ongeveer $400 kun je dat in Quito boeken. Dat is dan basic, het kan ook natuurlijk veel duurder en luxer.

[ Bericht 23% gewijzigd door UIO_AMS op 16-01-2005 05:15:48 ]
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
pi_22353011
Ten eerste gaat er niks boven Argentijns en Vos klinkt zo lief
Chilieens is ook wel ok en ik houd erg van het verkleinen van woorden in het Peruaans
quote:

Zeker als je wil gaan reizen lijkt me dit onmogelijk al kun je wel geld besparen door alles met de bus te doen / in hostals te slapen en zelf je eten te maken. Maar ik verklaar je voor gek

De top plaats in Noord Peru is Iquitos(dus geen Quito)

Tegen hoogteziekte werkt een beetje Coca thee prima
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
pi_22420091
quote:
Op zondag 12 september 2004 10:59 schreef m24 het volgende:
Lieve mede-fokkers,
volgend jaar augustus wil ik met mijn vriendin naar zuid-America. Ik neig zelf naar Ecuador, omdat ik hier goede verhalen over heb gehoord, maar ben zeer benieuwd naar kullie tips en ervaringen. Specifiek voor Ecuador heb ik de vraag of de Galapogos eilanden de moeite/ geld waard zijn om te bezoeken?

Alvast bedankt voor alle hulp!!

- Wat vind je leuk om te doen? vooral dieren, lekker eten en drinken, en natuur hebben onze interesse.
- Wat vind je juist niet leuk of belangrijk? Een wild uitgaansleven
- Hoe wil je op je bestemming komen? Vliegtuig
- Binnen of buiten Europa? Zuid Ameriva
- Welke periode wil je weg? Augustus 2005
- Hoe heb je tot nu toe gereisd (georganiseerd, ongeorganiseerd)? Georganiseerd (Djoser) + Semi-georganiseerd (RiksjaOnline)
- Wil je rondreizen of juist dagtochtjes gaan doen vanaf een plek? Rondreis
- Hoe wil je daar verblijven, op een camping, in een hotel, jeugdherberg of appartement? Flexibel
Ecuador is een geweldig land, heel mooi en vriendelijke bevolking. Wat wel van belang is om te weten is dat er maar heel weinig engels gesproken wordt (lees, niet) dus dat het handig is om wat spaans te spreken.

Je budget is prima te doen, een hostel kost over het algemeen maximaal 8 dollar per nacht (end at is veel), reizen kost je maximaal 5 dollar, eten maximaal 7,5 dollar... De echte expedities zijn wel vrij duur, maar als je een beetje op let kun je heel veel doen. (ik was voor levensonderhoud, toeren, winkelen op de indianenmarkt van otavalo ed. in totaal 350 dollar kwijt in drie weken. Al was mijn jungletour van 250 dollar al vooraf betaald, evenals 6 overnachtingen. In totaal zat ik denk ik aan de 900 dollar).

Als je van natuur houdt moet je eigenlijk naar de jungle gaan. Ik heb via ecole travel geboekt, wat in Quito te vinden is. (vraag in een van de hostelletjes/ internetcafes in het backpackersgebied aan de Nederlanders, zijn er genoeg en ze kennen over het algemeen allemaal Ecole travel wel). Ik heb 5 dagen lang midden in de jungle gebivakkeerd, op 3 uur varen van de bewoonde wereld af. Galapagos ben ik niet geweest helaas.

Verder is het openbaar vervoer er inderdaad goed geregeld, je kunt in de grotere plaatsen naar het busstation en voor minder dan 5 dollar kun je eigenlijk overal wel heen. Als je ergens halverwege uit wilt stappen dan geef je dat aan aan de bestuurder. Hij zal je dan af zetten. Op de terugweg ga je gewoon langs de route staan en kun je de bus weer in springen. Let inderdaad heel erg goed op je bagage bij de busstations, er wordt gejat en het zal ook niet de eerste keer zijn dat een tas wordt opengesneden. Een tip die ik van een medereiziger kreeg was om een briefje van vijf dollar in mijn kontzak te doen. Als ze je dan rollen vinden ze iets en zijn ze weg, in plaats dat ze je staande houden, vaak met geweld. Want helaas blijft ecuador wel een derde wereldland en zijn er mensen die uit wanhoop de criminaliteit in zijn gegaan...

Dus goed op bagage letten, overal. Mijn tas is zelfs onder mijn stoel vandaan gejat in een restaurant, wat me meteen een veel minder gevoel gaf de eerste week. Het zou toch zonde zijn als dat meer mensen moet overkomen...
  Moderator dinsdag 5 oktober 2004 @ 15:00:22 #112
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_22420440
quote:
Op zaterdag 2 oktober 2004 15:47 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Ten eerste gaat er niks boven Argentijns en Vos klinkt zo lief
Chilieens is ook wel ok en ik houd erg van het verkleinen van woorden in het Peruaans

Zeker als je wil gaan reizen lijkt me dit onmogelijk al kun je wel geld besparen door alles met de bus te doen / in hostals te slapen en zelf je eten te maken. Maar ik verklaar je voor gek

De top plaats in Noord Peru is Iquitos(dus geen Quito)

Tegen hoogteziekte werkt een beetje Coca thee prima
Ik heb werkelijk waar geen idee wat je wilt zeggen, maar voor 2500 Euro pp kun je wel inclusief vlucht rondreizen door Ecuador. Al is het wel wat krap als je ook nog naar de Galapagos wilt.

En dit topic en de vragen daarbij gaan over Ecuador, niet Peru. Vandaar dus Quito en geen Iquitos.
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
pi_22468081
quote:
Ik heb werkelijk waar geen idee wat je wilt zeggen, maar voor 2500 Euro pp kun je wel inclusief vlucht rondreizen door Ecuador. Al is het wel wat krap als je ook nog naar de Galapagos wilt.
2500-800 euro voor de vlcht is ongeveer 1.700 euro, dat is ongeveer 85 euro per dag voor 20 dagen en 70 voor 25 dagen. Ik ben 3 keer naar Zuid Amerika geweest maar ik kom echt niet klaar voor 70 a 80 euro per dag.

Maar als je het zo zeker weet moet je vooral niet meer geld meenemen, op je rekening hebben staan of een creditcard meenemen want er kan tenslotte niks gebeuren.

En ik denk dat je ook graag in een of ander lokaal ziekenhuisje geholpen wil worden als je iets mankeert of dat je graag een paar dagen in de cel wil zitten?
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
  Moderator donderdag 7 oktober 2004 @ 16:11:50 #114
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_22468509
quote:
Op donderdag 7 oktober 2004 15:53 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
2500-800 euro voor de vlcht is ongeveer 1.700 euro, dat is ongeveer 85 euro per dag voor 20 dagen en 70 voor 25 dagen. Ik ben 3 keer naar Zuid Amerika geweest maar ik kom echt niet klaar voor 70 a 80 euro per dag.
Geloof me maar als ik zeg dat ik redelijk veel van Ecuador weet. Niet rond kunnen komen van 70 euro per dag is een hele knappe prestatie. En het is echt niet zo dat ik dan lowbudget reis. Integendeel.
quote:
Maar als je het zo zeker weet moet je vooral niet meer geld meenemen, op je rekening hebben staan of een creditcard meenemen want er kan tenslotte niks gebeuren.

En ik denk dat je ook graag in een of ander lokaal ziekenhuisje geholpen wil worden als je iets mankeert of dat je graag een paar dagen in de cel wil zitten?
Zou je wel even normaal willen blijven reageren hier?
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
pi_22469634
quote:
Zou je wel even normaal willen blijven reageren hier?
Wat is er niet normaal aan dan?

Ik weet...

Dat ik niet opgenomen wil worden in Zuid Amerika in een ´normaal´ ziekenhuis
Dat ik op ieder moment naar huis toe willen kunnen vliegen.
Dat ik blij ben dat ik in Peru, Chili en Argentinie locals ken die geld hebben en weten waar je goede prive ziekenhuizen hebt.
Dat die ziekenhuizen vaak in de hoofdsteden liggen en je daar dus naartoe moet kunnen vliegen als je voelt dat je ziek wordt of als er iets gebeurt.
Dat ik als ik ziek wordt of geopereerd moet worden en nog kan reizen ik naar Nederland vlieg.
Dat als je opgepakt wordt je geld moet hebben om je vrijheid te kopen.
Dat de politie in Ecador corrupt is.
Dat er nog 1001 dingen meer kunnen gebeuren waarom je geld nodig zou kunnen hebben.

Maar ja als je met minder geld wil reizen moet je dat vooral doen, zeker als je land niet goed kent
  Moderator donderdag 7 oktober 2004 @ 21:51:47 #116
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_22476784
quote:
Op donderdag 7 oktober 2004 17:00 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Wat is er niet normaal aan dan?

-knip-
De manier waarop je je standpunt duidelijk wil maken is niet normaal. Maar goed, daar hebben we het nu verder niet meer over.

Ik heb geruime tijd doorgebracht in Ecuador, dus ik weet waar ik het over heb. Overigens leuk voor je dat je zoveel locals kent. Over je punten het volgende:

De ziekenhuizen in de grote steden zijn in orde.
Iemand met een goede reisverzekering kan, in geval van een ziekte of ongeluk, altijd naar huis om daar naar een ziekenhuis te gaan. Anders kun je altijd nog wel gewoon je vlucht omboeken.
Ecuador is niet groot, dus een groot ziekenhuis is zo bereikt. Binnenlandse vluchten zijn niet bijster duur.
De overheid is er, net als in vele andere Zuid Amerikaanse landen corrupt. Ik heb het alleen nog nooit meegemaakt dat je zonder reden opgepakt wordt, waarna je je vrijheid moet kopen.
Dan heb ik het natuurlijk niet over kidnappings. In voorkomend geval gaan de gijzelnemers echt niet bij jou om geld vragen. Maar ook kidnappings zijn zeldzaam. Ik heb ze iig nog niet meegemaakt.

Je opmerkingen over geld slaan helemaal nergens op. De mensen in dit topic hadden het over een reisbudget. Dus niet over wat ze in totaal aan vermogen hebben. Met 2500 euro pp kun je zonder probleem rondkomen. Zelfs als je het land niet kent.
In geval van problemen heb je altijd nog een creditcard (niemand die op eigen houtje naar Ecuador gaat, gaat zonder) of je pinpas. Met een telefoontje of e-mail kun je altijd familie inlichten om wat geld over te maken naar je rekening. Daarnaast heb je natuurlijk je reisverzekering die bepaalde zaken dekt.

Ik verzoek je dus vanaf nu gewoon normaal te reageren zonder de 'quasi sarcastische' ondertoon die je tot nu toe bezigde, of anders helemaal niet meer te reageren. Alvast bedankt.
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
pi_22488446
quote:
Anders kun je altijd nog wel gewoon je vlucht omboeken.
Veel succes als je een goedkope vlucht hebt, die je nodig zal hebben als je goedkoop wil reizen. Dat zal je niet lukken, dus dan zul je toch een nieuwe vlucht moeten kopen.
quote:
Ik heb het alleen nog nooit meegemaakt dat je zonder reden opgepakt wordt, waarna je je vrijheid moet kopen.
Mijn broer wel of anders gezegd ze durfden hem niet op te pakken omdat hij in een duurder hotel zat met wat meer veiligheid. Als hij in een of ander hostal had gezeten was hij waarschijnlijk wel opgepakt.

Ik kies voor de betere hotels omdat het veiliger is en heeft me al een aantal keer geen windeieren gelegd.
quote:
In voorkomend geval gaan de gijzelnemers echt niet bij jou om geld vragen
Toch zal ik proberen mijn vrijheid te kopen dan is het toch handig om wat geld achter de hand te hebben.

Beter is het natuurlijk om niet ontvoert te worden
quote:
In geval van problemen heb je altijd nog een creditcard (niemand die op eigen houtje naar Ecuador gaat, gaat zonder) of je pinpas.
Je zou ze niet graag te eten geven mensen die zonder voldoende financiele middelen gaan reizen naar Zuid Amerika

En budget is slechts een woord of een intentie zorg er alleen voor dat je altijd voorbereid bent op onverwachte zaken.
quote:
Daarnaast heb je natuurlijk je reisverzekering die bepaalde zaken dekt
Je kan het beter zelf eerst voorschieten en later claimen als je hulp nodig hebt, want als je op de bureaucratie van de verzekeringsmaatschappijen moet wachten kun je wachten tot je een ons weegt.
quote:
De ziekenhuizen in de grote steden zijn in orde.
Een vriend van mij die in Noord-Chili woont(Iquique)was er waarschijnlijk niet meer geweest als zijn vader hem niet zo spoedig mogelijk op eigen houtje naar een prive-kliniek gevlogen had in Santiago.

Ik weet niet hoe de ziekenhuizen in Quito of guayaquil zijn maar ik denk dat het ziekenhuis in Iquique moeiteloos de vergelijking aan kan.

pi_22493628
Ik wil even reageren op de posts van DiegoArmandoMaradona. In mijn ogen heb je een verschrikkelijk onrealistische kijk op reizen in Zuid Amerika. Natuurlijk is de situatie daar niet te vergelijken met Europa, maar het beeld dat je schetst over veiligheid en gezondheid is volkomen onwaar. Niet alleen blijkt dit uit de vele verhalen van mensen die er heel lang hebben rondgereist, ook mijn eigen ervaringen laat ik meetellen.

Natuurlijk zijn er plekken in Zuid Amerika waar problemen zijn, lees maar eens het verhaal van nirvana die nu al heel erg lang door Zuid Amerika reist. Maar zelfs hij zal zeggen dat het vrijwel overal veilig is.
Ook vrouwen die alleen reizen in dat continent posten hier op FOK, een goed voorbeeld daarvan is Hik. Die heeft 8 maanden daar gezeten en kan je denk ik meer vertellen over Latino's tav vrouwen dan wie dan ook.

Wat mij betreft houden we het hierbij en gaan we vanaf nu normaal posten over Zuid Amerika. De verhalen die jij plaatst zien wij als mods in TRV als onwaar en vreselijk onrealistisch. En om eerlijk te zijn, zien we dat soort dingen gewoon liever niet. Hetzelfde geldt voor onnodige topic kicks waar weinig info aan wordt toegevoegd. Niet iedereen hoeft dezelfde mening te hebben, maar de verhalen moeten wel realistisch blijven. Ik hoop dat dit een beetje duidelijk is.

Beter een baas onder je duim, dan tien bovenop
Trekt bij warm weer een poncho aan
pi_22496516
Ik denk dat iedereen alles op zn eigen manier ziet. De een voelt zich veel veiliger in een duurder hotel, de ander ziet en ervaart geen gevaar. De een heeft 40 euro nodig om ergens te gaan eten, de ander red het voor 10 euro.
Zo gaat dat nu eenmaal. Kun je heel lang over discussieren, maar iedereen reist op zn eigen manier en maakt voor zichzelf een afweging hoeveel risico hij (of zij) wil lopen.

En daarbij moet je af en toe ook gewoon een beetje geluk hebben.
pi_22509559
quote:
Op vrijdag 8 oktober 2004 19:48 schreef Liejannuh het volgende:
Ik denk dat iedereen alles op zn eigen manier ziet. De een voelt zich veel veiliger in een duurder hotel, de ander ziet en ervaart geen gevaar. De een heeft 40 euro nodig om ergens te gaan eten, de ander red het voor 10 euro.
Zo gaat dat nu eenmaal. Kun je heel lang over discussieren, maar iedereen reist op zn eigen manier en maakt voor zichzelf een afweging hoeveel risico hij (of zij) wil lopen.

En daarbij moet je af en toe ook gewoon een beetje geluk hebben.
Tsja, zelfs pech is te overkomen, ook met weinig geld...

Ik heb al eerder gezegd dat ik bestolen ben. Mijn tickets zaten ook in die tas (gelukkig was ik zo verstandig om mijn paspoort en pasjes op mijn lijf te dragen), en die was ik dus kwijt. Ik ben naar het hoofdkantoor van de maatschappij gegaan waarmee ik vloog, die hebben me doorverwezen naar het plaatselijke kantoor van klm, aangezien die mijn tickets in Nederland hadden geprint voor me. Keurig geholpen, ticket binnen no-time weer uitgeprint, kostte in totaal 75 dollar. Voor omboeken naar een andere datum werden vorig jaar augustus dezelfde tarieven per ticket gebruikt. Dit waren géén dure tickets (om even tegen DiegoArmandoMaradona in te gaan), maar tickets van Iberia, de goedkoopste die er te vinden zijn voor ecuador. Tenzij je een duurdere plaats kreeg in het vliegtuig, dan moet je de extra kosten bijbetalen. Twee reisgenoten van mij hebben dit laten doen.

@DiegoArmandoMaradona: Het is geheel persoonsafhankelijk wat je als belangrijk ziet. Met dit budget is het prima te doen, ik heb het zelf gedaan en ik ken veel mensen die met mínder geld zijn vertrokken. Vliegtickets kostten, wat ik van reisgenoten hoorde, over het algemeen 1100 Euro (ik ben vanuit Nieuw Zeeland gevlogen, dus ik had een vreemde verbinding). Ik zeg niet dat jouw verhaal onwaar is, maar dat maakt mijn verhaal, en dat van vele anderen die in Ecuador en omstreken zijn geweest, niet mínder waar. Wij hebben even veel recht van spreken als jij, en wij zijn van mening dat het wél kan, en dat er lang niet zoveel leeuwen en tijgers op de weg zijn als jij ziet, althans, wij zijn ze niet tegen gekomen. Ik heb rottigheid meegemaakt, inderdaad ook mensen die zijn opgepakt, maar dat was omdat ze de wet niet volgden, ze waren namelijk zo dom om geen kopie van hun paspoort bij zich te dragen. Een reisgenote van mij moest naar een privéziekenhuis, wat 60 dollar kostte voor verblijf én medicijnen. Zij is gewoon met de bus vanuit Lago Agrio gegaan, wat ongeveer 8 uur duurt. Als je écht ernstige complicaties hebt krijg je voorrang op stoelen in het vliegtuig, en een ticket kost je dan zo'n 100 euro (ik heb voor mezelf ter plekke geboekt). Dat is te doen als je maar zorgt dat je wat reserves houdt. Dat soort dingen heb je zélf in de hand. Wij hebben het wél gered met minder geld, met slapen in hostels, eten in de backpackersrestaurants en zélfs met het omboeken van tickets. De mensen waar ik mee ben opgetrokken waren stuk voor stuk student, en dus lang niet zo vermogend. Toch bleven ze vaak minimaal 8 weken ter plekke.
  Moderator zondag 16 januari 2005 @ 05:16:45 #121
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_24593030
Nu met een Galapagos -topic.
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
  zondag 16 januari 2005 @ 18:40:02 #122
34210 Eyeopener
Crespinaticism!
pi_24600293
En om meteen maar even wat inhoud te geven aan dit topic na bovenstaande kick, zal ik mijn ervaringen met Ecuador eens kort op papier zetten.

Ik ben er inmiddels vier keer geweest, echter vanwege niet de 'gewoonlijke' budget- en rondreizen, maar omdat mijn vader er woont en werkt. Laatste keer is al weer twee jaar geleden, maar ik heb goede hoop deze zomer weer eens een paar weken te kunnen gaan.

Hoogtepunten:
- Downhill mountainbiken van de Cotapaxi (vanaf de parkeerplaats op 4200 meter tot de ingang van het park);
- De jungle in voor een paar dagen;
- Het waanzinnige uitzicht op de bergwegen;
- Relaxen in de warmwaterbronnen van Papajacta (oid, uurtje rijden van Quito);
- Eén afslag met de auto missen, zeven (!) uur omrijden ...

Verder niet extreem veel van het land gezien helaas, wel kan ik zeggen dat het met de dag moderner wordt. Waren er toen ik er de eerste keer was nog maar vrijwel alleen maar oude, stinkende auto's, twee jaar geleden was het merendeel van het wagenpark heel netjes. Heb zelfs de eerste keer toen ik er was de motor van een bus letterlijk zien ontploffen, dat zul je nu niet zo snel meer meemaken.

Verder is een tip (mits voldoende cash) natuurlijk een bezoek aan de Nederlandse Antillen, je stopt er (met de KLM) sowieso dus waarom niet een paar dagen relaxen daar? Je kan natuurlijk ook naar de Ecuadoriaanse kust of de Galapagos gaan, net wat je wilt.

Nog een 'leuke' anekdote n.a.v. de discussie hierboven: Een Ecuadoriaanse jongen is aangereden op de fiets en komt halfdood, halflevend bij een goed ziekenhuis aan. Hij had helemaal niets bij zich, geen geld, geen papieren, niets. De artsen die hem opvingen zijn gezien zijn toestand toch maar naar de directeur van het ziekenhuis gegaan om te vragen of ze hem misschien toch konden opnemen. De directeur was echter resoluut en als gevolg daarvan overleed de jongeman...

... een paar dagen later wist men wie die jongen was... de zoon van de directeur :/
pi_24610682
tvp'tje je weet nooit wat hier voor interessant voorbij komt voor mijn reis naar Peru
pi_24654080
Daar ik in een buurland van Ecuador woon,afgelopen december met eigen auto drie weken in dat land gereden.
Corrupte politie? Integendeel,natuurlijk verschillende wegcontroles,maar eerst wordt gezegd
Buenas Diaz en reikt je de hand als begroeting.
Daar er nagenoeg geen wegbewijzering is aan hun gevraagd naar routes.
Gaven alle informatie en na daar gevolg aan te hebben gegeven,het klopte perfect.
De wegen in het land zijn prima te berijden,sommige tol wegen,maar goedkoop.
De natuur is van oost naar west zo enorm verschillend,op natuurljke wijze,soms twee verschillende landen.
Als zee en strand liefhebber,enorme bijna verlaten stranden,heerlijke visrestaurantjes en een zeewater temperatuur om van te smullen.
In tegenstelling van andere forums,Guayaquil is verschrikkelijk,ja het verkeer maar waar niet,Guayaquil is het bezoeken zeker waard,de Malecon en zijn Centenario park.
Wat informatie voor de backpacker,met een low budget is het zeker te doen.
Buiten hotels,cabañas etc zijn er overal genoeg`plaatsen te overnachten.
Vraag het in een gewoon dorpje bij een winkeltje,iedereen kent elkaar.
Zijn er vragen ? Gooi het maar op FOK
pi_24662582
Hoe duur is Equador?

Eten en dergelijke?
  Moderator vrijdag 21 januari 2005 @ 09:27:24 #126
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_24663925
quote:
Op vrijdag 21 januari 2005 03:57 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Hoe duur is Equador?

Eten en dergelijke?
In de supermarkten in Quito is het ietsjes goedkoper dan NL, maar niet veel.

In de betere restaurants beginnen de hoofdgerechten rond de $10.

Een zondagse lunch (lopend buffet) in het Marriot kost rond de $25. Is wel iets voor jou.
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
pi_24673388
Equador is toch volledig gedollariseerd?
  vrijdag 21 januari 2005 @ 19:08:17 #128
34210 Eyeopener
Crespinaticism!
pi_24673749
quote:
Op vrijdag 21 januari 2005 09:27 schreef UIO_AMS het volgende:

[..]

In de supermarkten in Quito is het ietsjes goedkoper dan NL, maar niet veel.

In de betere restaurants beginnen de hoofdgerechten rond de $10.

Een zondagse lunch (lopend buffet) in het Marriot kost rond de $25. Is wel iets voor jou.
Ook qua eten is Ecuador in de betere restaurants inmiddels op Nederlands (of hoger) niveau hoor... sinds de dollarisering iig (antwoord op vraag hierboven ).
pi_24681176
quote:
maar ik kom echt niet klaar voor 70 a 80 euro per dag.
Tja
FC Den Bosch | Standard Liege | Atletico Madrid | Lazio Roma | Alianza Lima | Chelsea | Dinamo Kiev
Corazón Alianza Lima Corazón para ganar a La Victoria volveremos para verte campeonar.
  Moderator dinsdag 25 januari 2005 @ 00:41:14 #130
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_24734549
quote:
Op vrijdag 21 januari 2005 19:08 schreef Eyeopener het volgende:
Ook qua eten is Ecuador in de betere restaurants inmiddels op Nederlands (of hoger) niveau hoor... sinds de dollarisering iig (antwoord op vraag hierboven ).
De duurste restaurants die je in de Quito vindt zijn qua prijsniveau vergelijkbaar met een gemiddeld restaurant in Nederland bedoelde ik te zeggen.
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
pi_24736078
quote:
Is wel iets voor jou.
Helaas is je dish niet gelukt want veel verder dan eten op mijn kamer als ik honger heb en heel afentoe een ontbijtje(als ik voor half 11 wakker ben, of als ik na half 7 thuis kom ) kom ik niet
  Moderator dinsdag 25 januari 2005 @ 14:55:21 #132
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_24742026
quote:
Op dinsdag 25 januari 2005 04:01 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Helaas is je dish niet gelukt want veel verder dan eten op mijn kamer als ik honger heb en heel afentoe een ontbijtje(als ik voor half 11 wakker ben, of als ik na half 7 thuis kom ) kom ik niet
Waar heb jij het nou weer over? Je stelt een vraag over de kosten van eten, ik geef normaal antwoord. En ik meende het serieus. De zondagse lunch in het Marriott is wel iets voor jou. De rijkeren uit Quito zitten daar dan te genieten van het beste voedsel. Ik heb er zelf ook menigmaal gegeten. Maar als je toch niet veel verder komt dan eten op je kamer, waarom informeer je dan naar de kosten van eten?
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
pi_24742571
25 dollar voor een lopend buffet in het Marriott vind ik nog wel meevallen. Dat ben je hier bij een derderangs shoarmatent zo ongeveer al kwijt.
FC Den Bosch | Standard Liege | Atletico Madrid | Lazio Roma | Alianza Lima | Chelsea | Dinamo Kiev
Corazón Alianza Lima Corazón para ganar a La Victoria volveremos para verte campeonar.
pi_24749409
Ik eet altijd buiten de deur op een uitzondering na.

Maar nu ik mijn post doorlees kan ik begrijpen dat je het niet begreep

Mariott gaat overigens boven mijn gewenste budget
pi_24815208
Maradonna,tijdens onze reis ,het duurste restaurant was twaalf dollar pp.
Maar aan de kust en dan ook weer niet in de drukke touristen plaatsen zelfs gegeten voor drie en halve dollar met een biertje erbij.
Gewoon de kleine lokale eet tentjes opzoeken is het goedkoopst en vaak het best.
Vooral die tentjes aan de kust,daar krijg je vis die aan vier kanten over je bord hangt.
pi_25253897
Ben afgelopen najaar naar Ecuador geweest, was echt super. Ben in mijn eentje gegaan met een groepsrondreis. Hoogtepunten waren idd mountainbiken naar beneden van de Cotapaxi. Paardrijden in de omgeving van Otavalo, treinreis van ruim zeven uur door de Andes naar de Duivelsneus terwijl je op het dak zit en raften in de buurt van Banos. Ben er ook nog naar een voetbalwedstrijd tussen Ecuador en Chili geweest (WK-kwalificatie), ook een special ervaring.

Mensen zijn echt superaardig, het eten en drinken kost allemaal geen drol daar. Daarna nog een paar dagen bakken op Bonaire en deze jongen kon er weer tegen.

iedereen die naar Ecuador wil; Absoluut doen
Op maandag voel ik me als Robinson Crusoë: Op zoek naar Vrijdag!
Het leven is als Lucille Werner: het kan raar lopen!
  Moderator zaterdag 26 februari 2005 @ 09:49:46 #137
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_25262593
Ging je met de Biking Dutchman, of met Arie's Biking de Cotopaxi af? En de trein, waar vertrekt die tegenwoordig vandaan? Dat wil wel eens per jaar verschillen.
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
pi_25265796
quote:
Op zaterdag 26 februari 2005 09:49 schreef UIO_AMS het volgende:
Ging je met de Biking Dutchman, of met Arie's Biking de Cotopaxi af? En de trein, waar vertrekt die tegenwoordig vandaan? Dat wil wel eens per jaar verschillen.
Ben met Arie de Cotapaxi afgegaan, was wel een beetje een rare. Iemand van ons ging keihard onderuit met flinke schaafwonden en dergelijke tot gevolg. Mijnheer had geen EHBO-kit of iets bij en kon alleen maar uitbrengen: Oh joh, het valt wel mee. Gelukkig was er een groepje Nederlandse artsen dat net op dat moment ook aan het afdalen was. Die hebben die gozer opgelapt maar aan Arie hadden we niet veel.

Ik weet eerlijk gezegd niet meer waar we op de trein zijn gestapt, mar ik geloof Riobamba... was echt supervet
  zondag 20 maart 2005 @ 22:15:31 #139
61885 jojomen4
hungersite.com
pi_25621544
quote:
Op donderdag 20 januari 2005 18:18 schreef saladito het volgende:

Zijn er vragen ? Gooi het maar op FOK
*jojomen4 gaat saampjes met iemand 4 juli 1 maandje lang naar Ecuador*

Heb alleen nog maar de vlucht geregeld en de rest ben ik van plan daar uit te zoeken. De vragen...

We zijn van plan op 2 verschillende plaatsen zo'n 4 dagen aan het strand te liggen om te relaxen Welke plaatsen vinden de fokkers de mooiste strandplaatsen in Ecuador en hoeveel graden zal het er in juli ongeveer zijn? Heb gehoord zo'n 25 graden maar wil het nogmaals bevestigd hebben.

In welk gebied kun je het beste zo'n jungle tocht maken en na hoeveel dagen waren de fokkers het zat? Ik begrijp dat dat persoonlijk is maar misschien dat sommige na 2 dagen al zoiets hadden van bah.. snel terug naar het normale leven en anderen hadden misschien wel langer willen blijven. Wij zijn van plan een excursie van zo'n 7/8 dagen in de jungle te doen. En wat kost zo'n jungle tocht ongeveer.

Wat is de normale prijs voor een overnachting? Ik heb zo'n boekje over Ecuador met allerlei info waarin staat dat je hostels hebt van ongeveer 10 tot 15 dollar per nacht maar op een website zag ik een hotel (eigen kamer) voor 7 US dollar. En wat is exact het verschil tussen een hostel (met vreemdelingen op 1 kamer en waar laat je je waardevolle spullen dan) en een hotel?

Dit zijn m'n vraagjes tot nu toe. Dank alvast.

Heb er superrrrrrrrrrrrrr veel zin in
"En esta fabrica, en este Estadio, hicimos realidad todos nuestros sueños" Alfredo Di Stefano
  Moderator maandag 21 maart 2005 @ 11:41:39 #140
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_25631367
quote:
Op zondag 20 maart 2005 22:15 schreef jojomen4 het volgende:
We zijn van plan op 2 verschillende plaatsen zo'n 4 dagen aan het strand te liggen om te relaxen Welke plaatsen vinden de fokkers de mooiste strandplaatsen in Ecuador en hoeveel graden zal het er in juli ongeveer zijn? Heb gehoord zo'n 25 graden maar wil het nogmaals bevestigd hebben.
Salinas is de wat luxere badplaats waar de Ecuadoriaanse welgestelden naar toe gaan. Backpackers gaan vaak naar Esmeraldas. Overigens ben ik niet zo weg van de Ecuadoriaanse stranden. De temperatuur die je noemt is een gemiddelde. Het ligt er nogal aan of je op 3000m hoogte zit (Quito) of op zeeniveau (Guayaquil).
quote:
In welk gebied kun je het beste zo'n jungle tocht maken en na hoeveel dagen waren de fokkers het zat? Ik begrijp dat dat persoonlijk is maar misschien dat sommige na 2 dagen al zoiets hadden van bah.. snel terug naar het normale leven en anderen hadden misschien wel langer willen blijven. Wij zijn van plan een excursie van zo'n 7/8 dagen in de jungle te doen. En wat kost zo'n jungle tocht ongeveer.
In het Noordoosten van Ecuador, maar de naam ontschiet mij nu. Geen idee wat zo'n trip kost. En tja, jungletochten zijn niet mijn ding.
quote:
Wat is de normale prijs voor een overnachting? Ik heb zo'n boekje over Ecuador met allerlei info waarin staat dat je hostels hebt van ongeveer 10 tot 15 dollar per nacht maar op een website zag ik een hotel (eigen kamer) voor 7 US dollar. En wat is exact het verschil tussen een hostel (met vreemdelingen op 1 kamer en waar laat je je waardevolle spullen dan) en een hotel?
In de grote steden liggen de prijzen iets hoger. Hotels en hostels hebben vaak wel kluisjes waar je waardevolle spullen kunt onderbrengen.

Tip: koop een goede reisgids. In bijvoorbeeld de Lonely Planet kun je al veel antwoorden vinden op bovenstaande vragen.
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
pi_25668279
quote:
Op zondag 20 maart 2005 22:15 schreef jojomen4 het volgende:

[..]

Heb er superrrrrrrrrrrrrr veel zin in
Nou qua strand moet je denk ik toch in Quaquil zijn. ik ben er zelf niet geweest en het schijnt er ook supercrimineel te zijn dus pas aub op. Ikzelf heb weinig van criminaliteit in de rest van Ecuador gemerkt maar volgens onze Nederlandse gids is Quaquil echt geen pretje.

Ik ben zelf maar twee dagen in de jungle van Puerto Quito geweest en dat is wel gaaf, alleen moet je voor de exotische dieren echt richting de amazone in het Oosten van Ecuador zijn schijnbaar.

Ecuador zelf heeft me voor geen moment verveeld, echt een super bestemming. Geniet ervan en ga zeker van de Cotapaxi afdalen en de treintocht door de Andes is ook zeker een aanrader.
  zaterdag 9 april 2005 @ 11:15:44 #142
61885 jojomen4
hungersite.com
pi_26092347
Heeft iemand lockers/kluisjes gezien op het airport van Quito waar ik een grote koffer in kan zetten?
"En esta fabrica, en este Estadio, hicimos realidad todos nuestros sueños" Alfredo Di Stefano
  Moderator zaterdag 9 april 2005 @ 11:34:50 #143
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_26092739
quote:
Op zaterdag 9 april 2005 11:15 schreef jojomen4 het volgende:
Heeft iemand lockers/kluisjes gezien op het airport van Quito waar ik een grote koffer in kan zetten?
Ik heb eerlijk gezegd geen idee. Het staat in ieder geval niet in mijn geheugen geprint.
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
  zaterdag 9 april 2005 @ 12:05:38 #144
105888 renzell
Ik wil alleen maar zwemmen.
pi_26093352
Pitbull 2 ; ik ben toevallig vorig jaar in Cuyabeno geweest en dat van die muggen moet je echt niet geloven hoor! Het is overigens wel een adembenemend mooi gebied, zeker een van de beste plaatsten om de jungle in te trekken als je in Ecuador bent. Wij hebben erg veel dieren gezien; kaaimannen, anaconda's, verschillende soorten apen, enorme spinnen, uiteraard piranha's... etc. etc. En ook muggen dus... want sja, die zitten echt in iedere uithoek van iedere jungle op aarde ben ik bang!
pi_26114341
Kluisjes zijn vanwege de terroristsche dreiging vaak taboe op luchthavens.
  zondag 10 april 2005 @ 10:40:22 #146
61885 jojomen4
hungersite.com
pi_26117498
quote:
Op zondag 10 april 2005 01:08 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Kluisjes zijn vanwege de terroristsche dreiging vaak taboe op luchthavens.
Mja, ik vlieg via Housten en zou daar eventueel een zware koffer kunnen laten maar op de website van de luchthaven geven ze aan dat er "tijdelijk geen kluisjes beschikbaar zijn". Dan weet je iid wel hoe laat het is. Wel beetje begrijpelijk... maar wel klote. Misschien dat ze in Quito minder bang zijn voor eventuele terroristen.
  zondag 10 april 2005 @ 11:42:03 #147
61885 jojomen4
hungersite.com
pi_26118336
Nog een vraag:

Ik ga dus voor het eerst zeg maar ver weg reizen... en ik vraag me af of ik een digitale camera kan meenemen..? Tuurlijk kan ik er 1 meenemen.. maar hoe hebben jullie het gedaan in het geval dat je er 1 mee neemt?

Ik ga er niet vanuit dat ik 1..2..3 op straat wordt overvallen en zal hem ook niet uit m'n broekzak laten hangen dat iedereen hem kan zien als ik door de ghetto's loop. Maar ik ben dus ook van plan een jungle tocht te maken van enkele dagen. Als we dan zeg maar 1 dag gaan raften kan ik hem dan ergens veilig kwijt? Hebben ze in het algemeen in die lodges waar we zouden verblijven kluisjes of 1 kluis waar waardevolle spullen ingelegd kunnen worden? Neem hem natuurlijk niet het wilde water op.

Zou het namelijk jammer vinden als ik zo'n mooie reis ga maken en geen (digitale) foto's kan maken.

Dank alvast!
pi_26118659
Ik zou hem juist meenemen als je op jungletocht gaat, zo zwaar zal hij wsl niet zijn.

Anders kun je hem waarschijnlijk wel kwijt op een bus of treinstation in een locker.
  zondag 10 april 2005 @ 12:09:26 #149
61885 jojomen4
hungersite.com
pi_26118873
quote:
Op zondag 10 april 2005 11:59 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Ik zou hem juist meenemen als je op jungletocht gaat, zo zwaar zal hij wsl niet zijn.

Anders kun je hem waarschijnlijk wel kwijt op een bus of treinstation in een locker.
Mja ik ga hem als ik door de jungle ga lopen ook wel meenemen maar als ik het water op moet en ik ga op t water stuiteren met zo'n bootje wil ik hem nie mee. Als we omvallen dan kan ik hem weggooien of bestaan er waterdichte doosjes voor camera's?

Enne, hebben ze in ecuador gewoon 230V of van die rare US stopcontacten? En in Mexico? (ga ik gelijk erachterna voor m'n school, 6 maanden )
  zondag 10 april 2005 @ 13:54:20 #150
61885 jojomen4
hungersite.com
pi_26121193
Nog een vraag, die misschien stom klinkt maar ik moet het ff zeker weten.

Ik ben dus van plan 30 dagen door Ecuador te reizen en door de jungle en alles te gaan. Ik heb nog geen speciale wandelschoenen of iets in die richting. Zijn er mensen die "reizen" met simpele gympies of is het sterk aan te raden om "goeie" schoenen te kopen waar ik toch nog een lange tijd mee kan rond lopen.

Ben daarna ook nog van plan in Mexico rond te reizen (al denk ik dat de bestrating daar een stuk beter zal zijn) en misschien in Januari 2006 nog een giga-tocht door heel Zuid Amerika.

Heb dus schoenen gezien van de B/C categorie (voor de kenners ). Zijn dus wel redelijk prijzig.
  zondag 10 april 2005 @ 14:26:33 #151
1348 Liejannuh
MCCCXLVIII
pi_26121946
Het is heel persoonlijk, wat de schoenen betreft. Ik heb ook ooit categorie B/C gehad, maar die heb ik helemaal kapot gelopen op asfalt. Tegenwoordig heb ik A/B schoenen en die zijn een stuk lichter en ook meer gemaakt voor de stukken waar je zult gaan lopen. Ik ga er in ieder geval van uit dat je niet van plan bent om enorme bergwandeltochten te gaan maken.

Overigens zijn er ook genoeg mensen die geen echte berg of wandelschoenen meenemen als ze gaan reizen. Het is net wat je zelf prettig vind eigenlijk.
  zondag 10 april 2005 @ 14:55:07 #152
61885 jojomen4
hungersite.com
pi_26122687
Nee niet heel veel berg tochten maar dus wel veel wandelen denk ik. Dank je voor je post, ik ga dan ook maar voor A/B categorie.
  zondag 10 april 2005 @ 16:52:14 #153
61885 jojomen4
hungersite.com
pi_26125405
Als je zeg maar zo'n 8 daagse tocht doet door de jungle en 1 vast slaapplaats hebt. Zijn die mensen daar dan een beetje te vertrouwen (kun je je rugzak daar laten overdag tijdens de tochten of eventueel je camera?) of ben ik nou naief?
  zondag 10 april 2005 @ 16:53:47 #154
1348 Liejannuh
MCCCXLVIII
pi_26125428
Tuurlijk! Die lui leven van toerisme en bad news travels fast. Dus dat is geen enkel probleem!
  zondag 10 april 2005 @ 16:56:01 #155
61885 jojomen4
hungersite.com
pi_26125470
Ow! Dat had ik dus helemaal niet gedacht. Maar een camera laten liggen (tijdens m'n raft tocht)... kan dat ook???
  zondag 10 april 2005 @ 17:00:58 #156
1348 Liejannuh
MCCCXLVIII
pi_26125553
Tuurlijk! Ze hebben ook vast een safe daar waar je je dingen in kunt doen.
  zondag 10 april 2005 @ 17:12:52 #157
61885 jojomen4
hungersite.com
pi_26125826
quote:
Op zondag 10 april 2005 17:00 schreef Liejannuh het volgende:
Tuurlijk! Ze hebben ook vast een safe daar waar je je dingen in kunt doen.
WOW!

Dank je!
  maandag 11 april 2005 @ 09:29:27 #158
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_26140749
quote:
Op zondag 10 april 2005 13:54 schreef jojomen4 het volgende:
schoenenvraag
Ik zat er destijds ook erg mee toen ik op reis ging. Ben geen hiker, zoals Liejannuh, maar stiekem loop je tijdens zo'n reis toch heel wat af. Uiteindelijk heb ik zonder een centje pijn bijna 8 maanden op mijn pumaatjes door Zuid-Amerika gebanjerd. Ben erg blij dat ik niet veel geld heb uitgegeven aan dure bergschoenen: vind ze vaak lelijk en nogal groot in je rugzak en ze zijn in veel gevallen ongeschikt om ze 's avonds ergens aan te trekken (zeker als je weet dat Latino's érg hun best doen op hun uiterlijk als ze ergens heen gaan). Mijn gympies waren voldoende waterdicht, ik kon er goed en ver op lopen én op dansen (dat zou ik van bergschoenen niet kunnen zeggen ) en heb ze daarna ook nog vaak aangehad. In de steden is het sowieso prima, daarbuiten ook genoeg gelopen (ook in jungle, bergen, etc.). Ga je wel echt lange dagen hiken dan zullen bergschoenen vast hun geld waard zijn!

Overigens is er weinig verschil tussen de bestrating in Ecuador en in Mexico...
  maandag 11 april 2005 @ 14:04:27 #159
34210 Eyeopener
Crespinaticism!
pi_26146500
quote:
Enne, hebben ze in ecuador gewoon 230V of van die rare US stopcontacten? En in Mexico? (ga ik gelijk erachterna voor m'n school, 6 maanden )
Rare US 110V
pi_26146676
Een beetje hotel heeft beide stopcontacten, mijn hotel in Peru tenminste wel.
  maandag 11 april 2005 @ 16:01:09 #161
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_26149303
quote:
Op maandag 11 april 2005 14:12 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
Een beetje hotel heeft beide stopcontacten, mijn hotel in Peru tenminste wel.
Dan krijg je natuurlijk weer de discussie wat "een beetje hotel" is... (ofwel: ik zou er dus niet zo erg vanuit gaan)
Voor de zekerheid zo'n stekkergeval meenemen. Of gewoon geen dingen met stekkers...kunnen ze ook niet gestolen worden!
pi_26149570
quote:
Op maandag 11 april 2005 16:01 schreef Hik het volgende:

[..]

Dan krijg je natuurlijk weer de discussie wat "een beetje hotel" is... (ofwel: ik zou er dus niet zo erg vanuit gaan)
Voor de zekerheid zo'n stekkergeval meenemen. Of gewoon geen dingen met stekkers...kunnen ze ook niet gestolen worden!
Dingen met stekkers heb ik altijd wel nodig, GSM moet ik toch op kunnen laden bijvoorbeeld. De meeste 3 sterrenhotels en vrijwel alle hotels met 4 en 5 sterren hebben wel twee soorten stopcontacten. Als je bij de receptie even informeert kunnen ze je vaak wel helpen met 'n adapter of iets dergelijks. Echt een groot probleem is dat niet dat ze daar 110V hebben op het stopcontact.
  maandag 11 april 2005 @ 16:39:20 #163
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_26150195
Ik heb nog nóóit iets met een stekker nodig gehad op reis (als het geen zakereis betrof tenminste). Rustig en veilig, zonder al te veel dure shit... en mijn haar föhnen doe ik ook al niet
Ieder z'n ding...
En laten we wel zijn CMT: de mééste mensen hier zullen niet louter in 4-5-sterren hotels slapen.
pi_26150237
Mijn haar föhnen doe ik ook niet, maar een GSM opladen daarentegen wel weer. Verder heb ik niet gigantisch veel dingen met een stekker bij. Alleen de GSM-oplader eigenlijk. Een wereldstekker heb ik ook nooit bij eigenlijk. Ik heb er wel eentje, maar die ligt hier ergens.
  maandag 11 april 2005 @ 18:02:54 #165
61885 jojomen4
hungersite.com
pi_26152108
MMMM...

Ik heb nog geen digitale camera maar ik wil er wel graag 1 kopen voor foto's. Heb net zo'n wereldstekker gehaald maar lees (na het kopen ) dat het geen transformator is. Eigenlijk wel logisch maar daar heb ik nie aan gedacht. Als ik dan een cam koop die op 230 V oplaad dan heb ik er niks aan. Hetzelfde geld voor een laptop die ik mee wil nemen omdat ik na Ecuador gelijk naar Mexico moet voor school (5 maanden). In Mexico hebben ze zeker alleen die Amerikaanse stekkers met 110V? Wordt allemaal beetje kut of ik zou 1 transformator moeten kopen... dat zou op zich wel genoeg zijn.
  maandag 11 april 2005 @ 18:04:10 #166
34210 Eyeopener
Crespinaticism!
pi_26152142
Sja, je GSM kun je er toch niet gebruiken dus die heb je niet nodig. Ze gebruiken er een compleet ander systeem, dat o.a. niet gebruik maakt van een sim-kaart. Probleem opgelost .
  vrijdag 15 april 2005 @ 23:54:20 #167
61885 jojomen4
hungersite.com
pi_26261700
Als ik 5 jaar geleden een prik heb gehad voor:

# Verplicht (alleen wanneer u gekomen bent uit Afrika of Zuid-Amerika): -Gele koorts
# Aanbevolen: -DTP
# Bescherming: -Hepatitis A

Zijn die nu dan al uitgewerkt?
pi_26261773
Volgens mij zijn ze allemaal 10 jaar maar een keer langs het GGD gaan kan toch geen kwaad?

Het staat overigens ook in het gele ´paspoort´ wat je toen hebt gehad
pi_26266333
Overigens is nu in Quito de noodtoestand uitgeroepen.
  zaterdag 16 april 2005 @ 11:01:39 #170
61885 jojomen4
hungersite.com
pi_26266355
quote:
Op zaterdag 16 april 2005 10:59 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
Overigens is nu in Quito de noodtoestand uitgeroepen.
Omdat ik eraan kom?

Nu even serieus.. hoezo?
pi_26266387
quote:
Op zaterdag 16 april 2005 11:01 schreef jojomen4 het volgende:

[..]

Omdat ik eraan kom?

Nu even serieus.. hoezo?
quote:
QUITO - President Lucio Gutierrez van Ecuador heeft vrijdagavond de noodtoestand uitgeroepen in de hoofdstad Quito. Ook ontsloeg het staatshoofd van het Zuid-Amerikaanse land de leden van het Hooggerechtshof.

De beslissing is een gevolg van massale protesten tegen de huidige regering, die door de oppositie wordt beschuldigd van machtsmisbruik. De noodtoestand geeft de regering de bevoegdheid buitengewone maatregelen te nemen om onrust de kop in te drukken. Behalve de hoofdstad valt ook de provincie Pichincha onder de noodtoestand.

De coalitiepartijen in het parlement vervingen in december tegen de regels van de gronwet in het complete hooggerechtshof. De magistraten zouden tegen Gutierrez zijn. De rechters werden vervangen door aanhangers van de voormalige kolonel die in 2002 aan de macht kwam. De Verenigde Naties en de Amerikaanse regering hebben de afgelopen maanden hun zorg uitgesproken over het ontslag van het Hooggerechtshof.

Ecuador kent een roerige politieke geschiedenis. Door volksopstanden hebben sinds 1997 al twee gekozen presidenten het veld moeten ruimen.
  zaterdag 16 april 2005 @ 14:26:52 #172
34210 Eyeopener
Crespinaticism!
pi_26270882
Tis al een paar weken onrustig inderdaad.
pi_26274953
Hoe is het in de rest van het land? Want de protesten lijken zich toch vooral te doen in Quito?
  zaterdag 16 april 2005 @ 22:44:15 #174
61885 jojomen4
hungersite.com
pi_26283624
IK ga dus samen met een meisje die ik ken en we hebben een kleine discussie over waar we de jungle moeten bezoeken.

Mijn voorkeur gaat uit naar Cuyabeno en zij wilt liever vanuit Baños een trip nemen en die kant van de jungle intrekken omdat ze van vriendinnen gehoord zou hebben dat dat mooier is (kan me niet voorstellen dat die vriendinnen in beide streken van de jungle zijn geweest maar ok...).

Waar zijn jullie geweest en wat vonden jullie mooi?
pi_26283675
Behalve Quito is er in nog een provincie de noodtoestand uitgeroepen, maar ik weet zo gauw uit mijn hoofd niet meer welke provincie.
  zondag 17 april 2005 @ 13:15:02 #176
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_26293928
M.b.t. die Hepatitus A-prik hangt het er vanaf wélke je hebt gehad. Het ene vaccin werkt 10 jaar (2 prikken) het andere slechts een jaar.
Maar inderdaad: gewoon even naar de GGD, dan weet je het zeker.

http://www.noticias.nl/rnw.php#2944
Duizenden Ecuadoranen eisen vertrek president

16/04 23:00
Duizenden mensen zijn in de Ecuadoraanse hoofdstad Quito opnieuw de straat opgegaan om het ontslag te eisen van president Lucio Gutiérrez. In verband met de situatie komt het Congres zondag in buitengewone zitting bijeen. Vrijdag riep de president de noodtoestand uit in onder meer de hoofdstad, maar de politie is tot dusver niet in actie gekomen tegen de demonstranten. De afgelopen dagen was Quito het toneel van massale protesten tegen de regering naar aanleiding van de vervanging van rechters van het Hooggerechtshof eind vorig jaar. Die zouden te veel op de hand van de oppositie zijn. Inmiddels is president Gutiérrez de oppositie tegemoet gekomen door het Hooggerechtshof te ontbinden. Maar oppositie en maatschappelijke organisaties willen het vertrek van Gutiérrez, omdat die zich steeds vaker als een dictator zou opstellen. In de regio heeft de situatie in Ecuador tot bezorgdheid geleid. De Chileense president Ricardo Lagos heeft een officieel bezoek aan Ecuador afgelast in verband met de polititieke crisis in dat land.
  zondag 17 april 2005 @ 13:19:53 #177
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_26294029
Ik ben trouwens niet daar de jungle ingeweest, maar ben wel in Baños geweest. De omgeving is prachtig, maar héél toeristisch.
  zondag 17 april 2005 @ 15:36:46 #178
34210 Eyeopener
Crespinaticism!
pi_26297744
quote:
Op zaterdag 16 april 2005 22:44 schreef jojomen4 het volgende:
IK ga dus samen met een meisje die ik ken en we hebben een kleine discussie over waar we de jungle moeten bezoeken.

Mijn voorkeur gaat uit naar Cuyabeno en zij wilt liever vanuit Baños een trip nemen en die kant van de jungle intrekken omdat ze van vriendinnen gehoord zou hebben dat dat mooier is (kan me niet voorstellen dat die vriendinnen in beide streken van de jungle zijn geweest maar ok...).

Waar zijn jullie geweest en wat vonden jullie mooi?
Ik ben op mijn eerste trip naar Ecuador (denk een jaar of 7, 8 geleden) naar de jungle geweest. Ik weet niet precies waar, maar ik weet wel dat het voor buitenlanders nu niet meer verstandig is om te komen (zal wel in het noorden geweest zijn).

Zat toen twee of drie dagen in een resort aan een rivier ofzo, vanwaar we uitstapjes maakten per bootJE. Ook kan ik me nog herinneren dat we op de heen er een uur of 13 over hebben gedaan (normaal 6) en door steden als Coca zijn gereden. Bovendien op de terugweg nog een bus gezien waarvan de motor ontplofte . Veel meer kan ik je er niet over vertellen, was toen misschien een jaar of 11, 12 ofzo .
  woensdag 20 april 2005 @ 22:59:18 #179
34210 Eyeopener
Crespinaticism!
pi_26389510
En om terug te komen op de presidentiele onrusten: Guiterrez is zojuist afgezet en probeert het land te verlaten (probeert: want het vliegveld (incl. landingbaan) is bezet door demonstranten. Kortom: over een dag of 2, 3 is het weer een paradijs op aarde
pi_26395565
Daar zou ik maar niet zo zeker van zijn maar het leger heeft de oplossing:
quote:
Afgezette president Ecuador gearresteerd
QUITO - De afgezette Ecuadoraanse president Lucio Gutìerrez is gearresteerd en wordt vastgehouden op een militaire basis. Dat heeft onderzoeksrechter Cecilia de Armas woensdagavond gezegd.

Eerder woensdag stuurde het parlement het omstreden staatshoofd naar huis. Ook het leger liet weten hem niet langer te steunen. Gutìerrez wordt vervangen door vice-president Alfredo Palacio.
  Moderator donderdag 21 april 2005 @ 08:32:54 #181
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_26396012
Nee, hij zit op de ambassade van Brazilië en heeft asiel voor dat land aangevraagd.
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
pi_26396019
Lekkere wakkere krant dan. Het NOS nieuws meldt ook niks over de arrestatie
pi_26396113
Palacios is wel een uber-populist.

Zeggen dat de bevolking een einde aan een dictatuur gemaakt hebben terwijl je zelf vice-premier was
  donderdag 21 april 2005 @ 10:00:00 #184
34210 Eyeopener
Crespinaticism!
pi_26397302
Ach, die polici zijn allemaal gestoord daar.. zoek maar eens op wat de bijnaam van Gutierrez was
pi_26409161
Het leger heeft Gutierrez ook laten vallen omdat ze geen vertrouwen meer in hem hadden. Raar dat de vice-president nu opeens de held is.

De 3e gekozen president alweer die door het volk wordt afgezet. Dat gaat goed in Ecuador.
  zondag 8 mei 2005 @ 17:53:35 #186
61885 jojomen4
hungersite.com
pi_26829399
Heb je nou in die goedkopere hostels de gelegenheid om zeg maar een camera/telefoon op te laden in je nabijheid? (Zeg naast je bed voordat je gaat slapen ofzo?).

Graag hier nog even antwoord op.. dan kan ik m'n Mju-Mini gaan halen! Met accu maar das meestal geen probleem ben ik achter gekomen.
  zondag 8 mei 2005 @ 18:24:44 #187
1348 Liejannuh
MCCCXLVIII
pi_26830075
Volgens mij moet dat lukken, ik heb vaak genoeg stopcontacten gezien in goedkope hotelletjes. En anders vraag je het even bij de receptie, vinden ze vast niet erg.
  zondag 8 mei 2005 @ 18:30:01 #188
23117 CherrymoonTraxx
SI CUMPLE!!!
pi_26830187
Ja, da's geen probleem. Ook in goedkope hostels hebben ze stopcontacten.
  dinsdag 10 mei 2005 @ 22:26:02 #189
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_26897118
Ik wil in 2006 misschien een jaartje highschool gaan doen in Ecuador met YFU. Dus een jaartje daar naar school en wonen in een gastgezin. Is Ecuador te doen om een jaartje als blanke, ook gezien de instabiliteit?
  donderdag 12 mei 2005 @ 10:41:31 #190
34210 Eyeopener
Crespinaticism!
pi_26937610
Ja, zolang je oplet in niet s'nachts in je eentje de verkeerde buurten ingaat.
pi_26972850
vraag t ff in dit topic, hier zitten de latijns amerika kenners denk ik

ik ben van plan om eind van het jaar richting latijns amerika te gaan voor een half jaar. goedkoopste vliegen is denk ik buenos aires. koop dan een enkeltje en vlieg dan denk ik terug vanaf quito. is het een probleem als ik bij binnenkomst in argentinie geen terugvlucht heb? en is het realistisch om ter plekke (in quito) een vlucht terug te boeken?
pi_27157499
kennelijk heeft niemand een idee.....(??)
  donderdag 19 mei 2005 @ 18:46:57 #193
34210 Eyeopener
Crespinaticism!
pi_27159108
ik niet iig
  Moderator woensdag 25 mei 2005 @ 15:34:15 #194
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_27342348
Ik ben vanuit Quito wel eens naar Buenos Aires gevlogen en weer terug. Dat is niet goedkoop. Je hebt daar nog geen prijsvechters zoals hier in Europa.
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
pi_27429018
hmmm, ik bedoelde eigenlijk dat ik overland reis van beunos aires naar quito en dan naar nederland terug vlieg. zal ook wel niet goedkoop zijn
  Moderator zaterdag 28 mei 2005 @ 13:07:31 #196
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_27429752
Aha. En nu wil je weten wat een ticket AMS - BsAs en dan Quito - AMS kost?
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
  Moderator zondag 29 mei 2005 @ 09:55:06 #197
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_27445901
Ik heb even voor je gezocht en Iberia biedt dit aan voor $1231. Zo'n ¤1000 dus. Is dat wat je zoekt?
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
pi_27452085
ja dat is wat ik bedoel!
die prijs valt me best mee eerlijk gezegd
ik surf ook ff naar de site van iberia, bedankt
pi_28866348
Effe snel een vraagje. Op de site van BuZa zag ik dat Nederlandse bedrijven voor ongeveer 5 miljard dollar geinvesteerd hebben in Equador.

Ter vergelijking Brazilie zit ook ongeveer op 5 miljard, Argentinie op 871 miljoen dollar en Bolivia en Perú op 0

Welke Nederlandse bedrijven investeren in godsnaam in Equador?
  Moderator zaterdag 16 juli 2005 @ 20:22:18 #200
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_28866569
Bloemen. En alles wat daarmee te maken heeft.
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')