100 euro zou zeker moeten lukken voor de boodschappen...als je maar niet de dure A-merken koopt en een beetje bij de goedkope winkels shopt en natuurlijk niet allerlei overbodige rommel in huis haalt.quote:Op donderdag 17 december 2009 22:34 schreef Even_Ein_Kloon het volgende:
[..]
Ik zou toch hebben gedacht, dat na bijvoorbeeld 50 euro vorige week zaterdag, en 50 euro gisteren, we het toch qua voedsel zouden kunnen uitzingen tot volgende week. Dat lijkt me logisch, maar als ik dan het karige zie wat hij aan inkopen meeneemt en hoe snel dat allemaal opgaat, dan lijkt het merendeel weer op te gaan aan rookwaren, benzine en wat dan ook.
Samen met hem financieel dingen op een rijtje zetten heb ik al eens geprobeerd, om dan alleen maar te worden gerustgesteld met beloftes als ''Volgende maand krijgen we sowieso dit en dat erbij, en je broer krijgt nog eens extra stufi, dus je hoeft niks meer bij te dragen.''. Iets waar ik dus steeds intrap helaas.
Het is zelf eigenlijk een heel intelligent persoon, in het verleden heeft hij al zo vaak de belastingaangiftes ingevuld voor familieleden, zelf kent hij het systeem heel goed. Maar toch is hij ergens mentaal te onstabiel om het te handlen als we zelf in de problemen zitten, bijvoorbeeld door zelf enige verantwoordelijkheid te ontkennen als ik hem confronteer met mogelijke bezuinigingen zoals zijn rookgedrag.
Het is altijd al een karig bestaan geweest, nooit vakanties enzo, maar in de laatste 3-4 jaar is het echt ineens geimplodeerd.
Wat een moeilijke situatie en zulke dreigementen vind ik gewoon intens gemeen. Dat is pure emotionele chantage, maar wel begrijpelijk dat je daardoor overstag gaat.quote:Op donderdag 17 december 2009 22:24 schreef Even_Ein_Kloon het volgende:
[..]
Dat limiet qua geduld heb ik ook echt wel bereikt eigenlijk, dus dat zal spoedig wel gebeuren. Maar toch, ik heb in het verleden wel eens getracht te zeggen dat ik echt niks kan bijdragen toen hij er eens om vroeg, wat hem dus blijkbaar zo emotioneel maakt in de trant van ''Dan rij ik wel van een brug af'' of ''Nou, hoor je het ma? Dit gezin is gewoon kapot'', dat ik dan toch maar weer toegeef aan de druk, waarna hij weer verandert in een normaal man.
Ik kan zelf inderdaad niks opbouwen. Een paar maanden geleden achtte ik mezelf nog rijk, maar dat is al lang weer vervlogen. Kleding, andere benodigdheden, het zou een riskante aankoop zijn om dat te doen.
Juist...ervaringsdeskundige?,,,,hier welquote:Op donderdag 17 december 2009 22:39 schreef LXIV het volgende:
En er is ook veel te besparen dat eigenlijk helemaal geen pijn doet. Zoals het abonnement op een krant of tijdschrift bijvoorbeeld. Vaak wordt dat aangegaan en maar heel weinig gebruikt. Je hebt internet, de Metro en de SPits, de openbare bibliotheek. Of je doet samen met de buren, dat doen ook heel veel mensen!
Leer jezelf af om cola e.d. te drinken. Als je dat twee maanden niet doet lust je het al niet meer (te zoet). Als je gewoon thee drinkt ipv cola bespaar je gemakkelijk 20 euro per week voor een gezin. En het is veel gezonder.
Doe samen met het (draadloos) internet van de buren. Spaart de helft uit.
Ontwikkel een discipline van het uitzetten van de lampen als je ergens niet bent. Schaf nutteloze tuinverlichting af. Koop spaarlampen (verdienen zich zo terug). Zet de verwarming 1,5 graad lager. Ga geen kamers verwarmen waar je helemaal niet bent overdag. Zet een uur voordat je gaat slapen de thermostaat op 15 graden. Gebruik de uit-knoppen ipv standby. Douche maximaal 10 minuten.
Koop bij de Aldi ipv de Albert Heijn. Kwaliteit is net zo goed, alleen het interieur van de winkel wat minder. Koop de groenten van het seizoen en ga nu geen peultjes eten!
Wat ook heel veel oplevert: carpoolen. Als je een behoorlijke reisafstand hebt kan dat je zó 1200 netto per jaar schelen. Heb je een kleinere reisafstand, ga dan fietsen.
Ruim de zolder leeg en verkoop alles wat je niet nodig hebt op marktplaats. Dan heb je zo een paar honderd euro om weer even te overbruggen. Investeer dat geld in isolatiemateriaal voor verwarmingsleidingen, een tochtremmer voor de brievenbus, etc.
Haha. Nee. Maar een aantal zaken doe ik wel zo. Niet uit directe geldnood, maar eerder omdat ik gewoon om verschillende redenen een hekel heb aan verspilling. Zeker van energie en grondstoffen.quote:Op donderdag 17 december 2009 22:43 schreef trovey het volgende:
[..]
Juist...ervaringsdeskundige?,,,,hier wel
Dit zijn allemaal goede suggesties inderdaad, die ik kan voorleggen aan m'n vader als het ooit eens tot een gesprek komt wat betreft bezuinigen, waar hij zich toch teveel voor schaamt om dat te doen. Je zou maar eens samen met je zoon moeten constateren dat je het gezin niet kan onderhouden. Wat nu ook gebeurt, maar niet op zo'n directe, confronterende manier. Maar ik ben natuurlijk niet voogd van het gezin hier en zou me niet meer stress op de nek willen halen om hier ook nog eens allemaal voor te zorgen.quote:Op donderdag 17 december 2009 22:39 schreef LXIV het volgende:
En er is ook veel te besparen dat eigenlijk helemaal geen pijn doet. Zoals het abonnement op een krant of tijdschrift bijvoorbeeld. Vaak wordt dat aangegaan en maar heel weinig gebruikt. Je hebt internet, de Metro en de SPits, de openbare bibliotheek. Of je doet samen met de buren, dat doen ook heel veel mensen!
Leer jezelf af om cola e.d. te drinken. Als je dat twee maanden niet doet lust je het al niet meer (te zoet). Als je gewoon thee drinkt ipv cola bespaar je gemakkelijk 20 euro per week voor een gezin. En het is veel gezonder.
Ontwikkel een discipline van het uitzetten van de lampen als je ergens niet bent. Schaf nutteloze tuinverlichting af. Koop spaarlampen (verdienen zich zo terug). Zet de verwarming 1,5 graad lager. Ga geen kamers verwarmen waar je helemaal niet bent overdag. Zet een uur voordat je gaat slapen de thermostaat op 15 graden. Gebruik de uit-knoppen ipv standby. Douche maximaal 10 minuten.
Koop bij de Aldi ipv de Albert Heijn. Kwaliteit is net zo goed, alleen het interieur van de winkel wat minder. Koop de groenten van het seizoen en ga nu geen peultjes eten!
Wat ook heel veel oplevert: carpoolen. Als je een behoorlijke reisafstand hebt kan dat je zó 1200 netto per jaar schelen. Heb je een kleinere reisafstand, ga dan fietsen.
Ruim de zolder leeg en verkoop alles wat je niet nodig hebt op marktplaats. Dan heb je zo een paar honderd euro om weer even te overbruggen. Investeer dat geld in isolatiemateriaal voor verwarmingsleidingen, een tochtremmer voor de brievenbus, etc.
Het kan prima dat hij die trucjes kent, maar hij woont al lang en breed niet meer thuis en z'n vader zal deze dingen aan moeten leren. Helaas lijkt hij dat zelf niet te kunnen.quote:Op donderdag 17 december 2009 22:39 schreef LXIV het volgende:
Ik ervaringsdeskundige (helaasquote:Op donderdag 17 december 2009 22:45 schreef LXIV het volgende:
[..]
Haha. Nee. Maar een aantal zaken doe ik wel zo. Niet uit directe geldnood, maar eerder omdat ik gewoon om verschillende redenen een hekel heb aan verspilling. Zeker van energie en grondstoffen.
Ik kan wel zo 200 euro uitgeven om lekker te gaan eten. Dat vind ik weer prima. Maar de verwarming aan in het hele huis als iedereen in de woonkamer zit vind ik een gruwel.
Ik heb dat eigenlijk ook grotendeels van thuis meegekregen. En ondanks dat ik altijd gewoon inkomen gehad heb houd ik er wel aan vast. Ik vind het ook slecht om zinloos energie te verspillen. En voedsel. En geld.quote:Op donderdag 17 december 2009 22:47 schreef trovey het volgende:
[..]
Ik ervaringsdeskundige (helaas) maar ook zo opgevoed door mijn ouders...dus het gedrag zat er al in toen het inkomen achteruitging....gelukkig...daarom geen schulden en die ga ik ook niet aan.
Het is niet leuk om te zeggen....maar je klinkt en handelt volwassener dan je vader...en dat is eigenlijk heel treurigquote:Op donderdag 17 december 2009 22:45 schreef Even_Ein_Kloon het volgende:
[..]
Dit zijn allemaal goede suggesties inderdaad, die ik kan voorleggen aan m'n vader als het ooit eens tot een gesprek komt wat betreft bezuinigen, waar hij zich toch teveel voor schaamt om dat te doen. Je zou maar eens samen met je zoon moeten constateren dat je het gezin niet kan onderhouden. Wat nu ook gebeurt, maar niet op zo'n directe, confronterende manier. Maar ik ben natuurlijk niet voogd van het gezin hier en zou me niet meer stress op de nek willen halen om hier ook nog eens allemaal voor te zorgen.
quote:Op donderdag 17 december 2009 22:48 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik heb dat eigenlijk ook grotendeels van thuis meegekregen. En ondanks dat ik altijd gewoon inkomen gehad heb houd ik er wel aan vast. Ik vind het ook slecht om zinloos energie te verspillen. En voedsel. En geld.
Schulden bij de belastingdienst. Hij heeft nog een openstaand van circa 1700, inkomensbelasting uit 2007 ofzo. En af en toe zie ik ook brieven door de brievenbus heen komen van verscheidene incasseringsbureaus. Wat natuurlijk voor mij al helemaal niet fijn is, wetende dat hij het niet kan betalen, en als hij het echt moet betalen, dan betekent dat dus dat we geen eten hebben en dat ik moet bijspringen. Waarschijnlijk is dat heel lang goed gegaan, totdat hij niet meer direct uit m'n bankrekening kon putten.quote:Op donderdag 17 december 2009 22:48 schreef longinus het volgende:
Het heeft vaak geen zin geld te stoppen in een bodemloze put, als ze eerst de bodem dichten is helpen natuurlijk heel werkzaam.
Kortom, laten ze eens energie gaan stoppen in bijhouden waar het geld blijft,.
Ach, ik vind het wel leuk om te horen. Ik ben al lang blij dat ik in heel wat aspecten sterk verschil van m'n ouders.quote:Op donderdag 17 december 2009 22:49 schreef trovey het volgende:
[..]
Het is niet leuk om te zeggen....maar je klinkt en handelt volwassener dan je vader...en dat is eigenlijk heel treurig. Je vader is bereidt om het hele gezin ten onder te laten gaan omdat hij zijn trots niet kan inslikken.
Dat is minstens zo zorgwekkend.. straks zit je broertje in een nog veel diepere put met een 'studie'schuld op zijn eigen naam.quote:Op donderdag 17 december 2009 22:34 schreef Even_Ein_Kloon het volgende:
[..]
Samen met hem financieel dingen op een rijtje zetten heb ik al eens geprobeerd, om dan alleen maar te worden gerustgesteld met beloftes als ''Volgende maand krijgen we sowieso dit en dat erbij, en je broer krijgt nog eens extra stufi, dus je hoeft niks meer bij te dragen.''. Iets waar ik dus steeds intrap helaas.
quote:Op donderdag 17 december 2009 22:55 schreef Even_Ein_Kloon het volgende:
[..]
Ach, ik vind het wel leuk om te horen. Ik ben al lang blij dat ik in heel wat aspecten sterk verschil van m'n ouders.
Mijn moeder is in heel haar leven alleen maar schoonmaakster geweest. Totdat ze geforceerd moest stoppen wegens reuma en een paar jaar geleden compleet ten onder ging aan depressies met zelfmoordpogingen aan toe. Reeds is er een heel scala aan middelen geprobeerd waaronder zelfs het gevreesde elektroshock therapie, maar het baat niet erg. Ze kan actief zijn, maar in haar hele doen en laten is ze meer een gedementeerde oude vrouw dan een moeder die haar gezin kan helpen ondersteunen, al is het maar om 's avonds gewoon aardappelen klaar te maken. Deze hele situatie helpt haar natuurlijk ook geen bal.quote:Op donderdag 17 december 2009 22:54 schreef Evenveel het volgende:
Sorry hoor, maar je moeder zal dan toch gewoon aan het werk moeten. Of niet dan? Al gaat ze maar schoonmaken (zwart)!
quote:Op donderdag 17 december 2009 22:58 schreef Even_Ein_Kloon het volgende:
[..]
Mijn moeder is in heel haar leven alleen maar schoonmaakster geweest. Totdat ze geforceerd moest stoppen wegens reuma en een paar jaar geleden compleet ten onder ging aan depressies met zelfmoordpogingen aan toe. Reeds is er een heel scala aan middelen geprobeerd waaronder zelfs het gevreesde elektroshock therapie, maar het baat niet erg. Ze kan actief zijn, maar in haar hele doen en laten is ze meer een gedementeerde oude vrouw dan een moeder die haar gezin kan helpen ondersteunen, al is het maar om 's avonds gewoon aardappelen klaar te maken. Deze hele situatie helpt haar natuurlijk ook geen bal.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |