quote:
Op zondag 17 januari 2010 15:53 schreef mane het volgende:In nrc staat nu een artikel van Anja Vink over segregatie in het onderwijs. Volgens haar is het probleem niet zozeer een etnisch probleem (de zwarte school en een etnische onderklasse), maar een klassenprobleem. Het onderwijs, met de grote vmbo scholen van nu, is zo georganiseerd dat alle kansarme kinderen (uit lage milieus, met gedragsproblemen, weinig begeleiding van thuis, en achterstanden) bij elkaar worden gezet, terwijl kansrijke kinderen op havo/vwo terechtkomen. Deze tweedeling is volgens haar een vicieuze cirkel: het onderwijs is juist op die scholen slecht van kwaliteit, de scholen zijn ook te groot om goede begeleiding te geven, en de kinderen krijgen weinig positieve stimulans van elkaar.
Armoede maakt dom, maar mensen worden ook dom gehouden als je ze geen kansen geeft om zich te 'verheffen'. Of wanneer dit alleen is weggelegd voor de enkeling die beschikt over uitzonderlijk veel doorzettingsvermogen. Ook Theodore Dalrymple heeft beweerd dat het tegenwoordig veel lastiger is om vanuit een laag milieu en een achterstand in ontwikkeling op te klimmen naar iets hogers.
Ik vrees dat dit waar is, en dat dit een voedingsbodem is voor allerlei psychische en maatschappelijke problemen.
Daar ben ik het ook mee eens, alleen het is een probleem dat niet zo een twee drie op te lossen is. Er is in Amsterdam geëxperimenteerd met het mixen van achterstandskinderen en kinderen uit betere lagen om te zien wat voor een gevolgen dat heeft voor hun studieresultaten - de positieve stimulans -.
De uitkomst was dat kinderen met een sociaal-economische achterstand veel beter gingen presteren dan van te voren verwacht. Helaas stelden de kinderen uit de hogere sociale laag juist teleur. De aanwezigheid van lastige jongeren kan een negatief effect hebben op de sfeer en de leergierigheid binnen de klas. Dit heeft als mogelijk gevolg dat ouders gewoon liever niet hebben dat hun kinderen met probleemjongeren in de klas terecht komen, terwijl dat voor die jongeren een oplossing kan zijn.
Uit eigen ervaring weet ik dat je daarnaast ook qua culturele achtergrond een beetje mee moet kunnen komen met je omgeving op school. Als je vader werkt bij een shoarmazaak, je moeder geen Nederlands spreekt en je broer in de bak zit. Dan is het vrij lastig om aansluiting te vinden bij je blanke klasgenoten die in oud-zuid wonen. Je leeft gewoon in een andere wereld. Dit maakt naar school gaan meteen een stuk minder leuk, en de extra uitdaging die een gymnasium dan biedt kan je gestolen worden. Wat voor je sociale-economische positie in de toekomst weer een negatief gevolg kan hebben.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon