Het is de meest praktische manier van het tegengaan van vervuiling. Door er een prijs aan te hangen worden alternatieven nu eenmaal aantrekkelijker.quote:Op zaterdag 26 december 2009 00:47 schreef Schenkstroop het volgende:
Ik ben geen wetenschapper maar ik weet voor mezelf dat je enkelt het geld hoeft te volgen om erachter te komen of iets een hoax is of niet. Ik denk nogsteeds dat dit allemaal grootschalige opzet is. En dat het millieu de grote corporaties en overheid eigenlijk geen reet kan schelen. Kijk maar hoe ze willen omgaan met CO2-uitstoot, ze zeggen je mag wel vervuilen als je maar dokt.
Klopt als het puur wetenschap was geweest waren de conclusies stukken harder uitgevallen en waren er fatsoenlijke maatregelen genomen. Het politieke karakter maakt het toch lastiger om vergaande maatregelen voor te stellen. Dit is ook de reden dat de voorspellingen vaak te conservatief/ te laag waren.quote:"The I.P.C.C. like any UN. body is polticial, the final conclusions are politically driven."
Nee dat is niet. Er gebeurt maar heel beperkt wat met het geld, het is dus gewoon een zoveelste bron van inkomsten voor de overheid zonder dat het heen gaat naar waar het voor bedoelt zou moeten zijn.quote:Op zaterdag 26 december 2009 00:59 schreef du_ke het volgende:
Het is de meest praktische manier van het tegengaan van vervuiling. Door er een prijs aan te hangen worden alternatieven nu eenmaal aantrekkelijker.
Je kan het zo regelen dat het voor de overheid niets oplevert of dat het kostenneutraal is.quote:Op zaterdag 26 december 2009 01:12 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Nee dat is niet. Er gebeurt maar heel beperkt wat met het geld, het is dus gewoon een zoveelste bron van inkomsten voor de overheid zonder dat het heen gaat naar waar het voor bedoelt zou moeten zijn.
Denk jij echt dat er minder gereden gaat worden op fossiele brandstof als het duurder wordt? Net zoiets als rokers minder zouden gaan roken als tabak duurder wordt? En ik vind dat het juist de Politiek is die altijd te drastische maatregelen neemt. Echte wetenschap probeert onpartijdig te blijven.quote:Op zaterdag 26 december 2009 00:59 schreef du_ke het volgende:
[..]
Het is de meest praktische manier van het tegengaan van vervuiling. Door er een prijs aan te hangen worden alternatieven nu eenmaal aantrekkelijker.
[..]
Klopt als het puur wetenschap was geweest waren de conclusies stukken harder uitgevallen en waren er fatsoenlijke maatregelen genomen. Het politieke karakter maakt het toch lastiger om vergaande maatregelen voor te stellen. Dit is ook de reden dat de voorspellingen vaak te conservatief/ te laag waren.
Ja dat gebeurt al is de prijselasticiteit van die maatregelen inderdaad beperkt.quote:Op zaterdag 26 december 2009 01:24 schreef Schenkstroop het volgende:
[..]
Denk jij echt dat er minder gereden gaat worden op fossiele brandstof als het duurder wordt? Net zoiets als rokers minder zouden gaan roken als tabak duurder wordt?
De achterliggende wetenschappelijke stukken zijn dan ook aardig neutraal en stukken alarmerender dan wat er uiteindelijk in de stukken is komen te staan die namens de regeringen uitgaan. De politiek stelt echt serieus minder vergaande maatregelen voor dan vanuit de wetenschap nuttig en noodzakelijk geacht wordt.quote:En ik vin ddat het juist de Politiek is die altijd te drastische maatregelen neemt. Echte wetenschap probeert onpartijdig te blijven.
Maar dat geld gaat dus niet (of slechts beperkt) naar iets wat de vervuiling 'verhelpt' of 'goedmaakt'. Het is dus gewoon een extra belasting.quote:Op zaterdag 26 december 2009 01:23 schreef du_ke het volgende:
En dan hoor ik van jou graag voorbeelden van maatregelen die in onze samenleving veel beter werken om vervuiling door het gebruik van fossiele brandstoffen terug te dringen. De vervuiler laten betalen vind ik nog altijd een heel redelijk principe.
Zolang het een min of meer gesloten systeem is van uitgegeven emissierechten heeft de overheid daar volgens mij weinig of geen baat bij. Wanneer bedrijven die rechten onderling verhandelen en daarmee geld verdienen is dat vooral hun zaak.quote:Op zaterdag 26 december 2009 01:36 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Maar dat geld gaat dus niet (of slechts beperkt) naar iets wat de vervuiling 'verhelpt' of 'goedmaakt'. Het is dus gewoon een extra belasting.
Probleem met luchtvervuiling is dat het heel lastig te bepalen is waar de schade precies vandaan komt. Als er 1 puntbron (een fabriek met 1 pijp) is lukt dat nog wel een keer maar zodra de vervuiling diffuser (meerdere fabrieken of een snelweg bv) is wordt dat al lastig. Dan is een belasting per vervuilingseenheid best iets waar we over na kunnen denken.quote:Ik ben helemaal voor het principe dat de vervuiler betaald, maar dan voor eigen vervuiling en vergoeding voor eigen beschadigd eigendom en niet algemene belastingverhogingen.
Toegegeven dat dit voor klimaat intellectuelen een enig speeltje is om in samenwerking met de main s. media publiekelijk heel fijn over te filosoferen, hiermee te kunnen koketteren en baden in het weelderige licht van de media schijnwerpers en alsof als soortement redders van de wereld op te treden, dit omdat gij de nadruk maar al te goed weet te leggen op die boosdoeners in de atmosfeer die het zeewater wel liefst tot hoogtes van wel zo'n 70 meter in 20 jaar zou kunnen doen stijgen, iets wat al die mindere goden steeds maar over het hoofd willen zien!quote:Op zaterdag 26 december 2009 00:21 schreef Iblis het volgende:
[..]
Metingen in ijs zijn, per definitie, op een plaats waar het vrij koud is en dus een lokaal verschijnsel. Wees dus voorzichtig met extrapoleren. Ten tweede, het is de wetenschap die dat meet, het is wat vreemd om die juist alleen in dit geval te accepteren en verder te verwerpen.
Ten derde, en niet als minste, het is een beetje een verhaal waar iemand de klok heeft horen luiden maar niet weet waar de klepel hangt. Er zijn artikelen die erover schrijven (b.v. hier), maar in z’n algemeenheid is het systeem dat beschreven wordt een reactie van de temperatuur in de Milankovich cycle – deze lichte opwarming leidt ertoe dat er meer CO2 in de atmosfeer komt, en die toename versterkt (direct) de temperatuur verder. Waardoor de opwarming van de aarde een extra boost krijgt.
De initiële opwarming wordt dus veroorzaakt door een andere factor dan CO2, dan komt er CO2 vrij, en dat ‘neemt dan over’ en zorgt voor meer opwarming.
Dat er altijd zo’n vertraging in moet zeggen, dat staat nergens natuurlijk. En dat toename van CO2 alleen maar door gebeurtenissen van 800 jaar eerder kan komen, dat staat ook nergens. Waar jij aan refereert is een bepaald mechanisme dat ervoor kan zorgen dat temperatuurstijging vergroot wordt door latere toename van CO2.
Wat dit vooral aantoont is hoe gevoelig de aarde voor temperatuurfluctuaties is (ze kunnen zichzelf versterken) en wat voor een belangrijke rol CO2 daarbij heeft.
CO2 als een reactie op iets van eeuwen geleden zien dat zelf verder inert is, dat is de theorie niet zo goed begrepen hebben.
Ik geloof niet dat Iblis of ik tot die 'miepjes' behoren aangezien we beiden al meermaals hebben aangegeven dat individuele rampen of extreme warmte of kou weinig zeggen over eventuele klimaatsverandering.quote:Op donderdag 31 december 2009 09:55 schreef Pietverdriet het volgende:
vind het altijd maar weer erg grappig dat als het een dag warm is, al die miepjes lopen te gillen, global warming, global warming, maar dat we nu op een enorm strenge winter afgaan, dat heeft er niets mee te maken
Welke zogenaamde "miepjes" zijn dat dan precies?quote:Op donderdag 31 december 2009 09:55 schreef Pietverdriet het volgende:
vind het altijd maar weer erg grappig dat als het een dag warm is, al die miepjes lopen te gillen, global warming, global warming, maar dat we nu op een enorm strenge winter afgaan, dat heeft er niets mee te maken
De mensen die dat roepen, je kent ze ook wel, nieuwslezers, mediapresentatoren, bekende nederlandersquote:Op donderdag 31 december 2009 10:01 schreef du_ke het volgende:
[..]
Welke zogenaamde "miepjes" zijn dat dan precies?
En zo overdreven streng is die winter nu ook weer niet hoor. Zelfs met wat we gehad hebben was 2009 nog een erg warm jaar.
Dat zijn sowieso geen mensen die ik erg serieus neem wat betreft hun berichtgeving over wetenschappelijke onderwerpen.quote:Op donderdag 31 december 2009 10:08 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
De mensen die dat roepen, je kent ze ook wel, nieuwslezers, mediapresentatoren, bekende nederlanders
maar graag voor het klimaatkarretje spant? Merk uit de klimaathoaxhoek weinig van kritiek op dat soort uitspraken, integendeel.quote:Op donderdag 31 december 2009 10:13 schreef Monolith het volgende:
[..]
Dat zijn sowieso geen mensen die ik erg serieus neem wat betreft hun berichtgeving over wetenschappelijke onderwerpen.
Exact. Met zo een weervrouwke: "Dit is de warmste woensdag in de tweede week van mei sinds 37 jaar. Door de klimaatverandering zullen we dit soort weer steeds vaker gaan zien".quote:Op donderdag 31 december 2009 09:55 schreef Pietverdriet het volgende:
Dat valt gewoon onder mijn algehele afkeer van het fenomeen wetenschapsnieuws in de mainstream media. Al was het maar om dat dergelijke karikaturale onjuiste interpretaties natuurlijk voer zijn voor 'sceptici' op allerlei terreinen.quote:Op donderdag 31 december 2009 10:15 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
maar graag voor het klimaatkarretje spant? Merk uit de klimaathoaxhoek weinig van kritiek op dat soort uitspraken, integendeel.
Jep, met zulke stupide uitspraken wordt de propaganda bedrevenquote:Op donderdag 31 december 2009 10:15 schreef iehlaak het volgende:
[..]
Exact. Met zo een weervrouwke: "Dit is de warmste woensdag in de tweede week van mei sinds 37 jaar. Door de klimaatverandering zullen we dit soort weer steeds vaker gaan zien".
[ afbeelding ]
Te weten in de woorden van, Anaximander, Ἀναξίμανδρος ( 6de eeuw v.Chr.) een der grootsten natuurfilosofen uit de geschiedenis;quote:Op donderdag 31 december 2009 09:41 schreef Iblis het volgende:
En verder mag ik graag opmerken dat The only thing constant in the universe is Change, zo het al aan de Grieken is toe te schrijven, eerder een parafrase van Heraclitus dan van Anaximander is.
Er is wel degelijk een verschil tussen het weer en klimaat..quote:Qua weer en klimaat en de de variabiliteit van het een niet die van het ander noodzaakt: bij een roulettetafel kun je prima voorspellen dat op de lange duur ongeveer 1/37e van de keren 0 zal vallen, of 18/37 keren rood (of zwart), maar de volgende beurt voorspelen, dat is lastig.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |