Ik denk dat iedereen hier ook de brood-fokkers mee bedoelen.quote:Op donderdag 17 december 2009 12:02 schreef ueberduitser het volgende:
Gejank...
je hebt rasfokkers en broodfokkers. Daarin wordt hier geen onderscheid gemaakt. Jammer, want de rashondenfokkers die bij de rasgroepverenigingen horen proberen juist de "foutjes" in het ras uit te bannen door bepaalde fokprogramma's...
De broodfokkers zijn het juist die erfelijkheden doorfokken. Denk maar eens aan HD bij labradors en golden retrievers...
Er zijn meer groepen dan ras- en broodfokkers voor zover ik weet. Ik hoorde gisteren nog verhalen van een kennis dat er in de rassenfok ook een groep mensen is die gewoon een chip uit een jong overleden tophond snijden om die vervolgens bij een dier met ongeveer dezelfde leeftijd in te laten brengen, zodat dát dier ineens de tophond is.... dat er dna-testen nodig zijn om te kunnen bewijzen wie de ouders zijn, omdat daar zoveel mee gesjoemeld wordt....quote:Op donderdag 17 december 2009 12:14 schreef Tahiti het volgende:
[..]
Ik denk dat iedereen hier ook de brood-fokkers mee bedoelen.
Tsja zo zitten sommige mensen nu eenmaal in elkaar hebzucht is voor de meeste mensen hun enige drijfveer triest maar waar.quote:Op donderdag 17 december 2009 12:31 schreef zoeperzazke het volgende:
[..]
Er zijn meer groepen dan ras- en broodfokkers voor zover ik weet. Ik hoorde gisteren nog verhalen van een kennis dat er in de rassenfok ook een groep mensen is die gewoon een chip uit een jong overleden tophond snijden om die vervolgens bij een dier met ongeveer dezelfde leeftijd in te laten brengen, zodat dát dier ineens de tophond is.... dat er dna-testen nodig zijn om te kunnen bewijzen wie de ouders zijn, omdat daar zoveel mee gesjoemeld wordt....
Nou, dát type rasfokkers mag zeker aangepakt worden, goede zaak! Hopelijk gaat het niet ten koste van de fokkers die wel met het de hoogste prioriteit op gezondheid en dán pas uiterlijk fokken.
De rasfokkers die jij noemt zijn anders ook zo zuiver allemaal niet.quote:Op donderdag 17 december 2009 12:02 schreef ueberduitser het volgende:
Gejank...
je hebt rasfokkers en broodfokkers. Daarin wordt hier geen onderscheid gemaakt. Jammer, want de rashondenfokkers die bij de rasgroepverenigingen horen proberen juist de "foutjes" in het ras uit te bannen door bepaalde fokprogramma's...
De broodfokkers zijn het juist die erfelijkheden doorfokken. Denk maar eens aan HD bij labradors en golden retrievers...
De pers van vroeger vind ik sowieso veel mooier. En 't is net zoals met de mopshond. Ik snap sowieso niet dat mensen die rassen nog kopen, iedereen met een beetje verstand kan toch wel inzien dat dat niet goed is.quote:Op donderdag 17 december 2009 13:05 schreef pumpkin_Ruby het volgende:
Dit is helemaal geen kwestie van alleen broodfokkers.
Dit gaat om rasstandaarden die ook door serieuze goedbedoelende fokkers worden gevolgd. Bij sommige kattenrassen zoals de Perzisch langhaar gaat het ook al aardig deze kant op. Dit heeft puur te maken met eerzucht, podiumgeilheid en meeloopgedrag. Fokker X wint zoveel prijzen dus met haar dieren willen we werken en wat zij zegt is dus de waarheid en niet de kritiek van andere fokkers die gezondheid belangrijker vinden, want die winnen immers minder bekers en hebben daarom geen recht van spreken![]()
In de rasstandaard van de Pers bijvoorbeeld staat dat deze katten een korte neus horen te hebben. Perzen hebben altijd al een kortere neus gehad dan andere katten, maar gaandeweg werd het een soort race wie de kat met de allerallerkortste neus kon fokken want diegenen mocht dan op het showpodium de prijsjes in ontvangst nemen. Die extreme katten werden gaandeweg "normaal" in de hoofden van sommige Perzenliefhebbers en fokkers omdat ze er hele dagen door omringd werden, maar zet zo'n kat naast een ander soort kat en je ziet gelijk hoe "normaal" het echt is.
Door mensen met een investering in het ras wordt ook systematisch ontkend dat de dieren gezondheidsproblemen ondervinden door dit gefok voor het podium, maar dat is gewoon de kop in het zand steken voor de werkelijkheid. Op hun manier houden ze ook veel van die dieren en willen dus ook niet inzien dat er eigenlijk iets aan mankeert. Ik begrijp dat wel maar het is niet in het belang van de dieren.
Wat zoiet er nu gezonder uit, dit:
[ afbeelding ]
of dit:
[ afbeelding ]
Hier een gallery met foto's uit oude kattenboeken die laten zien dat de ultrakorte neuzen pas een recent verschijnsel zijn;
http://www.traditionalper(...)alleryold/index.html
Ik gebruik nu de Pers als voorbeeld maar bij andere rassen is het net zo. Oosterse katten krijgen steeds groter en lager geplaatste oren en langere schedels, Noorse Boskatten krijgen steeds rechtere neuzen waarbij de ogen soms wel scheefgetrokken lijken, Brits Kortharen krijgen ook steeds plattere gezichtjes en gaan steeds meer de kant van de Pers/Exotic op, etc.
Bij honden heb je nog wel meer van die extreme types en dat zal wel zo'n beetje op dezelfde manier gegaan zijn, rasstandaarden worden steeds een beetje extremer geïnterpreteerd en fokkers doen gewoon mee met die waanzin.
Ook de nadruk op zogenaamde "rasverbetering" kan wel eens heel averechts uitpakken. De punten waarop "verbeterd" wordt betreffen vooral het uiterlijk. Daar voelt die hond of kat echt niks van. Als iedereen maar achter elkaars kont aan loopt en alleen maar met dezelfde lijnen "mooie" dieren gaat fokken dan wordt er met de "lelijke"dieren een hoop erfelijk materiaal met het badwater weggegooid. En dat gaat uiteindelijk je ras de das om doen. Want terwijl je selecteert op pakweg 30 genen voor uiterlijke kenmerken beschikt een dier over zo'n 30.000 genenparen waarvan bijvoorbeeld die voor het immuuunsysteem toch ook wel heel erg belangrijk zijn. Wanneer de dieren van een ras allemaal wat teveel met elkaar verwant zijn om dat iedereen maar met dezelfde lijnen fokt dan krijg je inteeltdepressie; er worden kleinere nesten geboren en de levensverwachting daalt. 10 % meer inteelt geeft gemiddeld 1 pup of kitten minder per nest en 1 jaar korter leven voor een dier. Wat is er nu belangrijker; de strijd tegen de "lelijkheid" of het behoud van je genetische variatie en daardoor het behoud van je ras ?
Ik ben zelf een liefhebber van Birmanen en Somali's en ben nog nooit een lelijke kat van die rassen tegengekomen, het is allemaal zo relatief. Een Heilige Birmaan is officieel gezien al "lelijk" als z'n witte sokjes niet helemaal volgens voorschrift in een puntje lopen aan de achterkant of als er een wit stipje boven zit, als je sommige fokkers daar een drama van hoort maken dan denk ik altijd kijk liever eens naar hoeveel voorouders van die perfecte showkatten nog in goede gezondheid in leven zijn ofzo, dat blijkt vaak veel minder een punt te zijn.
Het klinkt goed wat die mevrouw zegt wat ze zelf doet hoor, maar op de valide bezwaren die de dierenbescherming heeft gaat ze verder niet in, behalve dat ze lekker makkelijk naar andere rassen wijst.quote:Op zaterdag 19 december 2009 10:51 schreef Guess. het volgende:
Ik snap wat er bedoeld word maar zorg er maar voor dat de broodfok verboden wordt (met hele zware straffen wat mij betrefd) en dat alleen echt goed gekeurde fokkers mogen fokken met goede rashonden.
Ik ben het dan ook helemaal eens met wat deze fokster uit dit artikel
http://www.destentor.nl/r(...)ierenbescherming.ece
Doen ze expres ,hoe lichter de bouw des te minder kans op HD en Spondylose.quote:Op vrijdag 18 december 2009 08:27 schreef Sorella het volgende:
Het word tijd dat de rasstandaard weer terug geschoefd word naar een paar jaar geleden (20 jaar ofzo)
BV: boxers horen stevige,brede honden te zijn, niet die lange slungels op hoge poten die er nu gefokt worden.
Een siamees van vroeger is ook steviger van bouw met een minder spitse snuit als dat ze nu hebben.
Geef mij maar de rassen van pakweg 20 jaar geleden
Wat bedoel je daar precies mee?quote:Op maandag 21 december 2009 11:10 schreef waterkip het volgende:
[..]
Een echte goede is niet meer te vinden voor München.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |