abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_75722833
http://www.dierenbescherming.nl/nieuws/2352

Dierenbescherming wil rashondenfokkerij aan banden leggen

Er moet paal en perk worden gesteld aan het fokken van rashonden.
Met veertig procent van de Nederlandse rashonden is iets mis.
Elke hond die meedoet aan hondenshows moet daarom een genetisch of erfelijk gezondheidscertificaat hebben.
Dit stelt de Dierenbescherming naar aanleiding van de documentaire Pedigree Dogs Exposed (Rashonden onder de loep), die vanavond in de uitzending van Een Goede Wereld van Het Gesprek voor het eerst op de Nederlandse tv te zien zal zijn.

Uit de documentaire, waarvoor ook van Nederlandse gegevens gebruik is gemaakt, blijkt onder andere dat inteelt in de rashondenfokkerij een groot probleem is doordat populaties te klein zijn.
Daarom moeten volgens de Dierenbescherming de stamboeken permanent opengesteld worden.
Het fokken op uiterlijke kenmerken heeft zeer nadelige gevolgen voor de honden.
Bij een populair ras als Cavalier King Charles Spaniels heeft één op de acht hondjes - bekend van Pim Fortuyn - een schedel die veel te klein is voor de hersenen.
De pijn die de zieke dieren lijden is ontoelaatbaar.

Niet te redden
De Dierenbescherming is van mening dat er rassen zijn die dermate ziek zijn dat zij niet meer zouden mogen bestaan.
Simpelweg omdat zij niet meer te redden zijn.
“Hierbij gaat het om rassen waarbij in, bijvoorbeeld, vijftig procent van de dieren heupproblemen voorkomen en waarvan vijftig procent doodgaat aan tumoren, zoals bij de Berner Sennenhond”, stelt directeur Frank Dales van de Dierenbescherming.
“Denk hierbij ook aan honden met permanente ademhalingsproblemen, of aan rassen waarvan de jongen alleen nog via de keizersnede ter wereld kunnen komen”.

Taboe
Dales van de Dierenbescherming gaat voorafgaand aan de documentaire in gesprek met dierenarts Paul Mandigers, populatie-geneticus Ed Gubbels en bestuurslid John Wauben van de Raad van Beheer op Kynologisch Gebied.
In de discussie stelt hij het fokken op uiterlijke kenmerken aan de kaak, omdat dit de belangrijkste oorzaak is van de erfelijke aandoeningen waarmee veel rashonden kampen.
‘Het uiterlijk wordt bovengesteld, waardoor het innerlijk, de gezondheidstoestand, er niet meer toe doet. Eigenlijk zou fokken op uiterlijk taboe moeten zijn.’

Pedigree Dogs Exposed heeft in Engeland voor veel beroering gezorgd.
Naar aanleiding van de documentaire trok in Engeland hondenvoerfabrikant Pedigree zich na veertig jaar terug als hoofdsponsor van Crufts, de grootste hondenshow ter wereld.
Ook besloot de BBC niet langer verslag te doen van deze show.
Dierenbescherming wil rashondenfokkerij aan banden leggen
Ten Yellow Pointy Kities
Eleven Blue Egyptians
If it wern't so purdy I'd call it skin flute
pi_75722940
En terecht! Goedzo.
I wonder if the stars sign, the life that is to be mine. - Enya
pi_75723002
Goede zaak.
I like them, I like them! I liked them first! Before I even met them I liked them! As soon as I met them I liked them right away! You hate them compared to how much I like them!
pi_75723010
En terecht als je ziet hoe sommige "ras-fokkers" bezig zijn wordt het echt tijd voor een soort van keurmerk of iets dergelijks.
  donderdag 17 december 2009 @ 11:50:33 #5
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_75723161
Goed idee!

Ik zag laatst een documentaire over vogels/duiven waarmee gefokt wordt, dat is net zo erg!
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
  donderdag 17 december 2009 @ 12:02:49 #6
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_75723702
Gejank...
je hebt rasfokkers en broodfokkers. Daarin wordt hier geen onderscheid gemaakt. Jammer, want de rashondenfokkers die bij de rasgroepverenigingen horen proberen juist de "foutjes" in het ras uit te bannen door bepaalde fokprogramma's...
De broodfokkers zijn het juist die erfelijkheden doorfokken. Denk maar eens aan HD bij labradors en golden retrievers...
pi_75724088
goede zaak. Dan is het aan de fokkers om te zorgen dat bepaalde rassen weer sterk gefokt worden door meer mannetjes rond te sturen langs verschillende fokkers.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_75724110
quote:
Op donderdag 17 december 2009 12:02 schreef ueberduitser het volgende:
Gejank...
je hebt rasfokkers en broodfokkers. Daarin wordt hier geen onderscheid gemaakt. Jammer, want de rashondenfokkers die bij de rasgroepverenigingen horen proberen juist de "foutjes" in het ras uit te bannen door bepaalde fokprogramma's...
De broodfokkers zijn het juist die erfelijkheden doorfokken. Denk maar eens aan HD bij labradors en golden retrievers...
Ik denk dat iedereen hier ook de brood-fokkers mee bedoelen.
pi_75724741
quote:
Op donderdag 17 december 2009 12:14 schreef Tahiti het volgende:

[..]

Ik denk dat iedereen hier ook de brood-fokkers mee bedoelen.
Er zijn meer groepen dan ras- en broodfokkers voor zover ik weet. Ik hoorde gisteren nog verhalen van een kennis dat er in de rassenfok ook een groep mensen is die gewoon een chip uit een jong overleden tophond snijden om die vervolgens bij een dier met ongeveer dezelfde leeftijd in te laten brengen, zodat dát dier ineens de tophond is.... dat er dna-testen nodig zijn om te kunnen bewijzen wie de ouders zijn, omdat daar zoveel mee gesjoemeld wordt....
Nou, dát type rasfokkers mag zeker aangepakt worden, goede zaak! Hopelijk gaat het niet ten koste van de fokkers die wel met het de hoogste prioriteit op gezondheid en dán pas uiterlijk fokken.
I had a signature once. It was awful.
pi_75725440
quote:
Op donderdag 17 december 2009 12:31 schreef zoeperzazke het volgende:

[..]

Er zijn meer groepen dan ras- en broodfokkers voor zover ik weet. Ik hoorde gisteren nog verhalen van een kennis dat er in de rassenfok ook een groep mensen is die gewoon een chip uit een jong overleden tophond snijden om die vervolgens bij een dier met ongeveer dezelfde leeftijd in te laten brengen, zodat dát dier ineens de tophond is.... dat er dna-testen nodig zijn om te kunnen bewijzen wie de ouders zijn, omdat daar zoveel mee gesjoemeld wordt....
Nou, dát type rasfokkers mag zeker aangepakt worden, goede zaak! Hopelijk gaat het niet ten koste van de fokkers die wel met het de hoogste prioriteit op gezondheid en dán pas uiterlijk fokken.
Tsja zo zitten sommige mensen nu eenmaal in elkaar hebzucht is voor de meeste mensen hun enige drijfveer triest maar waar.
  donderdag 17 december 2009 @ 12:53:46 #11
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_75725604
Misleidende TT .
KuikenGuppy
  donderdag 17 december 2009 @ 12:54:34 #12
220157 Maria2.0
Bless this mess
pi_75725632
Verbod op fokken hoeft niet maar wel eisen dat er wordt gefokt met geschikte honden. Bij overtreding gewoon dik op de bon slingeren. Is marktplaats ook in één klap een stuk rustiger met al die stamboomloze nesten.
L'Enfer, c'est les autres.
pi_75726007
Dit is helemaal geen kwestie van alleen broodfokkers.

Dit gaat om rasstandaarden die ook door serieuze goedbedoelende fokkers worden gevolgd. Bij sommige kattenrassen zoals de Perzisch langhaar gaat het ook al aardig deze kant op. Dit heeft puur te maken met eerzucht, podiumgeilheid en meeloopgedrag. Fokker X wint zoveel prijzen dus met haar dieren willen we werken en wat zij zegt is dus de waarheid en niet de kritiek van andere fokkers die gezondheid belangrijker vinden, want die winnen immers minder bekers en hebben daarom geen recht van spreken

In de rasstandaard van de Pers bijvoorbeeld staat dat deze katten een korte neus horen te hebben. Perzen hebben altijd al een kortere neus gehad dan andere katten, maar gaandeweg werd het een soort race wie de kat met de allerallerkortste neus kon fokken want diegenen mocht dan op het showpodium de prijsjes in ontvangst nemen. Die extreme katten werden gaandeweg "normaal" in de hoofden van sommige Perzenliefhebbers en fokkers omdat ze er hele dagen door omringd werden, maar zet zo'n kat naast een ander soort kat en je ziet gelijk hoe "normaal" het echt is.
Door mensen met een investering in het ras wordt ook systematisch ontkend dat de dieren gezondheidsproblemen ondervinden door dit gefok voor het podium, maar dat is gewoon de kop in het zand steken voor de werkelijkheid. Op hun manier houden ze ook veel van die dieren en willen dus ook niet inzien dat er eigenlijk iets aan mankeert. Ik begrijp dat wel maar het is niet in het belang van de dieren.
Wat zoiet er nu gezonder uit, dit:

of dit:

Hier een gallery met foto's uit oude kattenboeken die laten zien dat de ultrakorte neuzen pas een recent verschijnsel zijn;
http://www.traditionalper(...)alleryold/index.html

Ik gebruik nu de Pers als voorbeeld maar bij andere rassen is het net zo. Oosterse katten krijgen steeds groter en lager geplaatste oren en langere schedels, Noorse Boskatten krijgen steeds rechtere neuzen waarbij de ogen soms wel scheefgetrokken lijken, Brits Kortharen krijgen ook steeds plattere gezichtjes en gaan steeds meer de kant van de Pers/Exotic op, etc.
Bij honden heb je nog wel meer van die extreme types en dat zal wel zo'n beetje op dezelfde manier gegaan zijn, rasstandaarden worden steeds een beetje extremer geïnterpreteerd en fokkers doen gewoon mee met die waanzin.

Ook de nadruk op zogenaamde "rasverbetering" kan wel eens heel averechts uitpakken. De punten waarop "verbeterd" wordt betreffen vooral het uiterlijk. Daar voelt die hond of kat echt niks van. Als iedereen maar achter elkaars kont aan loopt en alleen maar met dezelfde lijnen "mooie" dieren gaat fokken dan wordt er met de "lelijke"dieren een hoop erfelijk materiaal met het badwater weggegooid. En dat gaat uiteindelijk je ras de das om doen. Want terwijl je selecteert op pakweg 30 genen voor uiterlijke kenmerken beschikt een dier over zo'n 30.000 genenparen waarvan bijvoorbeeld die voor het immuuunsysteem toch ook wel heel erg belangrijk zijn. Wanneer de dieren van een ras allemaal wat teveel met elkaar verwant zijn om dat iedereen maar met dezelfde lijnen fokt dan krijg je inteeltdepressie; er worden kleinere nesten geboren en de levensverwachting daalt. 10 % meer inteelt geeft gemiddeld 1 pup of kitten minder per nest en 1 jaar korter leven voor een dier. Wat is er nu belangrijker; de strijd tegen de "lelijkheid" of het behoud van je genetische variatie en daardoor het behoud van je ras ?

Ik ben zelf een liefhebber van Birmanen en Somali's en ben nog nooit een lelijke kat van die rassen tegengekomen, het is allemaal zo relatief. Een Heilige Birmaan is officieel gezien al "lelijk" als z'n witte sokjes niet helemaal volgens voorschrift in een puntje lopen aan de achterkant of als er een wit stipje boven zit, als je sommige fokkers daar een drama van hoort maken dan denk ik altijd kijk liever eens naar hoeveel voorouders van die perfecte showkatten nog in goede gezondheid in leven zijn ofzo, dat blijkt vaak veel minder een punt te zijn.

[ Bericht 22% gewijzigd door pumpkin_Ruby op 17-12-2009 13:22:39 ]
  donderdag 17 december 2009 @ 16:14:18 #14
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_75733277
quote:
Op donderdag 17 december 2009 12:02 schreef ueberduitser het volgende:
Gejank...
De rasfokkers die jij noemt zijn anders ook zo zuiver allemaal niet.
I liked it. I was good at it. It made me feel alive.
  donderdag 17 december 2009 @ 16:20:10 #15
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_75733531
quote:
Op donderdag 17 december 2009 13:05 schreef pumpkin_Ruby het volgende:
Dit is helemaal geen kwestie van alleen broodfokkers.

Dit gaat om rasstandaarden die ook door serieuze goedbedoelende fokkers worden gevolgd. Bij sommige kattenrassen zoals de Perzisch langhaar gaat het ook al aardig deze kant op. Dit heeft puur te maken met eerzucht, podiumgeilheid en meeloopgedrag. Fokker X wint zoveel prijzen dus met haar dieren willen we werken en wat zij zegt is dus de waarheid en niet de kritiek van andere fokkers die gezondheid belangrijker vinden, want die winnen immers minder bekers en hebben daarom geen recht van spreken

In de rasstandaard van de Pers bijvoorbeeld staat dat deze katten een korte neus horen te hebben. Perzen hebben altijd al een kortere neus gehad dan andere katten, maar gaandeweg werd het een soort race wie de kat met de allerallerkortste neus kon fokken want diegenen mocht dan op het showpodium de prijsjes in ontvangst nemen. Die extreme katten werden gaandeweg "normaal" in de hoofden van sommige Perzenliefhebbers en fokkers omdat ze er hele dagen door omringd werden, maar zet zo'n kat naast een ander soort kat en je ziet gelijk hoe "normaal" het echt is.
Door mensen met een investering in het ras wordt ook systematisch ontkend dat de dieren gezondheidsproblemen ondervinden door dit gefok voor het podium, maar dat is gewoon de kop in het zand steken voor de werkelijkheid. Op hun manier houden ze ook veel van die dieren en willen dus ook niet inzien dat er eigenlijk iets aan mankeert. Ik begrijp dat wel maar het is niet in het belang van de dieren.
Wat zoiet er nu gezonder uit, dit:

[ afbeelding ]

of dit:

[ afbeelding ]

Hier een gallery met foto's uit oude kattenboeken die laten zien dat de ultrakorte neuzen pas een recent verschijnsel zijn;
http://www.traditionalper(...)alleryold/index.html

Ik gebruik nu de Pers als voorbeeld maar bij andere rassen is het net zo. Oosterse katten krijgen steeds groter en lager geplaatste oren en langere schedels, Noorse Boskatten krijgen steeds rechtere neuzen waarbij de ogen soms wel scheefgetrokken lijken, Brits Kortharen krijgen ook steeds plattere gezichtjes en gaan steeds meer de kant van de Pers/Exotic op, etc.
Bij honden heb je nog wel meer van die extreme types en dat zal wel zo'n beetje op dezelfde manier gegaan zijn, rasstandaarden worden steeds een beetje extremer geïnterpreteerd en fokkers doen gewoon mee met die waanzin.

Ook de nadruk op zogenaamde "rasverbetering" kan wel eens heel averechts uitpakken. De punten waarop "verbeterd" wordt betreffen vooral het uiterlijk. Daar voelt die hond of kat echt niks van. Als iedereen maar achter elkaars kont aan loopt en alleen maar met dezelfde lijnen "mooie" dieren gaat fokken dan wordt er met de "lelijke"dieren een hoop erfelijk materiaal met het badwater weggegooid. En dat gaat uiteindelijk je ras de das om doen. Want terwijl je selecteert op pakweg 30 genen voor uiterlijke kenmerken beschikt een dier over zo'n 30.000 genenparen waarvan bijvoorbeeld die voor het immuuunsysteem toch ook wel heel erg belangrijk zijn. Wanneer de dieren van een ras allemaal wat teveel met elkaar verwant zijn om dat iedereen maar met dezelfde lijnen fokt dan krijg je inteeltdepressie; er worden kleinere nesten geboren en de levensverwachting daalt. 10 % meer inteelt geeft gemiddeld 1 pup of kitten minder per nest en 1 jaar korter leven voor een dier. Wat is er nu belangrijker; de strijd tegen de "lelijkheid" of het behoud van je genetische variatie en daardoor het behoud van je ras ?

Ik ben zelf een liefhebber van Birmanen en Somali's en ben nog nooit een lelijke kat van die rassen tegengekomen, het is allemaal zo relatief. Een Heilige Birmaan is officieel gezien al "lelijk" als z'n witte sokjes niet helemaal volgens voorschrift in een puntje lopen aan de achterkant of als er een wit stipje boven zit, als je sommige fokkers daar een drama van hoort maken dan denk ik altijd kijk liever eens naar hoeveel voorouders van die perfecte showkatten nog in goede gezondheid in leven zijn ofzo, dat blijkt vaak veel minder een punt te zijn.
De pers van vroeger vind ik sowieso veel mooier. En 't is net zoals met de mopshond. Ik snap sowieso niet dat mensen die rassen nog kopen, iedereen met een beetje verstand kan toch wel inzien dat dat niet goed is.

Wij zijn van de Golden Retriever, populair ras dus doorgefokt ras. Ik zou dus ook nooit zomaar een Retriever ergens vandaan halen. Meerdere fokkers bezoeken, papieren, hoe zit de stamboom in elkaar etc. Maar 't duurt niet lang meer of je hoeft helemaal niet meer op zoek naar een degelijke retriever, die bestaan dan gewoon niet meer.
I liked it. I was good at it. It made me feel alive.
  donderdag 17 december 2009 @ 16:31:38 #16
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_75734020
Wat dacht je dan van de bull terrier, die er oorspronkelijk zo uit zag:

KuikenGuppy
  donderdag 17 december 2009 @ 18:35:11 #17
230418 waterkip
Klaar?Ik niet!
pi_75738229
Als je een Nederlands hondenboek van 30 jaar geleden openslaat staat er misschien de helft aan rassen in van wat nu rondloopt.
Japanse honden zie ik ook steeds meer.populatie is nog vrij klein dus word constant uit dezelfde genenpoel geschept.
Goede fokker vinden is ook niet makkelijk ,waar moet je vanuit gaan ?
Kampioenshondje ,goede bloedlijnen ?,de druk ligt zo hoog.
Binnen de drie jaar moeten ze hun certificaten halen (teven ),want daarna kunnen ze dan goed in een fokprogramma ,want ze heeft zoveel bekers gewonnen.
Alsof dat een garantie op goede puppen is,elke teef is nog niet geschikt om goed nageslacht voort te brengen ,laat staan grootbrengen.
Kleine fouten,koehakkig,te korte staart,tandje te kort afgekeurd .
worden dan gratis op marktplaats aangeboden
Heb je het nog geeneens over de standaard die met de jaren verschilt ,het ene jaar groot ,het andere jaar rank ,en dan de diverse showlijnen .
Het doel is niet gezondheid ,maar een zo mooi ? mogelijk hondje neer te zetten .
Fokkers onderling is ook vaak enkel haat en nijd ,terwijl ze betere honden zouden kunnen afleveren als ze samenwerken .
Je kan met dezelfde hond op de ene show bij wijze van spreke weggehoond worden ,terwijl bij de andere show het een winnaar is .
Het ligt er maar aan hoe goed je bevriend ben met de keuringsmeester
Ten Yellow Pointy Kities
Eleven Blue Egyptians
  donderdag 17 december 2009 @ 22:53:31 #18
207400 rac
Handleiding in uitvoer
pi_75749783
Ik heb zojuist de BBC documentaire via youtube bekeken, Ik vond hem echt erg schokkend vooral om dat de zogenaamde liefhebbers massaal hun kop in het zand staken. Bij een king cavalier Charles reu was al lang en breed ontdekt dat hij aan een ernstig genetische afwijking leed, hij werd alsnog uitgekozen tot meest mooie hond en zorgde er voor dat 34 nestjes met zijn erfelijkheid zijn belast (NOU JA, IK BEDOEL ZIJN BAZIN DE B*TCH) waarvan er 26 gefokt zijn na de diagnose.

Ik heb zelf altijd gedacht dat het dieren welzijn voorop stond maar helaas is dit dus niet zo, ik dacht dat keuringen keken naar
1. gezondheid
2. Karakter
3 Uiterlijk

en dat het toestaan van intensieve inteelt nog steeds wordt toegepast vind ik absurd.
Ik heb zelf ook een keer een fokker meegemaakt die me een hond wilde verkopen die uit volle broer en zus was gekomen. Daar begin ik dus ook echt niet aan ik wil geen inteelt en de daarbij behorende problemen.
pi_75757111
Het word tijd dat de rasstandaard weer terug geschoefd word naar een paar jaar geleden (20 jaar ofzo)
BV: boxers horen stevige,brede honden te zijn, niet die lange slungels op hoge poten die er nu gefokt worden.
Een siamees van vroeger is ook steviger van bouw met een minder spitse snuit als dat ze nu hebben.
Geef mij maar de rassen van pakweg 20 jaar geleden
  zaterdag 19 december 2009 @ 10:51:15 #20
246495 Guess.
Gijs,Joost&Teun!!!
pi_75798709
Ik snap wat er bedoeld word maar zorg er maar voor dat de broodfok verboden wordt (met hele zware straffen wat mij betrefd) en dat alleen echt goed gekeurde fokkers mogen fokken met goede rashonden.
Ik ben het dan ook helemaal eens met wat deze fokster uit dit artikel
http://www.destentor.nl/r(...)ierenbescherming.ece
28-06-2010 Is ons mooie ventje geboren :-)
pi_75799585
quote:
Op zaterdag 19 december 2009 10:51 schreef Guess. het volgende:
Ik snap wat er bedoeld word maar zorg er maar voor dat de broodfok verboden wordt (met hele zware straffen wat mij betrefd) en dat alleen echt goed gekeurde fokkers mogen fokken met goede rashonden.
Ik ben het dan ook helemaal eens met wat deze fokster uit dit artikel
http://www.destentor.nl/r(...)ierenbescherming.ece
Het klinkt goed wat die mevrouw zegt wat ze zelf doet hoor, maar op de valide bezwaren die de dierenbescherming heeft gaat ze verder niet in, behalve dat ze lekker makkelijk naar andere rassen wijst.

Er wordt niet gezegd dat rashonden sowieso verboden zouden moeten worden, maar dat de stamboeken opener zouden moeten worden zodat er wel eens nieuw materiaal ingekruist kan worden. Dat druist in tegen alles wat de rasfokkerij nu inhoudt en de meeste fokkers staan daar dus echt niet voor open omdat ze zich nog niet voldoende (willen) realiseren hoe groot de problemen in hun eigen ras nou echt zijn.
Dan kun je nog zo goed je eigen dieren testen op bekende afwijkingen maar als je die er een beetje uit gehaald hebt door streng te selecteren waarbij er naast slechte genen ook gewoon een hoop andere genetisch materiaal verloren gaat voor het ras dan duikt er in het genenpooltje wat overblijft heus wel een andere erfelijke aandoening op die daarvoor nog niet was opgevallen omdat het eerst maar zelden voorkwam. Het is voor goede fokkers noodzakelijk óók verder te kijken dan alleen het schoonhouden van hun eigen straatje door die testjes op een paar afwijkingen, het totaalplaatje qua genetische variatie is ook heel belangrijk.

Zij zegt honden uit het buitenland te halen maar vaak blijkt dat gewoon een lachertje omdat buitenlandse dieren een paar generaties terug alweer Nederlandse voorouders blijken te hebben. Dus dieren uit het buitenland halen is niet altijd een garantie voor meer genetische diversiteit, terwijl af en toe eens een échte outcross doen dat zeker wel is. (ik weet dat een outcross ook weer risico's met zich mee kan brengen, maar inteelt is al een reëel probleem)

Broodfokkers en dierenhandelaren die Oostblokdieren verkopen zijn inderdaad ook supererg, maar dit gaat gewoon om dieren die in het officiele circuit gefokt worden en waarover men dan doet of zelfs oprecht denkt dat alles dan wel goed zal zitten, maar dat is door de nadruk op showen en strenge selectie dus helemaal niet altijd zo. Strenge selectie betekent vaak ook het kind met het badwater weggooien.
pi_75802981
Als je wilt weten hoe gek het kan worden, hier de extended cut over de bulldog. Let vooral op het einde, waar blijkt dat de arme beesten niet eens meer kunnen dekken maar als compensatie worden ze met de hand klaargemaakt tijdens het showen zodat ze goed stil blijven staan

If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
pi_75869004
Ik vind het wat sommige rassen betreft ook wel terecht hoor. Zoals Pumpkin Ruby zegt de Pers is een goed voorbeeld van hoe mensen soms doorfokken op extreme kenmerken. Neem bijvoorbeeld een chihuahua, dat is toch ook werkelijk 3x niets hoe die teacup beestjes worden gefokt met enorme hoofden (waar ze een permanente fontanel hebben!) en van die zielige puilogen... En zo klein dat ze zichzelf niet eens warm kunnen houden in de winter Of bulldogjes die geen bevalling kunnen doen zonder keizersnee, en in de zomer bijna vergaan van de hitte omdat ze niet fatsoenlijk kunnen ademen door die platte kop...

Bij alle honden die wij gehad hebben (en nog zullen krijgen) letten we op de vorm en het ras. Ik wil beslist geen hond die zo verfokt is dat het beest niet kan ademen, lekker rondrennen en/of zichzelf warm kan houden. De mooiste honden vind ik de honden die goed in proportie zijn; rechte poten, gezonde, lange neus, mooie gewelfde schedel, normale rug, geen rare rimpels of flappen overtollig vel, niet absurd groot en niet verschrikkelijk klein. Dat vind ik ook bij katten zo trouwens. Wat mij betreft is het levensgeluk en de gezondheid van de hond het belangrijkste bij fokken.
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
  maandag 21 december 2009 @ 11:10:22 #24
230418 waterkip
Klaar?Ik niet!
pi_75871252
quote:
Op vrijdag 18 december 2009 08:27 schreef Sorella het volgende:
Het word tijd dat de rasstandaard weer terug geschoefd word naar een paar jaar geleden (20 jaar ofzo)
BV: boxers horen stevige,brede honden te zijn, niet die lange slungels op hoge poten die er nu gefokt worden.
Een siamees van vroeger is ook steviger van bouw met een minder spitse snuit als dat ze nu hebben.
Geef mij maar de rassen van pakweg 20 jaar geleden
Doen ze expres ,hoe lichter de bouw des te minder kans op HD en Spondylose.
Kijk maar naarDuitse Herders ,daar zie je ook zelden de beren van voorheen.
Zeker in de sport ,zelden boven de dertig kilo ,doen ze het goed gaan ze de fok in ,kreeg je ook weer klein
formaat herders .
Een echte goede is niet meer te vinden voor München.
Ten Yellow Pointy Kities
Eleven Blue Egyptians
  maandag 21 december 2009 @ 11:23:05 #25
207400 rac
Handleiding in uitvoer
pi_75871737
quote:
Op maandag 21 december 2009 11:10 schreef waterkip het volgende:

[..]

Een echte goede is niet meer te vinden voor München.
Wat bedoel je daar precies mee?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')