http://www.volkskrant.nl/(...)er_straffen_jongerenquote:OM tegen strenger straffen jongeren
op 17 december '09, 06:00, bijgewerkt 16 december 2009 23:18
AMSTERDAM - Het Openbaar Ministerie ziet niets in pleidooien voor het strenger bestraffen van minderjarigen. ‘Celstraffen werken averechts’, zegt procureur-generaal Rieke Samson in een afscheidsinterview. Ze is tot eind dit jaar lid van het college van procureurs-generaal. ‘De beste voorspeller van recidive is het opleggen van een vrijheidsstraf, blijkt uit onderzoek’, stelt ze.
Volgens Samson is kattenkwaad te veel gecriminaliseerd. ‘De samenleving is intoleranter geworden, het OM misschien ook. Er is een tijd geweest dat we in de bestuurlijke driehoek niets meer accepteerden. Het is zeer de vraag of je wel zo ver moet gaan. We moeten het anders aanpakken. Alleen politici moeten we daar af en toe nog van overtuigen.’
http://www.rotterdam.sp.n(...)bang_voor_islam.htmlquote:"Leefbaars nadruk op strenger straffen en kei- en keihard aanpakken hangt me na bijna acht jaar flink de keel uit. De rechters in Nederland geven al langere gevangenisstraffen dan waar ook in Europa. Vrijwel alle wetenschappers zijn het er over eens dat repressie soms nodig is maar dat preventie veel beter en goedkoper is."
Eens. Jammer dat ze niet specifieker is over wat ze onder kattenkwaad verstaat. Is hinderlijk in groepjes rondhangen en mensen uitschelden kattenkwaad, of zijn vernielingen bij voetbalwedstrijden dat.quote:Op donderdag 17 december 2009 06:43 schreef Barendsz het volgende:
Het is niet zo moeilijk he.
er moet gewoon een goed onderscheid worden gemaakt tussen kattenkwaad en echte misdaden.
Ik vind dat er bijvoorbeeld een groot verschil zit tussen een prullenbakje kapot maken met oud en nieuw, of iemand inmekaar tikken.
geweld tegen personen vind ik dus nooit kattenkwaad.
Jouw systeem?quote:Op donderdag 17 december 2009 07:20 schreef bijdehand het volgende:
Met mijn systeem werken strengere straffen wel.
Ja. Moet ik eerst aan de macht komen maar da's een kwestie van tijdquote:
JA, trut, maar als niemand die straffen uitzit, dan maakt het geen reet uit dat rechters langere gevangenisstraffen opleggen. Flikker een eind op met je recidive. Als je die lui gewoon opsluit, dan is er helemaal geen sprake van recidive.quote:De rechters in Nederland geven al langere gevangenisstraffen dan waar ook in Europa.
Ja joepie, laten we iedereen levenslang opsluiten die ooit vandalisme heeft gepleegd of onverantwoord heeft geredenquote:Op donderdag 17 december 2009 08:17 schreef Lyrebird het volgende:
En niemand die zich afvraagt hoe zo'n dame het zo ver in het OM heeft geschopt. Ze zit daar toch echt om de samenleving te beschermen, maar in plaats daarvan bagetaliseert ze kattenkwaad en vindt ze dat er te zwaar gestraft wordt.
[..]
JA, trut, maar als niemand die straffen uitzit, dan maakt het geen reet uit dat rechters langere gevangenisstraffen opleggen. Flikker een eind op met je recidive. Als je die lui gewoon opsluit, dan is er helemaal geen sprake van recidive.
En als m'n opoe wieltjes had, dan was ze een autobusquote:Op donderdag 17 december 2009 08:17 schreef Lyrebird het volgende:
..maar als niemand die straffen uitzit
Dat zou impliceren dat je of voor elk incidentje een levenslange gevangenisstraf moet opleggen (hetgeen de maatschappij ook nog eens een behoorlijke smak geld kost), of dat je jongeren lang straft, en ze vervolgens met een strafblad, en zonder diploma of relevante werkervaring, weer de straat opstuurt. Dan leidt kleine, incidentele, criminaliteit inderdaad al snel tot een leven als crimineel.quote:Op donderdag 17 december 2009 08:17 schreef Lyrebird het volgende:
JA, trut, maar als niemand die straffen uitzit, dan maakt het geen reet uit dat rechters langere gevangenisstraffen opleggen. Flikker een eind op met je recidive. Als je die lui gewoon opsluit, dan is er helemaal geen sprake van recidive.
Dat is zwichten voor chantage.quote:Op donderdag 17 december 2009 11:16 schreef DS4 het volgende:
Het is een feit dat jongeren celstraf opleggen de manier is om er voor te zorgen dat ze definitief het verkeerde pad op gaan.
Minderjarigen zijn nog relatief goed te sturen. Beter is het om ze de juiste kant op te sturen.
En natuurlijk wil dat niet zeggen dat je maar niets moet bestraffen. Maar dat geneuzel over jeugdstrafrecht afschaffen, 14 jarigen 20 jaar opsluiten, enz. Kansloos...
Ja daar ben ik het mee eens, je tekent iemand voor het leven in jaren die beslissend voor de toekomst zijn. Daarmee is de maatschappij ook niet mee gediend.quote:Op donderdag 17 december 2009 11:16 schreef DS4 het volgende:
Het is een feit dat jongeren celstraf opleggen de manier is om er voor te zorgen dat ze definitief het verkeerde pad op gaan.
Minderjarigen zijn nog relatief goed te sturen. Beter is het om ze de juiste kant op te sturen.
En natuurlijk wil dat niet zeggen dat je maar niets moet bestraffen. Maar dat geneuzel over jeugdstrafrecht afschaffen, 14 jarigen 20 jaar opsluiten, enz. Kansloos...
Is dat zo?quote:Op donderdag 17 december 2009 11:16 schreef DS4 het volgende:
Als ik nu 13 was geweest hadden mijn ouders al met iemand van jeugdzorg moeten ontvangen die een psychologisch rapport hadden opgemaakt, had ik voor de rechter (of het OM, "bijna hetzelfde") moeten komen omdat ik een etterbak een bloedneus had geslagen omdat hij mij voor een makkelijk slachtoffer aanzag. Ik vind justitie juist heel ver gaan bij gewoon jongensgedrag. Even daargelaten dat een dergelijk rapport tot in het einde der tijden door de bureaucratie blijft rondgaan.quote:Minderjarigen zijn nog relatief goed te sturen. Beter is het om ze de juiste kant op te sturen.
Zoek dat woord gewoon eens op...quote:
Jij kan niet begrijpen dat er voor minderjarigen een iets andere lat wordt gelegd dan voor meerderjarigen?quote:If you can't do the time, don't do the crime.
Uit onderzoek blijkt dat zo te zijn, ja.quote:
Als dat zo is wel ja, maar om nu te praten in termen van als-dan...?quote:Als je de corrigeerbaren een taakstraf oplegt en de niet- of moeilijk corrigeerbaren een gevangenisstraf, dan moet je niet later gaan roepen dat het de gevangenisstraf is die voor de recidive zorgt. Dan was het de selectie.
Ook volwassenen komen bij geweldpleging er relatief vaak vanaf met een taakstraf. Maar verder is er gewoon jeugddetentie...quote:Anderzijds kun je als stoere puber of als jong volwassene met een groepje flink wat willekeurige voorbijgangers het ziekenhuis in schoppen, als je al gepakt wordt dan kom je er met een taakstrafje vanaf.
En die maatschappij waar deze jongeren doorgaan met een spiraal van geweld, ipv een leven binnen de lijntjes, is beter volgens jou omdat we beter zijn in vergelden?quote:Wat het misschien wel helpt is de vergelding, het helpt wel de normbevestiging, en het helpt misschien ook wel tegen de cultuur waarin het toebrengen van grof leed anderen wordt vergoelijkt en niet of nauwelijks tot echte consequenties leidt.
Waarom?quote:
Jawel, maar het is nergens voor nodig het gat zo groot te maken als nu het geval is. Een brute moordenaar klrijgt nu max 2 jaar, dat is werkelijk bespottelijk. Wie dat rechtvaardig noemt is knettergek.quote:[..]
Jij kan niet begrijpen dat er voor minderjarigen een iets andere lat wordt gelegd dan voor meerderjarigen?
Dat zeg ik niet, je kunt best de omstandigheden van het geval in acht nemen. De rechter is nu echter gebonden aan een absurd maximum, waarmee hij geen recht kan doen aan veel gevallen.quote:Voor de prostitutie wil men de leeftijd omhoog naar 21 jaar omdat je voor die tijd de gevolgen van jouw daden nauwelijks kan overzien, maar als een 14 jarige in de fout is gegaan moet hij gelijkelijk aansprakelijk gehouden worden als een 41 jarige?
Omdat er geen chantage te herkennen is.quote:
Waarom, als dat jouw grote probleem is, zoek je het niet in het verhogen van de maxima bij moord?quote:Jawel, maar het is nergens voor nodig het gat zo groot te maken als nu het geval is. Een brute moordenaar klrijgt nu max 2 jaar, dat is werkelijk bespottelijk. Wie dat rechtvaardig noemt is knettergek.
Dan moet je het maximum aanpassen en niet het systeem eruit mikken.quote:Dat zeg ik niet, je kunt best de omstandigheden van het geval in acht nemen. De rechter is nu echter gebonden aan een absurd maximum, waarmee hij geen recht kan doen aan veel gevallen.
Natuurlijk wel. Zwichten voor gebruik van geweld met als argument dat het anders erger wordt is zwichten voor chantage.quote:Op donderdag 17 december 2009 14:39 schreef DS4 het volgende:
[..]
Omdat er geen chantage te herkennen is.
Ik zie het nut van het systeem niet, sorry. De rechter heeft al alle tools om in de gegeven omstandigheden recht te doen. Het minderjarig zijn is een van de factoren die hij mee kan wegen.quote:[..]
Waarom, als dat jouw grote probleem is, zoek je het niet in het verhogen van de maxima bij moord?
[..]
Dan moet je het maximum aanpassen en niet het systeem eruit mikken.
Dus jij springt niet in de Grand Canyon omdat je dan je nek breekt en vervolgens roep je dat je bent gechanteerd door de Grand Canyon.quote:Op donderdag 17 december 2009 14:47 schreef Sachertorte het volgende:
Natuurlijk wel. Zwichten voor gebruik van geweld met als argument dat het anders erger wordt is zwichten voor chantage.
Het ziet op meer dan alleen de strafmaat, maar blijf vooral oordelen zonder je te willen verdiepen.quote:Ik zie het nut van het systeem niet, sorry. De rechter heeft al alle tools om in de gegeven omstandigheden recht te doen. Het minderjarig zijn is een van de factoren die hij mee kan wegen.
Wat er uit onderzoek blijkt is wat anders dan welke conclusies eraan worden verbonden. Er wordt veel onderzoek gedaan waarvan de wetenschappelijke conclusie vrij nietszeggend is, maar die zich met een kleine vertaalslag uitstekend leent om steun te geven aan een reeds ingenomen beleidsopvatting, en die het met een nog iets grotere vertaalslag in de krant komt als iets wat niet gedragen wordt door het onderzoek.quote:Op donderdag 17 december 2009 14:29 schreef DS4 het volgende:
Uit onderzoek blijkt dat zo te zijn, ja.
Sorry hoor, maar de onderzoeksindustrie is vraaggestuurd.quote:Als dat zo is wel ja, maar om nu te praten in termen van als-dan...?
Ja, en?quote:Ook volwassenen komen bij geweldpleging er relatief vaak vanaf met een taakstraf. Maar verder is er gewoon jeugddetentie...
Ik snap niet waarom er überhaupt gestraft wordt als vergelding een vies woord is en bij de vraag naar de strafmaat en strafsoort niet meer mee telt. Leg dan alleen heropvoedingsmaatregelen op.quote:En die maatschappij waar deze jongeren doorgaan met een spiraal van geweld, ipv een leven binnen de lijntjes, is beter volgens jou omdat we beter zijn in vergelden?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |