En dan hier deel 2.Muziekje erbij:
Swan Lake - Tchaikovsky![]()
We beginnen met een landing op Jougla Point, een eilandje naast Port Lockroy.
![]()
En ook hier de nodige gentoo pinguins.
![]()
Pinguins druk met bezig met nesten bouwen. Wat in de praktijk inhoudt dat iedereen steentjes jat van de nesten van je buurman. Heb welgeteld 1 pinguin gespot die daadwerkelijk steentjes vanaf het strand naar zijn nest bracht.
![]()
Walvisbotten, gebleekt door de zon
![]()
En iedereen blijft fotos maken van pinguins
![]()
![]()
![]()
![]()
Met de zodiac naar Port Lockroy
![]()
Kleine souvenir winkeltje en postkantoor in historisch gebouw
![]()
Keuken
![]()
Ik denk dat de mayonaise niet meer goed is….
![]()
Slaapvertrekken voor de 4 vrouwen en 1 man personeel.
![]()
Een foto genomen met afstandsbediening.
![]()
Voor deze foto heb ik mijn camera in de pinguin poep moeten begraven. Na lang wachten stapte deze gentoo pinguin bijna op mijn lens.
![]()
De standaard 5 meter afstand houden regel gaat hier niet op. Teveel pinguins, zelfs vlak voor de ingang.
![]()
Zodiac bezig met mensen tussen eilanden te vervoeren. Pinguins kan het geen zak schelen.
![]()
Achterkant Port Lockroy
![]()
De bezochte plekken tot nu toe.
![]()
Onderweg naar Paradise Harbour
![]()
![]()
![]()
![]()
Helaas is onze plek bezet door de Minerva. Een groot luxe expeditieschip met meer dan 200 man aan boord. Hierdoor duurt hun landing de gehele middag en moeten wij wachten. Onze alternatieve landingsplek, een Chileense basis, is juist vandaag opengegaan en die plek wordt dus bezet door hun bevoorradingsschip. Er zit niks anders op dan wachten, wat opzich geen straf is. Een geplande zodiac cruise ging helaas ook niet door vanwege de wind en golven.
![]()
![]()
Lekker wat fotos maken is een mooie manier om de tijd door te brengen.
![]()
![]()
![]()
![]()
In plaats van fotos maken, kan men natuurlijk ook tekeningen maken.
![]()
![]()
BBQ op het achterdek. Nog nooit zo’n uitzicht gehad tijdens een BBQ

alleen jammer dat het vlees binnen 2 minuten is afgekoeld tot een vleesijslollie.
![]()
Aankomst bij de Argentijnse basis Almirante Brown. Een van de weinige landingsplekken op het daadwerkelijke continent zelf (voorgaande landingen waren op eilandjes). Op meeste plekken blokkeren gletsjers en hoge ijswanden de toegang tot het continent. Waar wel landingen mogelijk zijn, daar zijn dan ook de onderzoeksstations gebouwd.
![]()
Bedoeling is om hier vannacht te kamperen. Om impact zo klein mogelijk te houden, mogen slechts 30 gelukkigen, onder andere mijzelf, gaan kamperen. Hier de instructies voor het opzetten van het kamp.
![]()
Een tent opzetten in diep en verraderlijk sneeuw terwijl het vriest is toch iets lastiger dan een tentje opzetten op een Franse camping in de zomer. Het kost mij een uur om 2 tenten op te zetten.
![]()
![]()
Rechts het toilet, met pinguins naast je hoofd die gezellig meekijken.
![]()
![]()
De basis, midden in de nacht. Na 1:00 wordt het alweer licht.
![]()
Bevoorrading voor de basis.
![]()
En wat doe je dan s’nachts op Antarctica? Pokeren natuurlijk! Op dat moment het meest zuidelijke outdoor pokertoernooi ter wereld

Uno kaarten deden dienst als pokerchips.
![]()
Pinguin die polshoogte komt nemen tijdens het pokeren. Vreemd moment.
Volgende ochtendNa het pokeren begon het toch wel erg koud te worden, -5 graden met een flink briesje is ook met volle polar uitrusting best fris. Ik besluit om rond 2:00 mijn tent in te duiken. Het romantische idee van kamperen op Antarctica is toch iets minder rooskleurig als je zit te verkleumen in je krappe tentje, met de wind die aan je tent trekt, snurkende buren, kwetterende pinguins en ijspegels die in je rug steken. Na een uurtje had het ijs onder mij gevormd naar mijn lichaam en heb enkele minuten slaap kunnen krijgen.
![]()
Om 4:00 weer opgestaan. Het is erg rustig buiten, de wind is gaan liggen. Enige wat ik hoor is gesnurk en pinguins. Ik loop naar beneden richting de waterkant, daar wordt ik verrast door dit uitzicht.
![]()
Door het spiegelgladde water kan ik diep onder water kijken.
![]()
Terwijl de rest van het kamp nog sleept, sta ik daar alleen te genieten van het uitzicht. Ineens luid gekraak en gerommel vanuit de richting van de gletsjer. Een ijsberg is bezig in stukken te breken, grote stukken ijs komen boven drijven en botsen tegen elkaar. Een geluid om nooit te vergeten.
![]()
En dan plots vanuit een ooghoek zie een donkere schim door het water schieten. Het is een Weddel zeehond die geruisloos door het water zwemt, enkele meters voor mij. Het duurt maar enkele seconde, ik kan mijn ogen niet geloven.
![]()
Wacht, er is meer. Letterlijk 1 minuut later hoor ik een soort ademgeluid. Ik spoor de horizon af en zie wat rimpels in het gladde water. En dan plots de vin van een walvis. Het is een dwergvinvis die op ongeveer 100 meter voor de kust langszwemt.
Ik heb al eerder een walvis gezien in de Lemaire Channel. Maar om hier te staan, zo vroeg in de ochtend alleen, mijn “eigen” walvis te spotten, die ik alleen zie, dat maakt het echt heel speciaal. Deze laatste 5 minuten waren echt het hoogtepunt van mijn reis. En ter afsluiting nog het mooie gerommel van 2 lawines in de achtergrond...
Voordat ik vertrok vroegen mensen:”Waarom in hemelsnaam Antarctica?!”. Nou, dit is het antwoord.
![]()
De Orlova komt ons weer ophalen. Na ons te hebben gedropt vorige nacht, is ze een flink stuk weggevaren om ons het beetje authentieke eenzaamheid op Antarctica te laten proeven.
![]()
Onze kampeerplek
![]()
Later die dag landen we op Cuverville Island. Natuurlijk met de nodige pinguins.
![]()
Persoonlijk een van de leukste fotos die ik heb gemaakt. Ik had mijn camera naast een pinguin pad begraven en ben op een afstandje staan wachten. Na lang wachten kwam deze pinguin langs. Zonder het te weten, was ik per ongeluk in beeld gelopen. Het was dus een verrassing om mijzelf terug te zien op de foto.
![]()
Closeup met afstandsbediening
![]()
Closeup met afstandsbediening
![]()
Dankzij kraakhelder water en een polarizende filter kon ik leuke plaatsjes schieten van pinguins onderwater.
![]()
Wassup dude!
![]()
Zolang je geduldig bent, krijg je je close encounter met een pinguin
![]()
Drijfnatte pinguin die net het water uitkomt
![]()
Pinguin die net het water uitspringt.
![]()
Zodiac die ons weer komt ophalen
![]()
Onderweg terug naar het schip
![]()
![]()
![]()
![]()
Vladimir aan het roer, met zijn mooie lens….
![]()
Zodiac cruise in de middag in Foyn Harbour
![]()
Soms is het net kunst
![]()
![]()
Een of andere meeuw die langs de hoge ijswanden scheert
![]()
![]()
Balanceerkunstje van moeder natuur
![]()
Gezonken walvisboot uit 1915
![]()
![]()
![]()
Stukje rotsachtige kust met algen. Algen zorgen voor het kleine beetje kleur wat zeldzaam is op het continent.
![]()
Pinguin omsingelt.
![]()
Weddel zeehond die even een kijkje komt nemen.
![]()
![]()
En dit was dan deel 2. Het laatste wat kortere deel met de laatste landingsdag en de terugtocht zal snel verschijnen.