abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_75710620
Toen ik klein was is tijdens een kinderfeestje een stuk van mijn voortand afgebroken. Toendertijd is daar weer een stukje bij aangezet.

ongeveer 3 maanden geleden ben ik naar de tandarts gegaan omdat dat stukje scheef zat, en een duidelijke scheidingslijn te zien was.

Bij de tandarts is het aangezette stukje losgeslepen, en een nieuw stukje aangezet.

Sindsdien heb ik regelmatig last van de tand. Al een tijdje dacht ik er over om terug te gaan, maar ik zag geen absolute noodzaak. De pijn is te typeren als een ernstige irritatie, vooral als ik druk zet op de tand. Nu voel ik echter duidelijk dat de wortel van de tand flink is ontstoken. er zit een flinke bult op mijn tandvlees; die veel pijn doet als ik het aanraak. De pijn trekt duidelijk door in de tand.

Ik vind daarom dat de tandarts geen goed werk heeft afgeleverd, en zou het graag hersteld zien. De operatie heeft me circa 400 euro gekost. Dit vind ik geen klein bedrag, en de verzekering dekte het slechts gedeeltelijk, waardoor ik bijna 300 euro zelf moest betalen.

Heb ik recht op herstel van de 'schade'?
pi_75710653
TVP, heel benieuwd.
Op vrijdag 11 september 2009 18:32 schreef jogy het volgende:
Ik ben zo trots op je dat ik je in brons wil gieten, in de achtertuin wil zetten met een tuinslang door je mond als appelsjapfontein.
pi_75710708
Het lijkt mij wel dat je enige vorm van 'garantie' hebt, maar aangezien ik dit nergens mee kan onderbouwen ben ik benieuwd of iemand dat wel kan.
pi_75710718
Als er overigens hier niemand iets weet ( ) ga ik bellen met de jurofoon, want ik verwacht niet dat de tandarts uit zichzelf zal aanbieden de gedane schade te herstellen...
pi_75710768
De relevante vraag: heeft de tandarts gedaan wat een tandarts in zo'n geval behoort te doen?
Quousque tandem abutere, PvdA, patientia nostra?
pi_75710784
Een tandarts heeft geen resultaatsverplichting toch? Enkel een inspanningsverplichting.

Maar een beetje tandarts geeft toe dat hij iets fout heeft gedaan, en geeft dus inderdaad een soort garantie. Ligt aan je tandarts dus.
pi_75710823
quote:
Op woensdag 16 december 2009 23:25 schreef Sachertorte het volgende:
De relevante vraag: heeft de tandarts gedaan wat een tandarts in zo'n geval behoort te doen?
Hij heeft de tand op het oog goed hersteld, maar voorheen had ik geen last van de tand, en nog nooit een ontstoken wortel gehad. Hij heeft dus, naar mijn mening, géén goed werk afgeleverd.
pi_75710828
Mja, moeilijk. Tandartsen noemen zich dan ineens medici en gooien het erop dat het nooit te voorspellen is wat het lichaam 'medisch gezien' gaat doen...

Maar aan de andere kant is een tandarts in veel gevallen gewoon een 'bekkensmid' die een mechanisch werkstukje aflevert.

Wordt toch een second opinion verhaal denk ik.

Je kunt de vraag op 't forum van www.tandarts.nl gooien, daar zitten ook echte tandartsen die toelichting kunnen geven.
pi_75710845
quote:
Op woensdag 16 december 2009 23:25 schreef RacerDKB het volgende:
Een tandarts heeft geen resultaatsverplichting toch? Enkel een inspanningsverplichting.
Interessant. Weet je dit zeker, of is dit slechts een vermoeden?
pi_75710869
Na even googelen kom ik al snel tegen dat een tandarts geen garantie heeft maar een zogenaamde inspanningsplicht. Vrees dat je dus aangewezen bent op eventuele coulance van de tandarts.
pi_75710878
quote:
Op woensdag 16 december 2009 23:27 schreef erikkll het volgende:

[..]

http://www.tandarts.nl/phpBB/viewtopic.php?f=10&t=8191

Ik las het hier en ik dacht, laat ik daarmee interessant gaan doen in dit topic, zodat het lijkt alsof ik er wat van af weet.
  woensdag 16 december 2009 @ 23:28:36 #12
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_75710881
Nee. Werk op levend materiaal is niet te garanderen. Je kan hopen (of misschien afdwingen) dat hij de zaak met korting of gratis hersteld/oplost. Maar garantie heb je niet.

[ Bericht 1% gewijzigd door Papierversnipperaar op 16-12-2009 23:38:15 ]
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_75710926
quote:
Op woensdag 16 december 2009 23:28 schreef Dennis101 het volgende:

Na even googelen kom ik al snel tegen dat een tandarts geen garantie heeft maar een zogenaamde inspanningsplicht. Vrees dat je dus aangewezen bent op eventuele coulance van de tandarts.
Mja, maar da's natuurlijk ook niet altijd waar.

Als een tandarts maar wat raak boort, of z'n materialen niet goed ontsmet, of verkeerde vullingen gebruikt etc etc... dan heeft ie toch echt wel schuld aan een slecht resultaat.
pi_75710939
quote:
Op woensdag 16 december 2009 23:26 schreef erikkll het volgende:

[..]

Hij heeft de tand op het oog goed hersteld, maar voorheen had ik geen last van de tand, en nog nooit een ontstoken wortel gehad. Hij heeft dus, naar mijn mening, géén goed werk afgeleverd.
Ga gewoon eerst eens praten. Die tandarts snapt als ie een beetje normaal is ook wel dat slechte reclame voor zijn praktijk nadeliger is dan even een half uurtje herstelwerk doen. Juristerij voor zo'n flutbedrag is vaak de moeite niet, en levert je ook een slechte verhouding met de tandarts op. Je mag uiteraard wel druk zetten, maar doe dat op een evrstandige manier, vriendelijk, doch beslist, met argumenten.
  woensdag 16 december 2009 @ 23:30:38 #15
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_75710957
ff naar een andere tandarts gaan en een sec. opinion vragen... Ik krijg de indruk dat de boel is gaan ontsteken. Dat ZOU kunnen komen omdat je leverancier slecht werk cq niet schoon gewerkt heeft.

Op basis van wat die andere tandenbeul zegt kun je dan je conclussie trekken.

Als leek denk ik dat die eerste de boel voro het plaatsen niet goed heeft schoongemaakt of bij het schoonslijpen teveel heeft verwijderd waardoor de zenuw bloot is komen te liggen. WS was je gedurende de behandeling verdooft dus heb je er niks van gemerkt. Als die zenuw bloot is gekomen en daarna is er weer wat opgeplakt kan je een ontsteking oplopen.

Overigens... om kosten te drukken qua tandarts... Zoek eens op Acta. Das de tandenbeulopleiding van de VU Amsterdam. Ziiten in 020 en in Almere. Kost je een fractie van wat het normaal kost. Kost je wel wat meer tijd maar verder zitten de docenten er bovenop.

Doe ik al een jaartje of 2 en bevalt me verdomde goed.

oh ja, die second opinion... ga daarvoor ff naar een tandarts in een andere plaats...
We willen wel kindertjes ontvoeren, maar probeer vandaag de dag maar eens een vergunning voor een kelder te krijgen...
pi_75710971
quote:
Op woensdag 16 december 2009 23:29 schreef DennisMoore het volgende:

[..]

Mja, maar da's natuurlijk ook niet altijd waar.

Als een tandarts maar wat raak boort, of z'n materialen niet goed ontsmet, of verkeerde vullingen gebruikt etc etc... dan heeft ie toch echt wel schuld aan een slecht resultaat.
Wat is er niet waar aan een inspanningsplicht? Als hij verwijtbaar slecht werk heeft geleverd voldoet hij niet aan de inspanningsplicht.
pi_75711012
quote:
Op woensdag 16 december 2009 23:26 schreef DennisMoore het volgende:
Je kunt de vraag op 't forum van www.tandarts.nl gooien, daar zitten ook echte tandartsen die toelichting kunnen geven.
Dankje, heb daar ook een reactie geplaatst.
pi_75711029
quote:
Op woensdag 16 december 2009 23:27 schreef erikkll het volgende:

[..]

In de regel zal het inderdaad een inspanningsverbintenis zijn, maar dat betekent zeker niet dat de tandarts er met de pet naar mag gooien.
  woensdag 16 december 2009 @ 23:32:19 #19
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_75711030
quote:
Op woensdag 16 december 2009 23:31 schreef Dennis101 het volgende:

[..]

Wat is er niet waar aan een inspanningsplicht? Als hij verwijtbaar slecht werk heeft geleverd voldoet hij niet aan de inspanningsplicht.
idd

in principe is het gewoon een leverancier die een dienst aanbied en daarbij ook nog eens onder iets als eem medisch college valt oid.
We willen wel kindertjes ontvoeren, maar probeer vandaag de dag maar eens een vergunning voor een kelder te krijgen...
pi_75711063
quote:
Op woensdag 16 december 2009 23:30 schreef Sachertorte het volgende:

[..]

Ga gewoon eerst eens praten. Die tandarts snapt als ie een beetje normaal is ook wel dat slechte reclame voor zijn praktijk nadeliger is dan even een half uurtje herstelwerk doen. Juristerij voor zo'n flutbedrag is vaak de moeite niet, en levert je ook een slechte verhouding met de tandarts op. Je mag uiteraard wel druk zetten, maar doe dat op een evrstandige manier, vriendelijk, doch beslist, met argumenten.
Uiteraard, dat was ik ook van plan. Het is echter een grote praktijk, en ik denk dat het lastig is voorbij de receptie te komen en daadwerkelijk aan de praat te komen met de tandarts.
pi_75711093
quote:
Op woensdag 16 december 2009 23:31 schreef Dennis101 het volgende:

Dat wordt een woordspelletje. Het ligt volgens mij gewoon aan het soort behandeling en aan wat redelijk en gebruikelijk is. Je kunt niet per definitie zeggen "de tandarts heeft z'n best gedaan, dus pech gehad, hij is niet verantwoordelijk voor het resultaat".

Dus tegen TS zou ik zeggen: gooi de casus eens op 't forum van tandarts.nl en kijk wat de tandartsen daar zeggen. Dan kun je inschatten of je enige kans hebt op garantie (los van coulance).
pi_75711149
quote:
Op woensdag 16 december 2009 23:34 schreef DennisMoore het volgende:

[..]

Dus tegen TS zou ik zeggen: gooi de casus eens op 't forum van tandarts.nl en kijk wat de tandartsen daar zeggen. Dan kun je inschatten of je enige kans hebt op garantie (los van coulance).
Dit heb ik nu gedaan. Ik ben zeer benieuwd!
pi_75711153
quote:
Op woensdag 16 december 2009 23:34 schreef DennisMoore het volgende:

[..]

Daar wordt een woordspelletje. Het ligt volgens mij gewoon aan het soort behandeling en aan wat redelijk en gebruikelijk is. Je kunt niet per definitie zeggen "de tandarts heeft z'n best gedaan, dus pech gehad, hij is niet verantwoordelijk voor het resultaat".

Je hebt sowieso geen garantie, je zou alleen kunnen aantonen dat hij niet aan zijn inspanningsplicht heeft voldaan en dus slecht werk heeft verricht. In dit geval zou hij het wel moeten verhelpen, maar dat kun je geen garantie noemen.
  woensdag 16 december 2009 @ 23:36:50 #24
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_75711181
quote:
Op woensdag 16 december 2009 23:30 schreef klusfoobje het volgende:
Zoek eens op Acta. Das de tandenbeulopleiding van de VU Amsterdam. Ziiten in 020 en in Almere. Kost je een fractie van wat het normaal kost. Kost je wel wat meer tijd maar verder zitten de docenten er bovenop.
En Nijmegen. Maar er is veel animo voor. Af en toe hebben ze een inbeldag voor nieuwe patiënten, en dan moet je echt je best doen om er tussen te komen.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_75711196
Als mijn tv kapot gaat binnen een jaar, heeft Philips dan slecht werk geleverd of is het garantie ?

Nouja, het zal dus aan de behandeling liggen. Ik vermoed dat je op een zenuwbehandeling geen 'garantie' krijgt, maar dat op een kroon of brug wel zou mogen verwachten. Hoewel je dan alweer snel bij de technicus uitkomt. En een vulling die er ineens uitvalt, da's dan weer iets wat ertussenin hangt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')