Dat doet er toch ook niet toe? Je moet over het bedrag dat op je jaaropgave belasting betalen, of dit nu uit bonussen of je normale uurloon bestaat maakt verder niet uit.quote:Op woensdag 16 december 2009 19:28 schreef Hmail het volgende:
Jawel, jaaropgave heb ik inderdaad gehad. Daar staat alleen een totaalinkomen op, niet gespecificeerd in salaris, prestatietoeslag, e.d.
Dan klopt die 20.500 als totaal dusquote:Op woensdag 16 december 2009 19:14 schreef Hmail het volgende:
Echter, met mijn stam salaris kom ik nooit aan die 20.500. Dat wil zeggen:
...(knip)...
Daarna werd dus de prestatietoeslag verhoogd naar 200,00. In totaal lijk ik dus wel rond die 20.500 verdiend te hebben (bruto that is).
Ja. Da's inkomen, daar betaal je belasting over.quote:Die 1100 kan ik nooit zomaar betalen. Ik ben weer gaan studeren, en moet dus rondkomen met een minimaal inkomen. Dus hoop ik dat het bedrag niet klopt, of dat er nog een andere optie is. Moet ik bijvoorbeeld wel belasting betalen over zo'n prestatietoeslag of inzetbonus?
inderdaad, 15% is wel erg weinig...quote:Op woensdag 16 december 2009 19:34 schreef Cracka-ass het volgende:
Betaal je nou zo weinig belasting of zie ik iets over het hoofd.
Dat komt door de heffingskorting. Die zorgt ervoor dat de effectieve belastingdruk lager is dan de eerste belastingschijf.quote:Op woensdag 16 december 2009 19:40 schreef florisje het volgende:
[..]
inderdaad, 15% is wel erg weinig...
Normaal kun je alleen de voorlopige aanslag van het huidige boekjaar in termijnen betalen. Afrekeningen/correcties van verstreken jaren, moeten normaal gesproken in één bedrag betaald worden.quote:je kunt trouwens bij de beldienst meestal ook in termijnen betalen. anders even bellen...
Als dit alles is waar TS mee te maken heeft zou hij 3.600 euro inkomstenbelasting moeten betalen. Hij kan echter nog aftrekposten hebben of juist zaken waar hij nog belasting over moet betalen (spaargeld bijvoorbeeld).quote:Op woensdag 16 december 2009 19:40 schreef florisje het volgende:
[..]
inderdaad, 15% is wel erg weinig...
je kunt trouwens bij de beldienst meestal ook in termijnen betalen. anders even bellen...
Dat heeft niets te maken met de ingehouden loonheffing.quote:Op woensdag 16 december 2009 19:47 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Als dit alles is waar TS mee te maken heeft zou hij 3.600 euro inkomstenbelasting moeten betalen. Hij kan echter nog aftrekposten hebben of juist zaken waar hij nog belasting over moet betalen (spaargeld bijvoorbeeld).
Daar heb je gelijk in inderdaad. De enige reden die ik zou kunnen bedenken waarom dat dan te laag is, is dezelfde die jij al aandroeg.quote:Op woensdag 16 december 2009 19:50 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Dat heeft niets te maken met de ingehouden loonheffing.
Als je de gevegens in programma van 2008 invult kom je op 3600 uit.quote:Op woensdag 16 december 2009 19:54 schreef ManAtWork het volgende:
Ingehouden loonheffing + arbeidskorting + heffingskorting =
3.043 +1.083 + 2.047 = 6.173
6.173 / 20.501 = 30,1%
Ingehouden loonheffing is geen gek bedrag.
Kan kloppen dat er een klein verschil in zit omdat je niet met een heel jaar te maken hebt.quote:Op woensdag 16 december 2009 19:56 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Als je de gevegens in programma van 2008 invult kom je op 3600 uit.
Dat klopt ook. Enige splitsing is naar Loon SV, Loon Zvw en Loon LH.quote:Op woensdag 16 december 2009 19:28 schreef Hmail het volgende:
Jawel, jaaropgave heb ik inderdaad gehad. Daar staat alleen een totaalinkomen op, niet gespecificeerd in salaris, prestatietoeslag, e.d.
Goede inderdaadquote:Op woensdag 16 december 2009 19:46 schreef ManAtWork het volgende:
@TS: je hebt blijkbaar meerdere werkgevers c.q. bronnen van inkomen gehad. Heb je toevallig bij meerdere werkgevers tegelijk de loonheffingskorting laten toepassen?
Ziektekosten mag je mogelijk verrekenen in de IB inderdaad.quote:Op woensdag 16 december 2009 20:22 schreef Hmail het volgende:
Daarnaast heb ik in 2008 vrij veel ziektekosten betaald ivm een aantal operaties. Mogelijk dat daar dan inderdaad nog een deel van die 3600 is afgetrokken. Nogmaals, daar heb ik echt geen verstand van.
De belastingdienst kan de opgave heel simpel controleren door de jaaropgaven er naast te leggen die ze hebben ontvangen van de werkgever.quote:Op woensdag 16 december 2009 20:22 schreef Hmail het volgende:
Ehm, even denken. Allereerst: Ik heb van belastingzaken werkelijk 0 verstand. Zodoende dus ook even hier de vraag voor ik de belastingtelefoon (nogmaals) bel. Ik heb ze namelijk al gebeld, met de vraag waar die 1100 vandaan kwam. Zij gaven toen aan dat vermoedelijk dat totaalbedrag niet klopte. Vandaar dus ook die vraag. Het lijkt dus inderdaad wel te kloppen.
Over de prestatietoeslag en de inzetbonus dient de werkgever gewoon loonheffing in te houden. Dit zijn belaste inkomensbestanddelen.quote:Daarnaast zie ik nergens op mijn loonstrookje dat er heffingskorting over die prestatietoeslag en inzetbonus is verrekend. Die heb ik gewoon netto op mijn loon gehad. Ergens meen ik mij ook te herinneren dat men toendertijd aangaf dat ze daar geen belasting over hoefden te betalen. Maar blijkbaar wel dus, dus òf mijn herinnering klopt niet, òf zij zaten er naast.
Ik zie drie keer arbeidskorting. Zijn deze werkgevers opeenvolgend of gelijktijdig?quote:Inderdaad zit ik niet met een heel jaar, ik heb in totaal 3 werkgevers in de aanslag staan:
Uitzendbureau:
Arbeidskorting: 110
Loonheffing: 192
Loon: 1828
Uitvoeringsinstituut (UWV):
Arbeidskorting: 2
Loonheffing: 0
Loon: 90
Belangrijkste werkgever, zie OP
Arbeidskorting: 1083
Loonheffing: 3043
Loon: 20501
Ziektekosten kun je (onder voorwaarden) in mindering brengen op het belastbaar inkomen. Echter, dit zorgt ervoor dat je minder belasting hoeft te betalen in plaats van meer. Als ik Dennis101 kan geloven, zou het te betalen bedrag al kloppen wanneer je alleen de opgaven invult. (Heb het zelf niet nogmaals ingevuld en ga dus even op de gegevens van Dennis101 af.)quote:Daarnaast heb ik in 2008 vrij veel ziektekosten betaald ivm een aantal operaties. Mogelijk dat daar dan inderdaad nog een deel van die 3600 is afgetrokken. Nogmaals, daar heb ik echt geen verstand van.
Je kunt ervan uitgaanquote:Op woensdag 16 december 2009 21:09 schreef ManAtWork het volgende:
Ziektekosten kun je (onder voorwaarden) in mindering brengen op het belastbaar inkomen. Echter, dit zorgt ervoor dat je minder belasting hoeft te betalen in plaats van meer. Als ik Dennis101 kan geloven, zou het te betalen bedrag al kloppen wanneer je alleen de opgaven invult. (Heb het zelf niet nogmaals ingevuld en ga dus even op de gegevens van Dennis101 af.)
Doe ik ook.quote:
Moet haast wel. Anders had de fiscus geen brief gestuurd dat ze voornemens zijn om af te wijken van de aangifte.quote:Anders kan TS zelf ook nog even die gegevens invullen en dat ziet hij dat zelf ook. Vraag me sowieso af hoe het komt dat je dit geld ineens verschuldigd bent TS, heb je het niet goed opgegeven bij de BD?
Had TS wel aangifte gedaan?quote:Op woensdag 16 december 2009 22:05 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Moet haast wel. Anders had de fiscus geen brief gestuurd dat ze voornemens zijn om af te wijken van de aangifte.
Waarschijnlijk niet, gezien TS alleen inkomen uit loondienst heeft hoeft hij geen aangifte inkomstenbelasting te doen.quote:
Dus jij wil zeggen dat je bij je belastingaangifte 20.500 in hebt ingevuld?quote:Op dinsdag 22 december 2009 15:01 schreef Hmail het volgende:
Ehm, nogmaals: Ik heb hier absoluut geen verstand van. Ik kreeg eind oktober/begin november ergens een brief dat ik aangifte moest doen. Niet waarom, gewoon dat het moest. Toendertijd had ik er erg weinig tijd voor, dus ik heb op een vrij moment mijn volledige papierbundel overhoop gehaald, en mijn eerste aangifte van mijn leven gedaan. Als ik het niet deed kon ik namelijk een boete krijgen. En dit is het gevolg er van. Waarom ik zoveel moet betalen? Geen flauw benul, dat was mijn vraag
Het schijnt iets te maken te hebben met een hogere inkomensschaal, en mogelijk het feit dat ik meerdere werkgevers gehad heb (hoewel die niet tegelijkertijd geweest zijn), waaronder een uitzendbureau. Zoiets vertelde de telefoondame van de belastingtelefoon me.
In die aangifte heb ik geen gegevens verkeerd ingevuld, ik had alleen de loonbedragen niet geverifieerd, maar achteraf blijken die dus wel gewoon te kloppen.
Ehm, ja? Dat wil zeggen: Ik heb de 20.501 laten staan die er stond. Die bedragen zeggen me echt geen hol, ik weet dat het meer is dan ik cash in m'n portomonnee heb zitten, maar of dat bedrag 20.501 moest zijn of een heel ander bedrag, dat wist ik niet. Volgens m'n jaaropgave klopt het echter wel gewoon.quote:Op dinsdag 22 december 2009 15:05 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Dus jij wil zeggen dat je bij je belastingaangifte 20.500 in hebt ingevuld?
Volgens de telefoniste was het meest waarschijnlijke dat m'n werkgever zich vergist had in de loonschaal ofzo, iets met schaal/categorie/whatever 1 hadden ze waarschijnlijk gebruikt, en het zou 2 moeten zijn. Maargoed, dat zegt mij dus niet zoveel.quote:Op dinsdag 22 december 2009 15:12 schreef RemcoDelft het volgende:
Je moet bijbetalen omdat er niet genoeg belasting is ingehouden. Waarom dat fout ging bij je werkgever is dus niet bekend.
Feit is dat je netto te veel hebt gekregen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |