abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_75684002
Op het moment heb ik windows vista op mijn laptop. Dat draait nu na 2,5 jaar niet zo lekker meer en dus wil ik de laptop een verse windows geven. Om het gelijk goed te doen wil ik windows 7 installeren.

Mijn laptop heeft een dual-core processor (iets van 1.7 ghz) met 900mb geheugen.

Wat is verstandig om te doen voor ik windows 7 erop ga zetten? Alvast drivers zoeken?

Heb al wel vaker opnieuw windows op een pc gezet maar dat ging altijd met een hoop gezever.

Noob topic ik weet het
Op zondag 13 januari 2008 23:38 schreef remlof het volgende:
Je blijft me verbazen deepart, wat slik je in godsnaam?
Op maandag 27 december 2010 00:52[/url] schreef remlof het volgende:
Diepzinnige deepart.
pi_75684091
zorg dat je in elk geval de driver van je netwerkkaart hebt, hiermee kan je dan in elk geval weer op internet om eventueel ontbrekende drivers te vinden. Ik denk dat Windows7 de meeste hardware wel zal herkennen, verwacht dus niet veel gekke dingen
  woensdag 16 december 2009 @ 12:47:17 #3
98593 KlappernootatWork
Tot mijn strot in het genot..
pi_75684093
een backup maken van al je bestanden..
Shit! werken zuigt...
Op donderdag 22 november 2007 @ 12:42 schreef Neelis het volgende: Rabbelneuteaantwaark ?
  woensdag 16 december 2009 @ 12:47:27 #4
98593 KlappernootatWork
pi_75684103

[ Bericht 100% gewijzigd door KlappernootatWork op 16-12-2009 12:47:42 ]
Shit! werken zuigt...
Op donderdag 22 november 2007 @ 12:42 schreef Neelis het volgende: Rabbelneuteaantwaark ?
pi_75684263
Laptopmerk en -model, graag.

Back-up je bestanden en installeer Windows 7. Zeer grote kans dat (bijna) alles werkt na de installatie.
  woensdag 16 december 2009 @ 13:11:10 #6
98593 KlappernootatWork
pi_75684965
quote:
Op woensdag 16 december 2009 12:51 schreef zarGon het volgende:

Back-up je bestanden en installeer Windows 7. Zeer grote kans dat (bijna) alles werkt na de installatie.
klopt. Vorige week heb ik op een nog oudere lap w7 geinstalleerd, probleemloos
Shit! werken zuigt...
  woensdag 16 december 2009 @ 13:25:34 #8
31101 _Led_
Visje aaien niemand zeggen
pi_75685519
quote:
Op woensdag 16 december 2009 13:22 schreef dennis00 het volgende:
Het volgende artikel doorlezen:
http://zenbuntu.com/30-reasons-why-ubuntu-is-here-to-stay/
Om vervolgens Ubuntu te installeren, en erachter te komen dat Ableton Live er niet op draait en je er geen leuke spellen op kunt spelen zonder emulator - uiteraard juist de 2 zaken die je zo graag wilde doen op je computer.
zzz
pi_75685695
Ach, als je wilt gamen moet je inderdaad vooral Windows installeren. Voor de rest zijn er nauwelijks goede redenen.

Ga voor Ardour of gebruik Wine met Ableton Live, dat moet inmiddels werken.
pi_75685782
quote:
Op woensdag 16 december 2009 12:51 schreef zarGon het volgende:

Toshiba Satellite L30-10T

Bedankt voor jullie tips!!
Diepzinnige deepart.
pi_75685917
Volgens mij zijn er weinig problemen met het updaten van Vista naar Windows 7, in tegenstelling tot Windows XP naar Vista.

Daarbij heb je een restore-DVD, waar alle data voor een restore naar Windows Vista gewoon op staat. Is mij telefonisch gezegd door Toshiba, gezien dit destijds niet het geval was bij Medion, die gebruikten een restore-partitie.
  woensdag 16 december 2009 @ 13:42:18 #12
31101 _Led_
pi_75686223
quote:
Op woensdag 16 december 2009 13:30 schreef dennis00 het volgende:
Tuurlijk, pas je productie-omgeving maar helemaal aan omdat iemand van de internets vind dat je een ander OS moet gebruiken

http://appdb.winehq.org/objectManager.php?sClass=version&iId=16226
quote:
Selected Test Results (selected in 'Test Results' table below)

What works
Instruments, playback, installation

What does not
midi keyboard did not get detected, could not connect wine to jack

What was not tested
exporting/rendering audio

Additional Comments
I am going to test out my soundcard, which appears to be supported by ALSA, native instruments Audio Kontrol 1, which would mean I could hook up external synths and mics to Ableton. In terms of midi I usually program my midi plugins. Also going to test VSTs with Ableton in wine.
Dat klinkt nou niet echt alsof je daarmee wilt werken.
zzz
pi_75686356
quote:
Ach, als je wilt gamen moet je inderdaad vooral Windows installeren. Voor de rest zijn er nauwelijks goede redenen.
Ik zou geen enkele reden weten om met ubuntu aan de slag te gaan. Leuk als het je hobby is, maar verder? Laat me niet lachen, windows is de enige juiste keuze als je wat normaal wilt werken en niet alles wilt uitzoeken.

En de site die je geeft is gewoon ruk. Komop man, 14 klikken bij windows 7 installeren en maar 7 als ik ubuntu installeer. Right, echt een goede reden om niet windows 7 te nemen
pi_75686503
Indien je voor je productieomgeving afhankelijk bent van Windows, moet je daar idd vooral op blijven draaien. Maar voor 80% werkt Ubuntu minstens et zo goed als Windows.
quote:
Op woensdag 16 december 2009 13:45 schreef willempjewever het volgende:

[..]

Ik zou geen enkele reden weten om met ubuntu aan de slag te gaan. Leuk als het je hobby is, maar verder? Laat me niet lachen, windows is de enige juiste keuze als je wat normaal wilt werken en niet alles wilt uitzoeken.
Ach, das dus de grootste onzin, OpenOffice werkt net zo goed als MSOffice en is veel goedkoper.
Ubuntu werkt allemaal vanzelfsprekend met Firefox, Pidgin, e.d. Het is juist niet zo dat Linux complex is, het is al jaren enorm gebruikersvriendelijk.

En die die pagina voor genoeg redenen om over te stappen.
pi_75686985
quote:
Op woensdag 16 december 2009 13:49 schreef dennis00 het volgende:
OpenOffice werkt net zo goed als MSOffice en is veel goedkoper.
Ubuntu werkt allemaal vanzelfsprekend met Firefox, Pidgin, e.d. Het is juist niet zo dat Linux complex is, het is al jaren enorm gebruikersvriendelijk.

En die die pagina voor genoeg redenen om over te stappen.
Open office werkt niet even goed hoor. De basisdingen wel, maar complexere zaken geven problemen.

Maar veel programma's zoals newsleecher werken niet onder ubuntu en ik zal dus nooit overstappen als dat niet gaat werken. Ik betaal immers voor die programma's en kan er niet zonder en wil geen alternatief programma gebruiken.

Verder is ubuntu wel mooi en zeker op een 2e pc of als dual boot aan te raden om eens mee aan de slag te gaan, maar het is niet beter dan windows 7. Dat is zeker.
pi_75687191
Het is misschien een reden voor Windows te kiezen, omdat er bepaalde software voor is, maar daarmee is het OS zelf nog niet beter.

C++ programmeren op Ubuntu vind ik bijvoorbeeld echt 10x beter dan op Windows.
pi_75688982
Weer zo'n domme fittie over welk besturingssysteem Ik wil geen ubuntu, gewoon windows 7.
Diepzinnige deepart.
  woensdag 16 december 2009 @ 14:52:40 #18
31101 _Led_
pi_75689055
quote:
Op woensdag 16 december 2009 14:03 schreef dennis00 het volgende:
Het is misschien een reden voor Windows te kiezen, omdat er bepaalde software voor is, maar daarmee is het OS zelf nog niet beter.

C++ programmeren op Ubuntu vind ik bijvoorbeeld echt 10x beter dan op Windows.
Wat is er "beter aan C++ programmeren" op Ubuntu ?
zzz
pi_75689237
Zucht
Diepzinnige deepart.
  woensdag 16 december 2009 @ 15:01:17 #20
15967 Frollo
You know I am a righteous man
pi_75689374
quote:
Op woensdag 16 december 2009 14:57 schreef deepart het volgende:
Zucht

Ontopic: gewoon doen, het kan haast niet fout gaan. Ik heb Windows 7 de afgelopen weken 3x op verschillende pc's gezet en ook nog 2x onder virtual pc en geen enkele keer ook maar het kleinste probleem gehad.
Uiteraard wel je bestanden backuppen zodat je een schone install kan doen.
  woensdag 16 december 2009 @ 15:08:24 #21
31101 _Led_
pi_75689665
quote:
Op woensdag 16 december 2009 14:57 schreef deepart het volgende:
Zucht
Miep niet, je hebt je antwoorden allang gehad
zzz
  woensdag 16 december 2009 @ 15:11:35 #22
135890 Bootje84
Bewuste taalnazi
pi_75689784
quote:
Op woensdag 16 december 2009 14:50 schreef deepart het volgende:
Weer zo'n domme fittie over welk besturingssysteem Ik wil geen ubuntu, gewoon windows 7.
Dat dus.
Leer spaties gebruiken!
Op donderdag 16 december 2010 20:05 schreef craftyvirus het volgende:
Bootje84 is een westlander waar ik respect voor heb :@ :P
  woensdag 16 december 2009 @ 15:46:30 #23
282039 VanderMeulen
Mjam mjam mjam mjam, hap hap
pi_75691313
Een ubuntu CD-tje bij de hand hebben zodat je iig weer op internet kan als alles in de soep dreigt te lopen is misschien wel een goed idee.

Iemand die vraagt "Wat is verstandig om te doen voor ik Windows 7 installeer?" vertellen dat vooral niet te doen, is dan weer complete onzin, tenzij je duidelijke redenen hebt waarom dat absoluut niet verstandig zou zijn. En alle voor en tegens daargelaten is er geen reden om het installeren van Windows 7 bij voorbaat af te raden.
Heeft u al een brandverzekering?
  woensdag 16 december 2009 @ 19:53:29 #24
238641 Hondenbrokken
Ik ga echt geen katten voeren.
pi_75700979
Je kunt toch gewoon2 Os-es op 1 system installeren.
Waarvoor zou je dan al je bestanden back-uppen? Je kunt windows 7 later toch nog verwijderen?
Jesus hates you.
pi_75706586
backujp maken van je data en dan installeren maar !
  woensdag 16 december 2009 @ 21:51:45 #26
282039 VanderMeulen
pi_75706592
quote:
Op woensdag 16 december 2009 19:53 schreef Hondenbrokken het volgende:
Je kunt toch gewoon2 Os-es op 1 system installeren.
Waarvoor zou je dan al je bestanden back-uppen? Je kunt windows 7 later toch nog verwijderen?
Omdat'ie echt niet de eerste zou zijn die per-ongeluk een partitie te veel formatteert. En voor 2 besturingssystemen heb je een extra partitite nodig en als je met partities gaat schuivenis het sowieso verstandig eerst te backuppen.
  donderdag 17 december 2009 @ 02:35:56 #27
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_75714501
quote:
Op woensdag 16 december 2009 12:44 schreef deepart het volgende:
Mijn laptop heeft een dual-core processor (iets van 1.7 ghz) met 900mb geheugen.
Geheugen uitbreiden. Je hebt waarschijnlijk 1 Gb met 128 Mb shared voor je videokaart. En alhoewel Windows 7 "draait" in 900 Mb wil je daar niet aan beginnen.... ik zou eens kijken of je dat ding kunt uitbreiden. Zal waarschijnlijk 2 x 512 eruit worden en 2 x 1 Gb erin. Of 2 x 2 Gb als de laptop het aan kan.
Proud to be American. Hier woon ik.
"Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
pi_75714888
quote:
Ja dat moet inmiddels werken... en bij de volgende Wine development versie opeens weer niet door een regressie in de code (ja dat gebeurt, sta je opeens tegen een foutmelding aan te kijken omdat je alleen maar je Wine hebt bijgewerkt), handig voor een productiesysteem En de 'stabiele' versie van Wine werkt bijna geen enkel modern Windows-programma mee omdat het gewoon te oud is.

Als je je geld met een Windows-programma verdient: niet aan beginnen, officiële support kan je ook wel vergeten. Als je tijd niets waard is: ga je gang.
quote:
Op woensdag 16 december 2009 13:49 schreef dennis00 het volgende:
Indien je voor je productieomgeving afhankelijk bent van Windows, moet je daar idd vooral op blijven draaien. Maar voor 80% werkt Ubuntu minstens et zo goed als Windows.
[..]

Ach, das dus de grootste onzin, OpenOffice werkt net zo goed als MSOffice en is veel goedkoper.
Ik kan vrij makkelijk een .doc file maken die NIET goed wordt geïnterpreteerd door OpenOffice. Dat is niet de schuld van OO, maar wel een probleem voor de gebruiker in Linux/OO t.o.v. Windows/MSOffice. Z'n collega's stappen namelijk niet zomaar gelijktijdig over naar OO of LaTeX o.i.d...
Een dag zonder vlees is een dag niet geleefd
  donderdag 17 december 2009 @ 10:42:49 #29
282039 VanderMeulen
pi_75720548
quote:
Op donderdag 17 december 2009 03:42 schreef Henno het volgende:

[..]

Als je je geld met een Windows-programma verdient: niet aan beginnen, officiële support kan je ook wel vergeten. Als je tijd niets waard is: ga je gang.
Helemaal eens
quote:
[..]

Ik kan vrij makkelijk een .doc file maken die NIET goed wordt geïnterpreteerd door OpenOffice. Dat is niet de schuld van OO, maar wel een probleem voor de gebruiker in Linux/OO t.o.v. Windows/MSOffice. Z'n collega's stappen namelijk niet zomaar gelijktijdig over naar OO of LaTeX o.i.d...
Behalve macro's is er vrij weinig wat OOo niet begrijpt aan .doc's hoor! zelfde geldt trouwens voor excel, powerpoint, en andere MS-Office bestandsindelingen.
  donderdag 17 december 2009 @ 15:56:31 #30
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_75732584
quote:
Op donderdag 17 december 2009 10:42 schreef VanderMeulen het volgende:
Behalve macro's is er vrij weinig wat OOo niet begrijpt aan .doc's hoor! zelfde geldt trouwens voor excel, powerpoint, en andere MS-Office bestandsindelingen.
Het magische woord: Mail merge.

Je hebt dan natuurlijk geen Outlook, waar je het direct uit kunt putten (anders had je wel Word gebruikt) en het halen van je adresgegevens uit Calc is 1 doffe ellende. Het resultaat kan ook alleen in native Writer formaat worden opgeslagen, anders werkt het niet.

Verder als je een hele LANGE lijst hebt van 1000, en Outlook/Word heeft een vraag, dan kan ie bij nummer 641 stoppen en vragen wat ie met een bepaald veld moet doen, overslaan, negeren, doorgaan, etc? OpenOffice zegt gewoon Yuck Fou, en gaat gewoon door..... en moet je zelf naderhand handmatig controleren dat er voor 641 geen adres informatie bleek te zijn omdat bijv. het straatveld leeg was of zo. En dan mag je dus weer overnieuw beginnen, of je moet even een apart Calc of CVS bestand aanmalen.

Leuk voor 10 brieven. Niet voor 1000.

Open Office is leuk voor thuisgebruik. Maar voor grotere bedrijven is het waardeloos, zeker nu met 2007 en 2010 docx de standaard aan het worden is.
Proud to be American. Hier woon ik.
"Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
  donderdag 17 december 2009 @ 18:42:00 #31
20553 Elegy
Les armes du temps
pi_75738521
Interessant topic. Ik heb van de zomer een Fujitsu-Siemens laptop gekocht (nee, zonder ontvlambare accu ) en daar zit Vista Home op. Wil ook wel W7 er op gaan zetten maar hoe zit dat dan met de Ati drivers van mijn videokaart? Heb wel wat rondgezocht maar het schijnt nogal een hel te zijn om de drivers van je laptop gpu te wijzigen. Van de geluidskaart lukt wel, da's gewoon een vrij vaak gebruikte.
"L'homme naît sans dents, sans cheveux et sans illusions, et il meurt le même, sans cheveux, sans dents et sans illusions" - Alexandre Dumas
pi_75739369
Nieuw OS installeren:

1. Backup alles wat je nodig hebt (denk aan: email, favorieten/bookmarks, adresboek, savegames, persoonlijke docs)

2. Download en brand een Ubuntu cd, die je in geval van nood kan gebruiken als livecd bijv. om partities te bewerken of even met firefox iets op internet uit te zoeken in geval het niet lukt.

3. Doe een geheugentest (staat op ubuntu cd) na een uurtje kun je hem wel afbreken, of wacht op een volledige "pass". Ook al draaide Vista prima kun je hiermee vaststellen of je hardware stabiel en zonder fouten werkt.

4. Boot van de Windows cd en start de setup

5. Verwijder alle partities die je ziet, je blijft dan "ongebruikte ruimte" oid overhouden, maak daar één grote partitie van die je met NTFS formatteert. Ik raad aan dat je 5GB overhoud aan ruimte voor een 2e partitie, waarop Ubuntu geïnstalleerd kan worden. Een paar gig is al genoeg en kan leuk zijn als je het eens wilt uitproberen.

6. Installeer Win7 op de 1e partitie, je hoeft niet lang te formatteren een snelle format is prima.

7. Na installatie hoort basisfunctionaliteit te werken: geluid, netwerk. Je dient wel de videokaart-driver zelf te downloaden, aangezien je het beste de nieuwste kunt gebruiken. Op www.ati.com of www.nvidia.com kun je dat wel vinden.

8. Rest enkel je persoonlijke bestanden weer terug te zetten en alle programma's te installeren die je nodig hebt.

Je hoeft dus niet met drivers te gaan kloten, windows 7 heeft al veel in huis, net als met Ubuntu wat echt geen nerd linux is maar zoals ze zelf zeggen "linux for human beings" ofwel linux voor gewone mensen. En daarop is het ook gericht. Niets let je om na Windows dus Ubuntu te installeren op die 2e partitie. Houd daarbij 5GB als minimum aan, liever iets meer zoals 8 of 10GB. Opzich heeft Ubuntu dus niet veel ruimte nodig, waarbij er genoeg vrije ruimte is voor te installeren programma's. Merk op dat Ubuntu standaard al Firefox, Open Office etc. heeft. Dat zit al in de basisinstallatie inbegrepen. De installatie van Ubuntu vind ik makkelijker dan de installatie van Windows 7, en is volledig grafisch.
  donderdag 17 december 2009 @ 20:39:57 #33
20553 Elegy
Les armes du temps
pi_75743899
quote:
Op donderdag 17 december 2009 19:01 schreef submesa het volgende:
Nieuw OS installeren:
-handige tips-
Dankjewel Ik ga gewoon eens kijken hoe het gaat. Is alweer een tijd geleden dat ik een os heb geïnstalleerd
"L'homme naît sans dents, sans cheveux et sans illusions, et il meurt le même, sans cheveux, sans dents et sans illusions" - Alexandre Dumas
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')