Heb je de productregel al gehad?quote:Op maandag 28 december 2009 14:20 schreef evelien89 het volgende:
Hoi,
Ik ben bezig met de afgeleide bepalen, differentiëren, maar het lukt niet helemaal.
Kan iemand mij uitleggen welke stappen je neemt om bijvoorbeeld: f(x)= (x^2 + 2x)(3x + 5) op te lossen?
Alvast bedankt!
Dan zou ik gewoon, wat Beregd ook zegt, de haakjes wegwerken (dan kom je op wat hij zegt als het goed is) en dan afleiden. Lukt dat?quote:
quote:Op maandag 28 december 2009 14:23 schreef Beregd het volgende:
=3x³+11x²+10x
en dat afleiden gaat vanzelf.
Je kan het met de productformule, maar ik denk dat dit eenvoudiger is.
hoe dat?quote:Op maandag 28 december 2009 14:36 schreef evelien89 het volgende:
[..]
hoe kom je bij 11x^2, ik kwam uit op 11x^4?
de exponenten mag je niet optellen!quote:
Dat komt van 2x, als je dat afleidt krijg je 2.quote:Op maandag 28 december 2009 15:12 schreef evelien89 het volgende:
owja, ik zie het nu ook.
Nog eentje: y = 5x2 + 2x + 1 → y' = 10x + 2
Dat eerste deel is helder, ik snap alleen niet waarom het '+2' op het eind is.
en die +1 dan? Moet je die dan weglaten?quote:Op maandag 28 december 2009 15:15 schreef Iblis het volgende:
[..]
Dat komt van 2x, als je dat afleidt krijg je 2.
De afgeleide van een constante is 0.quote:Op maandag 28 december 2009 15:35 schreef evelien89 het volgende:
[..]
en die +1 dan? Moet je die dan weglaten?
Op zich, maar als de vraag expliciet zo gesteld wordt.quote:Op maandag 28 december 2009 19:47 schreef GlowMouse het volgende:
waarbij je gelijk ziet dat het hele gedoe met binomiaalcoefficienten zinloos is omdat je er met differentieren ook al op uitkwam
Kijk deze heb ik ook gewoon normaal op mijn formuleblad staan. Ik moet het nu specifiek doen met binominale etc. Maar het is zo vaag. Bijvoorbeeld deze som:quote:Op maandag 28 december 2009 19:47 schreef GlowMouse het volgende:
waarbij je gelijk ziet dat het hele gedoe met binomiaalcoefficienten zinloos is omdat je er met differentieren ook al op uitkwam
Wel. Je krijgt in de teller 1/2·-1/2·-3/2·-5/2··· in de teller, als je die samenvoegt krijg je 2n, die dan naar de noemer verhuist.quote:Op maandag 28 december 2009 20:23 schreef Burakius het volgende:
Die 2n n! krijg je dus niet bij het "gewoon" invullen van die standaard vorm gegeven door Ibo.
Ja en die moet je weer omschrijven tot een sommatieteken toch?quote:Op maandag 28 december 2009 19:45 schreef Iblis het volgende:
Zoals er staat, geldt het voor elke α, of het nou geheel of reëel (of zelfs complex) is, dat zegt GlowMouse’ link ook. Dus in jouw geval krijg je:
[ afbeelding ]
Ik vermoed dat je wat anders bedoelt en dat dat niet juist is.quote:Op maandag 28 december 2009 20:50 schreef Burakius het volgende:
[..]
Ja en die moet je weer omschrijven tot een sommatieteken toch?
Neem nou als voorbeeld 1/(2+3)3 ...quote:Op maandag 28 december 2009 19:45 schreef Iblis het volgende:
Zoals er staat, geldt het voor elke α, of het nou geheel of reëel (of zelfs complex) is, dat zegt GlowMouse’ link ook. Dus in jouw geval krijg je:
[ afbeelding ]
Het het precies zo ingevuld als hier (op dezer maniier):quote:Op maandag 28 december 2009 22:32 schreef Iblis het volgende:
Die k loopt van 0 t/m ∞.
1/ (2+x)3quote:Op maandag 28 december 2009 22:45 schreef Iblis het volgende:
Sorry, ik volg echt niet wat je doet.
Je schreef 1/(2 + 3)3, dat lijkt me niet correct vanwege missende x. Wat is de juist formule?
Dat dacht ik niet.quote:Op maandag 28 december 2009 22:56 schreef Burakius het volgende:
Die twee er uit halen waardoor je : 2* (1 + x/2) -3 krijgt toch?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |