abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_75655395
Excuses voor het lange verhaal

Ik heb sinds een aantal maanden een collega waarmee ik direct moet samen werken. Hij zou de manager moeten zijn van het tweekoppige team waar we samen in werken, maar hij blijkt uitermate ongeschikt te zijn voor die baan. En daarnaast behandelt hij mij als een stuk stront.

Ik ben zelf met veel enthousiasme in deze baan begonnen en ik weet dat ik perfect ben voor mijn kant van het team. Dit team zou een project op moeten starten en ik was de eerste die aangenomen werd, 4 maanden voordat deze collega erbij kwam. Ik heb zelf veel ervaring op een bepaald gebied en mijn toekomstige collega zou dan een andere "tak" oppakken.

Het probleem is dus dat degene die toen aangenomen is, er een compleet zooitje van maakt. Veel van zijn taken komen op mij neer om het goed uit te voeren en wat hij zelf doet lijkt nergens op. Hij maakt bijvoorbeeld ongelofelijk veel fouten in grammatica, wat voor iemand in zijn functie belachelijk is. Maar omdat niemand anders binnen het bedrijf die taal spreekt behalve hij en ik, ben ik de enige die het ziet. Op veel andere gebieden ben ik dus ook de enige die ziet en hoort hoe fout het gaat.

Hij zou het team moeten leiden, maar alle collega's hier vragen waarom ik niet in zijn schoenen sta, omdat hij er een ongeorganiseerd zooitje van maakt en zijn targets niet haalt. Ik zou zijn baan niet willen, omdat mijn ervaringen en talenten dus aan mijn kant van het team liggen en ik niet geinteresseerd ben in wat hij doet. Bovendien ken ik mezelf goed genoeg om te weten dat ik teveel over me heen laat lopen. Maar ondertussen ziet haast iedereen dus (ondanks het taalverschil) kennelijk wel dat ik het team praktisch leid en niet hij. Ik weet alleen niet of de baas het ook zo duidelijk ziet..

Nu ben ik een tijdje terug al naar de baas gestapt en aangegeven op welke punten het fout gaat met hem en dat hij wellicht meer begeleiding nodig heeft (iets wat dergelijke managers over het algemeen niet nodig zouden moeten hebben). Heb puur gefocussed op hoe hij zijn werk deed en niet bijvoorbeeld op het feit dat hij elke dag een half uur te laat komt (etc!). De baas heeft toen een lang gesprek met hem gehad zonder te laten merken dat ik "geklaagd" had en een paar dagen lang heeft hij iets meer zijn best gedaan, wat overigens een averechts effect had omdat hij daarin doorsloeg, om vervolgens weer als normaal verder te gaan. Ondanks dat mijn baas een hele goede kerel is, was dit voor mij een zeer moeilijk gesprek en ik werd van de zenuwen zelfs emotioneel. En huilen in de baas z'n kantoor is nou niet bepaald wat ik nog eens wil meemaken.

Vandaag is dan uiteindelijk de druppel gevallen door een aantal heel vervelende opmerkingen die deze collega de laatste twee dagen mijn kant op heeft gedaan. Ik had hem bijna net zulke laag-bij-de-grondse repliek gegeven, maar buiten dat ik dat niet echt durf, vind ik mijzelf te goed om dezelfde kinderachtige praktijken uit te voeren. In discussie gaan met hem werkt ook niet, want hij lult me zo onderuit.
Ik trek het niet meer en ik kan gewoon niet meer met hem samenwerken op deze manier. Het probleem is alleen dat ik (uiteraard) niet zonder baan kan en niet zomaar kan switchen.

Ik ben echt radeloos op dit moment. Ziek melden morgen en de baas van thuis uit bellen vind ik slap, want ik geef om mijn werk. Zomaar ontslag nemen kan dus niet omdat ik echt niet zonder baan kan en een nieuwe vrij moeilijk te vinden is. Een brief of e-mail schrijven vind ik eigenlijk gevaarlijk omdat het dan zwartwit op papier staat en anderen zoiets kunnen lezen/doorspelen etc en daar vind ik het te heftig voor. Een gesprek is natuurlijk de beste optie, maar ik ben dus bang om weer emotioneel te worden en nog belangrijker: niet uit mijn woorden te komen.

Ja ik ben een slappeling en totaal niet assertief Maar wat kan ik het beste doen? Iemand advies of ervaringen met iets soortgelijks? Thx
  dinsdag 15 december 2009 @ 16:49:06 #2
269077 Lano
V van Vrouw
pi_75655655
Het klinkt alsof je iig je collega's aan jouw kant hebt, als je er last van hebt dat hij kutopmerkingen maakt zou je dat tegen die collega's kunnen zeggen in de hoop dat hun het voor je opnemen. Wat betreft het feit dat hij zijn werk niet goed doet zou ik zeggen, alles bijhouden wat hij fout doet(niet gaan miereneuken hier ) en daarmee keer op keer naar je baas stappen. Ev kun je dit ook doen met alle taken die jij nu doet omdat hij het niet (goed) kan. succes
ฝัน
  dinsdag 15 december 2009 @ 16:53:01 #3
187674 Sigmund666
Do not feed the Residents
pi_75655851
Laat weten wat je van hem vind waar je collega's bij staan. Zo sta je iets sterker zodra ze hem de deur wijzen. Nu ben jij de klagende. Als er meer mensen klagen, is je baas (de hoogste dan) er steeds meer van overtuigd dat er ingegrepen moet worden. Laat hem bedenken dat het niet halen van targets, dingen in het honderd laten lopen e.d. een bedrijf bakken met geld kosten


Succes trouwens.


Er zo maar even uitstappen is gewoon not done, hoe slap en a-assertief je ook bent. Dan wint de asshole dus big time, en mag hij lekker blijven zitten en heersen
U heeft de issues, ik heb de tissues.
Your shit's weak! My shit will fuck you up son! YEAH BUDDY!
pi_75655976
quote:
Op dinsdag 15 december 2009 16:44 schreef Splaakgeblek het volgende:
Excuses voor het lange verhaal


Ja ik ben een slappeling en totaal niet assertief Maar wat kan ik het beste doen? Iemand advies of ervaringen met iets soortgelijks? Thx
Word assertief, anders blijven ze je hele leven lang over je heen lopen, en vertrek je overal na verloop van tijd omdat de mensen zo gemeen zijn.
dit klinkt misschien niet leuk maar is wel de enige oplossing.
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
pi_75656654
@TS,


Heb je dit al besproken met je manager? Dat is de eerste persoon die je moet aanspreken.
Lukt dat niet , dwz er is geen communicatie of bijstelling van zijn verantwoordelijkheden dan kun je naar zijn baas stappen.

Ondertussen niet voor je manager de zaken oplossen. Laat zaken maar in het honderd lopen, dan hebben er meer mensen last van. Zorg wel altijd dat schriftelijk vastligt bij wie de verantwoordelijkheid voor die zaken liggen. Dat kan door simpel met mailtjes naar je manager toe zaken bevestigen.
Dan heb je bewijs wie verantwoordelijk is en dat je manager er van wist, van die zaken.

Kijk, dan wordt je zelf niet gepakt. Dan gaan er meer mensen klagen. Dan heb jij geen last meer van misplaatst verantwoordelijkheidsgevoel. De dingen van de manager bij de manager laten.

En de manager vertellen dat je met zijn baas in gesprek gaat.

Dit gesprek voorbereiden door punten op papier te zetten en via het papier met de superbaas praten. Zo zorg je dat jezelf je emoties kunt uitschakelen. Dan is het nuchter opnoemen wat er mis gaat en dan leg je het hele probleem bij de superbaas.
Na afloop van het gesprek zelf een samenvatting van het gesprek maken. Zodat je zelf nog weet wat en hoe er iets gezegd is.

Voor dat je het weet krijg je zelf namelijk de zwarte piet en mag jij vertrekken en de manager blijft. Zeker omdat je het nu al hebt over laagbijdegrond gedrag van de manager naar jou toe, heeft manager ook iets in de gaten.

Succes ermee.
  dinsdag 15 december 2009 @ 17:53:04 #6
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_75658096
ALs ie zijn targets niet haalt valt ie vanzelf een keer weg, maak je maar geen zorgen. Verder moet je niet teveel focussen op zijn grammaticafouten, dat vind ik persoonlijk erg kinderachtig. Hebben klanten al geklaagd over hem en zijn taalgebruik dan?
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
  dinsdag 15 december 2009 @ 17:54:07 #7
269077 Lano
V van Vrouw
pi_75658127
Taalfouten naar klanten toe kun je gewoon niet maken, daarmee help je de naam van het bedrijf toch wel lichtelijk naar de tyfus:P
ฝัน
  dinsdag 15 december 2009 @ 17:59:11 #8
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_75658293
quote:
Op dinsdag 15 december 2009 17:54 schreef Lano het volgende:
Taalfouten naar klanten toe kun je gewoon niet maken, daarmee help je de naam van het bedrijf toch wel lichtelijk naar de tyfus:P
Dat valt heel erg mee, en is afhankelijk van of je als klant met een native speaker of non-native speaker te maken hebt. Mensen met middelbareschool duits of frans kunnen zich vaak goed verstaanbaar maken in die taal, maar schriftelijk barst het van de fouten. De klanten weten dit echter dat ze met een nederlander te maken hebben, dus dan maakt het niet zoveel uit.
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
  dinsdag 15 december 2009 @ 22:53:04 #9
245888 jortkeldert
Waar de CAPS LOCKT
pi_75670601
Je bent gewoon een slappeling
20 jaar oud, en wat had ik bereikt?
pi_75674876
Voor alle duidelijkheid, dit is een Nederlander met een HBO diploma in het buitenland. Zijn gebruik van Nederlands is iets om je verschrikkelijk voor te schamen en dus inderdaad totaal niet representatief voor het bedrijf. Klanten hebben niet direct geklaagd om zijn taalfouten, maar wel over verwarring en onduidelijkheid in zijn teksten en het niet nakomen van afspraken etc.

Tis wel duidelijk dat ik gewoon naar de baas moet stappen, maar gezien dat de laatste keer weinig opleverde, zal dat nu niet veel anders zijn vrees ik.. Dus of het veel zin heeft? Ben al op zoek naar een andere baan, maar ik kijk er zo tegenop om nog een dag langer met deze eikel te werken. Ik wil hem niet eens zien morgen, zo klaar ben ik ermee
  woensdag 16 december 2009 @ 02:18:08 #11
215658 Trashcanman
I talk to planets baby!
pi_75675058
Hey TS, heb je al geprobeerd dit direct met die collega uit te praten? Ik weet (gezien je andere topic) dat je niet makkelijk uit je woorden komt, maar wie weet staat je collega wel open voor directe kritiek. Ik heb nl nergens in je OP gelezen dat je hem direct benadert hebt, iets wat soms beter helpt dan gelijk naar je baas te stappen.
pi_75675140
quote:
Op woensdag 16 december 2009 02:18 schreef Trashcanman het volgende:
Hey TS, heb je al geprobeerd dit direct met die collega uit te praten? Ik weet (gezien je andere topic) dat je niet makkelijk uit je woorden komt, maar wie weet staat je collega wel open voor directe kritiek. Ik heb nl nergens in je OP gelezen dat je hem direct benadert hebt, iets wat soms beter helpt dan gelijk naar je baas te stappen.
Wel eens pogingen toe gedaan, maar ten eerste blijf ik altijd te aardig en geef ik niet graag kritiek. Ten tweede lult hij mij zo onderuit, zelfs met de meest belachelijke argumenten die nergens op slaan. Ik ben niet bang om mijn mening te laten weten en kom graag met initiatief, maar Ik ben gewoon echt erg slecht in discussies en met hem valt totaal niet te praten. Andere collega's vermijden zelfs gesprekken met hem om zijn lulverhalen, hij heeft dan ook weinig vrienden binnen het bedrijf

Ik kijk er echt ongelofelijk tegenop om morgenochtend weer naar werk te moeten
pi_75675774
Je baas opnieuw proberen (desnoods gesteund door anderen) en wat je ook kan opperen is een gesprek met je baas en de collega. Dan kan hij die belachelijke argumenten in elk geval niet zo snel gebruiken.
pi_75676822
Ben je een vrouw? Niet lullig bedoeld, maar was even geinteresseerd. Je hebt namelijk een hele vrouwelijke aanpak van het probleem.
pi_75677350
Ga na of er in jouw bedrijf een vertrouwenspersoon is,
(volgens de arbowet is dit verplicht) en vertel je probleem aan hem/haar.
Vaak zijn er meer in het bedrijf, zij kunnen je helpen en in ieder geval naar je luisteren.
Voordeel: zij kennen het bedrijf en misschien je collega ook wel.

Verder hebben zij geheimhoudingsplicht tenzij jij wilt dat er iets met de info die jij gegeven
hebt wordt gedaan.
  woensdag 16 december 2009 @ 09:06:36 #16
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_75677441
quote:
Op woensdag 16 december 2009 08:25 schreef Scorpie het volgende:
Ben je een vrouw? Niet lullig bedoeld, maar was even geinteresseerd. Je hebt namelijk een hele vrouwelijke aanpak van het probleem.
Dat was toch al duidelijk, dat het een vrouw is. Een man had dit allang op een andere manier opgelost.
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_75677535
Ja ik ben een vrouw en ja het is een hele vrouwelijke manier van aanpakken. Ik weet van mezelf dat ik totaal niet assertief ben en snel over me heen laat lopen. Zo ben ik gewoon en dat verander je niet zomaar. Maar in de 10 jaar dat ik werk heb ik daar nooit problemen mee gehad. Maar ik heb dan ook nooit zo'n gigantische klootzak als collega gehad

Nou ben ik wel nieuwsgierig hoe een man dit had opgelost dan
pi_75677571
quote:
Op woensdag 16 december 2009 09:11 schreef Splaakgeblek het volgende:
Ja ik ben een vrouw en ja het is een hele vrouwelijke manier van aanpakken. Ik weet van mezelf dat ik totaal niet assertief ben en snel over me heen laat lopen. Zo ben ik gewoon en dat verander je niet zomaar. Maar in de 10 jaar dat ik werk heb ik daar nooit problemen mee gehad. Maar ik heb dan ook nooit zo'n gigantische klootzak als collega gehad

Nou ben ik wel nieuwsgierig hoe een man dit had opgelost dan
ik blijf er bij: vertrouwenspersoon.
  woensdag 16 december 2009 @ 09:28:37 #19
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_75677955
quote:
Op woensdag 16 december 2009 09:11 schreef Splaakgeblek het volgende:
Ja ik ben een vrouw en ja het is een hele vrouwelijke manier van aanpakken. Ik weet van mezelf dat ik totaal niet assertief ben en snel over me heen laat lopen. Zo ben ik gewoon en dat verander je niet zomaar. Maar in de 10 jaar dat ik werk heb ik daar nooit problemen mee gehad. Maar ik heb dan ook nooit zo'n gigantische klootzak als collega gehad

Nou ben ik wel nieuwsgierig hoe een man dit had opgelost dan
Een man had de dingen gedaan die jij nu zelf al als oplossing aandraagt, maar niet durft .
Daarnaast had een man hem ook geen klootzak achter z'n rug om genoemd op een forum, maar had ie dat gewoon recht in zijn gezicht gezegd als ie dat vond, of vaker nog, was het oordeel dan gewoon geweest dat het iemand is die niet functioneert.
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_75680535
Wat je niet tegen je baas zelf durft te zeggen, kun je misschien op papier zetten? Zoals de OP, schrijf hem over en overhandig hem persoonlijk aan je baas. Blijf erbij terwijl hij hem leest, en neem hem daarna weer mee. Op die manier zal de brief niet in vreemde handen komen, je baas weet wat er speelt en je hebt minder kans dat je emotioneel wordt.
Desnoods geef je eerst een kleine mondelinge inleiding, dat je bang bent emotioneel te worden en dat je daarom alles op papier hebt gezet. En dat je hoopt dat er eindelijk eens ingegrepen wordt, omdat je het niet langer trekt om iemand anders werk erbij te moeten doen.
pi_75684640
quote:
Op woensdag 16 december 2009 09:11 schreef Splaakgeblek het volgende:
Nou ben ik wel nieuwsgierig hoe een man dit had opgelost dan
Die had hem op zijn bek geslagen.
Nee, ik denk dat die gewoon harstikke boos was geworden en tegengas had gegeven en zeker als je daar 10 jaar werkt moet je toch verwachten dat je de lijnen beter kan vinden om je te kunnen beklagen.
  woensdag 16 december 2009 @ 13:32:26 #22
189229 Eva4Evah
Niet teveel zuipen
pi_75685762
Wat ik uit je verhaal opmaak is dat je het moeilijk vindt om de discussie aan te gaan omdat je dan emotioneel wordt. Maar misschien is het juist goed om een keer de bom te laten barsten, dus echt te gaan huilen etc zodat je baas/collega ziet dat het je heel hoog zit. Kan me voorstellen dat je dit niet wil maar soms is het juist goed om dat te laten zien, dan dringt het misschien eens door dat je er zo'n probleem mee hebt. Als je toch vastbesloten bent om niet te gaan huilen, raad ik je aan je mentaal voor te bereiden op de discussie, dus goed bedenken wat je gaat zeggen, rustig erover nadenken zodat je niet in huilen uitbarst. Als je je zwakte (emoties) niet wil laten, is de key van zo'n discussie om rustig te blijven.

Wat je ook doet, KOM VOOR JEZELF OP! En hou ons op de hoogte!

Sterkte!
  donderdag 17 december 2009 @ 15:50:30 #23
271227 Lucy_Lucky
Lucky is the name
pi_75732349
Ik zeg: Assertiviteitscursus!
Je bent nooit te oud om te leren.
Je geeft aan dat je al aan het zoeken bent naar een andere baan. Dus omdat een of andere klootzak het verziekt moet JIJ opzoek gaan naar een andere baan??
Als je niets aan je assertiviteit gaat doen dan ga je dit soort situaties zeker nog meer tegen komen in je leven!
Succes ermee!
  donderdag 17 december 2009 @ 15:51:59 #24
187674 Sigmund666
Do not feed the Residents
pi_75732408
quote:
Op woensdag 16 december 2009 09:11 schreef Splaakgeblek het volgende:
Ja ik ben een vrouw en ja het is een hele vrouwelijke manier van aanpakken. Ik weet van mezelf dat ik totaal niet assertief ben en snel over me heen laat lopen. Zo ben ik gewoon en dat verander je niet zomaar. Maar in de 10 jaar dat ik werk heb ik daar nooit problemen mee gehad. Maar ik heb dan ook nooit zo'n gigantische klootzak als collega gehad

Nou ben ik wel nieuwsgierig hoe een man dit had opgelost dan
Ik had hem knockout geslagen! Stop! Blijf lezen!
Serieus, ik had hem helemaal, waar iedereen bij stond, de huid volgescholden.
U heeft de issues, ik heb de tissues.
Your shit's weak! My shit will fuck you up son! YEAH BUDDY!
pi_75732780
quote:
Op woensdag 16 december 2009 09:01 schreef fembol het volgende:
Ga na of er in jouw bedrijf een vertrouwenspersoon is,
(volgens de arbowet is dit verplicht)
Dat is helemaal niet verplicht. Er moet een beleid zijn en daar kan een vertrouwenspersoon onderdeel van zijn, maar verplicht is het zeker niet.
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')