Zo moet je niet denken. Niet elke patient houdt zich zelf zo goed in de gaten dat dit ook daadwerkelijk gemeld wordt. Misschien had ze eventjes icterische conjunctivae maar dat is dan ook alles.quote:Op maandag 28 december 2009 23:40 schreef Asgard het volgende:
[..]
Maar dan zou ze voor die 14 dagen toch al icterisch zijn (geweest)?
Hemolyse levert geen bilirubinurie op, maar wel hemoglobinurie en dit hoeft niet altijd puur rood te zijn. Stop er gewoon een stick in. Dat brengt je dan al in een aardige richting.quote:Op maandag 28 december 2009 23:45 schreef dotKoen het volgende:
[..]
Nou ja, wellicht ook voor de hand liggend, maar als je iets wilt weten over bilirubine moet je natuurlijk kijken naar tekenen van icterus. Een van de oorzaken van hyperbilirubinemie is natuurlijk hemolyse (wat in eerste instantie natuurlijk geen bilirubinurie oplevert, omdat dat voor een prehepatische hyperbilirubinemie zorgt)
Dus:
LO/ patient is erg bleek , bleke conjunctiva. Ook enigszins gele gloed?, maar witte sclera. Pulm: crepitaties li Cor: reg.
En, wat gaan we nu doen?
Bij sommige systemische ziekten kan er voor zover ik weet toch ook door zowel hemolyse als verminderde leverfunctie een bilirubinurie opleveren?quote:Op maandag 28 december 2009 23:51 schreef DDM het volgende:
[..]
Hemolyse levert geen bilirubinurie op, maar wel hemoglobinurie en dit hoeft niet altijd puur rood te zijn. Stop er gewoon een stick in. Dat brengt je dan al in een aardige richting.
Ja maar bij een leverziekte heb je sowieso een geconjugeerder hyperbil.quote:Op maandag 28 december 2009 23:54 schreef dotKoen het volgende:
[..]
Bij sommige systemische ziekten kan er voor zover ik weet toch ook door zowel hemolyse als verminderde leverfunctie een bilirubinurie opleveren?
Overigens hebben we er geen dipstick ingestoken.
Maar dat hoeft toch niet altijd? Het kan toch ook een gecombineerde vorm zijn?quote:Op dinsdag 29 december 2009 00:02 schreef DDM het volgende:
[..]
Ja maar bij een leverziekte heb je sowieso een geconjugeerder hyperbil.
btw is die uremie een spellingsfout?
Jaquote:Op dinsdag 29 december 2009 11:23 schreef June. het volgende:
[..]
Maar dat hoeft toch niet altijd? Het kan toch ook een gecombineerde vorm zijn?
Nee, maar daar gaat het natuurlijk wel een beetje om de intentie. Puur pragmatisch, ik heb niet heel veel respect voor religies, maar als iemand een niqaab draagt, vind ik dat een stuk minder bedreigend dan een bivakmuts.quote:Op dinsdag 29 december 2009 17:11 schreef Christiaan het volgende:
Ik denk dat ik met een bivakmuts ook niet bij elke arts geholpen zou worden.
Jarretels!quote:Op dinsdag 29 december 2009 19:33 schreef Pluizel het volgende:
van wat ik begrepen heb hing er bij de ingang van de CHP een bordje met dat maskers, wapens en fysiek en verbaal geweld niet getoleerd worden. Ja daar vallen burka's ook onder. Wie weet wat zo'n vrouw eronder heeft?
En terecht! Bij donkere urine kan je beter prikken voor bilirubine, ALAT, ASAT, LDH, gamma-GT, PTT, voorzien van een sausje van compleet bloedbeeld.quote:Op maandag 28 december 2009 23:54 schreef dotKoen het volgende:
Overigens hebben we er geen dipstick ingestoken.
Kerel, als je bij een patiënt op visite bent, heb je geen laboratorium bij de handquote:Op woensdag 30 december 2009 03:55 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
En terecht! Bij donkere urine kan je beter prikken voor bilirubine, ALAT, ASAT, LDH, gamma-GT, PTT, voorzien van een sausje van compleet bloedbeeld.
Waarom hemolytische anemie op basis van een mycoplasmainfect?
MCV normaal en reticulocyten verhoogd? Uitslag directe antiglobuline test? PNH negatief (immunofenotypering CD59)?
quote:Op woensdag 30 december 2009 10:56 schreef dotKoen het volgende:
[..]
Kerel, als je bij een patiënt op visite bent, heb je geen laboratorium bij de hand
O, dat je daar op de thee was had ik niet eens gelezen!quote:Op woensdag 30 december 2009 10:56 schreef dotKoen het volgende:
[..]
Kerel, als je bij een patiënt op visite bent, heb je geen laboratorium bij de hand
Wat een slap gepraat weer.quote:Op woensdag 30 december 2009 03:55 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
En terecht! Bij donkere urine kan je beter prikken voor bilirubine, ALAT, ASAT, LDH, gamma-GT, PTT, voorzien van een sausje van compleet bloedbeeld.
MCV normaal en reticulocyten verhoogd? Uitslag directe antiglobuline test? PNH negatief (immunofenotypering CD59)?
Dokter Google is ook weer aanwezig hoorquote:Op woensdag 30 december 2009 03:55 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Dokter Google is altijd aanwezigquote:Op woensdag 30 december 2009 20:12 schreef intoxicated het volgende:
[..]
Dokter Google is ook weer aanwezig hoor![]()
Donder toch eens op.
quote:Van achteren
Aan het begin van de dag komt een postbode op mijn spreekuur. Hij is nogal gezet en heeft een aantal risicofactoren voor hart- en vaatziekten.
Recentelijk heb ik hypertensie bij hem vastgesteld. Hij komt vandaag voor bloeddrukcontrole en voor het evalueren van de voorgeschreven medicatie.
Ik vraag hem hoe het de afgelopen periode is gegaan. ‘Het is wel goed gegaan allemaal’, zegt hij met een wat rood gelaat. ‘Alleen met die pillen, dat was wel wat lastig.’ ‘Lastig?’ ‘Nou elke ochtend om zes uur die pillen, voor mijn werk…’
Ik begrijp het probleem nog niet en probeer te achterhalen wat er zo lastig is. Dan komt de aap uit de mouw. ‘Dokter, orale inname betekent toch van achteren inbrengen?’
Ik kan mijn lachen bijna niet inhouden als ik me voorstel hoe de arme man twee weken lang om zes uur ’s ochtends zijn antihypertensiva rectaal heeft ingebracht. Ik leg hem uit dat oraal iets anders betekent dan rectaal.
Overigens was de tensie ook na rectale toediening goed gedaald.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |