Goedenavond,
Het verhaal:
Van beroep ben ik Elektromonteur.
Regelmatig moeten wij oude kabels vervangen of verwijderen uit panden, fabrieken, scholen e.d.
Deze kabel mogen we meenemen om als oud koper weg te brengen en zo nog een klein zakcentje bij te verdienen.
Echter nu de koperprijs nog steeds niet op het nivo van half vorig jaar staat hebben we een paar 100 kilo kabel liggen wat nu best wel wat plek in begint te nemen.
Mijn idee was dus om deze kabel te strippen zodat er hopelijk 1/5e van de ruimte over blijft.
Mijn vraag dus:
Heeft iemand een idee om deze kabels, op een makkelijk manier van de mantel te ontdoen, het gaat om normale ymvk kabels in verschillende diktes?
Heb al een beetje rond zitten kijken op internet, en er zijn machines voor, echter kosten deze vanaf 1500 euro, wat nou net even niet de bedoeling is.
Je kan ze ook strippen met een Jokari mes (speciaal gereedschap om kabels te strippen) echter gaat dit verschrikkelijk veel tijd in beslag nemen.
Een machientje zelf maken zou in principe wel een idee zijn, echter heb ik nog geen idee waar/hoe te beginnen...
![]()
Kan iemand mij/ons helpen?
Bvd.