abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_75620804
Goedenavond,

Het verhaal:

Van beroep ben ik Elektromonteur.
Regelmatig moeten wij oude kabels vervangen of verwijderen uit panden, fabrieken, scholen e.d.
Deze kabel mogen we meenemen om als oud koper weg te brengen en zo nog een klein zakcentje bij te verdienen.
Echter nu de koperprijs nog steeds niet op het nivo van half vorig jaar staat hebben we een paar 100 kilo kabel liggen wat nu best wel wat plek in begint te nemen.
Mijn idee was dus om deze kabel te strippen zodat er hopelijk 1/5e van de ruimte over blijft.

Mijn vraag dus:

Heeft iemand een idee om deze kabels, op een makkelijk manier van de mantel te ontdoen, het gaat om normale ymvk kabels in verschillende diktes?
Heb al een beetje rond zitten kijken op internet, en er zijn machines voor, echter kosten deze vanaf 1500 euro, wat nou net even niet de bedoeling is.
Je kan ze ook strippen met een Jokari mes (speciaal gereedschap om kabels te strippen) echter gaat dit verschrikkelijk veel tijd in beslag nemen.
Een machientje zelf maken zou in principe wel een idee zijn, echter heb ik nog geen idee waar/hoe te beginnen...

Kan iemand mij/ons helpen?

Bvd.
pi_75620848
Ik denk dat je zelf de opties al geeft, denk niet dat iemand op FOK je gaat helpen met de bouw. Google even door zou ik zeggen.
pi_75620890
Kan je ze niet afbranden de kabels? Plastic smelt en klaar
pi_75621030
kampvuurtje maken
Op donderdag 22 mei 2008 10:28 schreef Spittie het volgende:
swarma spam hoer
Op maandag 4 mei 2009 16:09 schreef Broekpaling het volgende:
Swarmahoer, deleting your posts while users are still writing them.
pi_75621351
Op tv een keer gezien dat die kabels in de recycle-plek door een soort puntenslijper gaan, met 4 mesjes die zeg maar haaks op elkaar staan en dat er zo afsnijden.
That moment is a crossroads where everything you want will collide with everything standing in your way.
pi_75621393
ik denk dat je met een vaste cirkelzaag ook wel een hele bos tegelijk kunt doen
That moment is a crossroads where everything you want will collide with everything standing in your way.
pi_75621548
we hebben toevallig dezelfde hobby.. maar ik trek er een zaterdag middagje voor uit dan gebruik ik gewoon 2 haakmessen en een schroefbank en snijden maar. (alleen ervaren mensen kunnen dit zonder zichzelf te verwonden )

de losse aders bv 2.5mm˛ van ongeveer 120cm zet ik ook tussen een schroefbank en gewoon afstrippen.
pi_75621570
gewoon de fik er in
You dream it, I live it.
pi_75621625
fik erin zoals al gezegd is
de opwarming van de aarde is een hoax
[b]Op <ahref="http://forum.fok.nl/topic/1286014/2/50#68576888" target="_blank" >vrijdag 1 mei 2009 23:32</a> schreef swarmahoer het volgende:[/b]
neem een voorbeeld aan de kwaliteitsposts van gers :P
pi_75621854
Een gat wat net zo groot is als de kabel en dan daar een mesje in die de mantel doorsnijd ?
(Zeg maar net zoals het standby icoontje met het rechte streepje als mesje )
pi_75628065
Een gat net zo groot als de kabel met een mesje is geen optie, daar zijn teveel verschillende kabeldiktes voor.
Ook denk ik dat de buren niet zo blij zullen worden als ik de kabels gaat staan barbequen, laat staan de combinatie zwarte rookpluimen en regelmatig door het dorp rijdende ambtenaren met petten...

Iemand anders misschien een idee welk forum ik deze vraag anders beter kan stellen?
  maandag 14 december 2009 @ 21:53:42 #12
227276 renedis
mwaaaaaaaaomm?
pi_75630307
als je geld wilt verdienen zal je gewoon moeten gaan strippen..
kost tijd maar scheelt je ruimte en je hebt weer geld!

tis kiezen of delen.
maoam is voor bazen!
pi_75631199
handmatig met de striptang geen optie?
pi_75635199
"vroeger" verbrandden we de kabels inderdaad gewoon. Dat levert mooi schoon koper op, maar -gelukkig- mag dat nu niet meer, want echt gezonde lucht kwam er nou niet bepaald van af

Ik gebruikte later een metalen strip tussen de bankschroef met in die strip een 'V' eruit gezaagd. Dan krijg je dus een beetje het idee van 1 bek van de striptang. Kabel ertussen en sjorren maar

En de mantel van XMVK kabel gaat er vrij eenvoudig van af als je eerst met een stanleymes een snee over de lengte maakt (denk om de vingertjes!) van zo'n 15 cm en dan verder met de hand lostrekken.

Have fun

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 14-12-2009 23:37:37 ]
  maandag 14 december 2009 @ 23:40:26 #15
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_75635330
quote:
Op maandag 14 december 2009 22:11 schreef kristyle het volgende:
handmatig met de striptang geen optie?
mijn idee...

Wel veel werk, maar als je er geen machine voor kan/wil kopen... En als je er handigheid in krijg gaat het vast wel snel ook.

http://www.eleshop.nl/jokari-automatische-striptang-p-87.html

je hebt ook electrische zie ik
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
pi_75635450
quote:
Op maandag 14 december 2009 23:40 schreef Catch22- het volgende:

[..]

mijn idee...

Wel veel werk, maar als je er geen machine voor kan/wil kopen... En als je er handigheid in krijg gaat het vast wel snel ook.

http://www.eleshop.nl/jokari-automatische-striptang-p-87.html

je hebt ook electrische zie ik
Dat zijn geen striptangen (ondingen)

Dit is een striptang:

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 14-12-2009 23:43:45 ]
pi_75639705
je klinkt meer als een broekie die een rol kabel heeft gejat en er nu geld voor wil vangen
Drink uit de kraan!
pi_75639749
Fik erin, gewoon doen en niet zeiken.
Op vrijdag 4 november 2011 09:39 schreef Blik het volgende:
"Sinds wanneer is maart de derde maand van het jaar?"
61% van alle statistieken zijn nutteloos.
Vind je dat ik een internet verdien? Klik hier!
pi_75639768
Fik erin zoals het al decennia lang gebeurd bij elke schrootboer..
  dinsdag 15 december 2009 @ 09:02:15 #20
93214 DeTolk
Elk puntje telt.
pi_75640635
quote:
Op maandag 14 december 2009 23:43 schreef Papabear het volgende:

[..]

Dat zijn geen striptangen (ondingen)

Dit is een striptang:

[ afbeelding ]
Dit dus,

Die van mij is al bijna versleten ( een knipex, ja )

Geweldig spul, maar niet als je harde kern kabels moet strippen....
pi_75934678
quote:
Op dinsdag 15 december 2009 07:29 schreef FunFair het volgende:
je klinkt meer als een broekie die een rol kabel heeft gejat en er nu geld voor wil vangen
Jij bent grappig....NOT

Al die opties die jullie aangeven is (bijna) niet te doen omdat het zo verdomde lang duurt, heb maar 2 weken vakantie , met een striptang gaat zoizo niet omdat we het hier over kabels hebben, niet over losse draden, daar moet ik later nog wat op verzinnen, eerst die kabels maar eens strippen.

Inmiddels ben ik al wat verder en heb zelf iets gefabriceerd met een mes en rol, gaat niet snel, maar iig sneller als met een jokari/kabel mes.
Andere opties zijn zoizo nog steeds welkom
pi_75934914
Als er specifieke apparaten hiervoor zijn moet je in je eigen branche rondvragen... je bent vast niet de enige elektromonteur die dit wel eens doet. Maar mag ik het niet verdacht vinden als je het dan hier komt vragen?
Drink uit de kraan!
pi_75935509
quote:
Op dinsdag 22 december 2009 18:43 schreef John_Doe_maar het volgende:
Al die opties die jullie aangeven is (bijna) niet te doen omdat het zo verdomde lang duurt
Een rol kabel strip je inderdaad niet zomaar ff. Sowieso vind ik het zonde om hele lange einden te gaan strippen. Die gebruikte ik gewoon weer bij privéklusjes
En verder gewoon af en toe es een uurtje of anderhalf in de schuur restantjes strippen (vaak over van afmontage e.d.).
In de bouw bij grote projecten ging het altijd 'vuil' in een grote bak en hadden we er elke maand een doos gebak van voor de hele ploeg bij de koffie
Die goeie ouwe tijd, soms mis ik het wel.

Maar OT: Die losse draden gaan prima op de manier die ik al eerder aanaf, maar je moet er wel even handig in worden. Voordeel: Het kost niets en dat wil je graag
  dinsdag 22 december 2009 @ 19:07:48 #24
152303 hamkaastosti
ook bekend als hamkaastosti
pi_75935611
kameraad van me pelt ook alles met de hand.. kutwerk zegt ie maar 't levert wel flink wat op
Tom Jones zong ooit...
she's got style she's got grace, takes a cumshot to the face, she's a lady
laat een berichtje achter in mijn vriendjes en vriendinnetjesboek
grolsch is tof | Aj plat könt praoten, mo-j ut neet laoten
pi_75936033

het rode zijn snij wieltjes van bij voorbeeld een buizensnijder
groen asjes

boven maak je met een lijmtang iets dat je de hoogte kunt verstellen en zo ook de dikte
en als je de snijvlakken van de onderste 2 wieltjes 2 mm uit elkaar zet kun je ook de kern snijden
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')