1 Wat is hekserij volgens jou?
Hekserij is een manier van leven, van spiritualiteit tot de gewone dagelijkse dingen.
Een pogen in harmonie te zijn met alles, kenmerkt zich door een enorme liefde voor de natuur en een hang naar kennis hiervan, in aardse termen en spirituele termen.
2 Hie zie jij 'heksen'?
Als mensen die pogen in harmonie te leven met alles om zich heen, betrokken zijn bij de natuur, leven met het ritme van die natuur in hun omgeving, mensen die zich bewust zijn van de samenhang, grote vreugde scheppen in het leven.
3 Wat is het algemene beeld over heksen en hoe is dit volgens jou ontstaan?
De enge heks van doornroosje, dat is zo'n beetje het algemene beeld, dat is ontstaan door de kerk vroeger, die geen andere gedachtegangen naast zich tolereerde en zeker geen gedachtegang waarbij er geen hierarchie in geloof is waardoor macht genomen kon worden, waarbij vrouwen dan ook nog eens een prominente rol speelde(net als de man trouwens hoor in die tijd).
4 Is hekserij nou hetzelfde als paganisme, wicca, het natuurgeloof?
Hekserij is een vorm van die zaken, natuurgeloven is een bredere term waar meer onder valt, maar er is ook vaak veel overeenkomst, neem bv het sjamanisme en de cabot traditie naast elkaar, die lijken veel op elkaar op vele punten, zeker in gedachtegang.
Er zijn vele stromingen en manieren, hekserij is enorm breed en veranderd door de geschiedenis heen.
Het kent waarschijnlijk zijn oorsprong in de eerste "geloven" op aarde, maar zeker weten we dat het iig is meegekomen met de oude keltische stammen van voor dat ze europa betraden.
Dit moet je niet gelijk zetten met de keltische stammen uit de tijd van de romeinen, dit is een hele grote volksbeweging geweest waarvan schattingen zijn dat ze van voor 3000 vc stammen, sommige bronnen spreken zelfs van een 7000 vc.
Het oude griekenland e.d., allemaal deel hiervan, uiteindelijk staat hekserij in de geschiedenis voor de pre-kerkelijke culturen en geloven in europa en kan je zelfs terug grijpen naar het oude egypte en alles.
Zeg maar dat al dat pre-kerkelijke een voortvloeiing is tot iets wat wij met de heksenvervolging pas hekserij zijn gaan noemen.
Pas toen is dat apart gezet met rare ideeen als zwarte missen en dat soort onzin(wat zou een heks nu met een zwarte mis moeten, die geloofd niet in god en de duivel, hemel en hel).
5 Bestaat 'echte hekserij' nog wel?
Oh ja, absoluut en ik denk niet dat het ooit zal veranderen, ook zijn er een hoop mensen zoals ik, die vele waarden vanuit die traditie hebben meegenomen.
6 Hoe zal de toekomst van de hekserij er volgens jou uitzien?
Misschien dat hekserij langzaam weer wat meer openbaar zal komen, alhoewel ik denk dat dat nog best lang zal duren.
Maar het zal altijd bestaan.
quote:
En nog wat aparte vraagjes voor de heksen onder ons:
1 Noem je jezelf een heks?
2 Vertel je het aan anderen? (zo ja, hoe, aan wie, waarom en natuurlijk : hoe zijn de reacties?)
3 Omschrijf je levensstijl
4 Waarom werkt 'heks zijn' voor jou?
Wees vooral niet bang om lekker lange antwoorden + uitleg te geven
alvast bedankt
Zoals gezegd ben ik geen "echte" heks, alhoewel ik wel de jaarfeesten vier en het ritme van alles wel meeneem doe ik niet zozeer aan rituelen of spreuken zetten e.d.
Wel gebruik ik de cirkel om te mediteren, na te denken, wat creatief gedrag, het laden van zaden, edelstenen en dat soort zaken.
Ik vertel wel af en toe aan iemand erover en eigenlijk vind iedereen het wel grappig, als ik er wat serieuser over praat vinden veel mensen er wel wat inzitten, maar het blijft over het algemeen een ver van mijn bed show en dat is ok.
Wat de levensstijl betrefd in deze context, gewoon fijn leven, graag buiten zijn, veel pret maken, een allesoverheersende liefde voor al het leven, kan verrukt zijn van een ontluikend blaadje

Maar ook een fikse poging om nooit te kwetsen, om niet meer te nemen dan nodig, je bewust zijn van je daden, bij voorkeur voordat je ze doet, een bewustzijn van je eigen inperfectie hierin bij mij dan speelt ook nog weleens op

Een beetje de heksenlijn volgen werkt voor mij omdat het een soort van thuiskomen is, het is zo ontzettend logisch allemaal, voor mij bestaat er geen andere waarheid dan proberen te leven in harmonie met het geheel.
Het ritme van de natuur volgen geeft een goed gevoel, de jaarfeesten geven punten van verandering in je omgeving en jezelf weer, punten om te overdenken, aandacht aan te geven, een soort van bioritme om mee te leven.
Mijn eigen cirkel is een heerlijke plek om te verwerken en te ontplooien, het voelt heel veilig, heel gekoesterd, met alleen die energieen uitgenodigd die in harmonie zijn met je.
Ook de flexibiliteit waardeer ik erg, het is niet onveranderlijk, dat kan niet, want verandering is een universele wet, niets blijft hetzelfde, het evalueerd en vloeit mee met het geheel.
Het kent eigenlijk geen dogma's, ik vind het een lievelijk geheel dat gericht is op jou als persoon, niet om voor iedereen in presies dezelfde vorm te werken.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.