het is juist goed dat je het hier post.quote:Op woensdag 23 december 2009 11:37 schreef loekiedepoekie het volgende:
Ben benieuwd hoe jullie denken een dakplaat weg te kunnen halen zonder dat ik het dak hoef te slopen????
maar goed.
Ik denk zelf dat ik misschien hier niet had moeten posten.. Het maakt mijn zorg een stuk groter, terwijl ik voor mijzelf weet, dat de oplossing toch ligt in het (bij beter weer) nabehandelen van de plaat. Hoewel ik begrijp dat de reacties goed bedoelt zijn, en moeten zorgen voor goede tips en niet voor pruts werk, geloof ik in dit geval niet in de rigoreuze aanpak. Da station ken ik al, en ben ik gepasseert. (boktor, verzakingen etc.) Ik denk dus, eigenwijs als ik ben, aan toch maar aan schuren, anti-schimmel middel en lakken.
Zit nix anders op. in elkgeval bedankt allemaal!
quote:Op woensdag 23 december 2009 12:31 schreef densmee het volgende:
[..]
het is juist goed dat je het hier post.
en het verwijderen van die ene plaat hoeft niet een hele grote klus te zijn als je de pannen een halve meter rond de plaat allemaal weg haal, en dan de folie zo klein mogelijk open snijden,
plaat er uit halen, nieuwe plaat aan alle kanten verven terug monteren panlatten erop folie terug.
folie kopen met een halve meter overlap alle zijden en goed verlijmen
Nou dat verklaart al een hele hoop.quote:Op maandag 21 december 2009 13:47 schreef loekiedepoekie het volgende:
Ook 'grappig' dat die spikkels wel zitten op de gruwelijk dure '-berken'multiplex 12 laags zwaar geperst met extra lekkers- en niet op de cheapy bouwmarkt 18mm 6 laags underlayment...
quote:Door de lage duurzaamheid is Berken niet goed geschikt voor toepassingen op plaatsen waar het nat kan worden, het zou dan snel kunnen verblauwen door een schimmelaantasting.
is een beetje lastig aan de bovenkant schuif je het eronder, en aan de onderkant erover(tot zover makkelijk)quote:Op woensdag 23 december 2009 12:33 schreef klusfoobje het volgende:
[..]
ff adviesje, idd een overlap met dat folie, maar als het even kan, schuif je het ONDER het nog aanwezige folie.
een weekquote:Op woensdag 23 december 2009 22:03 schreef Forno het volgende:
Ik weet niet wie je prof is, maar hier laat hij toch een steekje vallen.
Het enige wat ik probeer, is je een 'zinnig' antwoordt te geven.Schimmel = zwam, zwam = schimmel. Een ander naampje voor hetzelfde. Nieuw is geen garantie voor schimmelvrij. Zoals al reeds vermeld is de plaat niet geschikt voor buiten. Ga ervan uit dat je het schimmelen niet kan stoppen, hoogstens vertragen. Plus dat je nu niet kunt isoleren. En bouw- en woningtoezicht legt de focus meer op de constructie, doorvalbeveiling, doorgangsbreedtes en -hoogtes, daglicht, brandveiligheid en ventilatie. Die kijken echt niet naar de klimaatklasses van ieder plaatje en plankje dat is verspijkert. Dus daar zou ik ook geen hoop uit putten.
Maar je kunt het altijd proberen (met soda en verf), wie weet. Dan zit je wel met een huis met een verrot dak over 20 jaar. Matig als je zoiets probeert te verdoezelen. Niet dat ik denk dat je eronder uit komt. Want zoiets komt toch wel naar voren bij een bouwtechnisch onderzoek.
Stel even een powerteam samen in het voorjaar. Even een week vrij nemen en knallen maar. Desnoods met een paar betaalde krachten, en je huisje is tip-top.
ik denk dat we het daar ook maar bij moeten laten. TS wilde gewoon gerustgesteld worden. Vandaar ook die prof die zegt, ach wat maak je je druk... Ik vraga me af of die prof dat ook zou zeggen als het om zijn huis zou gaan waar hij voor zou moeten betalen...quote:Op donderdag 24 december 2009 00:53 schreef tim1986 het volgende:
ok ik zeg niks meer..
schilderen en klaar
Je kunt een kelderwand en een plaat hout niet met elkaar vergelijken. Een kelderwand die waterdicht is, en de kelder zelf redelijk vochtvrij, is nauwelijks een voedingsbodem voor schimmel. Je zei zelf dat een externe factor (een overstroming) de oorzaak van de schimmel was. Stel je nu voor dat je kelder nog een keer zou overstromen. Dan bied je eenmalige schoonmaakbeurt met azijn geen bescherming meer. Dus komt de schimmel vrolijk weer terug. Dat geld ook voor de plaat underlayment. De plaat is vanwege zijn geringe duurzaamheid een permanente voedingsbodem voor schimmel. Vergelijkbaar met een permanente overstroming in je kelder. En helaas kan de schimmel ook in het hout trekken, dus je kunt het oppervlak wel schoonmaken. De plaat rot van binnen vrolijk verder.quote:Op donderdag 24 december 2009 23:45 schreef Kwameisje het volgende:
Ehm, ik ben geen prof of watdanook, maar doe maar geen soda gebruiken, maar azijn.
Schimmel houdt daar niet van. En de muffe lucht (indien aanwezig) gaat er ook van weg. Heb ik een keer gebruikt na een kelderoverstroming, toen wat dozen die daar stonden een laagje pluis hadden gekregen. Allemaal afgelapt met schoonmaakazijn, goed laten drogen, en de schimmel is niet meer teruggekomen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |