@klusfoobje..eerst wat betreft aannames...ik heb nu en heel huis gebouwd op aannames. Elke keer als ik er een prof bij haalde over dingen waar ik bezorgd over was, kreeg ik te horen..ach maak je niet druk, dat is ok zo... Ik heb controle gehad van bouw en woningtoezicht, handhaving, en die waren ook dik tevreden!.
Wat ik zocht met mijn vraag, was een "zinnig" antwoord zoals: goed droog stoken, opschuren en verven, of, goed laten drogen, afwassen met soda oplossing en verven etc. Personlijk vind ik het een beetje kort door de bocht, om NIEUW duur plaat materiaal meteen te vervangen omdat er een schimmel aanslag opzit.
Kan mij voorstellen dat dit terzake is bij loslatende lagen, zwamvorming en echt rot hout.
Alleen (@)Naaa heeft gelijk dat berken een houtssoort blijkt te zijn welke bij een hoge relatieve vochtigheid snel last krijgt van blauwschimmel.
Maar ik weet nu, - mijn leverancier heeft de producent gebeld nav mijn klacht- dat dit geen probleem hoeft te zijn. idd gewoon goed laten drogen, opschuren en verven.
wat betreft het vervangen, ben ik het ook niet eens, aangezien met te weinig factoren rekening wordt gehouden. Allen al bij het verwijderen van de plaat maak je zoveel schade dat het onder, boven of tussen door schuiven van een nieuwe laat niet meer ter zake doet, aangezien van de folie niets meer overblijft..
Daarnaast zal je ook panlatten moeten doorzagen, etc etc...
Maar..gelukkig hoeft dat niet.
Ohja mbt tot verkoop, mocht ik onverhoopt mijn huis moeten verkopen tussen nu en 20 jaar, zal het mij werkelijk een rot (hahaha) zorg zijn hoe het dakbeschot onder zijn afwerking eruitziet.