Ik heb het niet over complete browsers of mediaspelers, maar wat dacht je van een fatsoenlijke shell (bash), tools als grep/find/awk/sed etc. gewoon de standaard command line tools die je op elke machine verwacht.quote:Op zondag 13 december 2009 16:52 schreef elfzesendertig het volgende:
[..]
Maar vrijwel alles wat Microsoft standaard inbouwt wordt door anderen afgedaan als concurrentievervalsing/misbruik van monopoliepositie.
Ze benadelen anderen omdat de software die bij Windows wordt meegeleverd geen open standaarden hanteert en daarom zorgt voor vendor lock-in. Bovendien kun je ze niet verwijderen, waardoor concurrende software inderdaad moeilijk voet aan wal kan krijgen.quote:Op zondag 13 december 2009 17:02 schreef elfzesendertig het volgende:
[..]
Natuurlijk wel. Er is altijd wat te zeuren. Microsoft zou namelijk kleinere bedrijven benadelen door software mee te leveren met Windows. Of het wel of niet werkt maakt ze niet zoveel uit.
Grootste probleem is het grote marktaandeel van MS, niet zozeer de vendor lock-in. Doen Linux en OS X namelijk even hard.quote:Op zondag 13 december 2009 17:07 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ze benadelen anderen omdat de software die bij Windows wordt meegeleverd geen open standaarden hanteert en daarom zorgt voor vendor lock-in. Bovendien kun je ze niet verwijderen, waardoor concurrende software inderdaad moeilijk voet aan wal kan krijgen.
Als ze dat niet zouden doen, had de EU echt geen poot om op te staan.
Vendor lock-in is verboden voor monopolisten. Daarom komt MS er wel mee in de problemen, maar andere fabrikanten niet. Ze moeten dus inderdaad stoppen met 1 van de 2 dingen. Nou lijkt het me niet realistisch dat ze opeens marktaandeel inleveren, dus is het omarmen van open standaarden de enige way to go.quote:Op zondag 13 december 2009 17:11 schreef Adames het volgende:
[..]
Grootste probleem is het grote marktaandeel van MS, niet zozeer de vendor lock-in. Doen Linux en OS X namelijk even hard.
Internet Explorer met z'n eigen interpretatie van HTML, CSS en Javascript (om nog maar te zwijgen van ActiveX). Windows Media Player met ondersteuning voor WMV, maar niet voor H264, Theora etc.quote:En waar in windows wordt dan weer niet met open standaarden gewerkt die de concurrent kunnen schaden?
Zelfs als je Internet Explorer "verwijdert", start het nog op als je bv Windows Update uitvoert of een link aanklikt vanuit MSN Messenger of Outlook.quote:IE kan je trouwens mooi verwijderen en zelfs als je er alleen maar voor zorgde dat het alleen niet te openen is, wat is dan het probleem.
Hoe doet Linux aan vendor lock-in ?quote:Op zondag 13 december 2009 17:11 schreef Adames het volgende:
[..]
Grootste probleem is het grote marktaandeel van MS, niet zozeer de vendor lock-in. Doen Linux en OS X namelijk even hard.
Waar wordt in Windows wel met open standaarden gewerkt ? Vrijwel elk formaat in Windows is. proprietaryquote:En waar in windows wordt dan weer niet met open standaarden gewerkt die de concurrent kunnen schaden?
Ja, niet natuurlijk. De hele open source community is zo'n beetje gebaseerd op het voorkomen van vendor lockin.quote:Op zondag 13 december 2009 17:16 schreef Aaargh! het volgende:
[..]
Hoe doet Linux aan vendor lock-in ?
Verkeerde woord moet ik zeggen. Maar bij een standaard KDE omgeving wordt konquerer meegeleverd die zich zowel internet browser als file browser kan noemen en in het OS is verweven.quote:Op zondag 13 december 2009 17:19 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ja, niet natuurlijk. De hele open source community is zo'n beetje gebaseerd op het voorkomen van vendor lockin.
Konqueror is helemaal niet in KDE verweven zoals IE in Windows zit. Je kunt het zo uninstallen en een andere file manager & browser gebruiken.quote:Op zondag 13 december 2009 17:26 schreef Adames het volgende:
[..]
Verkeerde woord moet ik zeggen. Maar bij een standaard KDE omgeving wordt konquerer meegeleverd die zich zowel internet browser als file browser kan noemen en in het OS is verweven.
IE deed dit vroeger ook, maar daar mocht het dan weer niet. Natuurlijk heeft dat te maken met het monopolie verhaal zoals ik al zei en jij herhaalde, maar dan achteraf zeggen dat tootljes en verwevenheid mist in Windows is dan ook weer raar.
Zegt de man met een joekel van een secundum quid/ad hominem drogredenering in z'n eigen post.quote:Op zondag 13 december 2009 16:58 schreef NikkelCobalt het volgende:
En OT. Hoe meer je leest van Mac gebruikers, hoe beter je doorkrijgt dat het mensen zijn die gewoon niet met een PC kunnen omgaan.Er worden hier zoveel drogredenen gepost in het voordeel van Apple. Maargoed dat zal altijd zo blijven, zie punt 1.
Even afgezien dat vrijwel elke Mac-gebruiker die ik ken een IT achtergrond heeft, waarom zou je met een PC om moeten kunnen gaan ? IHMO is dat een zwaktebod aan de kant v/d ontwerpers van je OS. Een ideaal OS is dusdanig intuïtief dat elke persoon er mee om kan gaan EN er het maximale mee uit z'n systeem kan halen. Microsoft is hier nu eenmaal verschrikkelijk slecht in (case en point: elke versie Windows ooit). Apple is hier simpelweg beter in, niet dat het perfect is, bij lange na niet, maar het gaat al een heel stuk de goede kant op, niet alleen op de desktop maar zeker ook iPhone OS.quote:Op zondag 13 december 2009 16:58 schreef NikkelCobalt het volgende:
En OT. Hoe meer je leest van Mac gebruikers, hoe beter je doorkrijgt dat het mensen zijn die gewoon niet met een PC kunnen omgaan.![]()
Ja, want als ik een bluescreen krijg omdat ik m'n hardware verkeerd aansluit/tune dan ligt dat idd niet aan mijzelf.quote:Op zondag 13 december 2009 17:38 schreef tjal het volgende:
[..]
Zegt de man met een joekel van een secundum quid/ad hominem drogredenering in z'n eigen post..
Oh, elke Mac gebruiker die ik ken had juist geen IT achtergrond. De mensen die ik ken met een IT achtergrond blijven van Apple af omdat (en dit zijn hun woorden) ze het bagger vinden.quote:Op zondag 13 december 2009 17:56 schreef Aaargh! het volgende:
[..]
Even afgezien dat vrijwel elke Mac-gebruiker die ik ken een IT achtergrond heeft, waarom zou je met een PC om moeten kunnen gaan ? IHMO is dat een zwaktebod aan de kant v/d ontwerpers van je OS. Een ideaal OS is dusdanig intuïtief dat elke persoon er mee om kan gaan EN er het maximale mee uit z'n systeem kan halen. Microsoft is hier nu eenmaal verschrikkelijk slecht in (case en point: elke versie Windows ooit). Apple is hier simpelweg beter in, niet dat het perfect is, bij lange na niet, maar het gaat al een heel stuk de goede kant op, niet alleen op de desktop maar zeker ook iPhone OS.
Bij Microsoft heb je dan ook meer software nodig...quote:Op zondag 13 december 2009 18:08 schreef NikkelCobalt het volgende:
[..]
Ja, want als ik een bluescreen krijg omdat ik m'n hardware verkeerd aansluit/tune dan ligt dat idd niet aan mijzelf.En ja, dan moet ik toegeven, is het wel handig voor bepaalde a-techneuten als je met een Apple weinig van zulke fouten kunt maken.
[..]
Oh, elke Mac gebruiker die ik ken had juist geen IT achtergrond. De mensen die ik ken met een IT achtergrond blijven van Apple af omdat (en dit zijn hun woorden) ze het bagger vinden.
De discussie gaat hier overigens ook niet over OSX vs Windows. Ik vind Windows veel beter dan OSX omdat het aanbod van software, van alleen de kant van Microsoft hier zoveel beter in is. En waar je precies aan refereert met "het maximale uit je computer" halen is me ook niet helemaal duidelijk.
Zeker mensen met alleen een knoppencursus Windows die alles wat ze niet snappen 'bagger' vinden ?quote:Op zondag 13 december 2009 18:08 schreef NikkelCobalt het volgende:
(...)
Oh, elke Mac gebruiker die ik ken had juist geen IT achtergrond. De mensen die ik ken met een IT achtergrond blijven van Apple af omdat (en dit zijn hun woorden) ze het bagger vinden.
Het aanbod vanuit MS is juist nogal slecht IMHO, iig voor wat ik met zo'n ding doe heeft MS me niets te bieden.quote:De discussie gaat hier overigens ook niet over OSX vs Windows. Ik vind Windows veel beter dan OSX omdat het aanbod van software, van alleen de kant van Microsoft hier zoveel beter in is
Windows is gewoon nogal beperkt qua mogelijkheden, een beetje alsof je zijwieltjes op je fiets hebt. Ik heb gewoon wat meer flexibiliteit nodig, en dan kom je server-side uit op Linux en op de desktop op MacOS X.quote:En waar je precies aan refereert met "het maximale uit je computer" halen is me ook niet helemaal duidelijk.
ik zie niet in waarom je meer software nodig hebt op een MS toestel dan op een Mac?quote:Op zondag 13 december 2009 18:27 schreef kadeya het volgende:
[..]
Bij Microsoft heb je dan ook meer software nodig...
Wat is CFD?quote:Op zondag 13 december 2009 18:46 schreef Athmozz het volgende:
ik zou dan toch graag eens 1 CFD pakketje zien dat uitgekomen is voor apple
computional fluid dynamics.quote:
En dit is wel iets wat meer dan 0.001% van de gebruikers nodig heeft denk je?quote:Op zondag 13 december 2009 18:50 schreef Athmozz het volgende:
[..]
computional fluid dynamics.
vloeistofsimulatiestromingen. Kom niet af met Overflow, daar raak je gewoon niet aan vanwege een gebrek aan retailers, een gebrek aan support achteraf op je pakket.
Omdat vrijwel ALLE standaard tools ontbreken. Er zit niet eens standaard een compiler bij! WTF!quote:Op zondag 13 december 2009 18:33 schreef Athmozz het volgende:
[..]
ik zie niet in waarom je meer software nodig hebt op een MS toestel dan op een Mac?
REALLY ? Dus ik kan een shell opentrekken en lekker met vi een shellscript schrijven ? Of als ik ff alle episodes van een gedownloade serie wil uitpakken kan ik dat met een simpele find + unrar ff regelen ? En hoe kan ik met een standaard install handig naar m'n server SSH-en ? Zelfs iets simpels als kijken welk process een file gelocked heeft ('lsof' op elk standaard Unix systeem, inc. MacOS X) kan gewoon niet.quote:alle standaard zaken kan je direct beginnen doen met een kant-en-klare windows hoor.
computational fluid dynamics.quote:Op zondag 13 december 2009 18:50 schreef Athmozz het volgende:
[..]
computional fluid dynamics.
vloeistofsimulatiestromingen. Kom niet af met Overflow, daar raak je gewoon niet aan vanwege een gebrek aan retailers, een gebrek aan support achteraf op je pakket.
Dan zou ik graag een Windows pakket zien dat een live video stream kan transcoden van WMV naar meerdere 3GP streams.quote:Op zondag 13 december 2009 18:46 schreef Athmozz het volgende:
ik zou dan toch graag eens 1 CFD pakketje zien dat uitgekomen is voor apple
(...)
Afgelopen week voor het eerst met de Mac moeten inloggen op de server van een hobbybedrijfje wat ik heb met wat vrienden. Deed ik voorheen met Putty, dus ik zoeken naar een Putty-client voor de Mac. Blijkt het gewoon met Terminal te kunnenquote:Op zondag 13 december 2009 19:00 schreef Aaargh! het volgende:
En hoe kan ik met een standaard install handig naar m'n server SSH-en ?
neen, maar ik wil wél een volledig beeld geven.quote:Op zondag 13 december 2009 18:51 schreef Tijn het volgende:
[..]
En dit is wel iets wat meer dan 0.001% van de gebruikers nodig heeft denk je?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |