abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 13 december 2009 @ 00:04:45 #1
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_75565834
Vanavond ganzelever gegeten, gepepert en kort aangebraden in boter, daarna met knapperig pyramidezout erop geserveerd. Goddelijk lekker.
Maar hoe vinden de andere cullinauten een lekkere manier om Foie gras te eten?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_75565902
quote:
Op zondag 13 december 2009 00:04 schreef Pietverdriet het volgende:
Vanavond ganzelever gegeten, gepepert en kort aangebraden in boter, daarna met knapperig pyramidezout erop geserveerd. Goddelijk lekker.
Maar hoe vinden de andere cullinauten een lekkere manier om Foie gras te eten?

HiHi .. Je probeert linkse boomknuffelaars te bereiken hier op fok! ?

Ik ben er niet weg van, sterker nog, ik vind het niet eens lekker, in de periode dat ik in Frankrijk woonde was het iedere Kerst een soort traditie om dit te eten .. Gelukkig werd voor DutchieBre dan een heerlijke zalm bereid
  zondag 13 december 2009 @ 00:08:37 #3
45206 Pietverdriet
pi_75565978
quote:
Op zondag 13 december 2009 00:06 schreef DutchieBre het volgende:

[..]

Ik ben er niet weg van, sterker nog, ik vind het niet eens lekker, in de periode dat ik in Frankrijk woonde was het iedere Kerst een soort traditie om dit te eten .. Gelukkig werd voor DutchieBre dan een heerlijke zalm bereid
kweekzalm uit noorwegen?
pi_75566024
quote:
Op zondag 13 december 2009 00:08 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

kweekzalm uit noorwegen?
Zeg knul .. Ik zei toch niet dat ik een linkse boomknuffelaar was ..
  Moderator zondag 13 december 2009 @ 00:10:11 #5
45833 crew  Fogel
pi_75566035
Ik heb het tot dusverre (in restaurants) uitsluitend koud geserveerd gekregen, maar jouw bereiding klinkt prima.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2026: Peru, België, Nederland, St. Maarten
TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen, Griekenland, Nederland, Oslo
TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
pi_75566103
Hehehe, reltopic.

Wel hoop ik dat Frankrijk nóóit toegeeft aan die hypocriete boomknuffel-nonsens.

Foie gras is geen dagelijkse snack, maar exclusief en daarom zó fantastisch.

On topic, heb het een keer een tikje gebraden op toast gedaan - vreselijk lekker, maar ik kreeg van een Fransman een blik alsof ik voorstelde om de monarchie daar her in te voeren.
  Moderator zondag 13 december 2009 @ 00:12:59 #7
45833 crew  Fogel
pi_75566137
quote:
Op zondag 13 december 2009 00:06 schreef DutchieBre het volgende:

[..]

Hehe, de boomknuffelaars hebben zich al gemeld
Misschien zal ik zelf eens een topic maken over het bereiden van walvis, een van de weinige producten uit de zee die naar mijn mening wel goed smaakt
TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen, Griekenland, Nederland, Oslo
TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
  zondag 13 december 2009 @ 00:14:52 #8
45206 Pietverdriet
pi_75566210
had het bij reerugfiletbiefstuk gemaakt, erg lekker, maar niet helemaal perfect, op minitoast klinkt goed, wellicht met iets fruitigs.
  zondag 13 december 2009 @ 00:15:37 #9
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_75566240
De zwaarste overwinning smaakt het best. Schaamteloze tvp.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_75566251
quote:
Op zondag 13 december 2009 00:14 schreef Pietverdriet het volgende:
had het bij reerugfiletbiefstuk gemaakt, erg lekker, maar niet helemaal perfect, op minitoast klinkt goed, wellicht met iets fruitigs.
Met een lekker sausje op soya basis ?
pi_75566332
quote:
Op zondag 13 december 2009 00:12 schreef Fogel het volgende:

[..]

Hehe, de boomknuffelaars hebben zich al gemeld
Misschien zal ik zelf eens een topic maken over het bereiden van walvis, een van de weinige producten uit de zee die naar mijn mening wel goed smaakt
Waar kan ik het mee vergelijken ?
  zondag 13 december 2009 @ 00:24:18 #12
226007 Darkestrah
telefoonhijger.
pi_75566542
Ik heb het één keer op, ik moest kotsen. Letterlijk.
  Moderator zondag 13 december 2009 @ 00:26:44 #13
45833 crew  Fogel
pi_75566633
quote:
Op zondag 13 december 2009 00:20 schreef Pietverdriet het volgende:
kunnen we het hier over recepten voor foie gras hebben?
Een stuk walvisbiefstuk met wat foie gras erop en eventueel wat cranberrysaus erbij lijkt me op zich geen foute combinatie
In Hongarije kreeg ik als ik het goed herinner een stuk ree (maar kan ook een ander stuk wild zijn geweest) met daarop een schijf (Hongaarse) foie gras, en dat was een OK combinatie.

@DutchieBre, de smaak is eerder richting rund en wild dan "seafood", wacht op mijn walvistopic (zal waarschijnlijk rond de kerst worden) voor recepten en dan gaan we het hier weer verder over de foie gras hebben.
pi_75566773
Jij bedoelt gewoon de verse lever gebraden. Daar ben ik niet zo'n fan van. Toen ik in Frankrijk woonde kreeg ik dat van toenmalig schoonpapa met kerst altijd. Met meegebakken partjes appel. 1 à 2 happen, daarna werd ik er misselijk van. Weet niet waarom.

De ganzenleverpaté daarentegen vind ik wel heerlijk. Op warme toast, met een beetje uiencompôte. Maar ik heb wel gewetensbezwaren. Maar heel soms begraaf ik mijn hoofd in het zand en eet het toch. Kutkeuze's altijd.
  zondag 13 december 2009 @ 00:36:51 #15
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_75566939
En niemand die vraagt wat pyramidezout is?
- "Autisten met elkaar in contact brengen is net zoals delen door 0"
  zondag 13 december 2009 @ 00:37:53 #16
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_75566978
quote:
Op zondag 13 december 2009 00:31 schreef popolon het volgende:

[..]

Ja en nee. Maar ik vind wel dat ze een 'normaal' leven moeten kunnen hebben. Ben dan ook helemaal overstag gegaan en koop geen vlees/vis meer in de supermarkt. Da's troep.

Call me a hippie.
Hippie!

Nee natuurlijk niet.

Ik zeg: dan is de foie gras een goeie reden om nog één keer aan de hysterie te ontsnappen.
pi_75566982
quote:
Op zondag 13 december 2009 00:36 schreef Nembrionic het volgende:
En niemand die vraagt wat pyramidezout is?
Wat is pyramidezout, Piet??

In mijn hoofd had ik het vertaald naar zo'n potje met grof camarguezout, maar da's natuurlijk onzin
  zondag 13 december 2009 @ 00:46:57 #18
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_75567263
quote:
Op zondag 13 december 2009 00:44 schreef golfer het volgende:
Oh,oh,oh wat een voorspelbare reacties weer van al die Fok!ertjes die de moraalridder uithangen en zelf waarschijnlijk nog nooit FG geproefd hebben.
Alleen al op basis van het 'horen zeggen' oordelen.
Elke keer hetzelfde liedje: ganzen/eendenlever, levend kreeft koken, lammetjes/konijntjes/cavia's eten.
De massale verontwaardiging.
Debiel toch? Lekker man, vlees

FG overigens 1 keer gegeten en ik eet het nooit meer. Niet vanwege de smaak maar vanwege de structuur. Ik moest kokhalzen
- "Autisten met elkaar in contact brengen is net zoals delen door 0"
  zondag 13 december 2009 @ 00:52:27 #19
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_75567447
Overigens, eigenlijk, trouwens -- walg ik van lever. Ik heb een kleine smaak. Dat terzijde.
pi_75570439
quote:
Op zondag 13 december 2009 00:44 schreef golfer het volgende:
Oh,oh,oh wat een voorspelbare reacties weer van al die Fok!ertjes die de moraalridder uithangen en zelf waarschijnlijk nog nooit FG geproefd hebben.
Alleen al op basis van het 'horen zeggen' oordelen.
Stel je niet zo afschuwelijk aan. Denk je werkelijk dat je de enige Fok!ker bent die het weleens heeft gegeten?
Nou, hulde. Het is niet alsof het duizenden euro's kost en dat het uit de reet van Toetanchamon is getrokken, zo exclusief is het.

Ja gegeten, meerdere malen. Het wil nog weleens in een menu voorkomen en ik vind het niet zo bijzonder smaken eigenlijk.
Go hard or go home
  zondag 13 december 2009 @ 11:07:01 #21
45206 Pietverdriet
pi_75571409
quote:
Op zondag 13 december 2009 00:38 schreef conleche het volgende:

[..]

Wat is pyramidezout, Piet??

In mijn hoofd had ik het vertaald naar zo'n potje met grof camarguezout, maar da's natuurlijk onzin

Is zout uit cyprus, dat uit heel decoratieve pyramidevormige kristallen bestaat

Is erg lekker knapperig op je eten.
  zondag 13 december 2009 @ 11:50:04 #22
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_75572289
Ik vind het heeeeerlijk maar heb het toch nog nooit zelf klaargemaakt. Dat komt ook een beetje omdat ik wel vind dat als ik het dan ooit zou gebruiken het ook echt de moeite waard moet zijn. Het moet iets toevoegen. Maar goed, aan de andere kant is het natuurlijk ook gewoon koud watervrees.

Ik kreeg tijdje terug ergens als amuse een simpele rilette-achtige prut/pate van eend met daarin af en toe wat kleine bommetje foi gras. Ik vond het ontroerend simpel en lekker. Als iemand me daar nou even het exacte recept van kan bezorgen, dan wil ik wel aan de gang. Maar op de een of andere manier trekt het me niet om zomaar zelf wat te experimenteren. (wat ik met andere ingredienten wel makkelijk zou doen)
pi_75575594
Topic opgeruimd.
CUL is bedoeld voor culinaire zaken, niet voor de ethische kant daarvan, die discussie (vegetarisch welles/nietes, dierenleed) kunnen in LIF of GC gestart worden, hier gaat het over eten.

We gaan weer ontopic.

[ Bericht 92% gewijzigd door shmoopy op 13-12-2009 13:47:01 ]
Als het pannen van daken waait
Als het gras naar je voeten graait
Als de wind langs je wangen aait, hier ben ik
pi_75578926
Ik heb denk ik maar 1x in mijn leven echte foie gras gegeten en dat was in een goed restaurant. Ik vond het werkelijk heerlijk. Maar is het eigenlijk niet ontzettend duur en waar koop je zoiets tegenwoordig nou?
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  zondag 13 december 2009 @ 15:17:43 #25
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_75579068
quote:
Op zondag 13 december 2009 15:12 schreef Isabeau het volgende:
Ik heb denk ik maar 1x in mijn leven echte foie gras gegeten en dat was in een goed restaurant. Ik vond het werkelijk heerlijk. Maar is het eigenlijk niet ontzettend duur en waar koop je zoiets tegenwoordig nou?
In het winkeltje van de paling en de Drosteflikken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')