abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_75556506
Even een vraag. Ik heb een niuewbouwwoning gekocht, ovb van betaling. Bij de makelaar getekend in september, ik zou 2 maanden de tijd krijgen om de financiering rond te krijgen alvorens ik bij de notaris teken.
Die 2 maanden zijn bijna om, hoe gaat dit verder in zijn werk? De notaris zegt dat ik extra rente moet betalen over de eerste bouwperiode, en elders hoor ik dat ik 10% van t aankoopbedrag moet betalen.

Het is niet dat ik zelf laks ben geweest, ik zit alleen met een ex die loopt te zieken door de gezamelijke lening (zíjn lening maar we hadden een gezamelijke rekening dus staat de lening automatisch op mijn naam) bij zich te houden, hij vind t alleen maar leuk dat ik in de problemen kom met mijn hypotheek. Ik knijp m wel een beetje, zeker omdat de feestdagen er zo aankomen en de banken dan niets verwerken. Wat zijn de consequenties?
pi_75556738
Ehm, als je dat 2 maanden geleden ook al wist, waarom heb je toen niets geregeld? En als je hypotheek rond is, en dat is hij neem ik aan, dan is er toch niets aan de hand?
This message is intended for the addressee shown. It contains information that is confidential and protected from disclosure. The contents of this message do not necessarily represent the views or policies of myself.
pi_75556847
Wat denk je, dat ik 2 maanden terug niets heb geregeld?
Even voor de duidelijkheid:
2 maanden terug gesprek gehad bij de hypotheker, bleek dat ik van die lening af moest.
Ex gebeld, die zou de hele lening overnemen. In de tussentijd sprak hij met mensen die vonden dat onzin -uiteraard vertelde hij er nl niet bij dat het ZIJN lening was-
Hele tijd gediscussieerd, uiteindelijk overeengekomen dat ik een klein deel zou betalen en dat hij t contract zou overzetten, afijn, afgesproken, nu komt hij zijn afspraken niet na, ik zit er flink achteraan, krijg alleen te horen dat het niet zijn probleem is en als ik nog meer druk ga zetten hij ruzie komt zoeken. Ben ik dus niet mee geholpen,
pi_75556886
Dus je hebt geen hypotheek is de conclusie. Staan de afspraken met je ex zwart op wit? Ja, toont aan dat jij alles in het werk hebt gesteld en de hyptoheekverstrekker zal dan mogelijk hem gewoon verstrekken. Nee: kom met een goed verhaal of stap naar de rechter om de lening, dan is er snel genoeg een uitspraak over de lening en kun jij jou deel aflossen waardoor je leningvrij bent.
This message is intended for the addressee shown. It contains information that is confidential and protected from disclosure. The contents of this message do not necessarily represent the views or policies of myself.
pi_75556894
Overigens is 2 maanden wachten op je ex zonder dat er wat gebeurt vrij naief..
pi_75556931
waarom heb je die afspraken niet op papier laten zetten bij een notaris (de afspraken met je ex)?
  zaterdag 12 december 2009 @ 19:32:22 #7
21112 ArnoKlaassen
The Magnificient One
pi_75556959
quote:
Op zaterdag 12 december 2009 19:27 schreef Cassandra87 het volgende:
Wat denk je, dat ik 2 maanden terug niets heb geregeld?
Even voor de duidelijkheid:
2 maanden terug gesprek gehad bij de hypotheker, bleek dat ik van die lening af moest.
Ex gebeld, die zou de hele lening overnemen. In de tussentijd sprak hij met mensen die vonden dat onzin -uiteraard vertelde hij er nl niet bij dat het ZIJN lening was-
Hele tijd gediscussieerd, uiteindelijk overeengekomen dat ik een klein deel zou betalen en dat hij t contract zou overzetten, afijn, afgesproken, nu komt hij zijn afspraken niet na, ik zit er flink achteraan, krijg alleen te horen dat het niet zijn probleem is en als ik nog meer druk ga zetten hij ruzie komt zoeken. Ben ik dus niet mee geholpen,
Dan heb je dus een groot probleem aangezien dat geregeld moet zijn. Aangezien je ook geen afwijzigingen van tenminste 3 hypotheekverstrekkers hebt kun je dus niet hard maken dat je de financiering niet rond krijgt en ben je dus 10% van de prijs verschuldigd als boete. Kortom: Doe wat je moet doen om van die lening af te komen. Wel btw dom om je zelf een strop om je nek te doen.
pi_75556983
quote:
Op zaterdag 12 december 2009 19:16 schreef Cassandra87 het volgende:
De notaris zegt dat ik extra rente moet betalen over de eerste bouwperiode, en elders hoor ik dat ik 10% van t aankoopbedrag moet betalen.
Die rente over de bouwperiode moet je zowieso betalen, dat staat volgens mij los van het al dan niet verkrijgen van de financiering (nouja, als je die financiering niet rond zou krijgen, gaat de koop natuurlijk niet door). Die 10% zal waarschijnlijk het boetebeding zijn: als je na het aflopen van de ontbindende voorwaarde de koop nog wilt ontbinden, ben je die mogelijk verschuldigd aan de verkoper. Als de ontbindende voorwaarde nog niet verlopen zijn, en je hebt van een aantal (!) geldverstrekkers een afwijzing liggen vanwege die lening, dan kun je nog onder de koop uit zonder verdere boete. Dat is misschien wel de veiligste optie.

Als je die bouwrente ook op een andere manier kunt voldoen, en je hebt er genoeg vertrouwen in dat je de financiering op niet te lange termijn nog rond krijgt, dan kun je dat natuurlijk ook doen. Op zich zitten er aan het verlopen van de ontbindende voorwaarde geen directe gevolgen, volgens mij.
pi_75557059
Hypotheek is onder voorbehoud rond (ik geloof dat een salarisstijging binnen een x aantal maanden ook meegenomen kon worden, verander per 1-3 van baan en in dat geval kan de lening mee genomen worden). Hij heeft een begeleidend schrijven ondertekend dat hij de volledige lening op zich neemt. Heb wel flink zin om hem voor de rechter te slepen.. Maar goed ik heb nog 2 weken en wet niet of ik dat in die tijd red.. En naief of niet, hij hád iets ondertekend, alleen bij de bank werd ik de eerste 5 weken van t kastje naar de muur gestuurd (nog niets ontvangen, wel ontvangen, niet verwerkt, uiteindelijk konden ze er niets mee omdat de lening niet gesplitst kon worden maar dat waren ze vergeten door te geven...)

Anyway, was vooral benieuwd naar de consequenties.. Aantonen dat ik alles op alles heb gesteld om van die lening af te komen, wil niet veel helpen als ik financieel de middelen niet heb om de lening mee te nemen of wel?
pi_75557085
quote:
Op zaterdag 12 december 2009 19:33 schreef anboni het volgende:

[..]
Op zich zitten er aan het verlopen van de ontbindende voorwaarde geen directe gevolgen, volgens mij.
dit wil ik dus vooral weten
pi_75557118
quote:
Op zaterdag 12 december 2009 19:33 schreef anboni het volgende: Op zich zitten er aan het verlopen van de ontbindende voorwaarde geen directe gevolgen, volgens mij.
Nee, behalve dan dat de overeenkomst niet meer (zonder vergoeding) ontbonden kan worden.
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Friedman on Donahue
pi_75557252
Het financieringsvoorbehoud is een ontbindende voorwaarde. Dat wil zeggen dat de koopovereenkomst, andere voorbehouden daargelaten, alleen maar kan worden ontbonden als jij geen schappelijke financiering kunt verkrijgen. Dat feit zal je moeten bewijzen. Over het algemeen kan je dat bewijzen door schriftelijke bewijzen te overleggen van banken die jou de financiering die benodigd is niet willen verstrekken. Zonder die schriftelijke afwijzingen heb je geen poot om op te staan, en dat staat ook ongetwijfeld in de koopovereenkomst. Je bent dan een boete verschuldigd van 10% van de overeengekomen koopsom. Overigens is het in deze tijd heel gebruikelijk om verlenging van de financieringstermijn aan te vragen (bij de verkoper) en ook te verkrijgen.
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Friedman on Donahue
pi_75558175
Laat ik duidelijk zijn, ik wil de koop niet ontbinden. Uiteindelijk zal die lening van mijn naam afkomen óf mijn verandering van baan is voldoende om deze mee te nemen. Ik moet echter drastische stappen nemen, iets wat ik eerder na 5 jaar relatie niet had verwacht, en ja dat is misschien naief, maar helaas is t niet anders zo.
Dus als ik verlenging van de financieringstermijn kan aanvragen en toegekend krijg is dit zo ook opgelost? De verkoper, welke partij is dit, de woningbouw? Want ik heb getekend bij de makelaar, de woningen zijn van de woningbouwvereniging, en ik heb nog te maken met de notaris die weer in afwachting is van de woningbouw voordat er uberhaupt een akte kan passeren.. En dat is ook nog niet rond.
Sorry, misschien blond, maar elke keer als ik de notaris of de makelaar bel krijg ik een heel verhaal met dingen die ik niet begrijp en ik word serieus elke keer afgescheept met, 'zoek het maar op'. Onbegrijpelijk, ik zal vast niet de enige zijn die voor t eerst een huis gaat kopen..
pi_75558209
Stap maandag naar je hypotheekverstrekker met alle gegevens; getekende nieuwe contract + ondertekende brief ex en geef aan dat de financiering woensdag rond moet zijn.. Dan weet je het zo.
pi_75558431
quote:
Op zaterdag 12 december 2009 20:11 schreef Cassandra87 het volgende:
Dus als ik verlenging van de financieringstermijn kan aanvragen en toegekend krijg is dit zo ook opgelost?
Als je maar zeker weet dat je dan wel de financiering rond krijgt, of het niet rond krijgt, maar dan met voldoende bewijzen komt.
quote:
De verkoper, welke partij is dit, de woningbouw? Want ik heb getekend bij de makelaar, de woningen zijn van de woningbouwvereniging
Dan zal dat de woningbouwvereniging zijn ja. Overigens een prima partij om tegenover je te hebben; die worden een stuk minder zenuwachtig dan een particulier.
quote:
en ik heb nog te maken met de notaris die weer in afwachting is van de woningbouw voordat er uberhaupt een akte kan passeren..
Er valt geen akte te passeren zolang jij je financiering niet hebt geregeld.
Friedman on Donahue
pi_75565911
quote:
Op zaterdag 12 december 2009 20:11 schreef Cassandra87 het volgende:
Dus als ik verlenging van de financieringstermijn kan aanvragen en toegekend krijg is dit zo ook opgelost? De verkoper, welke partij is dit, de woningbouw? Want ik heb getekend bij de makelaar, de woningen zijn van de woningbouwvereniging,
Als het goed is staat er in de koopakte die je bij de makelaar hebt getekend exact benoemd wie de verkoper is. Je had het over bouwrente, dus best kans dat de verkoper de projectontwikkelaar is o.i.d. Zoals hierboven al gezegd, dat is in ieder geval in dit geval een gunstige tegenpartij, dus die zullen mogelijk wel vrij schappelijk kunnen zijn met die financieringstermijn. Maar daar zul je denk ik je makelaar over moeten bellen.
quote:
en ik heb nog te maken met de notaris die weer in afwachting is van de woningbouw voordat er uberhaupt een akte kan passeren.. En dat is ook nog niet rond.
Dat komt pas in een heel laat stadium. Als ze al aan het bouwen zijn, kan het zijn dat je al een akte tekent voor de grond (tenzij het een appartement is, waarschijnlijk). De rest kan in ieder geval pas als jij de financiering rond hebt (maar staat daar niet ook een datum voor in de koopakte?)
quote:
Sorry, misschien blond, maar elke keer als ik de notaris of de makelaar bel krijg ik een heel verhaal met dingen die ik niet begrijp en ik word serieus elke keer afgescheept met, 'zoek het maar op'. Onbegrijpelijk, ik zal vast niet de enige zijn die voor t eerst een huis gaat kopen..
Tja, 'zoek maar op' is inderdaad niet een hele klantvriendelijke benadering. Moet wel gezegd worden dat er heel wat bronnen op internet te vinden zijn voor dit soort info. Je zou bij de VEH kunnen kijken (www.eigenhuis.nl), die hebben redelijk wat info online staan en je kunt er de nodige brochures bestellen.
pi_75580407
quote:
Op zaterdag 12 december 2009 19:35 schreef Cassandra87 het volgende:
Hypotheek is onder voorbehoud rond (ik geloof dat een salarisstijging binnen een x aantal maanden ook meegenomen kon worden, verander per 1-3 van baan en in dat geval kan de lening mee genomen worden).
Je verandert van baan? Ook van werkgever? Indien ja op de laatste vraag: dan zou het weleens de vraag zijn of je de hypotheek rond krijgt. Je gaat dan immers weer een proeftijd aan.
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
pi_75581984
hogere functie binnen t zelfde bedrijf geen proeftijd
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')