Aangezien ik een berg commentaar heb gehad in de klaagbaak, (zie
Amerikaanse vriend komt effe koken... kom ik hier effe met een simpel recept zodat de non-believers het zelf kunnen proberen.
Om het simpel te houden heb ik alles Albertheijnbaar gemaakt. Ofwel: alles kun je in zakjes kopen je hoeft geen mes in je handen te houden.
Daarnaast heb ik plaatjes gebruikt want 1 plaatje zegt meer dan dat eeuwige gezwam van mij.
Here we go:
- 500g runderlappen (8 uur prutteltijd) of 500g sucadelappen (2 uur prutteltijd maar wel duurder)
- laurierpoeder
- kruidnagelpoeder
- zout
- peper
- half bouillonblokje (rundvlees)
- 3 bakjes gesnipperde uien
- 1 zakje 400g Italiaanse mix groenten (mix van prei, courgettes, paprika ui en wortel)
- 1 zakje wortelschijfjes
Het vlees hoeft niet mager te zijn, de vetranden mikken we er toch uit als het vlees gaar is.
Stap 1
Pak een grote pan, ik heb een wok gebruikt.
Vlees er in, klodder boter.
Bestrooid vlees met laurierpoeder, kruidnagelpoeder (lekker veel), beetje zout en beeeeetje peper.
![]()
Stap 2
Braad het vlees bruin aan 2 kanten, dat duurt ehhh.. 5 minuten of zo maximaal. Intussen kun je een half maggiblokje oplossen in 20cl water. 20cl is zo'n plastic wit campingbekertje tot de rand vol.
Dat water in de pan mikken.
![]()
Goeie deksel er op, 2,5 uur laten pruttelen op een heel klein vuur tot het vlees uit elkaar valt.
Stap 3
Als het vlees uit elkaar valt pak je een vork en peuter je het in losse stukjes/friemeltjes.
De vetrandjes kun je nu heel makkelijk weggooien. Gooi ook al het vet wat nog in de pan zit weg.
Dan gooien we de uiensnippers, zak Italiaanse mix en de wortels in de pan bij het vlees.
Gebruik niet teveel wortel (niet zo veel als ik) want daar wordt de macaroni erg zoet van, meeste mensen vinden dat niet lekker.
Er hoeft geen water of vet bij, in de groenten zit vocht zat.
Terug op het vuur voor 30 minuten, keer roeren en weer 30 minuten.
![]()
Stap 4
De wortelschijfjes zullen als laatste gaar zijn. Gebruik die dus om te kijken of de pan van het vuur kan. Gewoon schijfje uit de pan vissen en opeten. Aan de wortel merk je wel of het goed is. Wortel nog rauw? terug op vuur, wortel valt uit elkaar: dan is het iig allemaal gaar

Nou ja dan de macaroni nog koken natuurlijk en door elkaar roeren. Ik gebruik 3/4e pak macaroni voor zo'n pan.
Serveren kan met een beetje tomatenprut erdoorheen geroerd, of met Hela curry.
![]()
Dit is voor 4 personen, en als je in je eentje bent eet je er 2 dagen van en de rest pleur je in de diepvries.
Smakelijk!
[ Bericht 0% gewijzigd door Noin op 12-12-2009 15:49:57 ]