Ik hoop dat ik dit topic een schop mag geven!
Ik ben niet depressief maar zit wel ontzettend in de knoei met mezelf. Het makkelijkste is dat ik begin bij het begin. Ik ben mijn hele leven al wat zwaar op de hand geweest zoals ze dat zeggen. Rond begin middelbare school heb ik voor het eerst begeleiding gekregen om wat dingen uit mijn verleden te accepteren en hierna ging het beter.
Toen ik 15 was overleed mijn moeder plotseling, ze was nog geen 2 weken 48 jaar! Ik vond haar op de bank in coma en dezelfde avond overleef ze. Mijn zus vertrok vrij snel daarna uit huis omdat het niet meer ging tussen haar vriend die bij ons woonde en mij en ik bleef alleen achter met mijn vader. Hij kreeg een alcoholprobleem na het overlijden van mijn moeder en ik ging me vol op school storten. In eerste instantie ging dat goed maar ik kreeg steeds meer last van depressieve gevoelens en angstklachten. Ik heb uiteindelijk de stap naar de huisarts durven zetten en werd direct doorgestuurd. Ik heb een paar jaar therapie gehad waarbij gesproken werd van opname maar zover is het nooit gekomen. Ik krabbelde op, leerde mijn moeders dood een plekje te geven en mijn vader zijn alcoholprobleem te vergeven. Wel kreeg ik medicijnen want er was een angststoornis vastgesteld. Die sloegen aan en eindelijk, na jaren verdriet, woede en heel veel angst herkende ik mezelf terug. Ik kon mijn gevoel beter beheersen en ik voelde me goed!
Begin vorig jaar ging het al een paar jaar goed met mij en mijn man en ik gingen aan kinderen denken. Maar omdat ik nog medicijnen gebruikte ging ik eerst bij de huisarts langs om te controleren of het veilig was. Gelukkig mocht het veilig gebruikt worden en september vorig jaar stopte ik met de pil. Januari dit jaar bleek ik al zwanger te zijn! Ik was dolgelukkig en voelde me zo sterk, ik dacht dat ik de hele wereld aan kon. We kregen een echo bij 6 weken en 6 dagen en die zag er oké uit. Er zat een kindje met kloppend hartje, wel wat kleiner dan verwacht maar dat zou moeten kunnen. 2 weken later weer een echo en het was mis. Uiteindelijk heb ik mijn lichaam op zijn beloop gelaten en ik verloor het kindje bij 15 weken. Ik was woedend op mezelf en mijn lichaam. Het voelde alsof ik faalde en ik heb vaker geroepen dat ik mijn kindje vermoord had. Diep van binnen wist ik dat dat niet zo was maar ik was zo boos en verdrietig.
Ruim 4 maanden later was ik weer zwanger! Maar weer ging het mis, dit keer bij ongeveer 5 weken al. Het vertrouwen in mijn lichaam zakte naar het dieptepunt en ik dacht dat het me nooit zou lukken. En de angst voor een nieuwe zwangerschap groeide met de dag.
Meteen de eerstvolgende maand was ik weer zwanger. En dit keer was ik niet blij, ik kon alleen maar denken dat ik dit kindje vast ook zou verliezen. Zoals hier bekend bleef ik testen om te zien of het streepje bleef en ik raakte compleet in paniek als hij naar mijn mening te licht was. Rond de 6 weken had ik vertrouwen in mijn lichaam gekregen en voor de eerste echo was ik helemaal niet zenuwachtig. Ik wist dat het goed zat en dat was ook zo.
Nu denk ik op momenten dat ik me rustig voel nog steeds dat deze zwangerschap goed gaat maar ik hen zulke verschrikkelijke paniekaanvallen. Het overvalt me, ineens weet ik zeker dat het mis is en huil ik, kan ik moeilijk ademen en moet ik bijna braken. Ik herken de aanvallen van mijn eerdere uiting van mijn angststoornis. Het is tot nu toe pas 2 keer voorgekomen, 1 keer na heftige krampen en 1 keer zomaar. Het ziekenhuis heeft me op het hart gedrukt te bellen bij zoiets en dan mag ik direct komen en tot nu toe mag het ook. Maar het is niet gezond, ik zit mezelf in de weg en ik wil genieten van het zwanger zijn. Ik ben nu constant bang dat het weer mis gaat, ook al ben ik eind deze week al 12 weken. Reëel weet ik dat mijn angsten nergens op slaan maar in een paniekaanval kan ik niet meer reëel denken, ik kan geen onderscheid meer maken of de angst echt is of door angst komt. Ik weet op dat moment zeker dat het echt is en het dus mis is.
Hoe dan ook, ook al is het nu pas 2 keer voorgekomen, morgen bel ik de huisarts om dit door te spreken. Ik ben in de afgelopen jaren zo ver gekomen, ik krijg een kindje, ik wil genieten!
Zo, nu zal het ook ineens duidelijk zijn waarom ik zo weinig post in Z&G. Eigenlijk schaam ik me om dit op te biechten, ik heb wat ik wil en dan voel ik me zo. Aan de andere kant ben ik ook trots op mezelf dat ik de kracht heb om ergens een grens te stellen en nu hulp te zoeken. Nu ben ik nog sterk en kan ik alles aan, als ik door blijf lopen niet meer..
Wat een verhaal hè?