Grootschalige campagne? Was de basisschool niet voldoende?quote:AMSTERDAM - De helft van de caissières lukt het niet om de geboortedatum van jonge klanten om te rekenen naar hun juiste leeftijd.
Dat blijkt uit onderzoek dat het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) heeft laten verrichten naar de effectiviteit van de nieuwe legitimatiemaatregel. Sinds maart van dit jaar moet iedereen die jonger is dan 20 jaar zijn legitimatie tonen als hij alcohol of tabak koopt in de supermarkt. Als blijkt dat een klant jonger is dan 16 jaar, mag deze de genotsmiddelen niet aanschaffen.
Mystery shopping
Het CBL heeft zelf onderzoek gedaan met zogeheten mystery shopping door 15-jarigen. Daaruit bleek dat de helft van de jongeren wordt gecontroleerd op hun leeftijd. Jongeren uit het westen van het land hebben meer kans om te worden gecontroleerd dan die in het noorden. Verder ging in de helft van de gevallen de omrekening van de geboortedatum naar leeftijd fout. Het CBL gaat daarom volgend jaar 'fors inzetten' op de verbetering hiervan.
"Met een grootschalige campagne zullen de caissières getraind moeten worden zodat zij wanneer ze om een ID vragen ook de juiste leeftijd berekenen." Een 'rekenhulpmiddel' voor bij de kassa kan hierbij helpen, aldus het CBL.
Dan zitten ze dus met een enorm kasverschil van 75 procent, krijgen ze op hun kopquote:
Hoe kom je daar bij? Bij twee keer de helft worden de klanten juist opgelicht!quote:Op vrijdag 11 december 2009 14:48 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
Dan zitten ze dus met een enorm kasverschil van 75 procent, krijgen ze op hun kop
Voor de kassa moet je minimaal HAVO hebben blijkbaar.quote:Op vrijdag 11 december 2009 14:51 schreef BaardBaviaan het volgende:
Tsja.. het zijn niet voor niks mensen die achter de kassa werken he
2 keer de helft van 10 (5) is 10.quote:Op vrijdag 11 december 2009 14:49 schreef Hetiszover het volgende:
[..]
Hoe kom je daar bij? Bij twee keer de helft worden de klanten juist opgelicht!
Voorbeeld: boodschappen kosten 10 euro. De cassiere vraagt 2x de helft. Dat is dus 1x5 maal 1x5 is 25 euro!!!
MBO heet dat toch?quote:Op vrijdag 11 december 2009 14:45 schreef Ensaf het volgende:
Maar er bestaat niet zoiets als een cassiereschool!
Nee!..quote:Op vrijdag 11 december 2009 14:57 schreef de_boswachter het volgende:
Spaart U ook zegeltjes ?
misschien heb je wel een skelterrijbewijsquote:Op vrijdag 11 december 2009 15:04 schreef Lotusss het volgende:
Ik ben 25 en elke keer dat ik een fles wijn koop bij de plaatselijke AH moet ik mijn ID laten zien. Haal ik mijn rijbewijs uit mijn portemonnee, dan zijn ze ook nog eens 30 seconden bezig om te bepalen wat mijn geboortedatum is.
Domme KUT, ik heb een RIJBEWIJS.
DAAR MOET JE 18 VOOR ZIJN WIL JE DIE ÜBERHAUPT MOGEN HALEN!!!
maar je moet 21 zijn voor sterke drank, misschien denkt ze dat wijn sterke drank is?quote:Op vrijdag 11 december 2009 15:04 schreef Lotusss het volgende:
Ik ben 25 en elke keer dat ik een fles wijn koop bij de plaatselijke AH moet ik mijn ID laten zien. Haal ik mijn rijbewijs uit mijn portemonnee, dan zijn ze ook nog eens 30 seconden bezig om te bepalen wat mijn geboortedatum is.
Gezien je gedachtegang heb jij ook het niveau van de caissières waar ik mijn boodschappen afreken.quote:Op vrijdag 11 december 2009 15:05 schreef Salatrel het volgende:
[..]
misschien heb je wel een skelterrijbewijs
Uhuh... en sinds wanneer verkopen supermarkten sterke drank?quote:Op vrijdag 11 december 2009 15:05 schreef Ladylike het volgende:
[..]
maar je moet 21 zijn voor sterke drank, misschien denkt ze dat wijn sterke drank is?
Wtf, ben je 1.30 of zo?quote:Op vrijdag 11 december 2009 15:04 schreef Lotusss het volgende:
Jumbo sowieso...quote:Op vrijdag 11 december 2009 15:07 schreef Lotusss het volgende:
[..]
Uhuh... en sinds wanneer verkopen supermarkten sterke drank?
Dat is inderdaad aanzienlijk beter dan op de Pabo...quote:Op vrijdag 11 december 2009 14:42 schreef Flappekz het volgende:
Ik vind de helft nog wel redelijk. Bij onze AH kunnen ze volgens mij allemaal niet rekenen
16 voor wijn en bier en 18 voor gedestilleerd.quote:Op vrijdag 11 december 2009 15:05 schreef Ladylike het volgende:
[..]
maar je moet 21 zijn voor sterke drank, misschien denkt ze dat wijn sterke drank is?
oh ik dacht echt dat je 21 voor sterke drank moest zijnquote:Op vrijdag 11 december 2009 15:09 schreef TGVkopper het volgende:
[..]
16 voor wijn en bier en 18 voor gedestilleerd.
Dus die cassière is gewoon dubbel dom
De AH en de Super de Boer verkopen geen sterke drank. Die verkopen wel van die mixdrankjes waarvan je dénkt dat het sterke drank is, maar daar kom je qua alcoholpercentage ook nooit boven de 15% uit.quote:Op vrijdag 11 december 2009 15:08 schreef Ladylike het volgende:
[..]
Jumbo sowieso...
niet zo kijken als je nog nooit voorbij de wijn hebt gekeken
Je hebt dus gelijk. Echter degene die zei dat je 21 moet zijn voor sterke drank, heeft dus ongelijk.quote:Drank met een alcoholpercentage van 15% of hoger, mag in Nederland enkel bij erkende slijterijen verkocht worden, met de uitzondering van port, sherry en vermout. Zwak-alcoholische dranken, zoals bier en wijn, mogen wel in gewone supermarkten verkocht worden. Er zijn plannen om ook de port, sherry en vermout uit de schappen te halen in de supermarkt, zodat alleen alle sterkedrank in een slijterij verkocht wordt. Dit namelijk in verband met de leeftijdsgrens.
De minimale leeftijd om sterkedrank legaal te kunnen verkrijgen is 18 jaar, terwijl dat voor bier en wijn 16 jaar is.
Bij veel slijterijen hebben ze wel de regel dat als je er jonger uitziet dan 25, ze controleren of je wel 18+ bentquote:Op vrijdag 11 december 2009 15:10 schreef Ladylike het volgende:
[..]
oh ik dacht echt dat je 21 voor sterke drank moest zijn
OMG!1..quote:Op vrijdag 11 december 2009 15:05 schreef Ladylike het volgende:
[..]
Nou, volgens mij heeft mijn AH een paar flinke waarschuwingen gehad, willen ze het zekere voor het onzekere nemen en iedereen controleren. Vandaar ook dat ik telkens mijn rijbewijs erbij moet pakken.quote:Op vrijdag 11 december 2009 15:11 schreef Loohcs het volgende:
Denk niet dat de 'bazen' 't erg vinden, omzet is omzet. Weet alleen niet precies hoe hoog de eventuele boete is en hoe groot de pakkans.
Ik lees nou net dat wijn, vanwege de gisting ook tot sterke drank gerekend wordtquote:Op vrijdag 11 december 2009 15:10 schreef Lotusss het volgende:
[..]
De AH en de Super de Boer verkopen geen sterke drank. Die verkopen wel van die mixdrankjes waarvan je dénkt dat het sterke drank is, maar daar kom je qua alcoholpercentage ook nooit boven de 15% uit.
Waar?quote:Op vrijdag 11 december 2009 15:14 schreef Ladylike het volgende:
[..]
Ik lees nou net dat wijn, vanwege de gisting ook tot sterke drank gerekend wordt
nooit geweten...
in belgie is het al boven de1,5 sterk
dat was ik dus ook, en ja die leeftijd had ik dus fout... oei oei oeiquote:Op vrijdag 11 december 2009 15:10 schreef Lotusss het volgende:
[..]
De AH en de Super de Boer verkopen geen sterke drank. Die verkopen wel van die mixdrankjes waarvan je dénkt dat het sterke drank is, maar daar kom je qua alcoholpercentage ook nooit boven de 15% uit.
Edit: een quote van wikipedia:
[..]
Je hebt dus gelijk. Echter degene die zei dat je 21 moet zijn voor sterke drank, heeft dus ongelijk.
Oei oei oei ik heb het fout!!!quote:Op vrijdag 11 december 2009 15:11 schreef Tism het volgende:
[..]
OMG!1..We leven hier NIET in Amerika!!!..
komt ie hoor: de enorm betrouwbare bron: wiki (quote:Op vrijdag 11 december 2009 15:21 schreef H.FR het volgende:
[..]
Waar?ik kocht al gewoon uitgebreid flessen wijn op m'n 16e hoor..
Ik weet vrijwel zeker dat het aan het percentage ligt.
Bovendien moet je een extra vergunning hebben voor sterke drank verkoop, en als supermarkten die zouden hebben zouden ze vast ook wel andere sterke drank verkopen
Fout. Tegenwoordig krijg je geen scootercertificaatmeer, maar ook een rijbewijs. (zou je die fles wijn alsnog direct mee mogen nemen, maargoed).quote:Op vrijdag 11 december 2009 15:04 schreef Lotusss het volgende:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |