Welke post?quote:Op vrijdag 11 december 2009 00:34 schreef Bortecinem het volgende:
Je reageert niet eens op mijn post.
Deeesssquote:Op vrijdag 11 december 2009 00:23 schreef Bortecinem het volgende:
[..]
Anatolisch, oftewel neolithisch (Haplogroep J2 doel je op denk ik) is ook veel te vinden in de Oezbeekse -, Turkmeense - en de Uygur Turken. Dus dat wij een groot percentage van die haplogroep in ons hebben betekent niet perse dat het merendeel van onze voorvaderen dan ook werkelijk alleen verTurkste Anatoliërs zijn, snap je wat ik bedoel? Verder is uit recent onderzoek onder de Horasan Turken in Turkije (Dus Turken waarvan familieverhalen vertellen dat ze uit Horasan komen) gebleken dat de invloed van de Turken veel groter is dan gedacht. DNA testen van vroeger waren alleen gebaseerd op het Y-Chromosoom, de vaderlijn dus. De vaderlijn in het DNA van de Turken bevat minder Aziatisch DNA dan de moederlijn. Dus waarschijnlijk zijn er meer Turkse vrouwen met Anatoliers getrouwd dan andersom.
Voor ik hier op in gaquote:
Buiten dat er een enorme groep Turkse talen zijn, betekent niet datwe een homogeen genetica hebbenquote:Op vrijdag 11 december 2009 00:38 schreef Bortecinem het volgende:
Misschien ook een leuk weetje:
Centraal-Aziatische Turken zijn veel meer Europees dan wij, ook meer Aziatisch, maar vooral Europees. R1b komt het meest voor in het westen van Europa en onder de Centraal-Aziatische Turken.Wat een raar volk zijn we ook he.
Goede nachtquote:Op vrijdag 11 december 2009 00:45 schreef Rookert het volgende:
Ik ga slapen, praat en reis lekker verder allen
Kijk aan zulke test heb je niet zo veel. Deze DNA testen representeren heel Turkije, niet alleen de etnische Turken. Nieuwe DNA onderzoeken hebben uitgewezen dat Turken wel degelijk Aziatisch DNA in zich hebben. Die nieuwe DNA testen zijn dan ook vooral uitgevoerd onder Alevieten en andere Horasan Turken. Maar hoe vaak moet ik nog zeggen dat een DNA onderzoek niet veel hoeft te betekenen? Haplogroep J2, wat wordt gezien als Anatolisch DNA wat afstamt uit de neolithische periode, maar J2 komt niet alleen voor onder Anatolische Turken. Turkmenen, Oeigoeren en Oezbeken hebben daar ook een groot percentage van. Daarbij komt ook nog eens kijken dat Centraal-Aziatische Turken voor een groot deel Europees zijn, Turkmenen, Oezbeken en Uyghuren zijn vooral R1b, haplogroep dat vooral voorkomt in west Europa. Kirgiezen, Tataren, en andere Kipchack Turken dragen weer veel Slavisch DNA. Turken zijn altijd een mix geweest van verschillende Turkse volken, dat zie je vandaag de dag terug in hun DNA. Maar daarom is het ook zo moeilijk om conclusies te trekken over hun oorsprong. En niet te vergeten dat er net zoveel historici en Turkologen zijn die beweren dat Turken en Mongolen helemaal geen verwante volken zijn als dat er Turkologen zijn die die theorie wel aanhangen.quote:Op vrijdag 11 december 2009 00:41 schreef siddha het volgende:
[..]
Voor ik hier op in ga
Ik heb me net geregistreerd in een forum over Europa waar je alles over de genetics kunt lezen een aanradertje voor jou
http://www.eupedia.com/genetics/
Maar dat zeg ik toch ook? Maar taal wordt niet zomaar overgegeven aan een volk of nog erger: opgedrongen. Deze volken delen een geschiedenis, een taal en een cultuur. Dat is wat ze Turks maakt. En dat is in mijn ogen wat belangrijk is. Jij en ik komen uit Adana, Adana zit vol met Arabieren die zichzelf gewoon Turks voelen. Over een jaar of 100 zullen ze hun Arabische identiteit helemaal vergeten zijn en door het leven gaan als etnische Turken. Maar is dat zo raar? Dat is toch ook hoe de Turken zich sowieso hebben gevormd? Of mogen zij zich dan geen Turken noemen omdat ze toevallig geen Mongools bloed in zich hebben?quote:Op vrijdag 11 december 2009 00:47 schreef siddha het volgende:
[..]
Buiten dat er een enorme groep Turkse talen zijn, betekent niet datwe een homogeen genetica hebben
zoals ik eerder zei is het Turkse eerder een linguïstische groep dan een eugenetische
onder Turken kunnen net zo veel blanken zijn als de mongoloïde rassen
waar ik me meeste op richt is dan juist de religies die Turken aan hielden of houden
bv grootste groep volk die nog aan sjamanistische geloof aanhoudt is de turks sprekende volkeren uit oost siberie,
Dat is het ook we hebben de beste stukken alle rassen in ons geabsorbeerd, en juist onze pluriforme basis maakt me trots dat ik een Turk benquote:Op vrijdag 11 december 2009 00:54 schreef Bortecinem het volgende:
[..]
Kijk aan zulke test heb je niet zo veel. Deze DNA testen representeren heel Turkije, niet alleen de etnische Turken. Nieuwe DNA onderzoeken hebben uitgewezen dat Turken wel degelijk Aziatisch DNA in zich hebben. Die nieuwe DNA testen zijn dan ook vooral uitgevoerd onder Alevieten en andere Horasan Turken. Maar hoe vaak moet ik nog zeggen dat een DNA onderzoek niet veel hoeft te betekenen? Haplogroep J2, wat wordt gezien als Anatolisch DNA wat afstamt uit de neolithische periode, maar J2 komt niet alleen voor onder Anatolische Turken. Turkmenen, Oeigoeren en Oezbeken hebben daar ook een groot percentage van. Daarbij komt ook nog eens kijken dat Centraal-Aziatische Turken voor een groot deel Europees zijn, Turkmenen, Oezbeken en Uyghuren zijn vooral R1b, haplogroep dat vooral voorkomt in west Europa. Kirgiezen, Tataren, en andere Kipchack Turken dragen weer veel Slavisch DNA. Turken zijn altijd een mix geweest van verschillende Turkse volken, dat zie je vandaag de dag terug in hun DNA. Maar daarom is het ook zo moeilijk om conclusies te trekken over hun oorsprong. En niet te vergeten dat er net zoveel historici en Turkologen zijn die beweren dat Turken en Mongolen helemaal geen verwante volken zijn als dat er Turkologen zijn die die theorie wel aanhangen.
Weet je wat een heeel interessant boek is over de Turken? Origin of Turks and Tatars van Myrfatih Zakiev. Echt waar, als je dat boek leest dan zul je de Turken veel beter snappen en dan zul je ook begrijpen dat zulke DNA testen helemaal niks hoeven te betekenen over of je voorouders Turken waren of niet.
We zeggen het zelfde, maar kijken toch iets anders tegenaan (andere prioriteiten) misschien omdat ik me ook heel erg verwant voel aan anatolie en jij meer aan zeg maar horasanquote:Op vrijdag 11 december 2009 01:02 schreef Bortecinem het volgende:
[..]
Maar dat zeg ik toch ook? Maar taal wordt niet zomaar overgegeven aan een volk of nog erger: opgedrongen. Deze volken delen een geschiedenis, een taal en een cultuur. Dat is wat ze Turks maakt. En dat is in mijn ogen wat belangrijk is. Jij en ik komen uit Adana, Adana zit vol met Arabieren die zichzelf gewoon Turks voelen. Over een jaar of 100 zullen ze hun Arabische identiteit helemaal vergeten zijn en door het leven gaan als etnische Turken. Maar is dat zo raar? Dat is toch ook hoe de Turken zich sowieso hebben gevormd? Of mogen zij zich dan geen Turken noemen omdat ze toevallig geen Mongools bloed in zich hebben?
Nog een voorbeeld:
Russen en Yugoslaven zijn beide Slavische volken, maar hun DNA lijkt helemaal niet op elkaar. Welke van deze twee volken is nou de echte Slaaf? Of Koerden en Iraniers, ook al leven ze bij wijze van spreken op elkaar schoot en spreken ze een taal die verwant is aan elkaar, toch verschillen ze in DNA. En dan de Arabieren, die zijn nog diverser dan alle Iraniers, Turken en Slaven bij elkaar. Maar toch voelen Koerden zich 100% Koerdisch, Arabieren 100% Arabisch en Russen 100% Slavisch. Daar hoor je nooit iemand over spreken, maar wanneer een Turk zegt zich 100% Turks te voelen dan worden ze aangevallen van alle kanten met DNA testen en nog meer bullshit.
Jep, dat is het mooie aan het Turk zijn. Maar niet alleen wij zijn een mix van verschillende volkeren, ook de Centraal-Aziatische Turken. Dat vergeet men vaak, mensen denken echt dat alleen de Anatolische Turken een mix zijn van verschillende rassen, terwijl de rest van de Turken net zo'n afvalbak zijn.quote:Op vrijdag 11 december 2009 01:03 schreef siddha het volgende:
[..]
Dat is het ook we hebben de beste stukken alle rassen in ons geabsorbeerd, en juist onze pluriforme basis maakt me trots dat ik een Turk ben
en het is geen test maar een forum waar je hele mooie discussie hebt en waar je vragen kunt stellen over punten in genetica wat je dan niet begrijpt, iig weet ik een mooie opleiding voor jou nl biogentica gecombineerd met antropologie![]()
Ik ga die boek maar ook lezen maar denk niet dat ik het Turkse volk niet begrijp ik ben daarom al naar georgie, azerbeidjan en naar Syrie gegaan puur om die turkse volkeren te leren kennen en te begrijpen
Nee hoor, ik voel me helemaal niet verwant aan Horasan. Het enige wat ik van Horasan weet is dat mijn overgroot opa zei dat we daarvandaan kwamen. Ik hou van Anatolie maar ik vind de cultuur van de Aziatische Turken gewoon zo mooi, en het idee en gevoel dat die volken verwant zijn aan ons geeft mij een goed gevoel.quote:Op vrijdag 11 december 2009 01:06 schreef siddha het volgende:
[..]
We zeggen het zelfde, maar kijken toch iets anders tegenaan (andere prioriteiten) misschien omdat ik me ook heel erg verwant voel aan anatolie en jij meer aan zeg maar horasan
Als ik me niet vergis komt Mevlana Rumi en mijn favoriet Haji bektasj ook uit horasan, zowiezo komen de interessantste en mystieke figuren uit horasanquote:Op vrijdag 11 december 2009 01:08 schreef Bortecinem het volgende:
[..]
Nee hoor, ik voel me helemaal niet verwant aan Horasan. Het enige wat ik van Horasan weet is dat mijn overgroot opa zei dat we daarvandaan kwamen. Ik hou van Anatolie maar ik vind de cultuur van de Aziatische Turken gewoon zo mooi, en het idee en gevoel dat die volken verwant zijn aan ons geeft mij een goed gevoel.
quote:
quote:Op vrijdag 11 december 2009 01:10 schreef siddha het volgende:
[..]
Als ik me niet vergis komt Mevlana Rumi en mijn favoriet Haji bektasj ook uit horasan, zowiezo komen de interessantste en mystieke figuren uit horasan
Mag ik ook gebruik van deze fotos maken bij als ik weer eens ruzie heb over Turkije, want ik heb laatst die foto met die blonde turk met zijn dochterook gebruikt, met een hele nette dank naar jou gerichtquote:Op vrijdag 11 december 2009 01:06 schreef Bortecinem het volgende:
[..]
Jep, dat is het mooie aan het Turk zijn. Maar niet alleen wij zijn een mix van verschillende volkeren, ook de Centraal-Aziatische Turken. Dat vergeet men vaak, mensen denken echt dat alleen de Anatolische Turken een mix zijn van verschillende rassen, terwijl de rest van de Turken net zo'n afvalbak zijn.![]()
Ik kijk wel wat ik ga studeren, maar ik denk wel dat ik deze kant opga.
Jammer he, de mooiste islamitische stroming ontworpen door Turken zelf maar nog steeds een minderheid, ik vind die sjamanstische religies ook heel mooi, wist je bv dat de voorouders van turken de eersten waren die magic mushroom gebruikten tijdens rituelenquote:Op vrijdag 11 december 2009 01:16 schreef Bortecinem het volgende:
[..]
![]()
Pir Sultan Abdal ook.
'Donen donsun ben donmesem yolumdan'
Misschien was Turkije vandaag de dag wel volledig Alevitisch als die stomme Ottomanen er nooit waren geweest.
Haha met wat gebruikt?quote:Op vrijdag 11 december 2009 01:20 schreef siddha het volgende:
[..]
Mag ik ook gebruik van deze fotos maken bij als ik weer eens ruzie heb over Turkije, want ik heb laatst die foto met die blonde turk met zijn dochterook gebruikt, met een hele nette dank naar jou gericht
Het Tengriisme is het oude Turken geloof (een stroming binnen het Sjamanisme), het Sjamanisme is ook van de Mongolen en Tungisen en nog weet ik veel andere volken. Maar wel vet, onze voorouderen wisten hoe te leven.quote:Op vrijdag 11 december 2009 01:23 schreef siddha het volgende:
[..]
Jammer he, de mooiste islamitische stroming ontworpen door Turken zelf maar nog steeds een minderheid, ik vind die sjamanstische religies ook heel mooi, wist je bv dat de voorouders van turken de eersten waren die magic mushroom gebruikten tijdens rituelen
Die arya had een opmerking van dat Turken terug moesten gaan naar Mongolie want daar kwamen ze vandaan, dus toen kookte mn bloed enquote:Op vrijdag 11 december 2009 01:23 schreef Bortecinem het volgende:
[..]
Haha met wat gebruikt?
Ik heb die foto's niet zelf gemaakt dus natuurlijk kun jij ze ook gebruiken. Maar dit zijn Kirgizische/Mongoolse/Oeigoerse/Turkmeense Turken. De gezichten van de Centraal-Aziatische Turken, heb je niet zoveel aan als je ze gebruikt wanneer je over Turkije discussieert. Behalve als je discussieert met idioten die beweren dat iedere blonde Turk een geassimileerde Griek of Armeen is, en dat terwijl Centraal-Aziatische Turken juist meer Europees zijn dan Anatolische Turken, Grieken en Armenen bij elkaar.
Omg waar waar? Damn wat een rare gast is het soms. Hij heeft echt geen weet van de Turken.quote:Op vrijdag 11 december 2009 01:31 schreef siddha het volgende:
[..]
Die arya had een opmerking van dat Turken terug moesten gaan naar Mongolie want daar kwamen ze vandaan, dus toen kookte mn bloed en![]()
maar ik kreeg ook een heel leuke mail van een nederlandse kunstenaar/docu fotograaf die toen hij jong was ook in turkije had gewoond en hij vond dus mijn posts altijd leuk en echt turks en dat kwam als een grote compliment voor mij
Ik dus direct een zakelijke turkheeft hem aangeboden om een documantaire te maken over al de volkeren die leeft of leefde in Anatolie en het geld voor direct uit europese fondste regelen en hij vond het een goed idee en een vriendin van mij id net een doctor geworden die voor haar thesis een docu gemaakt heeft dus ik heb vandaag veel ideeen gekregen
Je weet maar nooit wat uit zo`n idee kan komen en als ik een cameraman en een geluids man kan vinden kan ik al in principe al achter europese subsidie gaanquote:Op vrijdag 11 december 2009 01:35 schreef Bortecinem het volgende:
[..]
Omg waar waar? Damn wat een rare gast is het soms. Hij heeft echt geen weet over de Turken.
Hmmmmmm, dat klinkt echt interessant!! Ben benieuwd.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |