Ik vind het (mede voor mezelf) ook een zeer goed besluit. Feit is echter dat het geld hiervoor érgens vandaan geschraapt moet worden. Dus iemand gaat het hoe dan ook voelen. Misschien niet op korte termijn, maar dan wel op lange termijn.quote:Op vrijdag 26 februari 2010 21:39 schreef ReWout het volgende:
[..]
True true. Vind dit wel top eigenlijk van de VU.
quote:Op vrijdag 26 februari 2010 21:20 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Best wel slim, zo kun je dus ook concurreren met andere uni's.
Inderdaad gaat dit ook reuze interessant worden voor de concurrentie tussen universiteiten, met name tussen de VU en de UvA. Ik weet dat de UvA héél graag studenten extra centjes uit de zak wil kloppen. Zo gaan de premasters vanaf 2011 ernstig op de schop en zijn er plannen om geld te vragen wanneer iemand een minor of bijvak wil volgen dat niet in het reguliere curriculum hoort. Ernstige verschraling van het onderwijs.quote:Op vrijdag 26 februari 2010 21:30 schreef Maharbal het volgende:
Ongetwijfeld dat besluiten van sommige uni's (zoals de VU) mee zullen wegen voor de besluiten van de andere uni's, anders krijg je een "leegloop".
Ik denk er ook aan om mijn studie Filosofie (Radboud Universiteit) ná dit jaar voort te zetten aan de VU. Met deze FAQ is mijn angst dat ik instellingscollegegeld moet gaan betalen weggenomen. En als het goed is kan ik mijn behaalde vakken gewoon meenemen, waardoor ik geen tijd verspil door die overstap. Het scheelt daarnaast nog eens een hoop reistijd (woon in omgeving 020). Eigenlijk alleen maar voordelen.quote:Op vrijdag 26 februari 2010 21:20 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Ik ga tog maar eens overstappen....
Nee, je mag niet stoppen met studeren. Je hebt immers de nominale duur + 1 jaar. Oftewel, als jij een half jaar 'pauze' neemt, heb je nog een half jaar over lijkt me zo. Je mag een jaar langer over je studie doen dan nominaal. Maximaal dus ook een jaar 'pauze' / uitloop.quote:Op woensdag 3 maart 2010 08:52 schreef HT het volgende:
"Ik heb een master of doctoraal diploma en ga volgend jaar starten met een bachelor of master; moet ik volgend jaar instellingscollegegeld betalen?
Nee, je mag het lage wettelijke collegegeld betalen gedurende de nominale opleidingsduur + 1 jaar mits je tussentijds niet stopt met studeren. Daarna zul je wel het instellingstarief moeten betalen."
dus: als je op een andere universiteit gaat studeren (bovenstaand citaat is weliswaar van de VU, maar zal wellicht enige algemene strekking hebben) na je master én een maand pauze, ben je de lul en betaal je hoger collegegeld? Het is mijn zesde studiejaar en ik ben begonnen in februari 2010.
Fucking vaag!
Volgens mij wel. Als ik namelijk kijk op sites van HBO-instellingen, staat daar dat je een bewijs betaald collegegeld van een hoger onderwijsinstelling kunt geven. Dat betekent dat het dus niet uit maakt of het WO of HBO is.quote:Op maandag 1 maart 2010 21:02 schreef diginoob2 het volgende:
Vraagje aan de experts hier:
Is het nu ook zo dat als je een tweede voltijd studie doet aan het HBO tegelijk met een (eerder gestartte) studie aan de universiteit, dat het collegegeld van de tweede opleiding gratis is? Of geldt dit alleen voor universitaire opleidingen?
Die kans bestaat wel. Voor deeltijd gelden andere regels. Maar in de praktijk blijkt dat er soms wat te regelen valt als je al ergens collegegeld voor een voltijdsstudie betaalt.quote:Op maandag 1 maart 2010 21:02 schreef diginoob2 het volgende:+ Als ik een tweede studie deeltijd zou doen, dan moet ik toch wel de volle mik betalen of niet?
Nee, onzin. Het gaat er alleen om dat je die tweede opleiding doet zonder tussentijds een jaartje stoppen. Wat je daarvóór hebt gedaan is irrelevant.quote:Op woensdag 3 maart 2010 08:52 schreef HT het volgende:
dus: als je op een andere universiteit gaat studeren na je master én een maand pauze, ben je de lul en betaal je hoger collegegeld?
Ga daar maar niet van uit. Dit is een beslissing die door de VU alleen is genomen en heeft dus absoluut geen consequenties voor andere universiteiten.quote:Op woensdag 3 maart 2010 08:52 schreef HT het volgende:
bovenstaand citaat is weliswaar van de VU, maar zal wellicht enige algemene strekking hebben
Het antwoord is ja. Bachelor is bachelor, er wordt geen onderscheid gemaakt tussen HBO en WO.quote:Op woensdag 3 maart 2010 12:11 schreef Katinkaaa het volgende:
Weet iemand of je het instellingscollegegeld moet betalen als je na je HBO een WO bachelor gaat doen?
Ik ben in 2008 afgestudeerd aan de pabo en wil in september beginnen met de deeltijd opleiding rechtsgeleerdheid. Ik heb het al bij verschillende universiteiten nagevraagd, maar niemand weet wat daar de exacte regel voor is
Kun je beter naar de Vrije Universiteit gaan, dan heb je tenminste zekerheid dat je die studie af kunt maken tegen normaal tarief. Zou zuur zijn als je na één (half)jaar moet kappen omdat het onbetaalbaar wordt.quote:Op vrijdag 5 maart 2010 18:19 schreef Nexie het volgende:
Pfff wazige situatie allemaal. Misschien dat ik alsnog ergens volgend jaar een tweede bachelor ga doen in Utrecht, dan heb ik sowieso nog een jaar of een half jaar (als ik in februari begin) tegen normaal tarief kan studeren, wat daarna gebeurt zie ik dan wel weer toch?
Ik overweeg taal- en cultuurstudies en dit hebben ze volgens mij niet aan de VU, daarnaast is mijn huidige opleiding aan de UU dus zou een en ander wellicht makkelijker te combineren zijn als ik met de bachelor begin tijdens de master.quote:Op vrijdag 5 maart 2010 19:46 schreef Horloge het volgende:
[..]
Kun je beter naar de Vrije Universiteit gaan, dan heb je tenminste zekerheid dat je die studie af kunt maken tegen normaal tarief. Zou zuur zijn als je na één (half)jaar moet kappen omdat het onbetaalbaar wordt.
(Bovenstaande uiteraard onder de assumptie dat de UU geen extra garanties geeft, zoals de VU heeft gedaan.)
De hele wet is al ingevoerd en ligt klaar, dus vertraging hoeft niet.quote:Op donderdag 4 maart 2010 08:21 schreef HT het volgende:
Dat bedoelde ik inderdaad met de zin dat het wellicht enige algemene strekking zal hebben, het besluit van de VU en UU. Na het opgezocht te hebben deel ik inderdaad jullie conclusie dat je zonder onderbreking dus nog 2 jaar zou mogen studeren tegen oud tarief als je in september 2010 begint in Amsterdam.
Het is overigens wel waarschijnlijk dat nieuwe regelgeving enige vertraging zal oplopen door de val van het kabinet.
Inderdaad, misschien nog klein kansje dat er weer een nieuwe wet overheen gaat die het wat verandert of zo maar ik weet niet hoe realistisch dat isquote:Op zaterdag 6 maart 2010 15:30 schreef Maharbal het volgende:
[..]
De hele wet is al ingevoerd en ligt klaar, dus vertraging hoeft niet.
Wat bedoel je precies? Ik zie namelijk alleen een concreet instellingstarief, dat fors hoger is dan het normale collegegeld.quote:Op maandag 8 maart 2010 07:14 schreef RobertoCarlos het volgende:
Ik weet niet of de Universiteit Twente al is langs gekomen, maar ook daar dreigt het goed te gaan.
http://www.utwente.nl/stu(...)gegeld_20102011.doc/
Waarschijnlijk omdat je nog steeds voldoet aan de voorwaarden die gesteld worden voor normaal collegegeld, ondanks 2e studie. Maar ik denk niet dat je het ontbreken van een voorwaarde mag zien als teken dat je ook echt normaal collegegeld betaalt.quote:Op maandag 8 maart 2010 14:14 schreef Horloge het volgende:
[..]
Wat bedoel je precies? Ik zie namelijk alleen een concreet instellingstarief, dat fors hoger is dan het normale collegegeld.
Dat is niet meer zo, volgens de nieuwe wettekst. Ik denk dat ze hier gewoon de tekst van vorig schooljaar hebben gecopypaste. En volgens mij kent RobertoCarlos de wettekst ook. Ik vind het vooral vreemd dat hij hierboven schrijft dat iets goed dreigt te gaan, da's een hele vreemde constructie, dus ik vroeg me af of er niet "goed mis" of iets dergelijks hoorde te staan.quote:Op maandag 8 maart 2010 14:26 schreef Nexie het volgende:
[..]
Waarschijnlijk omdat je nog steeds voldoet aan de voorwaarden die gesteld worden voor normaal collegegeld, ondanks 2e studie.
Dat denk ik inderdaad ook niet.quote:Op maandag 8 maart 2010 14:26 schreef Nexie het volgende:
Maar ik denk niet dat je het ontbreken van een voorwaarde mag zien als teken dat je ook echt normaal collegegeld betaalt.
Dat was sowieso altijd al hoger. Alleen staat hierin dat dit geldt voor niet-EER studenten. Voor EER studenten gelden, denk ik, dan de prijzen die er boven staan, zonder dat er specifiek een beperking wordt gesteld t.a.v. een 2e studie.quote:Op maandag 8 maart 2010 14:14 schreef Horloge het volgende:
[..]
Wat bedoel je precies? Ik zie namelijk alleen een concreet instellingstarief, dat fors hoger is dan het normale collegegeld.
Ik denk, als het zo doorgaat, dat alle scholen wel mee moeten gaan doen om niet achter te blijven. Probleem is dan alleen dat het doel van de wet zo weg is en het alleen alle scholen geld kost, wat ergens vandaan zal moeten komen ;/quote:Op maandag 8 maart 2010 19:45 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Dat was sowieso altijd al hoger. Alleen staat hierin dat dit geldt voor niet-EER studenten. Voor EER studenten gelden, denk ik, dan de prijzen die er boven staan, zonder dat er specifiek een beperking wordt gesteld t.a.v. een 2e studie.
En het is een plan van het College van Bestuur, dus het is nog niet cker
En de term 'dreigt' is wat ironisch bedoeld, als het doorgaat zoals ik het lees, dan lijkt me dat positief voor UT-studenten...
Zoals ik het dus lees
Zolang er niet expliciet vermeld staat dat er voor een tweede studie wettelijk collegegeld wordt gevraagd, ga ik maar van het slechtste scenario uit.quote:Op maandag 8 maart 2010 19:45 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Dat was sowieso altijd al hoger. Alleen staat hierin dat dit geldt voor niet-EER studenten. Voor EER studenten gelden, denk ik, dan de prijzen die er boven staan, zonder dat er specifiek een beperking wordt gesteld t.a.v. een 2e studie.
En het is een plan van het College van Bestuur, dus het is nog niet cker
En de term 'dreigt' is wat ironisch bedoeld, als het doorgaat zoals ik het lees, dan lijkt me dat positief voor UT-studenten...
Zoals ik het dus lees
Officieel zijn het er 4 hoor!quote:Op woensdag 16 december 2009 19:49 schreef Horloge het volgende:
[..]
Voor de duidelijkheid: Je mag één Bachelor doen en één Master. Dus in jouw geval wordt juist die Bachelor Geneeskunde een probleem, die Master niet.
[..]
Ook niets erbij? Iets als Europese Studies is niet gek naast een opleiding Engels.
[..]
Drie?! Heb je tijd teveel ofzo?
[..]
Ik begrijp je frustratie volledig. Het is onrechtvaardig omdat juist zeer ijverige studenten worden genaaid. Je kunt het bedrag trouwens wel lenen (collegegeldkrediet), maar da's natuurlijk een sigaar uit eigen doos. Sowieso begrijp ik niet waarom een HBO Bachelor dezelfde status krijgt als een WO Bachelor, want het zijn totaal verschillende dingen.
Naar mijn mening zouden ze een systeem in moeten voeren waarbij je maximaal 1 à 1,5 jaar extra over je studie mag doen waarbij de studiefinanciering wordt omgezet in een gift. Kom je hier boven, dan moet je het uit eigen zak gaan betalen. Dit lijkt me een redelijke termijn: je kunt eventueel een 'jaartje bestuur' () doen, en studies in Nederland kun je over het algemeen makkelijk afronden in die tijd.
Zo'n systeem zou in ieder geval al wat kosten drukken, wellicht dat ze daarmee de twee studies kunnen financieren.
Vraag 1: Ja, want dit is een puur Nederlandse wet.quote:Op maandag 15 maart 2010 10:04 schreef lara123 het volgende:
Weet iemand of je bijvoorbeeld wel een tweede bachelor kan doen in een ander land? Bijvoorbeeld in Belgie?
En is het anders mogelijk om het laatst te behalen vak van je eerste studie uit te stellen tot het behalen van je tweede bachelor? Want als je pas in het laatste jaar van je eerste studie begint, moet je dit wel een aantal jaar uitstellen. Kan de universiteit daar niks van zeggen? Of is het prima zolang je maar binnen de termijn blijft waarin de resultaten uit het eerste jaar ook nog geldig zijn?
pff...frustrerend dit
Thanks! Had je mijn PM gelezen of is het toeval?quote:Op donderdag 18 maart 2010 20:31 schreef RobertoCarlos het volgende:
Tweede studie niet duurder
Voor meeste Leidse studenten
Studenten hoeven in Leiden maar in zeer beperkte gevallen het hogere instellingsgeld te gaan betalen voor een tweede studie.
DOOR VINCENT BONGERS
Dat blijkt uit een voorstel dat het college van bestuur heeft gedaan over het collegegeld dat zal worden geheven voor het studiejaar 2010/2011. De overheid wil vanaf september 2010 in principe nog maar voor een bachelor en een master betalen.
Studenten die direct na het behalen van hun diploma in Leiden aan een nieuwe bachelor of master beginnen, zullen een instellingscollegegeld gaan betalen dat gelijk is aan het wettelijk collegegeld. Dus studenten die een master of bachelor in het studiejaar 2010/2011 halen en zich niet uitschrijven, betalen in studiejaar 2011/2012 het wettelijk collegeld voor een tweede master of bachelor.
Wel moeten de studenten hun tweede studie halen in de tijd die voor deze opleiding staat. Studenten die tijdens hun bachelor of master met hun tweede studie beginnen, gaan ook niet meer betalen. Het wettelijke collegegeld bedraagt aankomend studiejaar 1672 euro. Dit jaar moest er nog 1620 euro worden betaald.
Alleen studenten die zich uitschrijven en al een bachelor en master hebben behaald maar vervolgens later toch nog aan een nieuwe master en bachelor beginnen, gaan meer betalen. Dat loopt flink in de papieren. Een bacheloropleiding alfa/gamma gaat 5120 euro kosten. Een bacheloropleiding bèta/medisch kost 9300 euro. Voor een master alfa/gamma betaalt een student 14.200 euro. Een master bèta/medisch kost 17.550 euro. Deze bedragen gelden ook voor alle studenten buiten de Europese Economische Ruimte (EER), Zwitserland en Suriname.
http://www.mareonline.nl/artikel/0910/24/0401/
Nee! Egt puur toeval!quote:Op donderdag 18 maart 2010 23:53 schreef Horloge het volgende:
[..]
Thanks! Had je mijn PM gelezen of is het toeval?
Tja, logische reactie, maar wel jamer. Maar goed, in dat geval hoef ik jouw inhoudelijke PM-vraag ook niet te beantwoorden tog?quote:Ik weet nu wel zeker dat het geen Leiden wordt dan. Helaas, want het studieprogramma (BA Politicologie gaat het om) is zeer interessant. Maar minstens 10K voor een nieuwe opleiding (2 jaar) is me véél te gortig.
Maar de wet gelde toch niet voor onderwijs opleidingen en nog iets..?quote:Op vrijdag 19 maart 2010 00:13 schreef ShadyLane het volgende:
Goed om te weten inderdaad, ik heb overwogen met de lerarenbeurs een master te gaan doen in Leiden, maar die beurs dekt alleen het gewone collegegeld, niet dit soort fratsen. Gaat 'm niet worden dus.
Ik denk dat het voor die specifieke master wel een nadelige regeling gaat zijn, het is echt typisch zo'n studie die je op latere leeftijd nog eens gaat doen. En ze mogen blij zijn met elke student die ze krijgen. Ben benieuwd of ze zullen kunnen blijven voortbestaan.
Dat klopt idd, dus als ShadyLane een master gaat doen die gerelateerd is aan het onderwijs (en aan gezondheidszorg) dan is de kans groot dat ze gewoon het wettelijke tarief moet betalen. Er is alleen nog (voor zover ik weet) niet precies bepaald welke opleiding dat zijn..quote:Op vrijdag 19 maart 2010 12:00 schreef ReWout het volgende:
[..]
Maar de wet gelde toch niet voor onderwijs opleidingen en nog iets..?
Inderdaad, als dit het definitieve besluit is dan is die vraag irrelevant. Dan wordt het sowieso de VU of de RU waar ik een tweede bachelor ga doen/afmaken. Tenzij Utrecht en de UvA met gunstige beslissingen komen, dan wil ik die ook nog overwegen.quote:Op vrijdag 19 maart 2010 11:51 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Nee! Egt puur toeval!![]()
[..]
Tja, logische reactie, maar wel jamer. Maar goed, in dat geval hoef ik jouw inhoudelijke PM-vraag ook niet te beantwoorden tog?![]()
Het 'goede' nieuws is dat ik vandaag even bij de Uni dit bericht gecheckt heb en dat men zei dat het allemaal nog niet zeker was en dat het bericht in de Mare te zeker opgeschreven was.Nog steeds geen echte onduidelijkheid helaas....
Klopt, onderwijs en geneeskunde-achtige dingen.quote:Op vrijdag 19 maart 2010 12:00 schreef ReWout het volgende:
[..]
Maar de wet gelde toch niet voor onderwijs opleidingen en nog iets..?
Ik zal nieuwtjes en de definitieve beslissing iig hier posten. En als je (dan nog) vragen hebt, hoor ik het welquote:Op vrijdag 19 maart 2010 12:10 schreef Horloge het volgende:
[..]
Inderdaad, als dit het definitieve besluit is dan is die vraag irrelevant. Dan wordt het sowieso de VU of de RU waar ik een tweede bachelor ga doen/afmaken. Tenzij Utrecht en de UvA met gunstige beslissingen komen, dan wil ik die ook nog overwegen.
Ik *hoop* dus dat dat wat er in de Mare staat, niet dé beslissing is..
Balen!!quote:Op vrijdag 19 maart 2010 23:39 schreef Maharbal het volgende:
En na een hoopgevend gesprek toch een bericht gekregen dat ze mij niet alvast een beschikking van toelating tot het schakelprogramma kunnen geven. Wel mag ik alvast mastervakken doen (alsof ik dat niet al "stiekem" deed).
Is het van de UvA ook al bekend dan? Kan het zelf niet vinden namelijk.quote:Op woensdag 31 maart 2010 16:57 schreef Maharbal het volgende:
Maastricht zou oorspronkelijk ¤12.000 voor een tweede master vragen, maar is daar op teruggekomen:
http://www.maastrichtuniv(...)eMasterstudenten.htm
Utrecht en Amsterdam gaan het collegegeld voorlopig ook niet verhogen.
Leiden, Groningen en Nijmegen hebben de tarieven nog niet vrijgegeven.
Ik kan me niet voorstellen dat Leiden, Groningen en Nijmegen ineens wel hogere tarieven gaan rekenen als de andere universiteiten dat niet doen. Ik verwacht ook voor Groningen (of is het meer hoop?) een gunstige overgangsregeling zoals Maastricht, Utrecht en Amsterdam ze ook hebben. Mocht dat niet het geval zijn, dan ga ik noodgedwongen richting de andere universiteiten.
Ik kan me alleen haast niet voorstellen dat bijvoorbeeld Groningen zichzelf zo uit de markt voor 2e masters zou werken.
http://www.utnieuws.utwente.nl/new/?artikel_id=75766quote:Op woensdag 31 maart 2010 17:25 schreef GDPP het volgende:
[..]
Is het van de UvA ook al bekend dan? Kan het zelf niet vinden namelijk.
Beetje belachelijk wat ze daar stellen bij de UM als ik daar zou gaan studeren en het hoge tarief moeten betalen zou ik gelijk me rechtsbijstand inschakelen, pure discriminatie wat ze daar doen.quote:Op woensdag 31 maart 2010 16:57 schreef Maharbal het volgende:
Maastricht zou oorspronkelijk ¤12.000 voor een tweede master vragen, maar is daar op teruggekomen:
http://www.maastrichtuniv(...)eMasterstudenten.htm
Utrecht en Amsterdam gaan het collegegeld voorlopig ook niet verhogen.
Leiden, Groningen en Nijmegen hebben de tarieven nog niet vrijgegeven.
Ik kan me niet voorstellen dat Leiden, Groningen en Nijmegen ineens wel hogere tarieven gaan rekenen als de andere universiteiten dat niet doen. Ik verwacht ook voor Groningen (of is het meer hoop?) een gunstige overgangsregeling zoals Maastricht, Utrecht en Amsterdam ze ook hebben. Mocht dat niet het geval zijn, dan ga ik noodgedwongen richting de andere universiteiten.
Ik kan me alleen haast niet voorstellen dat bijvoorbeeld Groningen zichzelf zo uit de markt voor 2e masters zou werken.
Handig. UT nieuws van de UT beschrijft de regeling van alle andere universiteiten behalve de UT zelf.quote:Op woensdag 31 maart 2010 18:00 schreef Maharbal het volgende:
[..]
http://www.utnieuws.utwente.nl/new/?artikel_id=75766
De aangenomen wet is allemaal nog wat onduidelijk, maar voor zover ik kan zien, staat er in de wet niets over een overgangsregeling of voor de huidige situatie. Ook is de datum van invoering nog niet bepaald, dat gebeurt via een Koninklijk Besluit, er is dus ook niet besloten dat het per nu is ingegaan.quote:Op zondag 11 april 2010 12:19 schreef rodka het volgende:
Ik las net ergens dat studenten die 'nu' al ingeschreven staan voor een extra studie de dans ontspringen, maar wat valt dan onder 'nu'?
Ik heb me namelijk in de loop van dit collegejaar ingeschreven voor extra studies (ergens in februari/maart meen ik) maar heb wel aangevinkt dat de inschrijving voor 2009 geldt (in 2010, maar goed...). Ik heb me dus volgens mij wel voor het juiste collegejaar ingeschreven, maar pas nadat het besluit was genomen. Val ik dan nog onder een 'reeds ingeschreven' dubbel student of ben ik één van de eerste post-wetgeving kindjes?
Staat jouw status al op 'ingeschreven'? Dan zit het in ieder geval goed.quote:Op zondag 11 april 2010 12:19 schreef rodka het volgende:
Ik las net ergens dat studenten die 'nu' al ingeschreven staan voor een extra studie de dans ontspringen, maar wat valt dan onder 'nu'?
Ik heb me namelijk in de loop van dit collegejaar ingeschreven voor extra studies (ergens in februari/maart meen ik) maar heb wel aangevinkt dat de inschrijving voor 2009 geldt (in 2010, maar goed...). Ik heb me dus volgens mij wel voor het juiste collegejaar ingeschreven, maar pas nadat het besluit was genomen. Val ik dan nog onder een 'reeds ingeschreven' dubbel student of ben ik één van de eerste post-wetgeving kindjes?
Een farmacie of tandheelkunde student kan wel 80,000 euro per jaar kosten, afhankelijk van practica.quote:Op zondag 11 april 2010 21:48 schreef Complexiteit het volgende:
Pffooe een 2e master kan zomaar iets van 17.000 euro gaan kosten.. dat heb ik er niet voor over. Echt te ziek, net of een student zoveel geld kost.. er is amper onderwijs, of is een master opeens super intensief?
Maar ik ontspring blijkbaar de dans bij m'n bachelor, vanwege een overgangsregeling. Erg erg blij daarmee. Scheelt zo 13.000 euro! Ziek man, vind dit echt niet eerlijk, wat een geluk heb ik schijnbaar
Heh.. ja dat is nog veel meer, daar verbleekt 17k bij. Toch vind ik het een raar idee dat één jaar studie zoveel kan kosten en heb ik het er waarschijnlijk niet voor over, maar daar kan ik jaren voor data nog niet werkelijk over oordelen. We zullen zienquote:Op donderdag 15 april 2010 19:13 schreef Q.E.D. het volgende:
[..]
Een farmacie of tandheelkunde student kan wel 80,000 euro per jaar kosten, afhankelijk van practica.![]()
Maar het blijft natuurlijk een afbraak van de kenniseconomie.
Is het wettelijk wel toegestaan om op deze manier differentiatie toe te passen, dus voor Leidse studenten een normaal tarief, terwijl andere studenten ruim 3x die prijs moeten betalen? Het is geen bedrijf dat aan klantenbinding moet doen ofzo.quote:Op donderdag 15 april 2010 19:02 schreef RobertoCarlos het volgende:
De universiteit Leiden maakt het collegegeld voor een 2e studie bekend en slaat keihard toe (met ook nog eens een onduidelijk verhaal)
http://studenten.leidenun(...)iding-2010-2011.html
Vraag ik me ook af. Daarnaast differentieert Leiden ook nog eens op leeftijd, wat nou juist afgeschaft zou worden met dit wetsvoorstel.quote:Op donderdag 15 april 2010 19:46 schreef Horloge het volgende:
[..]
Is het wettelijk wel toegestaan om op deze manier differentiatie toe te passen, dus voor Leidse studenten een normaal tarief, terwijl andere studenten ruim 3x die prijs moeten betalen? Het is geen bedrijf dat aan klantenbinding moet doen ofzo.
(Terzijde: Leiden is sowieso geen optie meer voor mij, ik kreeg niet eens vrijstellingen voor statistiek en onderzoeksmethoden terwijl ik exact dezelfde stof heb gehad)
Basisschool leerlingen en middelbare school leerlingen kosten ook veel meer dan dat de ouders bijdragen. Onderwijs wordt sowieso betaalt uit de grote belastingpot.quote:Op donderdag 15 april 2010 19:19 schreef Complexiteit het volgende:
[..]
Heh.. ja dat is nog veel meer, daar verbleekt 17k bij. Toch vind ik het een raar idee dat één jaar studie zoveel kan kosten en heb ik het er waarschijnlijk niet voor over, maar daar kan ik jaren voor data nog niet werkelijk over oordelen. We zullen zien
Volgens de link die RobertoCarlos postte zou het trouwens iets van 14k zijn.. is al een stuk minder, maarja. Zie het tegen die tijd wel.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |