abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_75442882
Ik zou graag een lans willen breken voor het verbeteren van onze Nederlandse taal. Het valt mij steeds vaker op dat jongeren, maar ook ouderen en zelfs journalisten het verschil niet meer kennen tussen een bezittelijk voornaamwoord en een persoonlijk voornaamwoord.

Ik hoor overal om me heen zeggen b.v. "wij hebben net zo'n auto als HUN i.p.v. ZIJ (hebben). Of, ik heb ZE gisteren nog gezien, als men HAAR (1e persoon enkelvoud) bedoelt. Ondanks de uitvinding van de spellingscontrole op de pc, kom ik in elke ontvangen E-mail wel taalfouten tegen. Het verwondert mij dan ook niet dat de conclusie tijdens de examens is, dat het slecht gesteld is met de grammatica en het (hoofd)rekenen van onze jongeren.

Daarnaast stoor ik mij er aan wanneer mensen die duidelijk in Nederland geboren zijn, in gezelschap (winkel, straat)onderling Marokkaans of Turks praten. Bovendien is het nog onbeleefd ook. Een meisje achter de kassa staat mij te woord in het Nederlands, maar begint naast mij met een vriendin of zo ineens Marokkaans te praten. Dan voel ik mij een toerist in mijn eigen land. Bovendien bevordert het hun Nederlands ook niet. Hoe kunnen we deze ontwikkelingen stoppen? Ik hoop op uw bijval.
pi_75442920
quote:
Op woensdag 9 december 2009 13:11 schreef Kwaliteit het volgende:
Een meisje achter de kassa staat mij te woord in het Nederlands, maar begint naast mij met een vriendin of zo ineens Marokkaans te praten. Dan voel ik mij een toerist in mijn eigen land.
Waarom zo nieuwsgierig? Het gaat je sowieso niks aan wat die meiden met elkaar te bespreken hebben.

Voor de rest van mijn reaktie verwijs ik je door naar het gesloten topic waar je dit eerder in postte.
pi_75442938
quote:
Hoe kunnen we deze ontwikkelingen stoppen? Ik hoop op uw bijval.
Alle negers het land uit
  woensdag 9 december 2009 @ 13:15:50 #4
9039 GateWayX
Divide by Zero
pi_75443004
Dat rappe buitenlandse gereutel om me heen stoort mij inderdaad ook geregeld.
Ik kan me wel vinden in de klacht.
pi_75443049
quote:
Op woensdag 9 december 2009 13:15 schreef GateWayX het volgende:
Dat rappe buitenlandse gereutel om me heen stoort mij inderdaad ook geregeld.
Wat stoort je er dan precies aan?
Stoort het je ook als je 2 polen hoort praten?
Of 2 limburgers?
Of 2 friezen?

Heb je niet een gevalletje xenofobie onder de leden?
pi_75443135
TS is niet bekend met de dynamiek van taal.
Tijden veranderen, de taal verandert mee.
5 Ferrari's op videoband!
  woensdag 9 december 2009 @ 13:19:39 #7
9039 GateWayX
Divide by Zero
pi_75443139
quote:
Op woensdag 9 december 2009 13:16 schreef zovty het volgende:

[..]

Of 2 limburgers?
Of 2 friezen?

Dat drukke vaak erg luide gereutel om me heen vind ik vaak storend.
Ja, ja, ja en nee.
  woensdag 9 december 2009 @ 13:19:43 #8
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_75443145
Mensen die zeggen:"je begrijpt toch wat ik bedoel!"
pi_75443247
quote:
Op woensdag 9 december 2009 13:19 schreef GateWayX het volgende:

[..]

Ja, ja, ja en nee.
Ok, dan vind ik je gewoon een lul.
  woensdag 9 december 2009 @ 13:24:13 #10
9039 GateWayX
Divide by Zero
pi_75443303
quote:
Op woensdag 9 december 2009 13:22 schreef zovty het volgende:

[..]

Ok, dan vind ik je gewoon een lul.
Dat is niet wederzijds ik ken je namelijk niet. Al kom je wel op me over als een wannabee mod.
pi_75443357
quote:
Op woensdag 9 december 2009 13:19 schreef Ferrari_Tape het volgende:
TS is niet bekend met de dynamiek van taal.
Tijden veranderen, de taal verandert mee.
pi_75443360
quote:
Op woensdag 9 december 2009 13:24 schreef GateWayX het volgende:

[..]

Dat is niet wederzijds ik ken je namelijk niet. Al kom je wel op me over als een wannabee mod.
Dat zeg dan genoeg over je mensenkennis .
pi_75443397
mensen die 'me' gebruiken in plaats van 'mij'. U bent zelf aan het verbasteren in uw beheersing van de Nederlandse taal.
Doe eens lief!
  woensdag 9 december 2009 @ 13:27:16 #14
9039 GateWayX
Divide by Zero
pi_75443412
quote:
Op woensdag 9 december 2009 13:25 schreef zovty het volgende:

[..]

Dat zeg dan genoeg over je mensenkennis .
Mensenkennis! Op een internetforum.
pi_75443429
quote:
Op woensdag 9 december 2009 13:27 schreef GateWayX het volgende:

[..]

Mensenkennis! Op een internetforum.
hahahahahaha
  woensdag 9 december 2009 @ 13:31:14 #16
270206 54cm
Groot, groter, grootst!
pi_75443540
Het zal mij een zorg zijn wat andere mensen met elkaar bespreken, of dat nou in het Turks, Duits, Nederlands of Pools is -- het interesseert me gewoon niet!

Wel zou ik graag mijn beheersing van de Nederlandse taal willen verbeteren, maar ik heb geen idee waar ik moet beginnen. Ik schrijf en spreek als een tokkie volgens mij.
Ik verklaar de policy en algemene voorwaarden voor gebruik van FOK! te hebben gelezen en ermee akkoord te gaan.
pi_75443725
quote:
Op woensdag 9 december 2009 13:31 schreef 54cm het volgende:
Het zal mij een zorg zijn wat andere mensen met elkaar bespreken, of dat nou in het Turks, Duits, Nederlands of Pools is -- het interesseert me gewoon niet!

Wel zou ik graag mijn beheersing van de Nederlandse taal willen verbeteren, maar ik heb geen idee waar ik moet beginnen. Ik schrijf en spreek als een tokkie volgens mij.
Je geschreven nederlands vind ik keurig.
Maar dat is mijn mening whehehehehe.
pi_75443838
toerist in eigen land

right...
pi_75443929
quote:
Op woensdag 9 december 2009 13:26 schreef Prenzlauer het volgende:
mensen die 'me' gebruiken in plaats van 'mij'. U bent zelf aan het verbasteren in uw beheersing van de Nederlandse taal.
Dit dus, ik vond het vermakelijk om te lezen.
Ikzelf zou pas een topic openen over het taalgebruik van anderen als ik foutloos nederlands kan spellen, maar goed dat ben ik dan
  woensdag 9 december 2009 @ 13:52:02 #20
268421 Cacciatore
Bling up ya ass
pi_75444297
ik vind het nie zo boeiend je snapt tog wat ik bedoel of nie mattie :p
Straatmentaliteit voor mensen die willen testen
pi_75444400
Sowieso, op het internet en (informele) e-mail kun je niet verwachten dat alles met een hoofdletter begint en met een punt eindigt. Mijn ervaring is dat zowel allochtonen als autochtonen erg 'verbasterd' praten, en dan heb ik het niet over een Engels woordje hier en daar. Ik zie meisjes, zo blank en blond als ze komen, de gruwelijkste contaminaties begaan of erger nog, d/t-fouten. Ik erger mij daar natuurlijk rot aan, maar reacties als 'negers eruit' zijn totale onzin aangezien het te maken heeft met een gebrek aan goede opvoeding: je dient de Nederlandse taal foutloos te beheersen. Ook als je Fries of Brabants bent, leer gewoon ABN!

P.S.: Mensen die een andere taal dan het ABN (IN HET OPENBAAR) spreken is natuurlijk totale onzin, terechte klacht.
  woensdag 9 december 2009 @ 14:02:05 #22
266754 VeerEli
Nee, ik ben niet Pools.
pi_75444685
Zelfs mijn docenten op school falen hier mee.
Kan geen tentamen of opdracht krijgen zonder dat het vol zit met fouten, vaak zelfs slordigheidsfouten als typfouten of woorden weggelaten waardoor de hele zin niet meer klopt en soms zelfs niet meer te begrijpen is.
Zwaar hinderlijk.
B-b-b-bird, Bird, The Bird is the word.
pi_75444703
De taal verandert gewoon. Het abn van nu zou 50 jaar geleden onbeschofd zijn. En over vijftig jaar is het abn weer heel anders als nu.
Taalfouten worden spreektaal, spreektaal wordt weer taal. Je moet er niet over zeuren en er gewoon in meegaan. hele erge taalfouten natuurlijk niet.. spelfouten etc.
En ik vind dat mensen mogen praten in de taal die ze fijn vinden, zolang ze tegen jou maar nederlands praten toch? Ik ga toch ook geen nederlands tegen mijn vrienden praten als er hollanders in de buurt zijn? Dan praat ik nog altijd limburgs.
The Zeroth Law: " A robot may not harm humanity, or, by inaction, allow humanity to come to harm."
pi_75445577
Het ziet er gewoon achterlijk uit. 'Me' in plaats van 'mijn', 'is' in plaats van 'eens', d/t-fouten... Hoe moeilijk is dat nou?
  woensdag 9 december 2009 @ 14:24:00 #25
229170 boudemaniak
Statisch Geladen
pi_75445627
quote:
Op woensdag 9 december 2009 14:22 schreef sinaasappelsapje het volgende:
Het ziet er gewoon achterlijk uit. 'Me' in plaats van 'mijn', 'is' in plaats van 'eens', d/t-fouten... Hoe moeilijk is dat nou?
Ik vindt dat het best moeilijk is

oh en: Daar gaat onze taal
Ik had er al een topic over geopend
“Thunder is good, thunder is impressive; but it is lightning that does all the work”
  woensdag 9 december 2009 @ 14:35:47 #26
237032 z3bra
Referee extraordinaire
pi_75446070
quote:
Mee eens. En het argument dat taal verandert vind ik niet goed. Dat taal verandert wil niet zeggen dat we dus maar van alle taalregels af moeten stappen.

Daarnaast, helaas staan veel kranten ook bol van de taal- en stijlfouten. Naast de vele overige onwaarheden en voorbeelden van slechte journalistiek
Vertical black and white stripes worn by referees in many North American sports.
pi_75446210
Of de aloude verwarring of het nou 'hun' (bezittelijk voornaamwoord) of 'hen' (aanwijzend voornaamwoord) is.
Zum nächsten Mal, bitte nicht die Kinder!
pi_75446240
quote:
Op woensdag 9 december 2009 14:02 schreef Tanjaa het volgende:
De taal verandert gewoon. Het abn van nu zou 50 jaar geleden onbeschofd zijn. En over vijftig jaar is het abn weer heel anders als nu.
Taalfouten worden spreektaal, spreektaal wordt weer taal. Je moet er niet over zeuren en er gewoon in meegaan. hele erge taalfouten natuurlijk niet.. spelfouten etc.
En ik vind dat mensen mogen praten in de taal die ze fijn vinden, zolang ze tegen jou maar nederlands praten toch? Ik ga toch ook geen nederlands tegen mijn vrienden praten als er hollanders in de buurt zijn? Dan praat ik nog altijd limburgs.
Onbeschofd?
Zum nächsten Mal, bitte nicht die Kinder!
  woensdag 9 december 2009 @ 14:42:37 #29
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_75446369
quote:
Op woensdag 9 december 2009 13:16 schreef zovty het volgende:

[..]

Of 2 limburgers?
Of 2 friezen?

Hun taal en uitspraak
Nee.
Nee, dat klinkt wel grappig.
Ja.

Nee.
  woensdag 9 december 2009 @ 14:44:48 #30
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_75446457
quote:
Op woensdag 9 december 2009 14:02 schreef Tanjaa het volgende:
Dan heb je het over de verandering in de taal qua nieuwe woorden omdat deze steeds meer inburgeren, maar niet over kneuzen die niet in staat zijn fatsoenlijk nederlands te gebruiken, daar passen we gaan taal voor aan
pi_75446554
quote:
Op woensdag 9 december 2009 14:39 schreef WanEnOonlie het volgende:

[..]

Onbeschofd?
Vergeef me
The Zeroth Law: " A robot may not harm humanity, or, by inaction, allow humanity to come to harm."
pi_75448036
quote:
Ik snap ook niet waar dat vandaan komt, 'me sgatje' bijvoorbeeld. Heb eens zitten denken en ik kom op drie optie's.

Ergens is er iemand in de jeugdige generatie geweest die het woord 'mijn' niet goed heeft meegekregen op school en dacht dat het 'me' was. Ofzo. En vervolgens heeft de rest van die generatie dat maar overgenomen. Hm, klinkt niet erg logisch, waarom zouden zoveel mensen dat doen?

Ergens zijn er een aantal mensen in de jeugdige generatie geweest die op hetzelfde moment het woord 'mijn' niet goed hebben meegekregen op school en dachten dat het 'me' was. Ofzo. En vervolgens hebben de mensen die dat in eerste instantie wél goed begrepen hadden dat maar overgenomen.

In de jeugdige generatie heeft ineens bijna driekwart het woord 'mijn' niet goed meegekregen op school. Ze dachten allemaal dat het 'me' was. En die paar personen die wél goed snapten dat het 'mijn' moest zijn, begonnen te twijfelen en dachten 'Als iedereen 'me' zegt, dan zal ik me wel vergist hebben. Laat ik het voortaan ook maar gebruiken.'

Ik ben er nog niet helemaal uit.
  woensdag 9 december 2009 @ 15:34:18 #33
205614 Vono
Insert gay motivational quote
pi_75448401
quote:
Op woensdag 9 december 2009 15:24 schreef exile79 het volgende:

[..]

Ik snap ook niet waar dat vandaan komt, 'me sgatje' bijvoorbeeld. Heb eens zitten denken en ik kom op drie optie's.

[.............].
Combinatie van alle 3
pi_75448470
quote:
Op woensdag 9 december 2009 15:24 schreef exile79 het volgende:
Ergens zijn er een aantal mensen in de jeugdige generatie geweest die op hetzelfde moment het woord 'mijn' niet goed hebben meegekregen op school en dachten dat het 'me' was. Ofzo. En vervolgens hebben de mensen die dat in eerste instantie wél goed begrepen hadden dat maar overgenomen.
Ergens IS(...) DAT(...) HEEFT meegekregen.
  woensdag 9 december 2009 @ 15:43:39 #35
266754 VeerEli
Nee, ik ben niet Pools.
pi_75448686
Toch vind ik bepaalde dingen die correct Nederlands zijn heel stom klinken.

Ik 'houd' van jou bijvoorbeeld, in plaats van ik 'hou' van jou.

Houd jij ook van mij?
B-b-b-bird, Bird, The Bird is the word.
pi_75448792
Voorbeeldje:

Die titel... Waarom?
pi_75448816
quote:
Op woensdag 9 december 2009 15:43 schreef VeerEli het volgende:
Toch vind ik bepaalde dingen die correct Nederlands zijn heel stom klinken.

Ik 'houd' van jou bijvoorbeeld, in plaats van ik 'hou' van jou.

Houd jij ook van mij?
Ik hou van jou is ook correct Nederlands.
  woensdag 9 december 2009 @ 15:53:05 #38
229170 boudemaniak
Statisch Geladen
pi_75449033
quote:
Op woensdag 9 december 2009 15:46 schreef sinaasappelsapje het volgende:
Voorbeeldje:

Die titel... Waarom?
Voorbeeldje:

LICHTJAAR IS EEN AFSTAND, GEEN TIJDSEENHEID!
“Thunder is good, thunder is impressive; but it is lightning that does all the work”
pi_75449086
quote:
Op woensdag 9 december 2009 15:53 schreef boudemaniak het volgende:

[..]

Voorbeeldje:

LICHTJAAR IS EEN AFSTAND, GEEN TIJDSEENHEID!
En ik vind het master.
  woensdag 9 december 2009 @ 15:58:14 #40
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_75449236
quote:
Daarnaast stoor ik mij er aan wanneer mensen die duidelijk in Nederland geboren zijn, in gezelschap (winkel, straat)onderling Marokkaans of Turks praten. Bovendien is het nog onbeleefd ook. Een meisje achter de kassa staat mij te woord in het Nederlands, maar begint naast mij met een vriendin of zo ineens Marokkaans te praten. Dan voel ik mij een toerist in mijn eigen land. Bovendien bevordert het hun Nederlands ook niet. Hoe kunnen we deze ontwikkelingen stoppen? Ik hoop op uw bijval.
Ik praat ook Nederlands onderling met Nederlanders en ik woon niet in Nederland.....

Ach en wee, wat komt er nu toch van mijn Engels terecht!
Proud to be American. Hier woon ik.
"Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
pi_75449239
quote:
Op woensdag 9 december 2009 15:36 schreef Dastan het volgende:

[..]

Ergens IS(...) DAT(...) HEEFT meegekregen.
True.
  woensdag 9 december 2009 @ 16:01:03 #42
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_75449359
quote:
Op woensdag 9 december 2009 13:54 schreef heavyyield het volgende:
P.S.: Mensen die een andere taal dan het ABN (IN HET OPENBAAR) spreken is natuurlijk totale onzin, terechte klacht.
Ga jij me vertellen dat als je in Frankrijk woont, dat je met je moeder opeens in het Frans gaat keuvelen als ze op bezoek is, WANT op straat Nederlands spreken in Frankrijk....... is natuurlijk totale onzin?
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
pi_75456498
quote:
Op woensdag 9 december 2009 16:01 schreef maartena het volgende:

[..]

Ga jij me vertellen dat als je in Frankrijk woont, dat je met je moeder opeens in het Frans gaat keuvelen als ze op bezoek is, WANT op straat Nederlands spreken in Frankrijk....... is natuurlijk totale onzin?
Wat? Op straat of in welke openbare ruimte dan ook dien je de moedertaal van het land waar je je in bevindt te spreken. Moeilijk te begrijpen he?
pi_75457119
quote:
Op woensdag 9 december 2009 19:33 schreef heavyyield het volgende:

[..]

Wat? Op straat of in welke openbare ruimte dan ook dien je de moedertaal van het land waar je je in bevindt te spreken. Moeilijk te begrijpen he?
Bron?
Dit, dus.
  woensdag 9 december 2009 @ 19:51:54 #45
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_75457128
quote:
Op woensdag 9 december 2009 19:33 schreef heavyyield het volgende:
Sorry, maar als mijn ouders op bezoek komen uit Nederland.... spreek ik gewoon Nederlands met ze, en niet Engels. Dat is toch niet zo moeilijk te begrijpen?

En ik kan me ook goed indenken dat Engelsen onder elkaar Engels spreken, Duitsers onder elkaar Duits, en Turken onder elkaar Turks. Dat lijkt me ook niet zo moeilijk te begrijpen.....

En wat is dat "dien je de moedertaal te spreken", je doet alsof het een WET is of zo dat Fransen geen Frans onder elkaar mogen spreken in Nederland....
-
pi_75457287
quote:
Op woensdag 9 december 2009 19:51 schreef maartena het volgende:

[..]

Sorry, maar als mijn ouders op bezoek komen uit Nederland.... spreek ik gewoon Nederlands met ze, en niet Engels. Dat is toch niet zo moeilijk te begrijpen?

En ik kan me ook goed indenken dat Engelsen onder elkaar Engels spreken, Duitsers onder elkaar Duits, en Turken onder elkaar Turks. Dat lijkt me ook niet zo moeilijk te begrijpen.....

En wat is dat "dien je de moedertaal te spreken", je doet alsof het een WET is of zo dat Fransen geen Frans onder elkaar mogen spreken in Nederland....

Als je jouw ouders ontvangt in jouw huis en ze geen NL kunnen, spreek gerust Engels. Niks mis mee, zolang je je medelanders maar niet lastig valt met onverstaanbare woorden. Ik bedoel natuurlijk, als je je in een gemengd gezelschap bevindt moet je je aan de normen van het moederland houden. Als je je in je eigen ruimte of een afgelegen stuk bevindt zal het niemand een zorg zijn. Maar als iemand je te woord staat en je aan alle kanten mensen vreemde talen hoort wauwelen snap ik dat men zich vervreemd begint te voelen.

Vind jij dat oprecht leuk, in het OV zitten en iedereen een andere taal horen spreken? Of een cassiere die spontaan iets onverstaanbaar schreeuwt door de markt? Of iemand die door het onvoldoende spreken van de taal onverstaanbaar wordt?
pi_75457354

[ Bericht 100% gewijzigd door heavyyield op 09-12-2009 19:59:31 ]
pi_75457389
quote:
Op woensdag 9 december 2009 19:56 schreef heavyyield het volgende:

[..]

Als je jouw ouders ontvangt in jouw huis en ze geen NL kunnen, spreek gerust Engels. Niks mis mee, zolang je je medelanders maar niet lastig valt met onverstaanbare woorden. Ik bedoel natuurlijk, als je je in een gemengd gezelschap bevindt moet je je aan de normen van het moederland houden. Als je je in je eigen ruimte of een afgelegen stuk bevindt zal het niemand een zorg zijn. Maar als iemand je te woord staat en je aan alle kanten mensen vreemde talen hoort wauwelen snap ik dat men zich vervreemd begint te voelen.
Dus je bent gewoon een autist?
Dit, dus.
  woensdag 9 december 2009 @ 20:00:18 #49
159199 Rickocum
LOLZ! BACKWARD PWNAGE V3
pi_75457412
WHAT IS THIS I DONT EVEN
pi_75457424
Ik vind het altijd zo achterlijk dat mensen toch weer besluiten het 1000e topic hierover te openen. Ja. Dat helpt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')