Waarom zo nieuwsgierig? Het gaat je sowieso niks aan wat die meiden met elkaar te bespreken hebben.quote:Op woensdag 9 december 2009 13:11 schreef Kwaliteit het volgende:
Een meisje achter de kassa staat mij te woord in het Nederlands, maar begint naast mij met een vriendin of zo ineens Marokkaans te praten. Dan voel ik mij een toerist in mijn eigen land.
Alle negers het land uitquote:Op woensdag 9 december 2009 13:11 schreef Kwaliteit het volgende:
Hoe kunnen we deze ontwikkelingen stoppen? Ik hoop op uw bijval.
Wat stoort je er dan precies aan?quote:Op woensdag 9 december 2009 13:15 schreef GateWayX het volgende:
Dat rappe buitenlandse gereutel om me heen stoort mij inderdaad ook geregeld.
Dat drukke vaak erg luide gereutel om me heen vind ik vaak storend.quote:Op woensdag 9 december 2009 13:16 schreef zovty het volgende:
[..]
Wat stoort je er dan precies aan?
Stoort het je ook als je 2 polen hoort praten?
Of 2 limburgers?
Of 2 friezen?
Heb je niet een gevalletje xenofobie onder de leden?
Dat is niet wederzijds ik ken je namelijk niet. Al kom je wel op me over als een wannabee mod.quote:
quote:Op woensdag 9 december 2009 13:19 schreef Ferrari_Tape het volgende:
TS is niet bekend met de dynamiek van taal.
Tijden veranderen, de taal verandert mee.
Dat zeg dan genoeg over je mensenkennisquote:Op woensdag 9 december 2009 13:24 schreef GateWayX het volgende:
[..]
Dat is niet wederzijds ik ken je namelijk niet. Al kom je wel op me over als een wannabee mod.
Mensenkennis! Op een internetforum.quote:Op woensdag 9 december 2009 13:25 schreef zovty het volgende:
[..]
Dat zeg dan genoeg over je mensenkennis.
quote:Op woensdag 9 december 2009 13:27 schreef GateWayX het volgende:
[..]
Mensenkennis! Op een internetforum.
Je geschreven nederlands vind ik keurig.quote:Op woensdag 9 december 2009 13:31 schreef 54cm het volgende:
Het zal mij een zorg zijn wat andere mensen met elkaar bespreken, of dat nou in het Turks, Duits, Nederlands of Pools is -- het interesseert me gewoon niet!
Wel zou ik graag mijn beheersing van de Nederlandse taal willen verbeteren, maar ik heb geen idee waar ik moet beginnen. Ik schrijf en spreek als een tokkie volgens mij.
Dit dus, ik vond het vermakelijk om te lezen.quote:Op woensdag 9 december 2009 13:26 schreef Prenzlauer het volgende:
mensen die 'me' gebruiken in plaats van 'mij'. U bent zelf aan het verbasteren in uw beheersing van de Nederlandse taal.
Ik vindt dat het best moeilijk isquote:Op woensdag 9 december 2009 14:22 schreef sinaasappelsapje het volgende:
Het ziet er gewoon achterlijk uit. 'Me' in plaats van 'mijn', 'is' in plaats van 'eens', d/t-fouten... Hoe moeilijk is dat nou?
Mee eens. En het argument dat taal verandert vind ik niet goed. Dat taal verandert wil niet zeggen dat we dus maar van alle taalregels af moeten stappen.quote:Op woensdag 9 december 2009 14:22 schreef sinaasappelsapje het volgende:
Het ziet er gewoon achterlijk uit. 'Me' in plaats van 'mijn', 'is' in plaats van 'eens', d/t-fouten... Hoe moeilijk is dat nou?
Onbeschofd?quote:Op woensdag 9 december 2009 14:02 schreef Tanjaa het volgende:
De taal verandert gewoon. Het abn van nu zou 50 jaar geleden onbeschofd zijn. En over vijftig jaar is het abn weer heel anders als nu.
Taalfouten worden spreektaal, spreektaal wordt weer taal. Je moet er niet over zeuren en er gewoon in meegaan.hele erge taalfouten natuurlijk niet.. spelfouten etc.
En ik vind dat mensen mogen praten in de taal die ze fijn vinden, zolang ze tegen jou maar nederlands praten toch? Ik ga toch ook geen nederlands tegen mijn vrienden praten als er hollanders in de buurt zijn? Dan praat ik nog altijd limburgs.![]()
Hun taal en uitspraakquote:Op woensdag 9 december 2009 13:16 schreef zovty het volgende:
[..]
Wat stoort je er dan precies aan?
Stoort het je ook als je 2 polen hoort praten?
Of 2 limburgers?
Of 2 friezen?
Heb je niet een gevalletje xenofobie onder de leden?
Dan heb je het over de verandering in de taal qua nieuwe woorden omdat deze steeds meer inburgeren, maar niet over kneuzen die niet in staat zijn fatsoenlijk nederlands te gebruiken, daar passen we gaan taal voor aanquote:Op woensdag 9 december 2009 14:02 schreef Tanjaa het volgende:
De taal verandert gewoon. Het abn van nu zou 50 jaar geleden onbeschofd zijn. En over vijftig jaar is het abn weer heel anders als nu.
Taalfouten worden spreektaal, spreektaal wordt weer taal. Je moet er niet over zeuren en er gewoon in meegaan.hele erge taalfouten natuurlijk niet.. spelfouten etc.
En ik vind dat mensen mogen praten in de taal die ze fijn vinden, zolang ze tegen jou maar nederlands praten toch? Ik ga toch ook geen nederlands tegen mijn vrienden praten als er hollanders in de buurt zijn? Dan praat ik nog altijd limburgs.![]()
Vergeef mequote:
Ik snap ook niet waar dat vandaan komt, 'me sgatje' bijvoorbeeld. Heb eens zitten denken en ik kom op drie optie's.quote:Op woensdag 9 december 2009 14:22 schreef sinaasappelsapje het volgende:
Combinatie van alle 3quote:Op woensdag 9 december 2009 15:24 schreef exile79 het volgende:
[..]
Ik snap ook niet waar dat vandaan komt, 'me sgatje' bijvoorbeeld. Heb eens zitten denken en ik kom op drie optie's.
[.............].
Ergens IS(...) DAT(...) HEEFT meegekregen.quote:Op woensdag 9 december 2009 15:24 schreef exile79 het volgende:
Ergens zijn er een aantal mensen in de jeugdige generatie geweest die op hetzelfde moment het woord 'mijn' niet goed hebben meegekregen op school en dachten dat het 'me' was. Ofzo. En vervolgens hebben de mensen die dat in eerste instantie wél goed begrepen hadden dat maar overgenomen.
Ik hou van jou is ook correct Nederlands.quote:Op woensdag 9 december 2009 15:43 schreef VeerEli het volgende:
Toch vind ik bepaalde dingen die correct Nederlands zijn heel stom klinken.
Ik 'houd' van jou bijvoorbeeld, in plaats van ik 'hou' van jou.
Houd jij ook van mij?
Voorbeeldje:quote:Op woensdag 9 december 2009 15:46 schreef sinaasappelsapje het volgende:
Voorbeeldje:
Die titel... Waarom?
En ik vind het master.quote:Op woensdag 9 december 2009 15:53 schreef boudemaniak het volgende:
[..]
Voorbeeldje:
LICHTJAAR IS EEN AFSTAND, GEEN TIJDSEENHEID!
Ik praat ook Nederlands onderling met Nederlanders en ik woon niet in Nederland.....quote:Op woensdag 9 december 2009 13:11 schreef Kwaliteit het volgende:
Daarnaast stoor ik mij er aan wanneer mensen die duidelijk in Nederland geboren zijn, in gezelschap (winkel, straat)onderling Marokkaans of Turks praten. Bovendien is het nog onbeleefd ook. Een meisje achter de kassa staat mij te woord in het Nederlands, maar begint naast mij met een vriendin of zo ineens Marokkaans te praten. Dan voel ik mij een toerist in mijn eigen land. Bovendien bevordert het hun Nederlands ook niet. Hoe kunnen we deze ontwikkelingen stoppen? Ik hoop op uw bijval.
True.quote:Op woensdag 9 december 2009 15:36 schreef Dastan het volgende:
[..]
Ergens IS(...) DAT(...) HEEFT meegekregen.
Ga jij me vertellen dat als je in Frankrijk woont, dat je met je moeder opeens in het Frans gaat keuvelen als ze op bezoek is, WANT op straat Nederlands spreken in Frankrijk....... is natuurlijk totale onzin?quote:Op woensdag 9 december 2009 13:54 schreef heavyyield het volgende:
P.S.: Mensen die een andere taal dan het ABN (IN HET OPENBAAR) spreken is natuurlijk totale onzin, terechte klacht.
Wat? Op straat of in welke openbare ruimte dan ook dien je de moedertaal van het land waar je je in bevindt te spreken. Moeilijk te begrijpen he?quote:Op woensdag 9 december 2009 16:01 schreef maartena het volgende:
[..]
Ga jij me vertellen dat als je in Frankrijk woont, dat je met je moeder opeens in het Frans gaat keuvelen als ze op bezoek is, WANT op straat Nederlands spreken in Frankrijk....... is natuurlijk totale onzin?![]()
Bron?quote:Op woensdag 9 december 2009 19:33 schreef heavyyield het volgende:
[..]
Wat? Op straat of in welke openbare ruimte dan ook dien je de moedertaal van het land waar je je in bevindt te spreken. Moeilijk te begrijpen he?
Sorry, maar als mijn ouders op bezoek komen uit Nederland.... spreek ik gewoon Nederlands met ze, en niet Engels. Dat is toch niet zo moeilijk te begrijpen?quote:Op woensdag 9 december 2009 19:33 schreef heavyyield het volgende:
Wat? Op straat of in welke openbare ruimte dan ook dien je de moedertaal van het land waar je je in bevindt te spreken. Moeilijk te begrijpen he?
Als je jouw ouders ontvangt in jouw huis en ze geen NL kunnen, spreek gerust Engels. Niks mis mee, zolang je je medelanders maar niet lastig valt met onverstaanbare woorden. Ik bedoel natuurlijk, als je je in een gemengd gezelschap bevindt moet je je aan de normen van het moederland houden. Als je je in je eigen ruimte of een afgelegen stuk bevindt zal het niemand een zorg zijn. Maar als iemand je te woord staat en je aan alle kanten mensen vreemde talen hoort wauwelen snap ik dat men zich vervreemd begint te voelen.quote:Op woensdag 9 december 2009 19:51 schreef maartena het volgende:
[..]
Sorry, maar als mijn ouders op bezoek komen uit Nederland.... spreek ik gewoon Nederlands met ze, en niet Engels. Dat is toch niet zo moeilijk te begrijpen?
En ik kan me ook goed indenken dat Engelsen onder elkaar Engels spreken, Duitsers onder elkaar Duits, en Turken onder elkaar Turks. Dat lijkt me ook niet zo moeilijk te begrijpen.....
En wat is dat "dien je de moedertaal te spreken", je doet alsof het een WET is of zo dat Fransen geen Frans onder elkaar mogen spreken in Nederland....
Dus je bent gewoon een autist?quote:Op woensdag 9 december 2009 19:56 schreef heavyyield het volgende:
[..]
Als je jouw ouders ontvangt in jouw huis en ze geen NL kunnen, spreek gerust Engels. Niks mis mee, zolang je je medelanders maar niet lastig valt met onverstaanbare woorden. Ik bedoel natuurlijk, als je je in een gemengd gezelschap bevindt moet je je aan de normen van het moederland houden. Als je je in je eigen ruimte of een afgelegen stuk bevindt zal het niemand een zorg zijn. Maar als iemand je te woord staat en je aan alle kanten mensen vreemde talen hoort wauwelen snap ik dat men zich vervreemd begint te voelen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |