Jongeren: Pechtold beste politicus 2009 :-Pechtold-beste-politicus-2009-.htmlquote:Alexander Pechtold is door jongeren uitgeroepen tot beste Politicus van het Jaar. Na een spannende race kreeg hij net iets meer stemmen dan Geert Wilders. Femke Halsema eindigt als derde. Dit blijkt uit onderzoek van Top-X, het jongerenpanel van EenVandaag, in samenwerking met Coolpolitics en FOK!. Er deden 2400 jongeren tussen 12 en 24 jaar mee. Geert Wilders werd gekozen tot slechtste politicus.
Pechtold populair
De deelnemers noemen de D66-leider omdat hij goed kan debatteren en ‘als enige politicus tegen Wilders ingaat’. Pechtold is vooral populair onder jongeren boven de 18 en universiteitsstudenten. Pechtold reageert enthousiast: ‘Wat leuk dat ik ben gekozen! Er wordt wel gezegd dat er een kloof is tussen jongeren en politiek, maar ze zijn volgens mij wél bezig met nieuws en politiek.”
Jongens kiezen Wilders
Bij jongeren onder de 18 jaar is Wilders favoriet. De politicus uit Venlo doet het ’t beste bij jongens en MBO’ers. De PVV-leider moet echter nodig zijn charmes inzetten: de helft van de meisjes verkiest Wilders als slechtste politicus. “Boe-roeper zonder concrete voorstellen”, aldus een deelneemster.
Sexy Thieme
Marianne Thieme heeft volgens zowel jongens als meisjes het meeste sex appeal. Maar gaat het om een avondje doorzakken in de kroeg, dan wordt Wilders bestempeld als beste ‘partner in crime’.
Welk nieuws dit jaar is de respondenten het best bijgebleven? De inauguratie van Obama wordt het meest genoemd, daarna volgt de aanslag op de Koningin en het overlijden van popicoon Michael Jackson.
De uitslag van het onderzoek is woensdag 9 december te zien bij het tv-programma EenVandaag. (Nederland 1, 18:15 uur)
quote:Heb hier trouwens nog wat uitslagen!
Beste politicus 2009
Pechtold 22 %
Wilders 19 %
Halsema 9 %
Waarom?
Pechold: kan goed debatteren en kan als enige tegen Wilders ingaan
Wilders: durft eindelijk te zeggen wat het volk denkt, duidelijke taal
Slechtste politicus 2009
Wilders 38 %
Balkenende 12 %
Verdonk 5 %
Meest sexy politicus 2009
Thieme 31 %
Bos 8,4 %
Halsema 8,2 %
Met welke politicus avondje doorzakken?
Wilders 12%
Bos 9 %
Halsema 7 %
Om welke politicus hardst gelachen?
Wilders 39 %
Balkenende 14 %
Pechtold 7 %
Welke politici ken je het best/ welke niet?
Balkenende en Bos meest bekend
Van der Laan en Cramer minst bekend
Welke gebeurtenis nieuws meest bijgebleven?
1. Obama officieel president
2. aanslag Koninginnedag
3. overlijden MJ
Vooral middelbare scholieren en universiteitsstudenten hebben Obama ingevuld
Bij politiek denken jongeren aan:
1. regels en wetten
2. veel woorden, weinig daden
3. vergaderen
Interesse in politiek?
2/3 (tamelijk) geïnteresseerd
1/3 niet (zo) geïnteresseerd
Middelabre scholieren/ MBO niet veel interesse, hoger opgeleid wel veel interesse
Vertrouwen politiek?
1/3 vertrouwen
2/3 weinig - geen vertrouwen
Meeste jongeren stemmen D66, daarna PVV
Waarom politiek voor jongeren saai?
1. veel praten, weinig resultaat
2. taalgebruik te hoogdravend
3. jongeren worden niet betrokken
Verschil man/ vrouw
Jongens veel meer geïnteresseerd in politiek dan meisjes.
Beste politicus?
Man:
1. Pechtold
2. Wilders
3. Bos
Vrouw:
1. Pechtold
2. Halsema
3. Wilders
Helft vrouwen vindt Wilders slechtste politicus (t.o 30 % mannen)
Met welke politicus avondje doorzakken?
vrouw: Halsema/ Bos
man: Wilders/ Plasterk
Meest sexy politicus 2009
vrouw: Thieme/ Bos
man: Thieme/ Halsema
Mannen stemmen veel meer op PVV dan vrouwen. (25% t.o 9%)
Opleiding:
Pechtold heel populair bij jonge werkenden en Universiteitsstudenten
Wilders bij MBO’ers en werkzoekenden
Hoe hoger opleiding, hoe meer vertrouwen in kabinet
Ik heb bij die man ook altijd het idee dat 'ie z'n voorstellen in de kroeg heeft verzonnen.quote:Maar gaat het om een avondje doorzakken in de kroeg, dan wordt Wilders bestempeld als beste ‘partner in crime’.
en na het drinken van heel veel glazen bier.quote:Op woensdag 9 december 2009 10:22 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ik heb bij die man ook altijd het idee dat 'ie z'n voorstellen in de kroeg heeft verzonnen.
Die komen nog aan bod volgens mijquote:Op woensdag 9 december 2009 10:16 schreef Weltschmerz het volgende:
Waarom wordt het eigenlijk aan jongeren gevraagd en niet aan mensen die de jaren des onderscheids al bereikt hebben, en die wel mogen stemmen?
Verbaast het je?quote:
Je kunt mensen toch gewoon een lijstje voorleggen met namen en vragen wie ze niet kennen?quote:Op woensdag 9 december 2009 13:59 schreef LangeTabbetje het volgende:
Hoe kan er nu een antwoord komen op de vraag wie de minst bekende politicus is ? Het enige antwoord zou toch blanco moeten zijn
Nou ja, als dit de vraagstelling Welke politici ken je het best/ welke niet? is niet natuurlijkquote:Op woensdag 9 december 2009 14:14 schreef Monolith het volgende:
[..]
Je kunt mensen toch gewoon een lijstje voorleggen met namen en vragen wie ze niet kennen?
Opvallend.quote:Opleiding:
Pechtold heel populair bij jonge werkenden en Universiteitsstudenten
Wilders bij MBO’ers en werkzoekenden
quote:Op woensdag 9 december 2009 11:27 schreef BasEnAad het volgende:
Pechtold is nou niet echt de oplossing volgens mij. Hij roept alleen maar boe tegen Wilders.
Alternatieven heb ik niet gehoord. Maar misschien moet ik beter luisteren.
Lijkt mij onzin. Het vertrouwen in de regeringspartijen is volgens mij niet al te hoog en D66 is dan een alternatief dat in overweging genomen wordt. Pechtold weet zaken vrij helder te formuleren over het algemeen en dat spreekt mensen tegenwoordig aan.quote:Op woensdag 9 december 2009 14:50 schreef Dr.Nikita het volgende:
Pechtold is een luchtkasteel.
Zonder Wilders was de naam Pechtold net zo miezerig klein als het aantal huidige zetels van D66.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |