Het verweer van die man was dan ook zwaar kansloos. Het is een verbod op sieraden en niet op religieuze uitingen.quote:
Dat probeer ik de hele tijd te zeggen.quote:Op maandag 14 december 2009 13:33 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
Dat is dan wel weer raar. Verschil is dat geloofstechnisch gezien een hoofddoek/baard verplicht is in de Islam, en het dragen van een kruis voor Christenen is dat niet. Maar dan wordt het weer een theologische discussie. Willen we dat? Neen.²
En de koran staat boven de wet?quote:Op maandag 14 december 2009 13:46 schreef Meki het volgende:
Dat probeer ik de hele tijd te zeggen.
Ik heb ze in voorbije posts al aangegeven dat ik een bron wil hebben uit de bijbel waarin staat dat de kruis verplicht is. De Koran vermeldt duidelijk dat de hoofddoek verplicht is daartegen de bijbel niet.
De Koran is de leidraad voor de moslims.quote:
Voor ons Moslims zeker weten wel. Daar is echt geen twijfel over mogelijk.quote:
Maar de uitspraak gooit het toch niet op een religieuze beperking, maar gewoon een kledingsvoorschrift?quote:
Stel dat ik een geloof aanhang dat mij verplicht om zo over straat te gaan:quote:Op maandag 14 december 2009 13:51 schreef Meki het volgende:
De Koran is de leidraad voor de moslims.
In de wereld is er ruimte gemaakt voor de moslims om hun geloof uit te oefenen.
Nergens ter wereld heeft een regering de hoofddoeken verboden in het openbaar, er zijn slechts kleine handvol landjes o.a. Frankrijk die bij het overheidsleven het verboden hebben omdat zij een gescheiden kerk en staat hebben.
Ook de moslims moeten de wet respecteren waar zij zich bevinden.
Ik ging puur op Meki's punt in, eigenlijk los van deze discussie, want daarin wordt idd gezegd dat het om een kledingsvoorschrift gaat.quote:Op maandag 14 december 2009 13:51 schreef Lamon. het volgende:
Maar de uitspraak gooit het toch niet op een religieuze beperking, maar gewoon een kledingsvoorschrift?
Dus dit is toch niet van toepassing in dit geval?
Maar goed, moslims staan ook niet boven de wet, dus wat de koran zegt is niet relevant, toch?quote:Op maandag 14 december 2009 13:51 schreef BansheeBoy het volgende:
Voor ons Moslims zeker weten wel. Daar is echt geen twijfel over mogelijk.²
Ik hoop en verwacht dat de wet op iedereen hetzelfde wordt toegepast. Geloof moet daar los van staan.quote:Op maandag 14 december 2009 13:51 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
Voor ons Moslims zeker weten wel. Daar is echt geen twijfel over mogelijk.²
Met die hanenkam mag je tramconducteur worden (tenminste dat neem ik aan, als een hoofddoek ook mag), maar die ketting moet je wel even afdoenquote:Op maandag 14 december 2009 13:52 schreef Arcee het volgende:
[..]
Stel dat ik een geloof aanhang dat mij verplicht om zo over straat te gaan:
[ afbeelding ]
Kan ik mij daar dan op beroepen om zo naar m'n werk te gaan? Mijn religie verplicht het mij immers.
Wat een domme redeneringquote:Op maandag 14 december 2009 13:52 schreef Arcee het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Kan ik mij daar dan op beroepen om zo naar m'n werk te gaan? Mijn religie verplicht het mij immers.
Nee, dan voldoe je niet aan het kledingsvoorschrift wat zij vragen. Zo worden hoofddoekjes ook niet altijd geaccepteerd, maar dan ook een pet of een hoed niet.quote:Op maandag 14 december 2009 13:52 schreef Arcee het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Waar in de wet staat dat een aanhanger van een wereldgodsdienst meer rechten heeft dan een kleine godsdienst?quote:Op maandag 14 december 2009 13:57 schreef Meki het volgende:
[..]
Wat een domme redenering
Ga je gang maar als je een geloof wilt starten
Ik ruik hier gewoon dat jij het eens bent met de rechtspraak
De Islam is net als Christendom een wereldgodsdienst met beiden miljarden aanhangers.
En wordt het liefste thuis of in de kerken beleden.quote:Op maandag 14 december 2009 13:57 schreef Meki het volgende:
[..]
Wat een domme redenering
Ga je gang maar als je een geloof wilt starten
Ik ruik hier gewoon dat jij het eens bent met de rechtspraak
De Islam is net als Christendom een wereldgodsdienst met beiden miljarden aanhangers.
M.a.w. geen verbod op religieuze symbolen, maar een verbod op kettinkjes. Wat is lezen toch moeilijk.quote:Ook is sprake van een algemeen verbod
op kettinkjes,met en zonder religieus
symbool eraan,aldus de rechter.
Vanuit de wet niet inderdaad, vanuit de Moslim wel. We zullen daar waar het botst voor zover mogelijk altijd de Koran boven de wet plaatsen, tenzij echt niet anders mogelijk is.quote:Op maandag 14 december 2009 13:54 schreef Arcee het volgende:
[..]
Maar goed, moslims staan ook niet boven de wet, dus wat de koran zegt is niet relevant, toch?
Je bedoelt in de moskeeen !quote:Op maandag 14 december 2009 13:58 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
En wordt het liefste thuis of in de kerken beleden.
Je zult wel moeten af en toe, en anders zoeken naar een baan die geen conflict met je levenswijze oplevert.quote:Op maandag 14 december 2009 13:58 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
Vanuit de wet niet inderdaad, vanuit de Moslim wel. We zullen daar waar het botst voor zover mogelijk altijd de Koran boven de wet plaatsen, tenzij echt niet anders mogelijk is.
De Islam is meer dan een religie, het is een levenswijze. Het simpele denken der Nederlanders alsof de Islam een jasje is die je kunt uitdoen is dus ridicuul.²
Ik vind 'm volstrekt legitiem.quote:Op maandag 14 december 2009 13:57 schreef Meki het volgende:
Wat een domme redenering
Ja, eens kijken welke rechten me ik allemaal ga toe-eigenen op basis van m'n eigen geloof.quote:Ga je gang maar als je een geloof wilt starten
Gezien het feit dat het om een kledingsvoorschrift gaat ben ik het er wel mee eens, ja.quote:Ik ruik hier gewoon dat jij het eens bent met de rechtspraak
Ja, miljarden mensen die het niet begrepen hebben dus, ze kunnen immers nooit beide gelijk hebben.quote:De Islam is net als Christendom een wereldgodsdienst met beiden miljarden aanhangers.
Ik vroeg het dan ook aan Meki met betrekking tot zijn geloof, mij is duidelijk dat het niet zou mogen.quote:Op maandag 14 december 2009 13:58 schreef Lamon. het volgende:
Nee, dan voldoe je niet aan het kledingsvoorschrift wat zij vragen. Zo worden hoofddoekjes ook niet altijd geaccepteerd, maar dan ook een pet of een hoed niet.
De religie maken de mensen er zelf bij, je dient gewoon voor bepaalde functies aan bepaalde voorschriften te voldoen, en als dat je niet aanstaat moet je ook niet op die baan solliciteren.
Als ze je eenmaal aangenomen hebben met een bepaalde kledingsstijl, dan dient het bedrijf niet ineens van gedachte te veranderen.
Ik ga er van uit, dat het kledingsvoorschrift bij busschauffers is, dat je geen zichtbare kettingen dient te dragen, daar heeft de man dus mee ingestemd toen hij aangenomen werd.
Okee, en als ik m'n eigen reli-jasje aantrek, mag ik op basis daarvan dan ook m'n eigen regels boven de wet plaatsen?quote:Op maandag 14 december 2009 13:58 schreef BansheeBoy het volgende:
Vanuit de wet niet inderdaad, vanuit de Moslim wel. We zullen daar waar het botst voor zover mogelijk altijd de Koran boven de wet plaatsen, tenzij echt niet anders mogelijk is.
De Islam is meer dan een religie, het is een levenswijze. Het simpele denken der Nederlanders alsof de Islam een jasje is die je kunt uitdoen is dus ridicuul.²
Neen.quote:Op maandag 14 december 2009 14:04 schreef Arcee het volgende:
[..]
Okee, en als ik m'n eigen reli-jasje aantrek, mag ik op basis daarvan dan ook m'n eigen regels boven de wet plaatsen?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |