Sziget 2009 was mijn allereerste festival. Dus deed ik het maar meteen goed en ben ik naar Sziget gegaan, waar ik 2 dagen voordat het festival uberhaupt begon al mijn tentje opzette samen met een neef in de (toen nog) rustige en verlaten bossen voorbij de World Music stage.
![]()
![]()
Waar we al gauw gebruik maakten van het strand op steenworp afstand.
![]()
Zelf-entertainment op dag min 1 en min 2 om de tijd door te komen!
![]()
![]()
Heerlijk weertje hier.
![]()
En daar genieten we van.
![]()
Een hoop vriendelijke mensen die je tegenkomt en waar je de rest van de week mee omgaat.
![]()
There goes the neighbourhood..
![]()
![]()
En natuurlijk de optredens bij o.a de main stage..
![]()
Snow Patrol (!) bijvoorbeeld
![]()
Verder was het goedkope bier prima te doen hoor. Je kon er tenminste lang mee doen en ging niet bepaald snel dood.

(In tegenstelling tot andere dingen of personen, mits je er genoeg drinkt.)
![]()
Even ontspannen in een hangmat.
![]()
Meerdere mensen met hetzelfde idee samen in een boom.
![]()
Het eten was heerlijk... vooral het tentje bij het bungee-jump terrein. Holy balls wat was dat heet!
![]()
Emmer-cocktails! Wat een uitvinding.
![]()
Onze 'hotbox' met 1 schrale joint..
![]()
Laatste dag, inpakken en opzouten!
![]()
Nog even ontspannen in een gezellig hostel. Ik ben de naam vergeten maar hier ga ik zeker weer heen komende zomer. We kregen gratis avondeten, een traditioneel Hongaars gerecht en verder hadden we een hele gezellige binnenplaats inclusief bar.
![]()
![]()
We verbleven echter in leegstaande panden rondom het hostel zelf. Ook niet mis, prachtige gebouwen die uit een Stazi tijdperk lijken te komen. Oud, gaar, maar verschrikkelijk ruim en mooi.
![]()
Dat was een kleine greep van de foto's die we hebben genomen in Sziget. Er zijn er nog veel meer maar daar ben ik echt te lui voor, want niet alles lukte helemaal goed met uploaden en het is al laat.

Anyway, een geweldige ervaring die ik iedereen kan aanbevelen en ik zal zelf ook weer in 2010 van de partij zijn!

Een hoop wijze lessen geleerd trouwens!
*
Bagage! Let op je gewicht als je gaat vliegen want je betaalt onnodig veel geld op het vliegveld voor dingen
die misschien wel onnodig blijken !
Aan het einde van de rit ben je vaak geneigd een hoop zooi achter te laten, wat uiteindelijk zonde is.
*
Gereedschap Een goede zaklamp, een schaartje, naald en draad en eventueel een zakmes zijn nooit mis. Een week lang in de bossen en je merkt al gauw hoe snel je afhankelijk bent van de meest simpele dingen.
*
Anti-bacti. Smetvrees of niet, dit is verdraaid handig. De kans om een keer goed je handen te wassen zul je niet vaak vinden, tenzij je vaak in de buurt bent van openbare wasbakken en container wc's. ( Die tevens ook niet altijd even schoon zijn )
Festivals zijn ranzig, daar moet je mee leven. Daar had ik verder geen last van, maar als lensen draagt en die met vieze handen moet indoen / uitdoen dan ben je (net als ik) de lul.
*
Boodschappen Naast het eiland, op het vaste land, bevind zich een
enorme supermarkt waar ze letterlijk alles hebben dat je op kan noemen. WC papier, medicijnen, brillen, eten, drank, whatever. You name it, they got it. Hier haal je goedkoop en in grote voorraad wat je NIET hoeft mee te nemen in je bagage.
Ook handig mocht je tent, slaapzak, luchtbed of wat dan ook kapot zijn en je een nieuwe nodig hebt.
*
Fransen Zijn vaak luidruchtig, irritant, merendeel van de tijd dronken en / of compleet naakt.
*
Drank buiten het terrein halen ( sterke drank bijv. ) via de supermarkt is een optie. De eerste dagen is de controle bij de ingang vaak niet zo streng. Let er wel op dat naarmate het drukker word op Sziget ( na dag -1 en -2 ) de controle scherper word en het niet alleen bij tassen controleren blijft, maar ook er geroken kan worden aan dat handige flesje 'water'.
Enkele tips: Whisky in Ice tea flessen. Wodka in waterflessen. Etc.
Tja, verder kan ik niks bedenken. You'll figure it out along the way.