abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_75401169
Hallo,

Voor mijn profielwerkstuk met als onderwerp "sponsoring in de autosport" ben ik bezig informatie te vergaren betreffende de beweegredenen van een bedrijf om een bepaalde coureur of een bepaald team te sponsoren. Een van de redenen voor een bedrijf om een evenement te sponsoren is dat het aftrekbaar van de belasting is. Nou snapte ik niet precies hoe dit in zijn werk gaat. Als ik de site van de Belastingdienst (link) goed begrijp, dan staat er dat als er een duidelijke, in een contract vastgestelde, tegenprestatie bestaat, dan is de sponsoring geheel van de belasting af te trekken. Ik weet niet precies of ik dit goed heb begrepen, want op de site van Mediability staat dat de sponsoring tot een bedrag van ¤31.765 is vrijgesteld van BTW.

Ik vroeg mij af of iemand dit voor mij kon verduidelijken.

Bij voorbaat dank,

Aethereal.
Play hard, go pro.
  dinsdag 8 december 2009 @ 10:40:21 #2
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_75401422
Vrijgesteld van BTW en/of aftrekbare kosten zijn twee verschillende dingen.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  dinsdag 8 december 2009 @ 11:52:07 #3
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_75403646
En ik ken geen bedirjf die sponsort omdat het aftrekbaar is, want ondaks dat het aftrekbaar is kost het gewoon geld. Het maakt de beslissing hooguit wat makkelijker omdat het aftrekbaar is.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_75509299
Ik heb in me in dit specifiek onderwerp een aantal weken geleden verdiept omdat ik zelf bezig ben met sponsoring. Hier vooor ben ik ook langs enkele accountants gegaan en er zijn veel verschillende manieren en vormen.

Een beknopte samenvatting:

Het moet voor de sponsor aannemelijk zijn dat ze door de sponsoring (aantoonbaar) extra werk (inkomen) generen. Dit zou altijd het hoofddoel moeten zijn. Dit heeft vrijwel niets met de belasting aftrek te maken.

Een bedrijf kan sponsoring doen op veel verschillende manieren. In eigen beheer (zelf een race / rally auto kopen en als inboedel van het bedrijf houden), werkzaamheden tegen kostprijs of gratis uitvoeren, goederen gratis of tegen kostprijs leveren of gewoon geld "doneren" voor reclame (naamsbekendheid).
Het doneren van geld mag van de omzet gehaald worden, maar dit heeft niets met BTW te maken. Het wel of niet betalen van BTW is afhankelijk van de partij die gesponsort wordt.
In de eerste vorm (in eigen beheer) kan je de BTW terug krijgen. Je koopt het immers voor je eigen bedrijf.Maar als je een particulier sponsort moet deze gewoon BTW betalen.

Zelf heb ik gemerkt dat dit niet altijd een duidelijk onderwerp is en zelfs bij de belastingdienst kan je nog wel eens op 1 vraag 3 verschillende antwoorden krijgen.
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
pi_75521838
quote:
Op vrijdag 11 december 2009 10:28 schreef boegschroef het volgende:
Ik heb in me in dit specifiek onderwerp een aantal weken geleden verdiept omdat ik zelf bezig ben met sponsoring. Hier vooor ben ik ook langs enkele accountants gegaan en er zijn veel verschillende manieren en vormen.

Een beknopte samenvatting:

Het moet voor de sponsor aannemelijk zijn dat ze door de sponsoring (aantoonbaar) extra werk (inkomen) generen. Dit zou altijd het hoofddoel moeten zijn. Dit heeft vrijwel niets met de belasting aftrek te maken.

Een bedrijf kan sponsoring doen op veel verschillende manieren. In eigen beheer (zelf een race / rally auto kopen en als inboedel van het bedrijf houden), werkzaamheden tegen kostprijs of gratis uitvoeren, goederen gratis of tegen kostprijs leveren of gewoon geld "doneren" voor reclame (naamsbekendheid).
Het doneren van geld mag van de omzet gehaald worden, maar dit heeft niets met BTW te maken. Het wel of niet betalen van BTW is afhankelijk van de partij die gesponsort wordt.
In de eerste vorm (in eigen beheer) kan je de BTW terug krijgen. Je koopt het immers voor je eigen bedrijf.Maar als je een particulier sponsort moet deze gewoon BTW betalen.

Zelf heb ik gemerkt dat dit niet altijd een duidelijk onderwerp is en zelfs bij de belastingdienst kan je nog wel eens op 1 vraag 3 verschillende antwoorden krijgen.
Aantoonbaar extra werk is niet zozeer een vereiste. Het moet aannemelijk zijn dat de sponsor zakelijke/bedrijfseconomische doelen voor ogen heeft. Je kunt best extra exposure krijgen zonder aantoonbaar extra winst te maken, dat doet niks af aan het feit dat je een zakelijk doel voor ogen had.
pi_75527100
Daarom staat het ook tussen haakjes. Je formuleert het precies zoals ik het bedoel. Aantoonbaar maken is vaak haast onmogelijk. De belastingdienst trapt er niet in als je besluit 60% van je omzet in je (prive) hobby auto te steken.
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')