Ik heb in me in dit specifiek onderwerp een aantal weken geleden verdiept omdat ik zelf bezig ben met sponsoring. Hier vooor ben ik ook langs enkele accountants gegaan en er zijn veel verschillende manieren en vormen.
Een beknopte samenvatting:
Het moet voor de sponsor aannemelijk zijn dat ze door de sponsoring (aantoonbaar) extra werk (inkomen) generen. Dit zou altijd het hoofddoel moeten zijn. Dit heeft vrijwel niets met de belasting aftrek te maken.
Een bedrijf kan sponsoring doen op veel verschillende manieren. In eigen beheer (zelf een race / rally auto kopen en als inboedel van het bedrijf houden), werkzaamheden tegen kostprijs of gratis uitvoeren, goederen gratis of tegen kostprijs leveren of gewoon geld "doneren" voor reclame (naamsbekendheid).
Het doneren van geld mag van de omzet gehaald worden, maar dit heeft niets met BTW te maken. Het wel of niet betalen van BTW is afhankelijk van de partij die gesponsort wordt.
In de eerste vorm (in eigen beheer) kan je de BTW terug krijgen. Je koopt het immers voor je eigen bedrijf.Maar als je een particulier sponsort moet deze gewoon BTW betalen.
Zelf heb ik gemerkt dat dit niet altijd een duidelijk onderwerp is en zelfs bij de belastingdienst kan je nog wel eens op 1 vraag 3 verschillende antwoorden krijgen.
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!