abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 7 december 2009 @ 17:53:23 #1
110987 ErwinRommel
De woestijnvos. Een legende.
pi_75379471
Topic mbt de eindoefening. Maakt niet uit of het KL/KM/Kmarns/Kmar/Klu betreft.

Onder de KL weer de gradaties KCT (de afmatting), AASLT/PARA (Falcon nr zoveel), PAINF, AMO or whatever.

Hoe ging dat? Met 2 vingers in de neus? Of letterlijk afzien?
Geef ook evt tips voor hen die binnenkort aan de eindoefening beginnen.

Mijn Eindoefening ligt alweer vele jaren achter mij, in 1992 wel te verstaan. In een winters Volgelsang/Duitsland.
Het was afzien. 5 dagen duurde deze, en zou uiteindelijk eindigen op de Oranje-Kazerne te Schaarsbergen. De eindmars van 25 kilometer + een extra 5km daarnaast met volle bepakking van 40 kilogram na 5 dagen afzien was niet mis. Maar vrolijk zongen wij in de nacht onze liederen door de straten van Arnhem en omgeving ons lot tegemoet, nl. de Rode Baret.

Hoe verging het u? Hoe bereidde u zich daarop voor, hoe ging die eindoefening? Gehaald of gefaald?
Geef ook tips aan toekomstige dappere krijgers
Vulneratus nec Victus The Spirit Will Never Leave Us.
  maandag 7 december 2009 @ 17:55:51 #2
110987 ErwinRommel
pi_75379574
De intocht is toch altijd weer iets emotioneels.
Bij mij was men echter vergeten mijn familie in te lichten en stond ik dus alleen ervoor en ging a die 5 dagen huiswaarts per trein, bek af. Mijn familie wist van niks. Was een communicatie foutje.
Bij de intocht ook geen muziek, enkel stilte. Eerste lichting ja.

Nu is dat anders.

180 pax opgekomen, slechts 68 pax komen erdoor.
  maandag 7 december 2009 @ 18:25:05 #3
110987 ErwinRommel
pi_75380617
Leuk detail op die eindmars, 25 kilometer ging het goed, totdat we tot onze verbazing niet de Kazerne poort binnen gingen maar nog eens een extra 5 kilometer mochten afleggen.
Die laatste 5 kilometer voor mij waren een ware hel. Er kwam een grind steentje in mijn kisten, en daar moest ik het de laatste 4 kilometer mee doen. Zere poten had ik, dat kan ik u vertellen!!!!!!
  maandag 7 december 2009 @ 19:08:28 #4
168777 Rave_NL
Obey the Dance Commander!
pi_75382610
Mijn opleiding bestond uit 3 danslessen en een cursus figuurzagen, de finex toch wel.
Cobra4: "Twijfelen aan de kennis van Rave. :')
EllaN: Rave IS een parel. Mijn parel. Onze parel O+. Voor altijd.
Amphibisch getraind voor het zinkende [DEF]-schip
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 8 december 2009 @ 00:28:52 #5
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_75396362
Mij eindoefening bestond uit 5 dagen een MOB-complex bewaken en verdedigen met als toetje een mars van 25 km terug naar Nijmegen. Totaal niet zwaar ondanks de vorst en de sneeuw.

Die nachten waren trouwens wel de enige die ik bij de KLu in een pubtent heb doorgebracht. Ik heb dat ding daarna nooit meer gezien.
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
pi_75421943
M'n eindoefening was op vliegbasis "De Peel". 2 dagen. Wat een onzin bij elkaar zeg.

Als eerste wordt er een rotatielijst gemaakt met waar je wanneer moet zijn. Ik koos dus de groep die als eerste pauze had, ik had al een vermoeden dat we dat niet meer zouden krijgen na een uur daarna kregen we ieder 3 losse flodders ... komt er een truck de basis op en gooit wat blauws uit de bak. Gaat er zo'n josti sergeant staan schreeuwen dat er een helicopter aanval is geweest met gifgas bommen. uh huh moesten we dat blauwe ding onschadelijk gaan maken ofzo.

We hadden 6 klassen. Klas 6 was vijand. Sta je aan de omheining, zie je een maat uit klas 6 op je af komen in burgerkleding. Dat scheen een spion te zijn die undercover inlichtingen kwam halen door met ons te ouwehoeren enzo. Ja, en wij maar denken wat die burger daar eigenlijk deed zeker

Als Klu sliepen we natuurlijk in een hangaar. Tentjes is voor debielen. Moest ik ook nog wachtlopen. Een heel uur, 3 tot 4. Voor lul want ik heb dat hele uur met de eigen basisbewaking staan ouwehoeren.

De hele eindoefening was trouwens een hele 2 dagen. Had in 10 minuten gekunt en dan inclusief het koffiedrinken maar exclusief de kutmars terug. 45 km op bijna nieuwe kisten.

Ik was fucking blij dat ik van die 7 weken crashcursus "hoe voelt de landmacht idioot zich" af was in ieder geval. Op naar Gilze-Rijen voor de echte opleiding na het Limos.
  dinsdag 8 december 2009 @ 20:39:06 #7
15258 Eraser127
Nijkerk Hardcore!!!
pi_75422531
Voor mij hetzelfde als ErwinRommel, maar dan in 2004 in een winterse omgeving van Trier (Duitsland) en baretuitreiking in het centrum van Arnhem ivm. ik dacht het 60j bestaan van de stad.
pi_75441565
Eindoefening ALO-1 (soort van AMO op de KMA) in december '08.

We zaten eerst drie dagen statisch op de Vlasakkers, we waren er met de hele cie (3x KL-pel en 2x KLu pel en ook nog wat KMar die er doorheen liep). We hadden twee linies, en omdat het tijdens Sinterklaas viel, heetten ze Pepernoot en Taai Taai. Al gauw was het duidelijk dat deze twee linies tegenover elkaar waren opgesteld, toen we na een korte verkenning er achter kwamen dat lijn Taai Taai onze kant op wees (achteraf werd dit verklaard met "Er is een chemische fabriek ontploft, het gas wat hier bij vrij kwam heeft er voor gezorgd dat de commandant dacht dat de vijand aan jullie zijde zat!"). Nou, na een aanval waarbij we natuurlijk werden overrompeld, werd het tijd voor de tegenaanval. Daarna zaten we opeens achter vijandelijke linies en hadden we 'n exfil.
Eindje lopen, overvalletje plegen en een konijntje buit maken (deze smaakte best goed), nog meer lopen, MZV-baan in fort Altena, nog meer lopen en daarna natuurlijk het roeien in de Biesbos. Na het onderhoud aan de boten een laatste sloopmars terug naar de Seelig en via daar (we waren allemaal natgeregend, camo er af, tenue zaad, en dat móest natuurlijk gecorrigeerd worden, dus camo er weer op..) terug naar het Kasteel.

En de eindoefening ALO-2 (laatste deel van de Korte Officiersopleiding) in juni '09 "Green Dagger".

Stikheet, eerste vijf dagen alleen maar pelotonsaanvallen uitgevoerd op checkpoints (een peloton vliegers was onze oefenvijand, die werden er even apatisch van als wij), korte vierdelijns (ops, helm, 60l rugzak met uch flessen water) verplaatsingen over de prachtige tankbaan die er lag en "TAA's" (tactical assembly areas, verzamelgebieden dus). Daarna nog vijf dagen sociale patrouilles en een aanvalletje hier en daar (breng eten naar Shambaville, ga onderhandelen met de burgermeester, pak die en die op). En daarna plankgas terug naar Breda.

Was best een saaie oefening, wel veel lol gehad, de HL's hadden het zelf ook door dat het af en toe nergens op sloeg, een van mn pelmaatjes kreeg zelfs een piratenbandana, ooglapje en een plastic zwaardje waarmee hij de aanval in mocht gaan...

Wij waren ook de eerste lichting die Green Dagger draaiden, daarvoor was het veel meer uitzendingsgericht (ops vanuit de FOB, mensen aan de poort, daar waar dit nu alleen weggelegd was voor het KLu-peloton wat alles op de FOB regelde). Schijnt dat ze 'm nu weer veranderd hebben naar iets nog donkergroeners, omdat de VTO inf zo veel uitvallers telt. Maar de mensen van log moeten 'm natuurlijk ook meedraaien op dezelfde manier...
  woensdag 9 december 2009 @ 17:12:04 #9
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_75451792
lui denken altijd dat als ze de basis opleidingen voor kader of off. vol stoppen met donkergroene scheisse dat er minder uitval is in de vto..

krijgt de logistiekeling in wording het ook op zijn brood.
snap dat niet.
als Tnk commandant moet je eerst een half jaar maneuvre opleiding doen met verkenners en infanteristen en daarna begint je tank commandant opleiding pas, handig zo';n opleiding waar niemand aan mee kan doen omdat die allemaal zijn uitgevallen in de maneuvre opleiding.
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
  woensdag 9 december 2009 @ 19:14:44 #10
168777 Rave_NL
Obey the Dance Commander!
pi_75455950
quote:
Op woensdag 9 december 2009 17:12 schreef Pumatje het volgende:
lui denken altijd dat als ze de basis opleidingen voor kader of off. vol stoppen met donkergroene scheisse dat er minder uitval is in de vto..

krijgt de logistiekeling in wording het ook op zijn brood.
snap dat niet.
als Tnk commandant moet je eerst een half jaar maneuvre opleiding doen met verkenners en infanteristen en daarna begint je tank commandant opleiding pas, handig zo';n opleiding waar niemand aan mee kan doen omdat die allemaal zijn uitgevallen in de maneuvre opleiding.
Je moet de standaard durven zetten.

Ik heb liever kwaliteit dan kwantiteit.

Ik heb liever dat minder lui de zwaardere basisopleiding halen, zelfs voor een functie in de logistiek, dan dat de gehele basisopleiding lichter word omdat er misschien wel hele goede logistiekelingen tussen zitten die simpelweg niet aan de eis voldoen.
Cobra4: "Twijfelen aan de kennis van Rave. :')
EllaN: Rave IS een parel. Mijn parel. Onze parel O+. Voor altijd.
Amphibisch getraind voor het zinkende [DEF]-schip
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')