Mishandeling is helaas voor je vriendin een van de misdrijven waar geen aangifte voor nodig is om tot vervolging over te gaanquote:Op maandag 7 december 2009 16:23 schreef mighty_myte het volgende:
Ik heb ook pepperspray gekocht voor mijn vriendin.
Ze voelt zich er veiliger mee.
Als ze het ooit gebruikt zal ze daar wel een goede reden voor hebben.
Ik neem ook aan dat een 'aanvaller' niet van plan is even later aangifte
te doen bij de politie.
quote:Op maandag 7 december 2009 16:38 schreef Koekz het volgende:
[..]
Mishandeling is helaas voor je vriendin een van de misdrijven waar geen aangifte voor nodig is om tot vervolging over te gaan
Ligt eraan welke MagLite het over gaat, maar er zijn er genoeg.quote:Op zondag 6 december 2009 17:20 schreef Koekz het volgende:
[..]
Klopt, en welke daarvan hebben een accu?
Nou... Weet niet waar het aan ligt maar heb al 6 jaar dezelfde MacCharger. 1 keer het lampje moeten vervangen nadat ik hem heb late vallenquote:Op dinsdag 8 december 2009 18:25 schreef junkiexp het volgende:
[..]
Ligt eraan welke MagLite het over gaat, maar er zijn er genoeg.
MagLite is een overgewaardeerd kutmerk.
Wij zijn servicecenter en distribueren een flink deel van de MagLites voor Nederland maar we krijgen er echt veel terug voor reparatie.
Daarna verbruiken ze echt heel veel batterijen en lampjes, en de led maglites zijn helemaal om te janken.
5 en 6 cellen worden trouwens niet meer gemaakt, hebben we ook amper geen vraag meer naar.
Jammer maar helaasch dan, had meneertje maar niet 50-cent-wannabee/AEL-fanboi/kaalkopje/pikey moeten wordenquote:Op zondag 6 december 2009 12:26 schreef Koekz het volgende:
[..]
Echt? Wonden genezen toch? Is nou niet echt blijvend.
En pepperspray kan ook even hard fout gaan, allergische reacties bijvoorbeeld.
maw, zijn vriendin moet het zich maar laten welgevallen dat zij gedutrouxed wordt? eens kijken of jij nog zo politiek correct reageert als we jou of jouw vriendin/moeder eventjes bewerken; dan kom jij ook maar wat snel terug op je gegeil op de wetquote:Op maandag 7 december 2009 16:38 schreef Koekz het volgende:
Mishandeling is helaas voor je vriendin een van de misdrijven waar geen aangifte voor nodig is om tot vervolging over te gaan
Nee, hij of zijn vriendin had maar moeten regelen dat ze er iets tegen kan doen.quote:Op dinsdag 8 december 2009 21:31 schreef ErictheSwift het volgende:
[..]
maw, zijn vriendin moet het zich maar laten welgevallen dat zij gedutrouxed wordt? eens kijken of jij nog zo politiek correct reageert als we jou of jouw vriendin/moeder eventjes bewerken; dan kom jij ook maar wat snel terug op je gegeil op de wet
btw; slechte stroman in jouw vorige post
Binnen de wettelijke kaders zijn je mogelijkheden daartoe nogal beperkt, to say the least. Beetje ongelijke strijd tegen thug-wannabees die hun bad rep moeten halen halen uit hun pipa's en kniffa's.quote:Op dinsdag 8 december 2009 22:09 schreef Koekz het volgende:
Nee, hij of zijn vriendin had maar moeten regelen dat ze er iets tegen kan doen.
Wat zou he een stuk rustiger zijn als we dat nou eens consequent gaan toepassenquote:Het is geen gegeil op de wet, het is meer de haat aan wapens. Iedereen die met een wapen op straat gaat zonder daar nadrukkelijk toestemming voor te hebben verdient gewoon met dat wapen zelf gepakt te worden.
Nou niet zo neequote:Op dinsdag 8 december 2009 22:57 schreef ErictheSwift het volgende:
[..]
Binnen de wettelijke kaders zijn je mogelijkheden daartoe nogal beperkt, to say the least. Beetje ongelijke strijd tegen thug-wannabees die hun bad rep moeten halen halen uit hun pipa's en kniffa's.
Sorry maat, maar zo'n "zou u me aub niet in elkaar willen slaan/neersteken/-schieten? dank je wel" mentaliteit die onze grrristenlijke regering door onze strotten heen probeert rammen getuigt van een kinderlijke naïviteit. Neuh, dan kan je beter vertrouwen op wapens waarmee je heel overdreven om moet wil je echt zwaar letsel bezorgen.
[..]
Ja hequote:Wat zou he een stuk rustiger zijn als we dat nou eens consequent gaan toepassen [ afbeelding ]
Het blijft een zaklamp (ok in je zak past ie niet meer.... een draagbare lamp danquote:Op zondag 6 december 2009 10:52 schreef Knuffelzacht het volgende:
wat mij ooit eens is verteld is dat de maglite vanaf 5 batterijen als slagwapen wordt gerekend of het waar is is een ander verhaal
Waarmee je dus ook problemen kan krijgen als ie los in je auto ligt, ook al is het een autogereedschap.quote:Op dinsdag 8 december 2009 23:10 schreef Repeat het volgende:
Ik heb iig deze in de auto liggen, geeft dan wel geen licht, maar kan je iemand toch wel aardig mee raken
[ afbeelding ]
Is -80°Cquote:Op zondag 6 december 2009 10:40 schreef ne0n het volgende:
gewoon de brandblusser gebruiken.. dat is -50°C, lekker koel 8)
Ben je niet bang hier een strafblad door op te lopen? Of krijg je dat hier niet voor. (gezien de maximale straffen, tienduizenden euro's boete, en jaren celstraf, lijkt het mij dat je ook een strafblad krijgt mocht je gesnapt worden)quote:Op woensdag 9 december 2009 22:34 schreef Locusta het volgende:
Ik heb een busje pepperspray in mijn handtas zitten. Een keer gekocht op vakantie in Duitsland.
Ook ik voel me er veiliger mee. Mocht ik een keer in een onveilige situatie bevinden, hoop ik dat alleen al dreigen misschien wel genoeg helpt om er snel vandoor te kunnen gaan (). En zo niet, dan kan ik mij altijd verdedigen met een niet-dodelijk wapen.
Het belangrijkste is toch wel dat het mij zelf een gevoel van veiligheid geeftVriendlief heeft ook nog aangeboden om een maglite voor me te kopen, dus dan ben ik ook in de auto "veilig"
Hmmm, ik heb niet het idee dat het zo'n vaart loopt. Volgens mij is de boete voor verboden wapenbezit 75 euro en dat heb ik er wel voor over. Als de keus is om verkracht te worden zonder me te kunnen verdedigen (ik ben niet erg groot of sterk) of een busje pepperspray leeg te spuiten in het gezicht van mijn aanvaller en daar eventueel een (fikse) boete voor te krijgen, dan kies ik voor dat laatste.quote:Op woensdag 9 december 2009 22:45 schreef Gulo het volgende:
Ben je niet bang hier een strafblad door op te lopen? Of krijg je dat hier niet voor. (gezien de maximale straffen, tienduizenden euro's boete, en jaren celstraf, lijkt het mij dat je ook een strafblad krijgt mocht je gesnapt worden)
In praktijk zal het wel meevallen denk ik inderdaad, al denk ik wel dat je meer dan 75 euro kwijt zult zijn. Het wordt immers zwaarder aangerekend dan wanneer je met een mes rondloopt (zie categorie-indeling van de wapenwet, valt in zelfde categorie als bijvoorbeeld automatische vuurwapens)quote:Op woensdag 9 december 2009 22:49 schreef Locusta het volgende:
[..]
Hmmm, ik heb niet het idee dat het zo'n vaart loopt. Volgens mij is de boete voor verboden wapenbezit 75 euro en dat heb ik er wel voor over. Als de keus is om verkracht te worden zonder me te kunnen verdedigen (ik ben niet erg groot of sterk) of een busje pepperspray leeg te spuiten in het gezicht van mijn aanvaller en daar eventueel een (fikse) boete voor te krijgen, dan kies ik voor dat laatste.
Ik loop er verder ook niet mee te koop dat ik dat heb (behalve anoniem op een forum![]()
) en ga er zeker niet stoer mee lopen doen. Het zit in mijn tas en die wetenschap geeft mij een gevoel van veiligheid.
Ach ja... aan de andere kant zie je mensen die dood door schuld ten laste worden gelegd wegkomen met 1 jaar rijontzegging (vandaag in de praktijk meegemaakt) en mensen die zichzelf moeten verdedigen een fikse celstraf krijgen... dus daar wil ik mij ook niet blind op staren. Ik ken de risico's en desondanks heb ik nog steeds het busje in mijn handtas zitten (overigens is het anti-dog sprayquote:Op woensdag 9 december 2009 23:02 schreef Gulo het volgende:
In praktijk zal het wel meevallen denk ik inderdaad, al denk ik wel dat je meer dan 75 euro kwijt zult zijn. Het wordt immers zwaarder aangerekend dan wanneer je met een mes rondloopt (zie categorie-indeling van de wapenwet, valt in zelfde categorie als bijvoorbeeld automatische vuurwapens)
Wikipedia zegt hier overigens het volgende over:
België en Nederland is pepperspray een verboden wapen. Het valt in categorie II van de WWM (wapenwet) en bezit in het openbaar wordt derhalve bestraft met een geldboete van de derde categorie of vierde categorie of een gevangenisstraf van ten hoogste 4 jaar.
Maar zover zal het zoals gezegd wel niet komen, boete van 4e categorie is echt enorm namelijk.
Toch raad ik je aan een vechtsport te leren zoals pencak silat of krav maga. Dan hoef je namelijk niet je handtas door te zoeken naar je wapen maar weet je gewoon gelijk wat je moet doen. En is bovendien niet strafbaar.quote:Op woensdag 9 december 2009 23:15 schreef Locusta het volgende:
[..]
Ach ja... aan de andere kant zie je mensen die dood door schuld ten laste worden gelegd wegkomen met 1 jaar rijontzegging (vandaag in de praktijk meegemaakt) en mensen die zichzelf moeten verdedigen een fikse celstraf krijgen... dus daar wil ik mij ook niet blind op staren. Ik ken de risico's en desondanks heb ik nog steeds het busje in mijn handtas zitten (overigens is het anti-dog spray)
Maar zoals ik al zei: ik loop er niet mee te koop en heb ook niet echt zozeer de intentie om het te gebruiken, het geeft mij gewoon een gevoel van veiligheid. En dat is onbetaalbaar
Onzin.quote:Op woensdag 9 december 2009 00:23 schreef Henno het volgende:
Waarmee je dus ook problemen kan krijgen als ie los in je auto ligt, ook al is het een autogereedschap.
Alsof een vrouw met een busje spul in haar handtasje wel een man aankan..quote:Op donderdag 10 december 2009 15:26 schreef fs180 het volgende:
[..]
En mensen die stellen dat vrouwen maar een vechtsport moeten leren..
Alsof een vrouw met een beetje techniek wel een man aan kan![]()
Het is inderdaad effectiever, als je het ook gebruikt.quote:Op donderdag 10 december 2009 16:12 schreef fs180 het volgende:
Nou zover ik weet is pepperspray een stuk effectiever dan een vrouwenhand tegen je wang. Vriendin wist niet had ik een aantal jaar terug thuis kwam, dus ik kreeg bij binnenkomst iets tegen mijn hoofd geslingerd, meer dan 'auw' kwam er niet uit. Vrouwen zijn gewoon niet sterk en dat mag je best compenseren.
Mijn punt is dat ik weinig heil zie in een busje pepperspray omdat je er waarschijnlijk te laat mee bent.quote:Op donderdag 10 december 2009 16:33 schreef fs180 het volgende:
Je punt? Je kan ook ondertussen terwijl je in je handtasje graait gezien worden door een oud vrouwtje die schrikt, en rent de straat op, iemand in een auto mist haar nog maar net en rijdt daarna jouw overvaller aan. JA DAT KAN OOOOK
En waarschijnlijk zelf ook slachtoffer wordt van de wolk pepperspray wat het voor de dader een stuk makkelijker maakt. Uit onderzoek is ook al duidelijk geworden dat mensen die zichzelf bewapend hebben vaker slachtoffer zijn en vaker mishandeld worden. Waarom ? Omdat ze geneigd zijn meer risico te nemen door de schijnveiligheid van een wapen.quote:Op donderdag 10 december 2009 16:41 schreef zuchtje het volgende:
[..]
Mijn punt is dat ik weinig heil zie in een busje pepperspray omdat je er waarschijnlijk te laat mee bent.
Ik ben 1.65 en weeg zo'n 55 kg met 0,0 conditie. Wat kan ik uithalen tegen een aanvaller? Buiten het feit dat ik dan misschien in paniek ben, ben ik ook geen topatleet met superkracht en supersnelheid.quote:Op donderdag 10 december 2009 11:02 schreef Koekz het volgende:
Toch raad ik je aan een vechtsport te leren zoals pencak silat of krav maga. Dan hoef je namelijk niet je handtas door te zoeken naar je wapen maar weet je gewoon gelijk wat je moet doen. En is bovendien niet strafbaar.
Maar ik heb (nogmaals) helemaal niet de intentie om de pepperspray te gebruiken. Het zit alleen in mijn tas om mijzelf een gevoel van (al is het schijn)veiligheid te geven, met de gedachte dat ik in ieder geval iets heb om me te kunnen verdedigen zonder dat het direct een verloren zaak is.quote:En trouwens. Over die boete die je krijgt. Prima. Maar stel, je wil over 10 jaar voor de overheid werken. Dan zeggen ze heel simpel nee, mevrouw heeft een strafblad.
Volgens de wapenwet is het een oorlogsgas en valt het daarmee in dezelfde categorie als bijvoorbeeld automatische vuurwapens.quote:Op donderdag 10 december 2009 17:10 schreef Synthesist het volgende:
pepperspray kan je gewoon via duitse webshops bestellen. ze versturen het gewoon naar NederlandMaak je maar niet zo druk over verboden wapenbezit, het is geen pistool ofzo
Het risico bestaat er ook niet zozeer uit dat je het een keer gebruikt (die kans lijkt me tamelijk gering). De kans dat je bij een (preventieve) fouillering tegen de lamp loopt lijkt me groter. Althans er zijn best wel wat gebieden waar de apv preventief fouilleren toestaat.quote:Op donderdag 10 december 2009 18:30 schreef Locusta het volgende:
Maar ik heb (nogmaals) helemaal niet de intentie om de pepperspray te gebruiken. Het zit alleen in mijn tas om mijzelf een gevoel van (al is het schijn)veiligheid te geven, met de gedachte dat ik in ieder geval iets heb om me te kunnen verdedigen zonder dat het direct een verloren zaak is.
Het risico is dusquote:Op donderdag 10 december 2009 18:30 schreef Locusta het volgende:
[..]
Maar ik heb (nogmaals) helemaal niet de intentie om de pepperspray te gebruiken. Het zit alleen in mijn tas om mijzelf een gevoel van (al is het schijn)veiligheid te geven, met de gedachte dat ik in ieder geval iets heb om me te kunnen verdedigen zonder dat het direct een verloren zaak is.
Hier ben ik het niet mee eens. Het werkt wel degelijk effectief. Bovendien geeft Locusta aan dat het haar een gevoel van veiligheid geeft, hetgeen mij ook zeer voornaam lijkt. (alleen al om dat gevoel van haar niet te willen ondermijnen zal ik hier niet stellen dat pepperspray geen veiligheid met zich mee brengtquote:Op donderdag 10 december 2009 18:41 schreef gelly het volgende:
[..]
Het risico is dus
- De tijd om naar je spray te grijpen kun je beter gebruiken om te vluchten.
- De Spray kan afgepakt en tegen je gebruikt worden.
- Je kan zelf de spray inademen en zodoende uitgeschakeld worden.
- De aanvaller kan extra agressief worden omdat jij een wapen pakt.
- De spray heeft niet altijd op iedereen hetzelfde effect, bij sommigen doet het zelfs niets.
- De situatie is zelden optimaal zodat je uberhaupt geen tijd hebt om je spray te zoeken en omdat de situatie nieuw is en je niet getrained bent in het gebruik van spray vergeet je het zelfs te pakken.
Echt, mocht je echt wat willen doen dan is een schop in het kruis een stuk effectiever dan het gebruik van pepperspray.
Het is geen ideale oplossing nee, daarom is het ook geen standaard uitrusting van een vrouw nee. Maar het is beter dan niets, en wegrennen activeert alleen maar het prooi idee, sta je nog machtelozer als hij je na 3 stappen al beet heeftquote:Op donderdag 10 december 2009 18:41 schreef gelly het volgende:
[..]
Het risico is dus
- De tijd om naar je spray te grijpen kun je beter gebruiken om te vluchten.
- De Spray kan afgepakt en tegen je gebruikt worden.
- Je kan zelf de spray inademen en zodoende uitgeschakeld worden.
- De aanvaller kan extra agressief worden omdat jij een wapen pakt.
- De spray heeft niet altijd op iedereen hetzelfde effect, bij sommigen doet het zelfs niets.
- De situatie is zelden optimaal zodat je uberhaupt geen tijd hebt om je spray te zoeken en omdat de situatie nieuw is en je niet getrained bent in het gebruik van spray vergeet je het zelfs te pakken.
Echt, mocht je echt wat willen doen dan is een schop in het kruis een stuk effectiever dan het gebruik van pepperspray.
Bovendien, alles beter dan je als de spreekwoordelijke gewillige sitting duck te laten aftuigen of tjoelkeren door een straataap/pikey.quote:Op donderdag 10 december 2009 18:48 schreef Gulo het volgende:
[..]
Hier ben ik het niet mee eens. Het werkt wel degelijk effectief. Bovendien geeft Locusta aan dat het haar een gevoel van veiligheid geeft, hetgeen mij ook zeer voornaam lijkt. (alleen al om dat gevoel van haar niet te willen ondermijnen zal ik hier niet stellen dat pepperspray geen veiligheid met zich mee brengt)
Juist dat (misplaatste) gevoel van veiligheid zorgt ervoor dat mensen die een wapen op zak hebben de confrontatie vaker opzoeken i.p.v. te vermijden wat ze normaal gesproken zouden doen. Bijvoorbeeld tegen iemand die 's avonds de weg wil vragen.. of op een andere manier "eng" overkomt. In veruit de meeste gevallen zijn er tig andere (legale) manieren effectiever dan het gebruik van pepperspray. Wegrennen, schreeuwen, etc. Ongetrainde mensen die pepperspray gebruiken zijn voornamelijk een gevaar voor zichzelf en anderen.quote:Op donderdag 10 december 2009 18:48 schreef Gulo het volgende:
[..]
Hier ben ik het niet mee eens. Het werkt wel degelijk effectief. Bovendien geeft Locusta aan dat het haar een gevoel van veiligheid geeft, hetgeen mij ook zeer voornaam lijkt. (alleen al om dat gevoel van haar niet te willen ondermijnen zal ik hier niet stellen dat pepperspray geen veiligheid met zich mee brengt)
Meen je dat? Dat vind ik moeilijk te geloven. Kan je dit met enige gegevens onderbouwen, of stoelt het alleen op eigen vermoedens?quote:Op donderdag 10 december 2009 19:08 schreef gelly het volgende:
[..]Vrouwen zijn bijvoorbeeld meestal slachtoffer van geweld/aanranding door een bekende, niet door een man met een lange jas op een donker plekje. Die kans is ongeveer even groot als aangereden te worden door een trein.
B.v.quote:Op donderdag 10 december 2009 19:10 schreef Gulo het volgende:
[..]
Meen je dat? Dat vind ik moeilijk te geloven. Kan je dit met enige gegevens onderbouwen, of stoelt het alleen op eigen vermoedens?
http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)eksueel-geweld.dhtmlquote:DEN HAAG - Bijna een kwart van de meisjes en vrouwen tussen de 15 en 25 jaar heeft ooit te maken gehad met seksueel geweld. Bij jongens ligt dit met 4 procent een stuk lager. De meeste daders waren bekenden van het slachtoffer.
http://www.seksueelgeweld.info/doc/websheet_sg_jan_09.pdfquote:• Het merendeel van de plegers is een bekende van het slachtoffer. Bij vrouwelijke
slachtoffers is de pleger vaak de partner of ex-partner (21 resp.16 procent) of een
vage kennis (15 procent). Bij mannelijke slachtoffers is de pleger vaak een buurtgenoot
(25 procent), vage kennis (23 procent) of ‘iemand anders’ (21 procent).
• Meisjes zijn vooral het slachtoffer van hun vader (19 procent), een ander familielid
(32 procent) of een buurtgenoot (23 procent). Jongens zijn vooral slachtoffer van
een buurtgenoot (32 procent), een vage kennis (19 procent) of ‘iemand anders’ (46
procent). In 14 procent is de vader de pleger, een ander familielid wordt niet
genoemd.
Geef mij maar een busje pepperspray die ik onverwachts in iemand met 10 jaar Krav Maga ervaring spuit. Even kijken wie er wintquote:Op donderdag 10 december 2009 16:00 schreef zuchtje het volgende:
[..]
Alsof een vrouw met een busje spul in haar handtasje wel een man aankan..
Het gaat sowieso om schijnveiligheid. Je hebt vertrouwen in een busje spul, of je hebt vertrouwen in je lichaam.
Ah zo. Ik begrijp je even verkeerd. Ik dacht dat je het had over bekenden die ze op straat tegen zouden komen waar ze dan door aangerand zouden worden. Dat leek me al vreemd.quote:Op donderdag 10 december 2009 19:19 schreef gelly het volgende:
[..]
B.v.
[..]
http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)eksueel-geweld.dhtml
[..]
http://www.seksueelgeweld.info/doc/websheet_sg_jan_09.pdf
Als je als meisje al een paar minuten achtervolgt wordt door een onbekende man dan heb je alle tijd om in je handtasje te zoeken naar de pepperspray.quote:Op donderdag 10 december 2009 16:41 schreef zuchtje het volgende:
[..]
Mijn punt is dat ik weinig heil zie in een busje pepperspray omdat je er waarschijnlijk te laat mee bent.
En dan ? Dan laat je 'm zo dichtbij komen dat de spray effect heeft of is het slimmer om weg te rennen, ergens aan te bellen , iemand aan te spreken of hard te gaan schreeuwen ? Zoals ik al zei, de situatie is zelden zo dat een ongetraind persoon z'n situatie veiliger kan maken door het gebruik van pepperspray.quote:Op donderdag 10 december 2009 19:25 schreef slashdotter3 het volgende:
[..]
Als je als meisje al een paar minuten achtervolgt wordt door een onbekende man dan heb je alle tijd om in je handtasje te zoeken naar de pepperspray.
En zoals jij hier allerlei scenario's bedenkt zijn er ook tig scenario's te bedenken waarin pepperspray wel de beste oplossing geweest. Ligt er maar aan door welke kleur bril je kijkt.quote:Op donderdag 10 december 2009 19:28 schreef gelly het volgende:
[..]
En dan ? Dan laat je 'm zo dichtbij komen dat de spray effect heeft of is het slimmer om weg te rennen, ergens aan te bellen , iemand aan te spreken of hard te gaan schreeuwen ? Zoals ik al zei, de situatie is zelden zo dat een ongetraind persoon z'n situatie veiliger kan maken door het gebruik van pepperspray.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |