abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_75182575
In onze achtertuin hebben we een hele gammele en bijna in elkaar stortende houten schuur staan. Deze willen we gaan vervangen voor een bakstenen schuur met spouw. Als we de hele schuur slopen en een nieuwe bouwen moeten we een bouwvergunning aanvragen. Nu hebben we van diverse mensen het advies gekregen de schuur te repareren. In zoverre dat je gewoon de schuur muur voor muur vervangt en het dak (nagenoeg) hetzelfde houd. Weet iemand of de gemeente dit zal accepteren als repareren en onderhoud in plaats van herbouw? Of moeten we toch een vergunning aanvragen (waarbij we grote kans hebben dat we hem niet krijgen)
  dinsdag 1 december 2009 @ 14:51:35 #2
74052 Ender_W
veni, vidi, vici
pi_75182818
Hoe groot is de schuur? grote kans dat het als het kleiner is als 10 m2 onder de vergunningsvrije bouwwerken valt.
Live life to the Ender :D
  dinsdag 1 december 2009 @ 15:08:38 #3
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_75183435
Wanneer er ineens een etselwerk buitenspouwblad staat ipv een houten wandje, wordt de gemeente natuurlijk wel achterdochtig, lijkt me.
Je kunt natuurlijk ook voor volledig houtskeletbouw gaan of een metselwerk binnenblad met houten buitenblad.

Wat voor fundering ligt eronder?
Op vrijdag 4 september 2009 schreef MarkyMarkx het volgende: Held _O_
hier schreef tong80 het volgende: _O_ :P
hier schreef stevenmac26 het volgende: :D
pi_75183552
Is de kans wel echt groot dat ze de aanvraag van een vergunnging afwijzen? Er staat nu tenslotte ook al een schuur op die plek...
  dinsdag 1 december 2009 @ 15:18:55 #5
74052 Ender_W
veni, vidi, vici
pi_75183856
Tot op heden is er nog geen reden om vergunning aan te vragen. Dan moeten we toch meer van TS weten. (oppervlakte, hoogte, locatie op het erf). Materialisatie maakt niets uit.
pi_75184136
Voor zover ik weet heb je voor aanpassingen aan de achterkant van de woning (pui en tuin) alleen meldingsplicht. Dit is mij verteld toen ik een dakkapel aan de voorkant van mijn woning heb laten zetten. Ik vroeg of ik dezelfde bureaucratisch molen door moest als ik hetzelfde aan de achterkant wilde doen en de ambtenaar vertelde me dat ik dan alleen een meldingsplicht had.
I'm only responsible for what I say, not for what you understand.
  dinsdag 1 december 2009 @ 16:09:32 #8
74052 Ender_W
veni, vidi, vici
pi_75185591
quote:
Voor bouwwerken geldt tegenwoordig geen meldingsplicht meer. Als u aan alle voorwaarden voor bouwvergunningsvrij bouwen voldoet, mag u bouwen zonder dit bij de gemeente te melden. De meldingsplicht gold tot 1 januari 2003 voor bouwwerken met een beperkte afmeting. Tegenwoordig mogen deze bouwwerken veelal vergunningsvrij worden geplaatst. Welke bouwwerken dit precies zijn kunt u nagaan via www.vrom.nl/bouwvergunningen_online.
Van de VROM site.
  Moderator dinsdag 1 december 2009 @ 17:23:29 #9
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
  dinsdag 1 december 2009 @ 17:29:31 #10
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_75188599
quote:
Op dinsdag 1 december 2009 17:23 schreef Vonkenboer het volgende:
Tot 10 m² mag je volgens mij vergunningsvrij bouwen
Als TS constructief dingen wil gaan wijzigen (fundering bijv.) zal ze wel berekeningen moeten indienen. Maar goed, zoals E-W ook al aangaf, we hebben nu echt te weinig info...
pi_75203921
Het gaat om een schuur van 5x5 meter (buitenafmetingen) die helemaal aan de acherkant van onze tuin staat en direct grenst aan de tuin van de (beide) buren. Helaas valt het dan ook niet meer onder vergunningsvrij bouwen. Op dit moment is hij volgens mij gefundeerd met diverse palen (afvalhout, oude metalen pijpen enzovoort, het is een echte hobbyconstructie van ik schat zo'n 40 jaar oud).
Doordat de schuur zoals hij nu is iets meer dan 15% van het totaaloppervlak van ons erf inneemt, valt hij niet binnen het bestemmingsplan van de gemeente...
Dus vandaar mijn vraag, je een oude houten schuur met golfplatendakt mag 'repareren' tot eentje van baksteen met pannendak...
  woensdag 2 december 2009 @ 10:22:23 #12
261336 drbrik
zo hel wie un brik
pi_75204175
quote:
Op woensdag 2 december 2009 10:11 schreef vuursteenmeisje het volgende:
Het gaat om een schuur van 5x5 meter (buitenafmetingen) die helemaal aan de acherkant van onze tuin staat en direct grenst aan de tuin van de (beide) buren. Helaas valt het dan ook niet meer onder vergunningsvrij bouwen. Op dit moment is hij volgens mij gefundeerd met diverse palen (afvalhout, oude metalen pijpen enzovoort, het is een echte hobbyconstructie van ik schat zo'n 40 jaar oud).
Doordat de schuur zoals hij nu is iets meer dan 15% van het totaaloppervlak van ons erf inneemt, valt hij niet binnen het bestemmingsplan van de gemeente...
Dus vandaar mijn vraag, je een oude houten schuur met golfplatendakt mag 'repareren' tot eentje van baksteen met pannendak...
Ik zou een sloopvergunning aanvragen. En vergunningsvrij een nieuwe bouwen. Let er wel op dat hij dan een meter of meer van de perceelsgrenzen af moet blijven. (PS oude golfplaten denk aan asbest...)
Op het achtererf mag je vergunningsvrij 30m2 met een hoogte van max 3 meter vergunningsvrij bouwen mits de afstand van de perceelsgrens meer dan 1 meter is.
Why do hockey-players wear numbers on their shirts? Cause sometimes they can't match the dental records with the bodies
  woensdag 2 december 2009 @ 10:41:16 #13
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_75204667
quote:
Op woensdag 2 december 2009 10:11 schreef vuursteenmeisje het volgende:
Ik denk niet dat de gemeente er in meegaat dat dat nog onder repareren valt.
Gewoon slopen en een nieuwe bouwen van dezelfde afmetingen, dan heb je de beste kans.
pi_75204880
Als dat zou kunnen zou het mooi zijn, helaas is onze tuin maar vijf meter breed, als je dan aan de zijkanten en achterkant een meter vrij houd blijft er zo weinig ruimte over voor de schuur, bovendien wordt het dan een heel vreemd gezicht....
En ja, we hebben al heel goed gekeken of het geen asbest golfplaten zijn...
pi_75204952
Maar als we de schuur slopen en vervangen voor eentje van dezelfde afmetingen moeten we alsnog weer een vergunning aanvragen. Met als risico dat we die niet krijgen, de gemeente is er helaas niet gevoelig voor dat er al eentje staat met die afmetingen. Als je hem eerst sloopt zien ze het als een nieuw bijgebouw, dat dus weer aan de regels moet voldoen.
pi_75205094
Je hebt dus eigenlijk, gezien wat jullie willen, hoe dan ook een vergunning nodig... Want het lijkt mij ook niet dat het (eigenlijk) geheel opnieuw optrekken van een schuur nog onder reparatie valt... Maar heb hier zelf geen ervaring mee.
Dus mij lijkt het de keuze: toch gewoon doen en het risico nemen dat de gemeente later gaat zeuren als ze er achter komen, of nu even met de gemeente bellen om te vragen of dit onder "repareren" valt of dat je een vergunning aan moet vragen en indien dit laatste het geval is, wat hun beleid is t.a.v. dit soort situaties (zelfde schuur op zelfde plek).
pi_75205118
Tja, ik zie nu je vorige berichtje, gewoon toch proberen te "repareren" dan maar?
  woensdag 2 december 2009 @ 11:17:33 #18
261336 drbrik
zo hel wie un brik
pi_75205809
quote:
Op woensdag 2 december 2009 10:49 schreef vuursteenmeisje het volgende:
Maar als we de schuur slopen en vervangen voor eentje van dezelfde afmetingen moeten we alsnog weer een vergunning aanvragen. Met als risico dat we die niet krijgen, de gemeente is er helaas niet gevoelig voor dat er al eentje staat met die afmetingen. Als je hem eerst sloopt zien ze het als een nieuw bijgebouw, dat dus weer aan de regels moet voldoen.
Heb je al eens een overleg gehad of ze mee willen werken. Ps je kunt de bouwvergunning al aanvragen voordat je gaat slopen. Normaal kunnen ze in een vooroverleg wel aangeven of ze hieraan mee willen werken of niet! Ik zou met wat foto's en een beetje duidelijke schets eens langsgaan bij de gemeente!
(zeker als je al contact met de gemeente hebt gehad en je bouwplannen hebt medegedeeld)

Normaal gezien word er door de bouwinspecteur wel een beetje extra op jullie perceel gelet of jullie niet zonder vergunning bouwen. En het 'repareren' wat je beschrijft valt niet meer onder (ver)bouwwerkzaamheden van niet ingrijpende aard en zijn dus vergunningsplichtig.
Why do hockey-players wear numbers on their shirts? Cause sometimes they can't match the dental records with the bodies
pi_75209623
ik weet niet hoeveel haast je hebt met de bouw,maar volgens mij wordt volgend jaar het 1 en ander aangepast.Ze willen dan naar 50 vierkante meter en 5 meter hoog zonder vergunning is mij verteld hier in den helder.Het moet dan wel een bijgebouw blijven,dus niet aan het woonhuis vastzitten.
Maar neem inderdaad even contact met de gemeente en dan weet je meer.
succes
  woensdag 2 december 2009 @ 13:31:07 #20
261336 drbrik
zo hel wie un brik
pi_75209932
quote:
Op woensdag 2 december 2009 13:20 schreef djamoro het volgende:
ik weet niet hoeveel haast je hebt met de bouw,maar volgens mij wordt volgend jaar het 1 en ander aangepast.Ze willen dan naar 50 vierkante meter en 5 meter hoog zonder vergunning is mij verteld hier in den helder.Het moet dan wel een bijgebouw blijven,dus niet aan het woonhuis vastzitten.
succes
Klopt inderdaad bij de invoer van de Wabo. Zou in juli 2010 zijn. Alleen willen ze de voorschriften over het vergunningsvrij bouwen nog gaan aanpassen dus ik zou het nieuws ff in de gaten houden.
pi_75271688
Dus als ik het goed begrijp staat je schuur over de hele breedte van de tuin en tegen de schuren van beide buren aan ?
Ik zou gewoon even zeggen tegen de buren dat je de schuur wil gaan vernieuween en het gewoon doen.
Ik kijk als buur zijnde liever tegen een mooie schuur aan als tegen een zooitje dus denk niet dat die bezwaar zouden hebben.
pi_75272484
quote:
foto Op woensdag 2 december 2009 13:20 schreef djamoro het volgende:
succes
De website van VROM heeft het nu al over 30m2\ 3m hoog en max 50% van het erf. Mag een gemeente daar zomaar van afwijken?
  maandag 7 december 2009 @ 09:06:09 #23
261336 drbrik
zo hel wie un brik
pi_75360666
quote:
Op vrijdag 4 december 2009 08:59 schreef _Ophelia_ het volgende:

[..]

De website van VROM heeft het nu al over 30m2\ 3m hoog en max 50% van het erf. Mag een gemeente daar zomaar van afwijken?
Nee dat mogen ze niet. Maar het is niet meer vergunningsvrij als die afstand van een meter tot de erfgrens word aangehouden (ja die regeltjes zijn er om het makkelijk te houden).
pi_75361684
quote:
foto Op maandag 7 december 2009 09:06 schreef drbrik het volgende:

[..]

Nee dat mogen ze niet. Maar het is niet meer vergunningsvrij als die afstand van een meter tot de erfgrens word aangehouden (ja die regeltjes zijn er om het makkelijk te houden).
Die meter geld alleen voor het gedeelte van de tuin dat grenst aan de openbare weg voor zover ik kan zien.
  maandag 7 december 2009 @ 11:33:29 #25
261336 drbrik
zo hel wie un brik
pi_75364714
quote:
Op maandag 7 december 2009 09:54 schreef _Ophelia_ het volgende:

[..]

Die meter geld alleen voor het gedeelte van de tuin dat grenst aan de openbare weg voor zover ik kan zien.
5. a) als u het bijgebouw of de overkapping bouwt op een achtererf,
dan moet de afstand tussen het bijgebouw of de
overkapping en de weg of het openbaar groen aan alle
zijden meer dan 1 meter zijn.

5. b) als u het bijgebouw of de overkapping bouwt op een zijerf
dat niet naar de weg of het openbaar groen gekeerd is,
dan moet de afstand tussen het bijgebouw of de overkap
ping en het voorerf ten minste 1 meter zijn.

6. als de bruto vloeroppervlakte van het bijgebouw of de overkapping
meer dan 10 m2 is moet de afstand tot het erf van
uw buren tenminste 1 meter zijn.

Dus meer dan 10m2 ten alle tijde meer dan 1 meter uit erfgrens anders vergunningsplichtig.

http://www.vrom.nl/pagina.html?id=2706&sp=2&dn=3187

Onder bovenstaande link kun je het allemaal trug vinden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')

Het lijkt erop dat je onze advertenties blokkeert

Dat begrijpen we, maar is wel erg jammer. Je kunt FOK! namelijk wel gratis LEZEN, maar we kunnen FOK! niet gratis MAKEN. De inkomsten van de advertenties zorgen ervoor dat we de kosten van de site kunnen dragen zodat je ook morgen FOK! nog kunt bezoeken.

Zou je willen overwegen om voor FOK! een uitzondering te maken in je adblocker (of andere middelen die onze ads blokkeren)? Je krijgt deze melding dan nooit meer te zien.

Ja, ik wil fok.nl whitelisten, laat me zien hoe

Ik neem liever een premium account zodat ik geen advertenties hoef te zien (je moet eerst inloggen)
Ja, breng me naar de shop