Nee geen hulp, kan dat dan?quote:Op dinsdag 8 december 2009 19:34 schreef YPPY het volgende:
[..]
Krijg je hier hulp bij? Niet omdat ik denk dat je het niet kanmaar omdat het soms erg confronterend kan zijn en (te) moeilijk om echt op te schrijven hoe het zit. Als ouder heb je logisch (!!!) de neiging zo positief mogelijk te zijn, terwijl dat voor een indicatie juist niet de bedoeling is, en dat is zeker niet makkelijk.
quote:Op dinsdag 8 december 2009 23:15 schreef De_Taartjesfee het volgende:
Oh ok, maar loop je dan niet tegen nog langere wachttijden aan? Ik ben wel blij dat het balletje nu rolt eigenlijk
nou.....quote:Op woensdag 9 december 2009 06:49 schreef Belana het volgende:
als ik iets geleerd heb is het dat autisten niet kunnen liegen en oxy, ook ik ervaar het niet zo.
in mijn geval heeft hij bij een speltherapeute verteld dat hij door mij geschopt en geslagen werd thuisquote:Op woensdag 9 december 2009 08:10 schreef De_Taartjesfee het volgende:
Hmja maar is dat liegen, of is dat een misplaatst grapje maken end aar de consequenties niet van kunnen overzien?
Ik heb ook wel eens met de HAP aan de lijn gehangen omdat oudste zei een rauwe mossel te hebben gegeten, op het strand. Hij hield bij hoog en laag vol dat het echt, absoluut waar was! Toen ik eenmaal iedereen gebeld had lachte hij zich een ongeluk en zei dat het een grapje was.
Niet zon geslaagd grapje
Autisten kunnen een heel erg levendige fantasie hebben! Een van de punten waar mijn therapeut me toentertijd op wees: veel autisten voelen aan de spullen in hun omgeving om te kijken of het wel echt is: omdat ze zo'n fantasie hebben weten ze vaak niet meer wat er nou wel en niet echt is.quote:Op woensdag 9 december 2009 06:49 schreef Belana het volgende:
als ik iets geleerd heb is het dat autisten niet kunnen liegen en oxy, ook ik ervaar het niet zo.
Ik ben juist een autist met weinig fantasie. Nu = nu en ik sta juist téveel in deze wereld, kan er niet van ''losdenken''.quote:Op woensdag 9 december 2009 13:50 schreef Troel het volgende:
Autisten kunnen een heel erg levendige fantasie hebben! Een van de punten waar mijn therapeut me toentertijd op wees: veel autisten voelen aan de spullen in hun omgeving om te kijken of het wel echt is: omdat ze zo'n fantasie hebben weten ze vaak niet meer wat er nou wel en niet echt is.
Maar voor een buitenstaander kan dat wel opgevat worden als liegen!
Sorry voor het binnenvallen in dit topic. Heb zelf geen autistisch kind, wel een autistisch buurjongetje naast me wonen, vandaar mijn interesse in dit topic.quote:Op dinsdag 8 december 2009 23:02 schreef De_Taartjesfee het volgende:
[..]
Nee geen hulp, kan dat dan?
Het is een hoop "wanneer ging hij dit of dat doen?" maar ook een hoop "hoe gaat hij om met?" en vooral dat laatste is best wel lastig onder woorden te brengen. Zeker omdat ik niet zo`n held met woorden ben :-/
Nou goed, zal vast wel goedkomen
livelink jullie ook sterkte ermee! Tis wat allemaal
Ik zie: stukjes en beetjes fragmenten, puzzelstukjes van een wereld die ik niet snap.quote:Op woensdag 9 december 2009 19:38 schreef MaLo het volgende:
Als aanvulling op wat Yppy schrijft:
Probeer voor jezelf achtereenvolgens te formuleren: ik zie; ik denk; ik voel. Oefen dit ook eens met iemand, je partner of een goede vriendin. Je zult merken dat het best lastig is om deze te scheiden, maar ook merken dat áls je het toepast, het veel duidelijkheid schept.
Mijn tip was inderdaaad voor de Taartjesfeequote:Op woensdag 9 december 2009 20:54 schreef Oxymoron het volgende:
[..]
Ik zie: stukjes en beetjes fragmenten, puzzelstukjes van een wereld die ik niet snap.
Ik denk: stukjes en beetjes en flarden, en woorden die niet van mijzelf zijn, die ik niet snap.
Ik voel: zoveel, maar kan er niks mee.
Duidelijkheid?![]()
Gewoon auti-realiteit.![]()
Of was je tip niet, voor mensen met autisme?Ik snap het niet.
![]()
Oh hemel dan ga je echt anders kijken naar gedrag en wat ze wel en niet kunnen.quote:Op woensdag 9 december 2009 20:58 schreef YPPY het volgende:
Ik denk dat ze het anders bedoelde Oxy, hoe je op schrijft wat je op formulieren moet schrijven.
Bijvoorbeeld.
De ouders van mijn oppaskindje schreven op dat hun dochter kon fietsen. Want zij waren helemaal trots dat ze kon 'fietsen'. Alleen kon ze niet echt fietsen. Ze kon heel goed de trappers rond draaien en zo vooruit gaan, maar meer kan niet. Ze kan niet alleen op straat, niet oversteken, kan niet op tijd stoppen, is een gevaar op de weg. Ze mag absoluut niet alleen met de fiets naar buiten. Voor ouders is dat moeilijk op te schrijven, want zij zijn zo blij dat het 'fietsen' al lukt.
Moeilijk hè?quote:Op donderdag 10 december 2009 08:51 schreef nieslief het volgende:
[..]
Oh hemel dan ga je echt anders kijken naar gedrag en wat ze wel en niet kunnen.
Vraag van TOG bijv. Kan uw kind zichzelf aan- en uitkleden? Eerste antwoord van mij ja hoor dat kunnen ze. Tweede antwoord: Ik denk dat ze dat kunnen want ze kunnen de losse onderdelen van aankleden (armen in mouwen enzo) wel maar de volgorde gaat faliekant mis dus staan we erbij te uitleggen hoe en wat het eerst moet. Als je eerst je linkerarm in de rechtermouw stopt dan gaat het hoofd niet zo goed door het gat....![]()
Dus kunnen ze zich zelfstandig aan- en uitkledenabsoluut niet.
Is eigenlijk wel even een eye-opener voor me....
quote:Op donderdag 10 december 2009 08:51 schreef nieslief het volgende:
Is eigenlijk wel even een eye-opener voor me....
Ja precies. Maar zelfs mensen die wat meer afstand hebben (in mijn geval verzorgend personeel) heeft hier vaak al moeite mee.quote:Op donderdag 10 december 2009 09:35 schreef YPPY het volgende:
[..]Ik heb getwijfeld of ik het zou noemen, maar het is wel waardoor je makkelijk een te lage indicatie kunt krijgen. Dat is ook iets waardoor het handig kan zijn als er iemand meekijkt. Die jezelf wel vertrouwt, maar net wat makkelijker afstand kan nemen. En ook kan inschatten wat 'normaal' is.
Nog zo'n vraag: kan uw kind alleen thuis blijven?
Ja, op zich wel, maar dan kom je wel terug in een complete verbouwing, hysterische aanval, in een woningbrand, met gewonden. Dan is het antwoord dus 'nee'. En dat is moeilijk. Je wilt zo graag dat je kind het wel kan. En een ander kind van 12 kan dat wel een uurtje. Waarom jouw kind dan niet??? Die confrontatie, dat is heftig.
Soms is dat lastig vanuit een hulpverlener, wil ik toch even noemen. Tijdje terug was ik bij een meneer van ongeveer 70. Hij vond dat hij zijn administratie zelf bij kon houden. Ik vond van niet. In mijn opinie is het bijhouden van je administratie het zo opbergen dat je het terug kunt vinden als dat nodig is. Dat je niet tijdenlang aan het zoeken bent. Maar een map opentrekt en iets pakt. Meneer vond het ook goed als alles netjes op 4 stapels van elk bijna een meter hoog lag, want dan kon hij het ook terugvinden.
Vanuit zijn antwoord had hij geen recht op hulp, vanuit het mijne wel. Ik zag hoe hij baalde toen hij iets niet terugvond. Maar die confrontatie, je kunt het niet/jouw kind kan het niet. Is niet niks.
Ja maar dat is juist het lastige want ik en mijn man kennen onze jongens en we doen dingen met/voor ze zonder er echt zo bij na te denken. En als je dan iets op moet schrijven over de jongens sla je juist die dingen die voor ons vanzelfsprekend zijn over. Zoals bijv. je moet ze vertellen wat ze mogen doen de hele dag door. Ga ik naar de winkel met ze dan moet ik dat 's morgens al aankondigen en ook vertellen wat wel en wat niet mag. En dat iedere keer weer. Voor ons normaal maar voor de oppas niet.quote:Op donderdag 10 december 2009 09:48 schreef Asyniur het volgende:
[..]
Ja precies. Maar zelfs mensen die wat meer afstand hebben (in mijn geval verzorgend personeel) heeft hier vaak al moeite mee.
Kan mw zelfstandig eten?
Verzorging: ja; mijn antwoord: nee, want als je er niet naast blijf zitten en zegt dat ze een hap in de mond moet steken dan eet ze niks of gaat het fout...
Kan dhr zelfstandig communiceren binnen een groep?
Verzorging: ja hoor; ik: nee, want als er niet iemand in dezelfde ruimte verblijft van personeel om af en toe zijn gedrag bij te sturen dan zijn er al gauw misverstanden en ruzies. Er moet continu iemand in de buurt zijn om zijn gedrag in goede banen te lijden...
Wat yppy zegt: je hebt al snel een te lage indicatie...
Probeer het zodanig te beschrijven dat ik moet weten wat je zoon/dochter wel of niet kan. Want ik pas een dagje op voor je. Wat moet ik doen en laten? Kan ik even naar de winkel voor een boodschap zonder dat het huis afgebroken is? Kan je kind naar de wc zonder toezicht of moet ik er bij blijven omdat anders vanalles in de pot gestopt wordt? Als ik je kind meeneem naar de winkel/op visite etc, gaat dat dan zonder problemen of moet ik allerlei 'regels' in acht nemen die jij 'gewoon weet' maar ik niet omdat ik je kind niet ken? etc
Ja, dat soort dingen dus...quote:Op donderdag 10 december 2009 10:06 schreef nieslief het volgende:
[..]
Ja maar dat is juist het lastige want ik en mijn man kennen onze jongens en we doen dingen met/voor ze zonder er echt zo bij na te denken. En als je dan iets op moet schrijven over de jongens sla je juist die dingen die voor ons vanzelfsprekend zijn over. Zoals bijv. je moet ze vertellen wat ze mogen doen de hele dag door. Ga ik naar de winkel met ze dan moet ik dat 's morgens al aankondigen en ook vertellen wat wel en wat niet mag. En dat iedere keer weer. Voor ons normaal maar voor de oppas niet.
ach bij mij mogen die jongens van nieslief alles, maar dat weten ze volgens mij ook, want ze moeten al 3 weken naar de verjaardag van tante mick, terwijl dat zaterdag isquote:Op donderdag 10 december 2009 12:27 schreef Asyniur het volgende:
[..]
Ja, dat soort dingen dus...
Die moet 'ik' weten als ik kom oppassen bij jullie
quote:Op donderdag 10 december 2009 14:46 schreef Oxymoron het volgende:
Ja, die genoemde punten, van jullie, zijn precies, waar ik ook moeite, mee heb.![]()
En dan kan de begeleiding wel de kloppende antwoorden geven, maar als ze mij er dan bijroepen, bijv. bij WMO/CIZ-indicaties, dan komt er uit mij een heel ander, verhaal.![]()
Vragen ze dan, bijvoorbeeld: kun je alleen met de trein? Dan, zeg ik: ja.Want ik weet hoe de trein ''werkt'', ik weet hoe ik moet zoeken op de gele borden, ik weet dat ik mijn kaartje moet laten zien, aan de conducteur.
Maar in de praktijk, kan ik dat helemaal niet (meer). Enkele malen is, de spoorwegpolitie aan de gang geweest om mij weer heelhuids op de plaats van bestemming, te krijgen.
Dan ben ik kotsend, huilend en in de war, en dan kan ik wel technisch treinreizen, maar HOE ik er kom, in welke toestand, dat vraagt de WMO niet.![]()
![]()
Dus de leiding heeft nu een afspraak: bij dit soort gesprekken hoef ik niet aanwezig te zijn, hoe kinderachtig, dat ook is. Maar ik geef geen goed beeld. Omdat ik zelf geen beeld heb, van hoe het ''normaal'' is.![]()
Zelfde probleem, bij het UWV, daar snappen ze ook niet, hoe positief ik over WIL komen. Dan vraagt die keuringsarts: Wil je een Wajong? En dan zeg ik: nee, ik wíl geen Wajong.(want wie wil er nou een uitkering?)
Terwijl ik het wel nódig heb. Maar die vragen stellen, ze verkeerd. Ik denk te letterlijk, en niet ''buiten mijn straatje.''
Je kunt, op papier laten zetten door een behandelaar, volgens mij, dat je ''onbekwaam'' bent voor dit soort dingen. Dat is iets anders dan wilsonbekwaam of curatele! Maar wel handig, als ze je overschatten of verkeerd, inschatten.
Nou, het is niet zo, dat ik het doorheb, op het moment dat ik het zeg. Dat, het een vekeerd antwoord is, dat hoor ik later van mijn begeleiding/ouders enz. Die proberen mij dan, dingen daarvan te laten leren, zodat het een volgende keer, niet gebeurt. Maar dat werkt niet. Dus het uitpluizen van zulke gesprekken, is verminderd, omdat ik het niet snap, en niet kan plaatsen.quote:Op donderdag 10 december 2009 17:36 schreef Belana het volgende:
ik blijf dat altijd zo wonderlijk vinden oxy, dat jij wel weet van jezelf dat je op zo'n wajong vraag het verkeerde antwoorde geeft, maar het blijkbaar niet anders kunt doen. dat is geen rot bedoelde opmerking van mij, het is gewoon heel moeilijk te begrijpen hoe dat werkt.
ah ok, dankjewel voor je uitleg!quote:Op donderdag 10 december 2009 18:24 schreef Oxymoron het volgende:
[..]
Nou, het is niet zo, dat ik het doorheb, op het moment dat ik het zeg. Dat, het een vekeerd antwoord is, dat hoor ik later van mijn begeleiding/ouders enz. Die proberen mij dan, dingen daarvan te laten leren, zodat het een volgende keer, niet gebeurt. Maar dat werkt niet. Dus het uitpluizen van zulke gesprekken, is verminderd, omdat ik het niet snap, en niet kan plaatsen.![]()
De volgende keer geef ik gewoon, weer een (ander) verkeerd antwoord. Het helpt wel, als anderen ''vertalen'' voor mij, wat de vraag is, en hoe het is bedoeld.
quote:Op vrijdag 11 december 2009 12:02 schreef mamavan2 het volgende:
hallo allemaal dank jullie voor de reacties rond september gaat het weer mis en in maart/april gaat het weer beter
Voor een deel herken ik dat maar voor een deel ook niet. Ze zijn in die maanden wel flink chagrijnig en vanaf maart/april vrolijker.quote:Op vrijdag 11 december 2009 12:39 schreef MeNicole2 het volgende:
Zou dat door weersverandering kunnen komen?
Dat is precies het patroon van een seizoensafhankelijke depressie (winterdepresssie in dit geval). Het is iets om in je achterhoofd te houden, omdat het een verklaring kan geven voor niet in het verdere plaatje passende gedragingen. De reactie van kinderen op een seizoensafhankelijke depressie is anders dan bij volwassenen. Kinderen kunnen niet onder woorden brengen wat ze dwars zit en uiten dat non verbaal.quote:Op vrijdag 11 december 2009 12:02 schreef mamavan2 het volgende:
hallo allemaal dank jullie voor de reacties rond september gaat het weer mis en in maart/april gaat het weer beter
Ja! Thuis en op de groep, word ik begeleid met die methode.quote:Op vrijdag 11 december 2009 22:32 schreef mamavan2 het volgende:
kreeg van haar nog de tip over een boek het heet 'geef me de vijf' kent iemand dat boek?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |