Ja, en ik noem dat een karikatuur schetsen van een wetenschapsgebied opdat je het kunt bekritiseren. Dat schaar ik onder de noemer "liegen", en dat is iets wat creationisten wel es vaker doen op die manier.quote:Op zondag 25 juli 2010 12:14 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Het punt met die preseentaties was dat ze niet gegeven werden aan een voornmamelijk universitair onderricht publiek. Dus ik kan best geloven dat hij een aantalt keer te kort door de bocht is gegaan, of naar jouw smaak zaken teveel versimplificeerd heeft om het begrijpelijk te maken. Die presentaties alleen zie ik meer als een inleiding op zaken.
Goed, dan kunnen we het nu weer over de vrijmetselarij hebben.quote:Op zondag 25 juli 2010 12:16 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ja, en ik noem dat een karikatuur schetsen van een wetenschapsgebied opdat je het kunt bekritiseren. Dat schaar ik onder de noemer "liegen", en dat is iets wat creationisten wel es vaker doen op die manier.
Het laat je uitspraken over "leugens' en "waarheid" nogal zuur klinken, da's alles.quote:Op zondag 25 juli 2010 12:48 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Goed, dan kunnen we het nu weer over de vrijmetselarij hebben.
Heb je hier ook iets van bronnen van, buiten "de zoon van een metselaar" die je ontmoet hebt?quote:Op zondag 25 juli 2010 11:07 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Overigens heb ik van t weekend de zoon van een vrijmetselaar ontmoet. Zijn opa was een hoge vrijmetselaar, kende presidenten en andere hoge piefen. Hier in de regio in Frankrijk waa ik woon heeft de vrijmetselarij een stevige grip op de maatschappij. Het wordt hier de mafia genoemd, of de ronde tafel. Er zijn al gevallen geweest waarbij bijv. winkeliers en horeca ondernemers hun winkelos vernieuld zijn of bar in brand gezet, omdat ze zich niet bij de vrijmetselarij aan wilden sluiten. Bij een doner tent worden steeds opnieuw de ruiten ingegooid.
Nee, je zal me op mijn woord moeten geloven. Ik ben geen leugenaar over verhaaltjesverzinner.quote:Op maandag 26 juli 2010 21:34 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Het laat je uitspraken over "leugens' en "waarheid" nogal zuur klinken, da's alles.
[..]
Heb je hier ook iets van bronnen van, buiten "de zoon van een metselaar" die je ontmoet hebt?
Wat is dan de legende van Nimrod, als die niet in verband staat met de toren van Babel?quote:Op zondag 25 juli 2010 00:19 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik heb Nimrod niet in verband gebracht met de toren van Babel, ik zei dat er een enorme afbeelding van Nimrod in de loge hing, wat aangeeft waar het werkelijk om gaat. De babylonische (en egyptische, perzische, griekse enz.) mysterien zijn de religie van vrijmetselarij. De legende van Nimrod, Semiramis en Tammuz vormt voor praktisch elk van hen de basis. Dus vandaar.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Nimrod_(bijbels_figuur)quote:Nimrod was volgens het boek Genesis een zoon van Kus. Hij was de eerste "machthebber" en een groot jager. Hij heerste over de steden Babel, Erech, Akkad en Kalne, in het land Sinear. Hier vandaan moet hij naar Assur zijn getrokken waar hij de steden Nineve, Rechobot-ir, Kalah en Resen stichtte[1]. Volgens de traditie was hij de eerste en, tot op heden, enige persoon na de zondvloed die de gehele mensheid wist te verenigen onder een (Nimrods) leiding. Hij handelde hiermee tegen de wil van God want God had bevolen dat na de zondvloed de mensen zich moesten verspreiden over de aarde. Nimrod wilde daarentegen dat alle mensen dicht bij elkaar bleven in het land Sinear. Het symbool van Nimrods hoogmoed was de bouw van een stad met een toren die tot de hemel moest reiken.
Babylonische spraakverwarring
Als antwoord daarop daalde God uit de hemel af en maakte dat de mensen, die eerst één taal hadden, aan spraakverwarring ten offer vielen en elkaar niet meer konden verstaan. De bouw van de stad en de toren werden gestaakt. God verspreidde vervolgens de mensen over de aarde. De onafgemaakte stad kreeg de naam Babel, wat afgeleid is van het hebreeuwse woord balal, dat 'verwarring brengen' betekent[2].
Volgens sommige bijbeluitleggers proberen sindsdien machthebbers door de eeuwen heen dit eerste wereldrijk dat de gehele mensheid verenigde weer te herstellen. Tot nu toe zonder succes maar in de toekomst, vlak voor de wederkomst van Christus, zal de antichrist hierin gedurende zeven jaar slagen.
Heb je dan misschien citaten van Waite of Pike?quote:Op zondag 25 juli 2010 00:03 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Kan het zo gauw van Hall net niet vinden, wel van andere schrijvers.
Nee, het woord “evil” slaat niet op de spraakverwarring, maar op de hoogmoed die ten grondslag lag aan de bouw.quote:Op zondag 25 juli 2010 00:09 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Het enige dat weggelaten is is 'as it might be a science a rebours'. Zie [url=http://books.google.com/books?id=6ip7DQ69m1IC&printsec=frontcover&dq=Arthur+Edward+Waite,+A+new+encyclopedia+of+Freemasonry&source=bl&ots=e_bt4h0nnu&sig=eFLxpN_Zv-5MMK8yiaV3DaE1Z3o&hl=nl&ei=bmNLTOPYL4yOjAeC7fzXDA&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=3&ved=0CCkQ6AEwAg#v=onepage&q&f=false
]link[/url] pagina 61/62.
Verandert dus niets aan t citaat. Lijkt me nogal logisch dat het betrekking heeft op de spraakverwarring, het goede verwijst toch naar de symbolentaal die opkwam door de spraakverwarring? Dus de spraakverwarring was evil, en het goede wat eruit voort is gekomen is de symbolentaal.
quote:There was also the episode of Babel, regarded as a sin of pride and ambition, as an attempt to take the sacred Kingdom of the Doctrine by that kind of violence which the Kingdom cannot suffer – violence of corrupted hearts and unclean hands.
Ik zou het eerder zo interpreteren dat de lagere graden niet worden voorgelogen, maar dat hun bewust niet alle betekenissen van de symbolen worden geopenbaard, omdat ze daar (nog) niet aan toe zijn; wat heel begrijpelijk is, en een methode die ook in de bijbel wordt toegepast.quote:Op zondag 25 juli 2010 00:15 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Maar nergens in de bijbel wordt men aangespoord om leugens te vertellen.
Kun je betrouwbare vrijmetselaarsteksten geven waarop je die mening baseert?quote:Op zondag 25 juli 2010 11:07 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
.De geheimen van vrijmetselarij zijn ronduit pervers.
Ali zegt niet dat die zoon van een vrijmetselaar een bron van hem was, hij zegt alleen dat hij hem ontmoet heeft.quote:Op maandag 26 juli 2010 21:34 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Heb je hier ook iets van bronnen van, buiten "de zoon van een metselaar" die je ontmoet hebt?
Ik zeg niet dat ie niet in verband staat met de toren van babel, maar dat ik de 2 niet in verband heb gebracht. De 2 hoeven niet ook in verband met elkaar te worden gebracht om te concluderen dat beide een bepaalde rol spelen binnen vrijmetselarij. Dus het is niet echt belangrijik.quote:Op maandag 26 juli 2010 23:10 schreef kleinduimpje3 het volgende:
[..]
Wat is dan de legende van Nimrod, als die niet in verband staat met de toren van Babel?
Volgens mij klopt dit wel redelijk.quote:Ik ging ervan uit dat die hier wel mee in verband stond, getuige bijvoorbeeld deze tekst uit Wikipedia:
[..]
http://nl.wikipedia.org/wiki/Nimrod_(bijbels_figuur)
Als je rij-instructrice, je baas, zijn vrouw, de zoon van een vrijmetselaar, random bewoners allemaal of bang zijn en er niet over willen praten, of er een sterk negatieve mening over hebben, of het de mafia noemen, dan zou er wel eens wat van waar kunnen zijn toch?quote:Op dinsdag 27 juli 2010 00:51 schreef kleinduimpje3 het volgende:
[..]
Ali zegt niet dat die zoon van een vrijmetselaar een bron van hem was, hij zegt alleen dat hij hem ontmoet heeft.
Aan bronnen heeft hij geen behoefte want hij weet toch alles al, en vrijmetselaren liegen toch maar, als bron hebben die sowieso geen nut
Ja, maar ik dit gaat terug op “The two Babylons” van Alexander Hislop en ik vraag me sterk af of dit serieus te nemen is.quote:Op dinsdag 27 juli 2010 13:28 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
De legende is dat de moeder en vrouw van Nimrod, Semiramis, miraculeus zwanger werd van een kind na de dood van Nimrod, die gereincarneerd zou zijn in de zon. Het kind is Tammuz. Dit is de basis voor alle zonne/vruchtbaarheidscultussen in de wereld.
http://en.wikipedia.org/wiki/The_Two_Babylonsquote:The Two Babylons is an anti-Catholic conspiracy theory based religious pamphlet produced initially by the Scottish theologian and Presbyterian Alexander Hislop in 1853. It was later expanded in 1858 and finally published as a book in 1919. Its central theme is its allegation that the Catholic Church is a veiled continuation of the pagan religion of Babylon, the veiled paganism being the product of a millennia old conspiracy.[1][2] It has been recognized by scholars as discredited and has been called a "tribute to historical inaccuracy and know-nothing religious bigotry" with "shoddy scholarship, blatant dishonesty" and a "nonsensical thesis".[3][4]
Although scholarship has shown the picture presented by Hislop to be absurd and based on an exceedingly poor understanding of historical Babylon and its religion, his book remains popular among some fundamentalist protestant Christians.[5]
Oh jee.. dan moet het wel niet waar zijn en mag het dus niet gepost worden in dit topic.quote:Op dinsdag 27 juli 2010 14:14 schreef kleinduimpje3 het volgende:
Het wordt conspiracy theory genoemd:
en je denkt serieus dat deze mensen iets weten over de vrijmetselarij? Behalve die zoon van een vrijmetselaar zal niemand erbij zitten en dus alleen afgaan op die complottheorieën die hier scheringa en inslag zijn. Mijn ouders schokken ook toen de dominee voorstelde dat ik daarbij ging zitten. Zonder dat ze ook maar enig idee hadden, maar ze hadden wat dingen gehoord.quote:Als je rij-instructrice, je baas, zijn vrouw, de zoon van een vrijmetselaar, random bewoners allemaal of bang zijn en er niet over willen praten, of er een sterk negatieve mening over hebben, of het de mafia noemen, dan zou er wel eens wat van waar kunnen zijn toch?
Ooggetuigen en ervaringsdeskundigen zijn ook bronnen, al dan niet betrouwbaar.
Over welke 'scholars' hebben we het hier?quote:Op dinsdag 27 juli 2010 14:14 schreef kleinduimpje3 het volgende:
[..]
Ja, maar ik dit gaat terug op “The two Babylons” van Alexander Hislop en ik vraag me sterk af of dit serieus te nemen is.
Het wordt conspiracy theory genoemd:
[..]
http://en.wikipedia.org/wiki/The_Two_Babylons
Ali, jij zegt dat laatste wel vaker. Maar dringt het niet tot je door dat het protestantse alles van de Rooms Katholieke kerk heeft? Behalve de paus, en de beelden. De rest is hetzelfde. Zij geloven in Jezus, en jullie doen dat. Jezus stierf voor de zonden van de R.K. en voor jullie zonden. Jezus werd in een stal geboren, bij beide geloven. Als je beweert dat de R.K. gekerstend heidendom is, dan is de Protestantse tak dat natuurlijk ook.quote:Op dinsdag 27 juli 2010 19:04 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Over welke 'scholars' hebben we het hier?
Wat was volgens Hishop de babylonische religie?
Waaruit blijkt dat zijn beschrijving niet klopt, oftewel wat is dan wel waar wat betreft Nimrod, Semiramis en Tammuz? (ik ben zelf een boel versies tegengekomen, maar de kern is toch wel die drie eenheid van vader, moeder en kind).
Wat heeft de rooms katholieke kerk hier ineens mee te maken?
Dat rooms katholicisme gekerstend heidendom is, is jou toch ook wel bekend...? Je hoeft alleen maar naar de geschiedenis, de gebouwen, de kleding, de structuur en de uitspraken van de leiders van de kerk, oftelwel de hele kerk, te kijken, om dat te zien... daar is niets 'conspiracy theory' aan maar een simpele analyse die iedereen met zelfstudie kan doen. Maar dat is verder offtopic.
Nee, je hebt de text denk ik niet begrepen. Er staat:quote:Op maandag 26 juli 2010 23:42 schreef kleinduimpje3 het volgende:
[..]
Nee, het woord “evil” slaat niet op de spraakverwarring, maar op de hoogmoed die ten grondslag lag aan de bouw.
Op bladzijde 61 lezen we namelijk:
[..]
Pike (Morals & Dogma 631/632):quote:Op maandag 26 juli 2010 23:12 schreef kleinduimpje3 het volgende:
[..]
Heb je dan misschien citaten van Waite of Pike?
Wat zijn de 'square en compass'?quote:The Quadrangle or Square, perfect as it appears, being but the second perfection, can in no wise represent God; Who is the first. It is to be noted that the name of God in Latin and French (Deus, Dieu), has for its initial the Delta or Greek Triangle. Such is the reason, among ancients and moderns, for the consecration
p. 632
of the Triangle, whose three sides are emblems of the three Kingdoms, or Nature, or God. In the centre is the Hebrew JOD (initial of ו ?Y?H?W?H), the Animating Spirit of Fire, the generative principle, represented by the letter G., initial of the name of Deity in the languages of the North, and the meaning whereof is Generation.
The first side of the Triangle, offered to the study of the Apprentice, is the mineral kingdom, symbolized by Tub∴
The second side, the subject of the meditations of the Fellow Craft, is the vegetable kingdom, symbolized by Schib∴ (an ear of corn). In this reign begins the Generation of bodies; and this is why the letter G., in its radiance, is presented to the eyes of the adept.
The third side, the study whereof is devoted to the animal kingdom, and completes the instruction of the Master, is symbolized by Mach∴ (Son of putrefaction).
Dus je hebt de passer het mannelijke, de winkelhaak het vrouwelijke, en de G het productieve van die 2. Wanneer toegepast op mensen, zijn het gewoon de genitalien. Daarom draagt de vrijmetselaar een schort voor zijn kruis, zoals er een doek hing in de tempel van de Israelieten om het meest heilige, die kamer waar God eens per jaar aan de hogepriester verscheen, te scheiden van de eerste kamer.quote:Morals and Dogma: Consistory: XXXII. Sublime of the Royal Secret pg. 850-51
The SQUARE is an instrument adapted for plane surfaces only, and therefore appropriate to Geometry, or measurement of the Earth, which appears to be, and was by the Ancients supposed to be, a plane. The COMPASS is an instrument that has relation to spheres and spherical surfaces, and is adapted to spherical trigonometry, or that branch of mathematics which deals with the Heavens and the orbits of the planetary bodies.
The SQUARE, therefore, is a natural and appropriate Symbol of this Earth and the things that belong to it, are of it, or concern it. The Compass is an equally natural and appropriate Symbol of the Heavens, and of all celestial things and celestial natures.
You see at the beginning of this reading, an old Hermetic Symbol, copied from the "MATERIA PRIMA" of Valentinus, printed at Franckfurt, in 1613, with a treatise entitled "AZOTH." Upon it you see a Triangle upon a Square, both of these contained in a circle; and above this, standing upon a dragon, a human body, with two arms only, but two heads, one male and the other female. By the side of the male head is the Sun, and by that of the female head, the Moon, the crescent within the circle of the full moon. And the hand on the male side holds a Compass, and that on the female side, a Square.
It is the great, fertile, beautiful MOTHER, Earth, that produces, with limitless profusion of beneficence, everything that ministers to the needs, to the comfort, and to the luxury of man. From her teeming and inexhaustible bosom come the fruits, the grain, the flowers, in their season. From it comes all that feeds the animals which serve man as laborers and for food. She, in the fair..
p. 851
..Springtime, is green with abundant grass, and the trees spring from her soil, and from her teeming vitality take their wealth of green leaves. In her womb are found the useful and valuable minerals; hers are the seas the swarm with life; hers the rivers that furnish food and irrigation, and the mountains that send down the streams which swell into these rivers; hers the forests that feed the sacred fires for the sacrifices, and blaze upon the domestic hearths. The EARTH, therefore, the great PRODUCER, was always represented as a female, as the MOTHER,--Great, Bounteous, Beneficent Mother Earth.
On the other hand, it is the light and heat of the Sun in the Heavens, and the rains that seem to come from them, that in the Springtime make fruitful this bountifully-producing Earth, that restore life and warmth to her veins, chilled by Winter, set running free her streams, and beget, as it were, that greenness and that abundance of which she is so prolific. As the procreative and generative agents, the Heavens and the Sun have always been regarded as male; as the generators that fructify the Earth and cause it to produce.
The Hermaphroditic figure is the Symbol of the double nature anciently assigned to the Deity, as Generator and Producer, as BRAHM and MAYA among the Aryans, Osiris and Isis among the Egyptians. As the Sun was male, so the Moon was female; and Isis was both the sister and the wife of Osiris. The Compass, therefore, is the Hermetic Symbol of the Creative Deity, and the Square of the productive Earth or Universe.
The COMPASS, therefore, as the Symbol of the Heavens, represents the spiritual, intellectual, and moral portion of this double nature of Humanity; and the SQUARE, as the Symbol of the Earth, its material, sensual, and baser portion.
p. 854-55
For the Apprentice, the points of the Compass are beneath the Square. For the Fellow-Craft, one is above and one beneath. For the Master, both are dominant, and have rule, control, and empire over the symbol of the earthly and the material.
Albert Mackey in 'the symbolism of Freemasonry'quote:In the Mysteries was also taught the division of the Universal Cause into an Active and a Passive cause; of which two, Osiris and Isis,--the heavens and the earth were symbols. These two First Causes, into which it was held that the great Universal First Cause at the beginning of things divided itself, were the two great Divinities, whose worship was, according to Varro, inculcated upon the Initiates at Samothrace. "As is taught," he says, "in the initiation into the Mysteries at Samothrace, Heaven and Earth are regarded as the two first Divinities. They are the potent Gods worshipped in that Island, and whose names are consecrated in the books of our Augurs. One of them is male and the other female; and they bear the same relation to each other as the soul does to the body, humidity to dryness." The Curetes, in Crete, had builded an altar to heaven and to Earth; whose Mysteries they celebrated at Gnossus, in a cypress grove.
These two Divinities, the Active and Passive Principles of the Universe, were commonly symbolized by the generative parts of man and woman; to which, in remote ages, no idea of indecency was attached; the Phallus and Cteis, emblems of generation and production, and which, as such, appeared in the Mysteries.
Oftewel, de 'generative principle'. Dit staat in de synopsis, http://www.sacred-texts.com/mas/sof/sof35.htmquote:G. The use of the letter G in the Fellow Craft's degree is an anachronism. It is really a corruption of, or perhaps rather a substitution for, the Hebrew letter י (yod), which is the initial of the ineffable name. As such, it is a symbol of the life-giving and life-sustaining power of God.
Berjan ik woon in een regio in Frankrijk waar de loges een dikke vinger in de pap hebben (je hebt hier 2 loges in een stad van 15000 mensen, is enorm), en dus mensen er regelmatig mee te maken hebben op de een of andere manier. Dat komt mij niet toevallig goed uit, dat is gewoon zo. De overwegend plattelandsbewoners hebben geen verstand van complottheorien, ze zouden ze niet eens kunnen kennen omdat ze geen internet hebben en ze hebben vast ook niet allemaal stapels boeken erover thuis liggen. Nee, dit zijn mensen die er ervaring mee hebben. Ze hoeven niet precies te weten wat het is (doen ze ook niet) om er ervaring mee te kunnen hebben.quote:Op dinsdag 27 juli 2010 17:45 schreef Berjan1986 het volgende:
[..]
en je denkt serieus dat deze mensen iets weten over de vrijmetselarij? Behalve die zoon van een vrijmetselaar zal niemand erbij zitten en dus alleen afgaan op die complottheorieën die hier scheringa en inslag zijn. Mijn ouders schokken ook toen de dominee voorstelde dat ik daarbij ging zitten. Zonder dat ze ook maar enig idee hadden, maar ze hadden wat dingen gehoord.
Het valt me trouwens wel op, dat jij altijd dingen "beleeft" die hier spelen en in jouw voordeel zouden kunnen werken. En we moet je maar vertrouwen? Waarom eigenlijk?
Dus vandaar dat ze elkaar de hoofden insloegen, de protestanten katholieke beelden stuk sloegen en de katholieke inquisitie protestanten op de brandstapel gooide, samen met hun bijbel? Ze waren het helemaal met elkaar eens!quote:Op dinsdag 27 juli 2010 19:20 schreef Berjan1986 het volgende:
[..]
Ali, jij zegt dat laatste wel vaker. Maar dringt het niet tot je door dat het protestantse alles van de Rooms Katholieke kerk heeft? Behalve de paus, en de beelden. De rest is hetzelfde. Zij geloven in Jezus, en jullie doen dat. Jezus stierf voor de zonden van de R.K. en voor jullie zonden. Jezus werd in een stal geboren, bij beide geloven. Als je beweert dat de R.K. gekerstend heidendom is, dan is de Protestantse tak dat natuurlijk ook.
Ik zat laatst een kerkdienst te bekijken (De Tour was toen nog niet aan de gang), ik dacht dat het protestants was. Alles is hetzelfde, zelfs de geloofsbelijdenis. Maar toen bleek het de R.K. te zijn!
Dat er loges zijn waar dingen gebeuren die het daglicht niet kunnen verdragen zal best wel, maar dat zegt niets over de principes of het gedachtengoed van de vrijmetselarij als zodanig.quote:Op dinsdag 27 juli 2010 13:34 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Als je rij-instructrice, je baas, zijn vrouw, de zoon van een vrijmetselaar, random bewoners allemaal of bang zijn en er niet over willen praten, of er een sterk negatieve mening over hebben, of het de mafia noemen, dan zou er wel eens wat van waar kunnen zijn toch?
Ooggetuigen en ervaringsdeskundigen zijn ook bronnen, al dan niet betrouwbaar.
Ik vraag me af wat dit met een vruchtbaarheidscultus te maken heeft, waarop de letter G volgens jou zou slaan.quote:Op dinsdag 27 juli 2010 20:42 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Pike (Morals & Dogma 631/632):
The Quadrangle or Square, perfect as it appears, being but the second perfection, can in no wise represent God; Who is the first. It is to be noted that the name of God in Latin and French (Deus, Dieu), has for its initial the Delta or Greek Triangle. Such is the reason, among ancients and moderns, for the consecration
p. 632
of the Triangle, whose three sides are emblems of the three Kingdoms, or Nature, or God. In the centre is the Hebrew JOD (initial of ו ?Y?H?W?H), the Animating Spirit of Fire, the generative principle, represented by the letter G., initial of the name of Deity in the languages of the North, and the meaning whereof is Generation.
The first side of the Triangle, offered to the study of the Apprentice, is the mineral kingdom, symbolized by Tub∴
The second side, the subject of the meditations of the Fellow Craft, is the vegetable kingdom, symbolized by Schib∴ (an ear of corn). In this reign begins the Generation of bodies; and this is why the letter G., in its radiance, is presented to the eyes of the adept.
The third side, the study whereof is devoted to the animal kingdom, and completes the instruction of the Master, is symbolized by Mach∴ (Son of putrefaction).
En vervolgens zegt hij dat de letter G de initiaal van de Hebreeuwse godsnaam representeert, en de initiaal van de godsnaam in de Noordelijke talen is, waarvan de betekenis “generation” is, dus voortbrenging, maar het gaat hier over God, dus het betreft het voortbrengen van God, wat scheppen is.quote:But three lines form, by their junction, the TRIANGLE, or the first figure regularly perfect; and this is why it has served and still serves to characterize The Eternal; Who, infinitely perfect in His nature, is, as Universal Creator, the first Being, and consequently the first Perfection.
blz. 631
Nee, hij heeft het hier over een rechthoekige driehoek. De G komt inderdaad van de Yod, is een symbool voor Gods generatieve kracht. Dit gaat niet over de passer en winkelhaak. Daar heb ik later nog andere citaten voor bijgezet. Maar als je maar de helft van mijn post leest, zie je inderdaad de links niet, vreemd zeg. Dat is dus ook de laatste keer dat ik bronnen voor je opzoek.quote:Op dinsdag 27 juli 2010 22:53 schreef kleinduimpje3 het volgende:
[..]
Ik vraag me af wat dit met een vruchtbaarheidscultus te maken heeft, waarop de letter G volgens jou zou slaan.
Pike brengt de driehoek, dus de passer, in verband met de naam van God. Hij zegt ook:
[..]
En vervolgens zegt hij dat de letter G de initiaal van de Hebreeuwse godsnaam representeert, en de initiaal van de godsnaam in de Noordelijke talen is, waarvan de betekenis “generation” is, dus voortbrenging, maar het gaat hier over God, dus het betreft het voortbrengen van God, wat scheppen is.
Met een vruchtbaarheidscultus heeft dat dus niets te maken.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |