Rituelen voor spirituele groei, bouwstukken (informatieve verhalen houden), liefdadigheid en discussiëren over filosofische topics. Ze zullen vast ook nog wel meer doen. Zoals borrelen en eten.quote:Op zondag 29 november 2009 18:27 schreef dWc_RuffRyder het volgende:
Wat is dit? Wat doen ze? Waarom?.
In sommige loges wel, maar in de meeste (nog) niet. Je kunt altijd een keer naar een open dag.quote:Op zondag 29 november 2009 23:55 schreef Marijkezwolle het volgende:
Ik had begrepen dat vrouwen ook lid konden worden, het lijkt me zeer boeiend een keertje een kijkje te nemen
Je hebt gelijk. Ik denk dat het dan van zijn vader is. Want hij staat in de lijst op de Wiki.quote:Op maandag 30 november 2009 18:32 schreef Banananab het volgende:
Ik kan niet alle foto's van QED nagaan, maar het Citroën-logo heeft niets met vrijmetselarij te maken. De chevrons zijn een symbool voor het patent dat de vader van André Citroën kreeg op een tandwiel dat ook zijdelingse krachten kon opvangen.
Misschien zinloos, misschien niet, maar verder heb ik er nog niet zo snel wat op te zeggen:quote:Op zondag 29 november 2009 19:30 schreef Q.E.D. het volgende:
http://nl.wikipedia.org/w(...)tselarij_en_de_kunst
Vrijmetselarij en de kunst
In Oorlog en Vrede (1865-1869) beschrijft Tolstoj de inwijding van de hoofdpersoon Pierre. De vermelde rituelen lopen redelijk evenwijdig met de rituelen die in de huidige loges worden opgevoerd. Alleen zijn er van land tot land verschillen. Bovendien werden de rituelen in de loop der tijden vereenvoudigd zonder dat de essentie verloren ging. Ook zijn individuele loges tot op zekere hoogte vrij hun rituelen net even anders op te voeren.
Dat klopt ook wel. De eerste studentencorpsen ontstonden tegelijk met de vrijmetselarij.quote:Op maandag 30 november 2009 23:48 schreef sneakypete het volgende:
[..]
Misschien zinloos, misschien niet, maar verder heb ik er nog niet zo snel wat op te zeggen:
In het nieuwe boek van Theodore Dalrymple (Britse conservatieve essayist) wordt Tolstoj met de grond gelijk gemaakt; niet qua literaire kunsten, maar qua boodschap. Een begaafd schrijver met gevaarlijke idealen, dus. Hier zet hij overigens enkel een pennenstrijd voort welke al woedde in Tolstoj's eigen tijd natuurlijk. En de uitkomst is ook geen geheim meer: waar het vooruitstrevende denken van de intelligensia zoal toe kan leiden heeft Rusland harder ondervonden dan vrijwel elk ander land in de vorige eeuw. Daarbij kun je zowel de Sovjet-tijd als de daarop volgende Glasnost/Perestroika tijd zien als een uitwas van ideallisme van boven (of moet ik zeggen: van buiten-)af. Dat typeert volgens mij de gehele vrijmetselarij. Het woord alleen al. Het impliceert dat je los van de realiteit eventjes een nieuwe wereld kunt 'metselen', geheel vrij van 'achterhaalde vooroordelen' natuurlijk. Daarmee verwordt het tot een soort studentencorps2 inclusief een totale vervreemding van de werkelijkheid. Mijn (voor)oordeel over vrijmetselarij moge duidelijk zijn; elitaire, verwende types die hun eigen kleine probleempjes tot wereldkunde verheffen en in besloten kring een eigen wereld creeëren. Leuk als hobby misschien, maar dan merk ik gelijk op dat het maar goed is ook dat het zo geheim blijft: ik denk dat er weinig moois van overblijft in een scherp debat.
Lid worden kan door gewoon een afspraak te maken of te vragen om lidmaatschap op een open dag.quote:
Is dat zo vreemd? De meeste symbolen zijn wel terug te leiden tot driehoeken, rondjes en vierkanten.quote:Op woensdag 2 december 2009 01:18 schreef LoppenTop het volgende:
Het gekke is dat je die gekke symbolen ook hier ziet:
Vandaar dat sommige lodges ook hyves hebben, dan kunnen de leden je om vriendschap vragen en je afgeschermde profiel bekijken. Als er foto's opstaan van je bezopen kop tijdens het uitgaan, of vakantiefoto's waar je het slechts gekleed bent, dan kun je het broederschap wel vergeten lijkt mij.quote:Je krijgt dan een intake-gesprek. Dat gaat vooral over je kennis en interesse in filosofische onderwerpen. Ook wordt er gecheckt of je niet crimineel bent (strafblad) en of je niet bekend staat als een oetlul.
Het belangrijkste is of je te vertrouwen bent en niet uit je nek kletst.
In Nederland WAS de organisatie altijd behoorlijk elitair. Je kwam er politici, professoren en medici tegen.
Tegenwoordig zitten er ook groenteboeren, slagers en ICT-ers. Dus het wordt al wat losser. Dit zal echter niet overal zo zijn...
Er zijn steeds meer loges waar ook vrouwen toegelaten worden (gelukkig), vooral in Europa.quote:Op zondag 29 november 2009 23:55 schreef Marijkezwolle het volgende:
Ik had begrepen dat vrouwen ook lid konden worden, het lijkt me zeer boeiend een keertje een kijkje te nemen
Dit is wel een goede en beknopte omschrijving van de vrijmetselarij...quote:Op zondag 17 januari 2010 19:10 schreef poldergeist het volgende:
De Waarheid is waarschijnlijk dat je altijd op zoek bent en blijft, denk ik. Je blijft altijd die onaffe piramide. Het streven naar perfectie is perfectie. Het is een beweging, geen toestand. Ik weet dat het vaag klinkt.
Ik denk inderdaad dat het een sociaal gebeuren is, voor mensen die op zoek zijn naar diepgang, die vanuit verschillende maatschappelijke disciplines en lagen ook op zoek zijn naar een bepaalde verbroedering.
Ik vind het persoonlijk wel waarde hebben.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |