abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 29 november 2009 @ 16:10:53 #1
267150 Q.E.D.
qat erat ad vundum
pi_75112175

De Vrijmetselarij

Naar aanleiding van het vele gewauwel in BNW, hier een wat serieuzer topic over de vrijmetselarij.

Inleiding

De vrijmetselarij of maçonnerie is een internationaal verbreide en regionaal gestructureerde broederschap van mensen die streven naar geestelijke en morele verheffing, onderlinge waardering en wederzijdse hulp. De leden worden vrijmetselaars of (franc-)maçons genoemd. Het is het grootste geheim genootschap en is wereldwijd verbreid.

De eerste grootloge werd gevormd in 1717 in Engeland te Londen, waarmee de vrijmetselarij zich organiseerde in de vorm zoals we die vandaag de dag kennen.

In het Nederlandse taalgebied wordt het woord loge als synoniem van vrijmetselarij gebruikt. De besloten bijeenkomsten van de vrijmetselarij vinden plaats in een werkplaats, ook loge genoemd en ligt hiervan aan de oorsprong.

De vrijmetselarij was oorspronkelijk uitsluitend toegankelijk voor mannen, maar tegenwoordig bestaan er ook gemengde en exclusief vrouwelijke loges.

Volgens de United Grand Lodge of England zouden wereldwijd zo'n 5 miljoen mensen lid zijn van loges. Dit cijfer is echter speculatief. In 1978 schatte de Encyclopædia Britannica het totale aantal leden wereldwijd op 5,9 miljoen, waarvan 4 miljoen in de Verenigde Staten en 1 miljoen op de Britse Eilanden. In beide gevallen betreft het uitsluitend de zogenaamde reguliere vrijmetselarij.

Definitie

De vrijmetselarij definiëren is moeilijk, omdat het een bijzonder meervoudig begrip is. De definitie is afhankelijk van de nadruk die gelegd wordt op één bepaalde interpretatie.

René Pieyns stelt in zijn Encyclopedie van de blauwe vrijmetselarij dat er zes verschillende invalshoeken zijn om tot een definitie te komen. Dit zijn:

• 1. een doelmatige definitie - een broederschap: De vrijmetselarij is een middel om oprechte vriendschap te stichten tussen personen die anders in voortdurende verwijdering zouden gebleven zijn. Welwillende en oprechte individuen vormen een collectiviteit of broederketen waar vertrouwen en vriendschap heerst. Binnen deze broederketen zijn alle schakels gelijk. De broederketen werkt als een eenheid, die veel krachtiger en efficiënter functioneert dan wanneer elk individu alleen zou optreden.

• 2. een methodieke definitie - een initiatieke gemeenschap: De vrijmetselarij hanteert als werkmethode de initiatie, dit wil zeggen de stelselmatige, graduele en gestructureerde inwijding van haar leden tot volwaardige vrijmetselaars. In deze zin vormen de vrijmetselaren een filosofische elite van ingewijden in filosofische opvattingen die niet toegankelijk zijn voor profanen.

• 3. een organisatorische of structurele definitie - een hiërarchische orde: De vrijmetselarij kan slechts bestaan als specifieke organieke structuur, eigen aan en typerend voor de vrijmetselarij. Dit vertaalt zich in een uitwendige en zichtbare hiërarchie op collectief (bestuurlijk) niveau en een inwendige (onzichtbare) hiërarchie op individueel en initiatiek niveau.

• 4. een inhoudelijke definitie - een ethische gemeenschap: Van iedere vrijmetselaar wordt verwacht dat hij of zij door zijn of haar metselactiviteit een beter mens wordt. Het geheel van riten dat hiervoor wordt gebruikt is doorspekt met een specifieke symboliek, eigen aan de vrijmetselarij. Dit is het praktische middel om deze inhoudelijke ethische boodschap over te brengen.

• 5. een praktische definitie - een levenshouding: Hier wordt het accent gelegd op de fundamentele grondhouding waarvan elke vrijmetselaar moet getuigen. Het geloof in de maakbaarheid het permanente kunnen verbeteren van de mens, enerzijds op individueel vlak, anderzijds op collectief vlak. De symboliek die daarbij gehanteerd wordt is die van de tempelbouw van koning Salomo die staat voor de tempel van de maatschappij. Deze grondhouding is de basis van de zingeving in het leven van elke vrijmetselaar.

• 6. een romantische definitie – het geloof in utopieën: Het geloof in een - volmaakt en momenteel nog niet bereikt – utopisch einddoel gelegen in de toekomst dient als oriëntatiepunt van de arbeid. Het, soms naïeve, geloof in een universele broederschap van alle mensen, ongeacht verschillen in geloof, cultuur, taal, ras, enz. wordt gezien als motiverende factor voor het handelen. Er wordt gestreefd naar geïnstitutionaliseerd kosmopolitisme. Het wezen van de vrijmetselarij als ‘société de pensée’ of als draagster van de beschaving maakt van haar een soort van laboratorium waar experimenten m.b.t. het sociale en culturele leven worden uitgevoerd of waar nieuwe ideeën worden uitgewerkt.

Afhankelijk van de geraadpleegde literatuur of auteur wordt bij de definitie van vrijmetselarij de nadruk gelegd op één of meerdere van deze conceptuele kapstokken en minimalistisch gedaan over andere kapstokken. Maar om zich een volledig en objectief beeld te vormen van de vrijmetselarij dient men alle voornoemde conceptuele kapstokken met elkaar te combineren tot één afgewogen en synthetisch geheel. Aldus kan men de vrijmetselarij definiëren als:

"een georganiseerd verband van individuen dat er naar streeft door middel van een specifiek symbolisch begrippenkader; volgens het procedé van systematische inwijding van haar leden; methodisch; elke individuele vrijmetselaar, elke individuele mens naar eigen inzicht te verbeteren met als einddoel het scheppen van een betere mens als onderdeel van een betere samenleving in het hier en het nu."

bron:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Vrijmetselarij

verder lezen:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Geschiedenis_van_de_vrijmetselarij

verschillen tussen reguliere vrijmetselarij en Scottish rite masonry:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Aloude_en_Aangenomen_Schotse_Ritus

boeken:

Freemasons for Dummies, Hodapp Christopher, 2005
    http://www.bol.com/nl/p/b(...)002551578/index.html
    http://freemasonsfordummies.blogspot.com/

The Origins of Freemasonry, Jacob Margaret C., 2005
    http://www.bol.com/nl/p/b(...)004884200/index.html

• Meer boekentips zijn welkom!

• Hetgeen bewezen en beklonken moest worden.
    pi_75112812
    Wat zit hier achter?
    Herb is the healing of a nation, alcohol is the destruction.
    pi_75115041
    En het nut?
    pi_75115934
    We zullen wel zien hoe dit topic het uithoudt zonder de gebruikelijke conspiracy-aanhangers.
    Als oud-vrijmetselaar kon/kan ik mee daar altijd aan irriteren. Zeker al die ongefundeerde onzin.

*schaamteloze TVP
    Zaterdag 17 juli 15:05
    KoosVogels: "Ik trek me erop af, nou goed? Domme spleetoog."
    Af gaan op uiterlijk en een user-icon....
    Faal van de eeuw.
      zondag 29 november 2009 @ 18:27:24 #5
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_75116005
    Ik heb alle vertrouwen dat jullie aan de wens van OP zullen voldoen, maar toch lees ik even mee.
    Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
    pi_75116008
    Wat is dit? Wat doen ze? Waarom? .
    pi_75117380
    TVP van vrijmetselaarskindje
      zondag 29 november 2009 @ 19:15:36 #8
    267150 Q.E.D.
    qat erat ad vundum
    pi_75117714
    quote:
    Op zondag 29 november 2009 18:27 schreef dWc_RuffRyder het volgende:
    Wat is dit? Wat doen ze? Waarom? .
    Rituelen voor spirituele groei, bouwstukken (informatieve verhalen houden), liefdadigheid en discussiëren over filosofische topics. Ze zullen vast ook nog wel meer doen. Zoals borrelen en eten.

Waarom? Het is ontstaan net na de Renaissance en er was behoefte aan een club voor intellectuelen buiten de invloed van de Kerk.

De vrijmetselarij vind haar oorsprong in de bouwgilden. Vandaar ook het bewaren van de "bouwgeheimen", oftewel de rituelen.
    Hetgeen bewezen en beklonken moest worden.
      zondag 29 november 2009 @ 19:30:20 #9
    267150 Q.E.D.
    qat erat ad vundum
    pi_75118310
    http://nl.wikipedia.org/w(...)tselarij_en_de_kunst

Vrijmetselarij en de kunst

In Oorlog en Vrede (1865-1869) beschrijft Tolstoj de inwijding van de hoofdpersoon Pierre. De vermelde rituelen lopen redelijk evenwijdig met de rituelen die in de huidige loges worden opgevoerd. Alleen zijn er van land tot land verschillen. Bovendien werden de rituelen in de loop der tijden vereenvoudigd zonder dat de essentie verloren ging. Ook zijn individuele loges tot op zekere hoogte vrij hun rituelen net even anders op te voeren.

Ook de bekende componist Wolfgang Amadeus Mozart was een vrijmetselaar en tevens lid van een loge. De door hem gecomponeerde opera, naar een libretto van de eveneens vrijmetselaar zijnde Emanuel Schikaneder, Die Zauberflöte (1791) is doordrenkt van maçonnieke ideeën en beschrijft enkele inwijdingsrites. Ook de spreuk "sei standhaft, duldsam, und verschwiegen" is een letterlijk citaat uit deze rituelen. In 1785 schreef Mozart de vijf minuten durende hoogst indringende "Maurerische Trauermusik" (KV 477) in C-mineur voor een deel van het rituaal.

Niet alleen in de klassieke muziek hebben vrijmetselaren van zich laten horen, ook zijn er invloeden in de hedendaagse popmuziek. De Nederlandse band Freestone heeft zelfs een compleet album aan de vrijmetselarij gewijd in 2008.

In het Vrijheidsbeeld (1886) zijn enkele symbolen van de vrijmetselarij verwerkt. Zij is het geesteskind van de beeldhouwer Frédéric Bartholdi en de architect Gustave Eiffel, beiden vrijmetselaar.

De Tsjechische kunstenaar Alfons Mucha (1860-1939), bekend van zijn Jugendstilschilderingen met symbolistische invloeden, en de Spaanse architect Gaudí (1852-1926), bekend vanwege zijn uiterst vindingrijke architectuur zoals de katholieke kerk Sagrada Família te Barcelona, waren eveneens vrijmetselaar.

Ook in het urbanisme kan men vrijmetselaarssymboliek terugvinden. Voorbeelden hiervan zijn Washington D.C. en Brussel.

Het Brusselse Justitiepaleis van de architect Joseph Poelaert, op het moment van de bouw het grootste overheidsgebouw ter wereld, is rijk aan vrijmetselaarssymboliek.

Voor een overzicht van voorbeelden van vrijmetselaarskunst zie Categorie:Vrijmetselaarskunst en voor een overzicht van muziek voor en door vrijmetselaren zie de Lijst van maçonnieke muziek.

Justitiepaleis, Brussel, België

George Washington Masonic National Memorial, Alexandria, Virginia, USA

Sagrada Família , Barcelona, Spanje (Gaudi)

Eiffel Toren, Parijs, Frankrijk

Naar verluid was meneer Citroën ook vrijmetselaar, vandaar de twee winkelhaken in het logo.

[ Bericht 0% gewijzigd door Q.E.D. op 29-11-2009 19:36:21 ]
      zondag 29 november 2009 @ 23:55:18 #10
    169780 Marijkezwolle
    Queen multiquote
    pi_75131058
    Ik had begrepen dat vrouwen ook lid konden worden, het lijkt me zeer boeiend een keertje een kijkje te nemen
    Come on now, you knew you were lost
    But you carried on anyway
    Oh come on now, you knew you had no time
    But you let the day drift away
    pi_75132662
    Hoe ver zijn de voorbereidingen van de freemeasoms voor de komst van Djallaal ( Antichrist ) die een oog heeft. ?
    Voor vrede en rechtvaardigheid - Tegen alle soorten vormen van geweld.
    pi_75134153
    quote:
    Op zondag 29 november 2009 23:55 schreef Marijkezwolle het volgende:
    Ik had begrepen dat vrouwen ook lid konden worden, het lijkt me zeer boeiend een keertje een kijkje te nemen
    In sommige loges wel, maar in de meeste (nog) niet. Je kunt altijd een keer naar een open dag.
    pi_75141505
    Ik heb gisteren het Verloren Symbool uitgelezen. Zeer interessant. Het geeft een zeer ander beeld van de Vrijmetselarij dan de simpele complottheorieën die hen afschilderen als elitaire mannen die in de hoge graden satanische rituelen uitvoeren, beslissen over de geschiedenis van de wereld en dit subliem weergeven in symbolen in het dagelijks leven.

Ik begrijp dit broederschap met geheimen veel beter nu.

Ik zal me er nog wel verder in verdiepen.
    'Wie in Mij gelooft! Zoals de Schrift zegt: Uit zijn binnenste zullen stromen levend water vloeien.’
    pi_75152652
    Ik kan niet alle foto's van QED nagaan, maar het Citroën-logo heeft niets met vrijmetselarij te maken. De chevrons zijn een symbool voor het patent dat de vader van André Citroën kreeg op een tandwiel dat ook zijdelingse krachten kon opvangen.
    waarheid is een perversie van werkelijkheid
      maandag 30 november 2009 @ 18:38:43 #15
    267150 Q.E.D.
    qat erat ad vundum
    pi_75152958
    quote:
    7.gif Op maandag 30 november 2009 18:32 schreef Banananab het volgende:
    Ik kan niet alle foto's van QED nagaan, maar het Citroën-logo heeft niets met vrijmetselarij te maken. De chevrons zijn een symbool voor het patent dat de vader van André Citroën kreeg op een tandwiel dat ook zijdelingse krachten kon opvangen. ;)
    Je hebt gelijk. Ik denk dat het dan van zijn vader is. Want hij staat in de lijst op de Wiki.

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Freemasons

Maar dan zou het nog kunnen dat ze zijn uitgekozen als logo omdat ze lijken op winkelhaken. :)

Meneer Chrysler vergat ik ook nog. :P

Of dit logo iets met het broederschap te maken heeft, is mij ook niet geheel duidelijk. Maar wederom wel waarschijnlijk. ;)

PS het verhaal over logo's is wel speculatief, maar vind ik toch de moeite waard.

[ Bericht 2% gewijzigd door Danny op 26-10-2014 06:24:12 ]
      maandag 30 november 2009 @ 18:42:04 #16
    267150 Q.E.D.
    qat erat ad vundum
    pi_75153096
    Volgens deze bron http://mastermason.com/wilmettepark/pres.html
    zijn deze presidenten van de VS tevens vrijmetselaar geweest:

George Washington
    James Monroe
    Andrew Jackson
    James Polk
    James Buchanan
    Andrew Johnson
    James Garfield
    William McKinley
    Theodore Roosevelt
    Howard Taft
    Warren Harding
    Franklin Roosevelt
    Harry Truman
    Gerald Ford

Abraham Lincoln zou ook lid worden, maar hij wilde het uitstellen tot na zijn ambtstermijn. Helaas werd hij vermoord voordat hij lid kon worden.

Als iemand kan bewijzen dat Obama er lid van is, dan graag posten.

Volgens de Franse roddelpers is Sarkozy ook vrijmetselaar. Ik kan nu even geen bron vinden...
    pi_75155454
    Ik had ook niet beweerd (en jij ook niet) dat die andere betekenis van de chevrons uit zou sluiten dat de oude Citroen (zijn vader heette nog Limoenman en woonde in Amsterdam) dan geen vrijmetselaar kon zijn. Van Chrysler weet ik niets. Wel mooie auto trouwens...
    waarheid is een perversie van werkelijkheid
    pi_75167072
    quote:
    Op zondag 29 november 2009 19:30 schreef Q.E.D. het volgende:
    http://nl.wikipedia.org/w(...)tselarij_en_de_kunst

Vrijmetselarij en de kunst

In Oorlog en Vrede (1865-1869) beschrijft Tolstoj de inwijding van de hoofdpersoon Pierre. De vermelde rituelen lopen redelijk evenwijdig met de rituelen die in de huidige loges worden opgevoerd. Alleen zijn er van land tot land verschillen. Bovendien werden de rituelen in de loop der tijden vereenvoudigd zonder dat de essentie verloren ging. Ook zijn individuele loges tot op zekere hoogte vrij hun rituelen net even anders op te voeren.

Misschien zinloos, misschien niet, maar verder heb ik er nog niet zo snel wat op te zeggen:
    In het nieuwe boek van Theodore Dalrymple (Britse conservatieve essayist) wordt Tolstoj met de grond gelijk gemaakt; niet qua literaire kunsten, maar qua boodschap. Een begaafd schrijver met gevaarlijke idealen, dus. Hier zet hij overigens enkel een pennenstrijd voort welke al woedde in Tolstoj's eigen tijd natuurlijk. En de uitkomst is ook geen geheim meer: waar het vooruitstrevende denken van de intelligensia zoal toe kan leiden heeft Rusland harder ondervonden dan vrijwel elk ander land in de vorige eeuw. Daarbij kun je zowel de Sovjet-tijd als de daarop volgende Glasnost/Perestroika tijd zien als een uitwas van ideallisme van boven (of moet ik zeggen: van buiten-)af. Dat typeert volgens mij de gehele vrijmetselarij. Het woord alleen al. Het impliceert dat je los van de realiteit eventjes een nieuwe wereld kunt 'metselen', geheel vrij van 'achterhaalde vooroordelen' natuurlijk. Daarmee verwordt het tot een soort studentencorps2 inclusief een totale vervreemding van de werkelijkheid. Mijn (voor)oordeel over vrijmetselarij moge duidelijk zijn; elitaire, verwende types die hun eigen kleine probleempjes tot wereldkunde verheffen en in besloten kring een eigen wereld creeëren. Leuk als hobby misschien, maar dan merk ik gelijk op dat het maar goed is ook dat het zo geheim blijft: ik denk dat er weinig moois van overblijft in een scherp debat.
      maandag 30 november 2009 @ 23:57:51 #19
    267150 Q.E.D.
    qat erat ad vundum
    pi_75167375
    quote:
    Op maandag 30 november 2009 23:48 schreef sneakypete het volgende:

[..]

Misschien zinloos, misschien niet, maar verder heb ik er nog niet zo snel wat op te zeggen:
    In het nieuwe boek van Theodore Dalrymple (Britse conservatieve essayist) wordt Tolstoj met de grond gelijk gemaakt; niet qua literaire kunsten, maar qua boodschap. Een begaafd schrijver met gevaarlijke idealen, dus. Hier zet hij overigens enkel een pennenstrijd voort welke al woedde in Tolstoj's eigen tijd natuurlijk. En de uitkomst is ook geen geheim meer: waar het vooruitstrevende denken van de intelligensia zoal toe kan leiden heeft Rusland harder ondervonden dan vrijwel elk ander land in de vorige eeuw. Daarbij kun je zowel de Sovjet-tijd als de daarop volgende Glasnost/Perestroika tijd zien als een uitwas van ideallisme van boven (of moet ik zeggen: van buiten-)af. Dat typeert volgens mij de gehele vrijmetselarij. Het woord alleen al. Het impliceert dat je los van de realiteit eventjes een nieuwe wereld kunt 'metselen', geheel vrij van 'achterhaalde vooroordelen' natuurlijk. Daarmee verwordt het tot een soort studentencorps2 inclusief een totale vervreemding van de werkelijkheid. Mijn (voor)oordeel over vrijmetselarij moge duidelijk zijn; elitaire, verwende types die hun eigen kleine probleempjes tot wereldkunde verheffen en in besloten kring een eigen wereld creeëren. Leuk als hobby misschien, maar dan merk ik gelijk op dat het maar goed is ook dat het zo geheim blijft: ik denk dat er weinig moois van overblijft in een scherp debat.
    Dat klopt ook wel. De eerste studentencorpsen ontstonden tegelijk met de vrijmetselarij.

Bedankt voor je vooroordelen.

Verder erkennen vrijmetselaars dat ook zij onderhevig zijn aan tradities en menselijk falen.
    Het zijn gewoon mensen, die naar persoonlijke groei zoeken.

De vrijmetselarij is in sommige landen, zoals Amerika, helemaal niet "geheim". De vraag waarom in Europa wordt vastgehouden aan het geheimhouden is een redelijk moeilijke vraag waarvoor je een tijd de boeken in moet duiken. In Nederland zijn geloof ik ook maar 6,000 leden dus je komt ze ook niet veel tegen.

In de VS: Leden doen mee aan optochten en ze organiseren publieke bijeenkomsten.

Vooral de Shriners. (zoals je ziet zijn het gewoon een stel droogkloten, net als hier op Fok!)

pi_75169167
    Hoe kom je erbij?
      woensdag 2 december 2009 @ 01:18:24 #21
    267848 LoppenTop
    Just like that
    pi_75199975
    Het gekke is dat je die gekke symbolen ook hier ziet:

woensdag 2 december 2009 @ 14:30:25 #22
    267150 Q.E.D.
    qat erat ad vundum
    pi_75211614
    quote:
    Op dinsdag 1 december 2009 01:04 schreef .aeon het volgende:
    Hoe kom je erbij?
    Lid worden kan door gewoon een afspraak te maken of te vragen om lidmaatschap op een open dag.
    Je krijgt dan een intake-gesprek. Dat gaat vooral over je kennis en interesse in filosofische onderwerpen. Ook wordt er gecheckt of je niet crimineel bent (strafblad) en of je niet bekend staat als een oetlul.
    Het belangrijkste is of je te vertrouwen bent en niet uit je nek kletst.

In Nederland WAS de organisatie altijd behoorlijk elitair. Je kwam er politici, professoren en medici tegen.
    Tegenwoordig zitten er ook groenteboeren, slagers en ICT-ers. Dus het wordt al wat losser. Dit zal echter niet overal zo zijn...

Lid worden kan officieel vanaf 21, maar omdat er hier in Nederland zoveel ouderen en 50+-ers in de loge zitten is het gebruikelijk om na je dertigste (of later) lid te worden. Ze willen het liefst mensen die al behoorlijk volwassen zijn en de leeftijdsverschillen moeten niet te groot worden.

In het buitenland bestaan wel loges voor jongeren en studenten, maar in NL volgens mij niet.
    quote:
    Op woensdag 2 december 2009 01:18 schreef LoppenTop het volgende:
    Het gekke is dat je die gekke symbolen ook hier ziet:

Is dat zo vreemd? De meeste symbolen zijn wel terug te leiden tot driehoeken, rondjes en vierkanten.
    (En natuurlijk kruizen, sterren en ogen)

Ze stammen vaak af van Egyptische, Griekse- en Indiase symbolen.

Je kunt natuurlijk ook een smiley op een raket plakken, maar dat is ook niet alles.

http://en.wikipedia.org/wiki/Religious_symbolism

[ Bericht 2% gewijzigd door Q.E.D. op 02-12-2009 14:39:24 ]
    pi_75216317
    quote:
    Je krijgt dan een intake-gesprek. Dat gaat vooral over je kennis en interesse in filosofische onderwerpen. Ook wordt er gecheckt of je niet crimineel bent (strafblad) en of je niet bekend staat als een oetlul.
    Het belangrijkste is of je te vertrouwen bent en niet uit je nek kletst.

In Nederland WAS de organisatie altijd behoorlijk elitair. Je kwam er politici, professoren en medici tegen.
    Tegenwoordig zitten er ook groenteboeren, slagers en ICT-ers. Dus het wordt al wat losser. Dit zal echter niet overal zo zijn...
    Vandaar dat sommige lodges ook hyves hebben, dan kunnen de leden je om vriendschap vragen en je afgeschermde profiel bekijken. Als er foto's opstaan van je bezopen kop tijdens het uitgaan, of vakantiefoto's waar je het slechts gekleed bent, dan kun je het broederschap wel vergeten lijkt mij.
    'Wie in Mij gelooft! Zoals de Schrift zegt: Uit zijn binnenste zullen stromen levend water vloeien.’
      vrijdag 11 december 2009 @ 22:40:52 #24
    62520 Hert
    *bambi bijt*
    pi_75535257
    quote:
    Op zondag 29 november 2009 23:55 schreef Marijkezwolle het volgende:
    Er zijn steeds meer loges waar ook vrouwen toegelaten worden (gelukkig), vooral in Europa.
    Er zijn ook loges alléén voor vrouwen (dat zou mij persoonlijk wat minder aanspreken, overigens). De Orde van Weefsters (Vita Feminea Textura) hebben een bepaalde analogie met de Vrijmetselarij, maar hebben toch wat andere riten en symbolen.

(tevens verkapte tvp )
    Ik wou dat ik twee hertjes was....
      zaterdag 23 januari 2010 @ 00:56:47 #25
    267150 Q.E.D.
    qat erat ad vundum
    pi_77165967
    quote:
    Op zondag 17 januari 2010 19:10 schreef poldergeist het volgende:
    De Waarheid is waarschijnlijk dat je altijd op zoek bent en blijft, denk ik. Je blijft altijd die onaffe piramide. Het streven naar perfectie is perfectie. Het is een beweging, geen toestand. Ik weet dat het vaag klinkt.

Ik denk inderdaad dat het een sociaal gebeuren is, voor mensen die op zoek zijn naar diepgang, die vanuit verschillende maatschappelijke disciplines en lagen ook op zoek zijn naar een bepaalde verbroedering.

Ik vind het persoonlijk wel waarde hebben.
    Dit is wel een goede en beknopte omschrijving van de vrijmetselarij...
    Al noemt men die "onafgebouwde pyramide" meestal de "ongeslepen diamant".

Natuurlijk kun je je waarheid ook zoeken buiten de vrijmetselarij.

[ Kwam uit dit topic: lezing over het Verloren Symbool en de Vrijmetselarij ]
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')