abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_76926436
Ik heb net een lezing bijgewoond over het Verloren Symbool en de Vrijmetselarij in het Centre Ceramique te Maastricht.
Er kwamen drie sprekers aan het woord. Onder andere de vertalers van het boek naar het Nederlands die spraken over de tijdsdruk en moeilijkheden die zij ondervonden bij het vertalen en de tijdsdruk die zij ervaarde. Zij spraken ook over (onbenullige) fouten in het boek.

Wat ik persoonlijk interessant vond was dat een vrijmetselaar aan het woord kwam als derde spreker.
Het gaat hier om Louk Dubois, lid van de vrijmetselaarsloge La Persévérance uit Maastricht.
Hij vertelde in het kort waar de vrijmetselarij volgens hem nu werkelijk over ging. Hij stelde dat het een manier van werken is, geen vaste religie of dogma. Het is een manier van werken aan jezelf, de ruwe steen die jij bent, moet bijgeschaafd worden.

Het is openstaan voor ervaringen, betekenis zoeken in ceremonieën. Het gaat niet om de ceremonie zelf, maar om de ervaring die jij ermee ervaart. Het niet benoembare. Dit doe je in feite iedere dag, maar de vrijmetselarij staat volledig in het teken van ceremonieën die het leven een bepaalde invulling geven, een levensbeschouwelijk karakter geven. Waaronder de kamer van Voorbereiding. In het boek van Dan Brown de kamer met het schedeldak gevuld met rode wijn op tafel en de zeis. Het teken dat het leven maar tijdelijk is en dat we allemaal dood gaan, dat we ook moeten oogsten in het vergankelijke leven en niet slechts het hiernamaals.

Belangrijk in de vrijmetselarij is ook Ken Uzelve. Je moet jezelf leren kennen door voor jezelf een spiegel voor te houden en aan die ruwe steen zien te werken, om voor jezelf een beter leven te leiden en voor anderen. De drie eerste graden van Leerling, Gezel en Meester staan ook voor het spinnen van garen, het weven van textiel en het ontwerpen van textiel. Eerst aan jezelf werken dus, dan aan de gemeenschap en tot slot de gemeenschap ontwerpen. Hijzelf had een klein spiegeltje als ketting als geheim symbool dat hij af en toe omdraagt. Hijzelf stelde dat hij zichzelf na 74 jaar nog niet kende.

Daar kom ik ook bij de Grootmeester des Heelals. De Grootmeester/Opperbouwmeester is een symbool waar iedere vrijmetselaar zijn eigen interpretatie aan mag geven. (Dat is ook de vrijheid van de vrijmetselari: Dat zij zelf hun leven levenbeschouwelijk mogen inrichten en op zoek moeten gaan.)
De opperbouwmeester staat voor het hoogst maakbare als ik het goed begrepen heb. Het is niet per definitie een almachtige God voortkomend uit het dogma.

Het is een symbool dat betekenis geeft.

Ik vond het jammer dat deze man kort aan het woord was. Ik vond het wel interessant en het was een kleine openbaring voor mij. Mijn vooroordelen over de vrijmetselarij zijn verminderd.
'Wie in Mij gelooft! Zoals de Schrift zegt: Uit zijn binnenste zullen stromen levend water vloeien.’
pi_76928313
Hoe kunnen vrijmetselaars nu eigenlijk een groep of beweging vormen als dogma's gemeden worden en voor iedere vrijmetselaar de geloofsinvulling verschilt? M.a.w. waarop baseren vrijmetselaars hun bestaansrecht? Ik zie de toegevoegde waarde niet zo.
pi_76928564
Het enige dogma dat ze mogelijk kennen is geheimhouding van de aard van de rituelen en de mogelijke betekenis ervan voor buitenstaanders. Alleen iemand die er voor open staat en ingewijd is snapt mogelijk de diepere essentie ervan. Ik denk dat vrijmetselarij inderdaad een manier van werken is waarbij je rituelen ondergaat en daar de diepere essentie voor jezelf en je leven uithaalt. Mogelijk wordt hier ook over gesproken, als broeders onder elkaar, ieder vanuit zijn eigen achtergrond en interpretatie van het ritueel. Je overtuiging moet niet komen vanuit een vast dogma waar niet van af geweken kan worden, zoals je ziet bij reguliere religies.
Het is meer een open minded systeem waar broeders van elkaar kunnen leren en gezamelijk een levensinrichting zoeken en vinden.

Ik denk dat het elitaire karakter natuurlijk ook een rol speelt, waarbij je de eer hebt om deel te nemen aan het broederschap.
'Wie in Mij gelooft! Zoals de Schrift zegt: Uit zijn binnenste zullen stromen levend water vloeien.’
pi_76932327
Het idee dat ik van de vrijmetselaars krijg is dat het vooral draait om die rituelen en het gezamenlijk ondernemen, maar dat de Waarheid met hoofdletter W geen rol speelt. Dat het dus heel erg een sociaal gebeuren is. Klopt dat? Als dat zo is dan vind ik die hele vrijmetselarij maar een magere onderneming, dat niet op veel belangstelling hoeft te rekenen van buitenstaanders.
pi_76933769
De Waarheid is waarschijnlijk dat je altijd op zoek bent en blijft, denk ik. Je blijft altijd die onaffe piramide. Het streven naar perfectie is perfectie. Het is een beweging, geen toestand. Ik weet dat het vaag klinkt.

Ik denk inderdaad dat het een sociaal gebeuren is, voor mensen die op zoek zijn naar diepgang, die vanuit verschillende maatschappelijke disciplines en lagen ook op zoek zijn naar een bepaalde verbroedering.

Ik vind het persoonlijk wel waarde hebben.
pi_76954552
quote:
Op zondag 17 januari 2010 19:10 schreef poldergeist het volgende:
De Waarheid is waarschijnlijk dat je altijd op zoek bent en blijft, denk ik.
Dat klinkt erg humanistisch. Te vrijzinnig en vrijblijvend wat mij betreft.
  vrijdag 22 januari 2010 @ 11:46:45 #7
132152 Ticker
En de Watskeburt?!
pi_77134232
Ik heb hier zelf het boek Morals & Dogma liggen van Albert Pike.
Hoewel ik er nog niet ver in ben, is het mij wel duidelijk dat er een twee strijd is binnen de vrijmetselaarij.
Aan de ene kant doet men net alsof alle rituelen, een persoonlijke ervaring en invulling hebben, aan de andere kant is er duidelijk een eenduidigie en originele betekenis aan het alles.
Hoe vaak er ook wordt gezegd dat een vrijmetselaar nog niet klaar is om het grote plaatje te zien, geeft wel aan dat een 'echte' vrijmetselaar gerijpt moet worden.
Het wennen en ervaren van de rituelen moet eerst een standaard worden, pas daarna komt er langzaam een sluier over het hoe en waarom, die wordt weggetrokken.

Kijk bijvoorbeeld naar de 2 pilaren op de voorgrond, ze hebben beide een eigen naam, verwijzen gedeeltelijk weer naar de tempel van Solomon.. maar toch mag de beginnende vrijmetselaar niet weten wat de betekenis is ervan. Dit staat gewoonweg in M&D.. dat zet je aan het denken.

Ik merk veel vrijmetselaars op forums op. Die vrijmetselaar zoeken maar weinig achtergrond in de rituelen en ceremonies die zij doen, dit zijn ook vaak de vrijmetselaars die zich het liefst in een discussie storten.. Ofwel zij spelen dit, of het zijn voornamelijk deze mensen die er openlijk voor uit komen dat ze vrijmetselaar zijn, omdat ze er weinig betekenis aan geven, niet meer dan hun eigen kijk erop dus.

My 2 cents.
- Maybe O.D.B My Long Distance Family -
"Computer says: no.."
"Laat hen gaan, blinden zijn zij, die blinden leiden. Indien een blinde een blinde leidt, zullen zij beiden in een put vallen". (Matteüs 15:14)
pi_77138556
Interessante post.
quote:
Hoewel ik er nog niet ver in ben, is het mij wel duidelijk dat er een twee strijd is binnen de vrijmetselaarij.
Aan de ene kant doet men net alsof alle rituelen, een persoonlijke ervaring en invulling hebben, aan de andere kant is er duidelijk een eenduidigie en originele betekenis aan het alles.
Hoe vaak er ook wordt gezegd dat een vrijmetselaar nog niet klaar is om het grote plaatje te zien, geeft wel aan dat een 'echte' vrijmetselaar gerijpt moet worden.
Het wennen en ervaren van de rituelen moet eerst een standaard worden, pas daarna komt er langzaam een sluier over het hoe en waarom, die wordt weggetrokken.
Kortom, men staat in het begin open voor een eigen interpretatie voor eigen ervaringen vanuit de rituelen, symbolen en ceremonies en later wordt toch duidelijk (gemaakt) waar ze voor staan? Toch een beetje dogmatisch dus?

Ben trouwens bezig met het boek De geheimen van het Verloren Symbool. Interessant boek en soms erg verhelderend.
  vrijdag 22 januari 2010 @ 14:14:17 #9
132152 Ticker
En de Watskeburt?!
pi_77139724
quote:
Op vrijdag 22 januari 2010 13:46 schreef poldergeist het volgende:
Interessante post.
[..]

Kortom, men staat in het begin open voor een eigen interpretatie voor eigen ervaringen vanuit de rituelen, symbolen en ceremonies en later wordt toch duidelijk (gemaakt) waar ze voor staan? Toch een beetje dogmatisch dus?

Ben trouwens bezig met het boek De geheimen van het Verloren Symbool. Interessant boek en soms erg verhelderend.
Juist, je slaat de spijker op zijn kop.

Het meest vreemde is ook, dat direct in het boek er gesuggereerd wordt dat revolutie iets moois kan zijn en een niewe toekomst biedt in de maatschappij. Dan wordt er weer gezegd dat iedereen met liefde moet leven... dan springt het weer naar het feit dat als er 'iets' gebeurt wat in de grote lijnen goed zou zijn voor de toekomst, zoiets in feite door de vingers gelaten kan worden.. Maar dan allemaal verspreidt over hoofdstukken zodat je niet direct het verhaal eruit haalt van de ideologie van Pike/vrijmetselaarij.
Dubieus he..
quote:
It is because Force is ill regulated, that revolutions prove fail-tires. Therefore it is that so often insurrections, coming from those high mountains that domineer over the moral horizon, Justice, Wisdom, Reason, Right, built of the purest snow of the ideal after a long fall from rock to rock, after having reflected the sky in their transparency, and been swollen by a hundred affluents, in the majestic path of triumph, suddenly lose themselves in quagmires, like a California river in the sands.

The onward march of the human race requires that the heights around it should blaze with noble and enduring lessons of courage. Deeds of daring dazzle history, and form one class of the guiding lights of man. They are the stars and coruscations from that great sea of electricity, the Force inherent in the people. To strive, to brave all risks, to perish, to persevere, to be true to one's self, to grapple body to body with destiny, to surprise defeat by the little terror it inspires, now to confront unrighteous power, now to defy intoxicated triumph--these are the examples that the nations need and the light that electrifies them.
Wat is precies het verloren symbool?
Gaat het over symbologie in het algemeen en de oppervlakkige kennis die er nog van over is gebleven?
"Laat hen gaan, blinden zijn zij, die blinden leiden. Indien een blinde een blinde leidt, zullen zij beiden in een put vallen". (Matteüs 15:14)
pi_77141674
Lees de spoiler, ik wil mensen geen leesplezier ontgunnen.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  vrijdag 22 januari 2010 @ 16:54:49 #11
267150 Q.E.D.
qat erat ad vundum
pi_77146437
Hetgeen bewezen en beklonken moest worden.
  vrijdag 22 januari 2010 @ 17:00:12 #12
267150 Q.E.D.
qat erat ad vundum
pi_77146652
Vrijmetselaars en revolutie... Ook interessant, want ze claimen geen politieke organisatie te zijn.

Maar kijk alleen al naar de Franse Revolutie: De vrijmetselaars hebben zo'n beetje dat hele verhaal in werking gezet.

Of de Onafhankelijkheidsverklaring in Amerika en de Boston Tea Party: Vrijmetselaars hebben daar de boel op stelten gezet.
En wie kwamen ze helpen? De Fransen.

Het lijkt er op dat Republikeinse vrijheid erg populair is bij vrijmetselaars. In ieder geval vroeger.

Hoewel er natuurlijk ook absolute monarchen waren die vrijmetselaar waren... Frederick de Grote en Napoleon bijvoorbeeld (nouja, dictators mag je ze ook noemen).
  vrijdag 22 januari 2010 @ 17:04:37 #13
132152 Ticker
En de Watskeburt?!
pi_77146811
quote:
Op vrijdag 22 januari 2010 17:00 schreef Q.E.D. het volgende:
Vrijmetselaars en revolutie... Ook interessant, want ze claimen geen politieke organisatie te zijn.

Maar kijk alleen al naar de Franse Revolutie: De vrijmetselaars hebben zo'n beetje dat hele verhaal in werking gezet.

Of de Onafhankelijkheidsverklaring en de Boston Tea Party: Vrijmetselaars hebben daar de boel op stelten gezet.
En wie kwamen ze helpen? De Fransen.

Het lijkt er op dat Republikeinse vrijheid erg populair is bij vrijmetselaars. In ieder geval vroeger.

Hoewel er natuurlijk ook absolute monarchen waren die vrijmetselaar waren... Frederick de Grote en Napoleon bijvoorbeeld (nouja, dictators mag je ze ook noemen).
Ach ik kan nog wel uren doorgaan hiermee, maar dan wordt het een BNW topic omdat het niet bewezen is... maar wel overal verifieerbaar is.!
  vrijdag 22 januari 2010 @ 17:12:33 #14
267150 Q.E.D.
qat erat ad vundum
pi_77147108
quote:
Op vrijdag 22 januari 2010 17:04 schreef Ticker het volgende:

[..]

Ach ik kan nog wel uren doorgaan hiermee, maar dan wordt het een BNW topic omdat het niet bewezen is... maar wel overal verifieerbaar is.!
Het is wel bewezen dat ze lid waren... Maar verder kun je er geen conclusies uit trekken.
pi_77147138
Laten we het gewoon bij die lezing houden, ik heb Ticker antwoord gegeven op zijn vraag wat nu onder het Verloren Symbool wordt verstaan. Er zal vast wel een ander topic zijn geweest over het boek van Dan Brown. Ik denk dat we bij deze het topic kunnen sluiten, het vrijmetselarijtopic van QED is beter geschikt voor discussies over de vrijmetselarij in het algemeen.
  zaterdag 23 januari 2010 @ 00:53:58 #16
267150 Q.E.D.
qat erat ad vundum
pi_77165857
Okee.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')