Nee want die klotehommels van wegmisbruikers enzo filmen je ookquote:Op vrijdag 27 november 2009 22:25 schreef zomgmoz het volgende:
Vaak zie je als agenten gefilmd worden, dat ze 'geb ieden' de camera uit te zetten. Soms word zelfs gedreigd de camera in beslag te nemen. Staan zij hierin in hun recht, en zo ja, in welke situaties en in hoeverre?
Heb je nu ook het forum ontdekt, nadat men op FP moe van je standaard trollreacties werd, waardeloze kloon?quote:Op vrijdag 27 november 2009 22:26 schreef WAARHEID het volgende:
Ja, de burger moet orders van agenten in functie uitvoeren ten bate van de openbare orde.
quote:Op vrijdag 27 november 2009 22:28 schreef OldJeller het volgende:
[..]
Heb je nu ook het forum ontdekt, nadat men op FP moe van je standaard trollreacties werd, waardeloze kloon?
Portretrecht?quote:Op vrijdag 27 november 2009 22:51 schreef eNaSnI het volgende:
Op de openbare weg mag je filmen.Thuis is het een ander verhaal, wellicht schendt je daarmee de privacy van de insluiper.
Ik zal die gebruiken als ze weer eens een foto maken van mn auto nadat ik te hard reed.quote:
Kssst ga eens naar de frontpage...quote:Op vrijdag 27 november 2009 22:26 schreef WAARHEID het volgende:
Ja, de burger moet orders van agenten in functie uitvoeren ten bate van de openbare orde.
En daar word achteraf toestemming voor gevraagd. je ziet ook vaak genoeg van die uitgeblurde gezichten als mensen geen toestemming geven.quote:Op vrijdag 27 november 2009 22:26 schreef donthate het volgende:
[..]
Nee want die klotehommels van wegmisbruikers enzo filmen je ook
quote:Op vrijdag 27 november 2009 22:26 schreef WAARHEID het volgende:
Nee dat mag toch.quote:Op vrijdag 27 november 2009 22:51 schreef eNaSnI het volgende:
Op de openbare weg mag je filmen.Thuis is het een ander verhaal, wellicht schendt je daarmee de privacy van de insluiper.
Onzin. Portrechtrecht zegt alleen iets over de openbaarmaking van beeld- en geluidsmateriaal, niets over de fabricage daarvan. Oftewel, je kan iemand niet op basis van het portretrecht verbieden ergens een opname van te maken. Je kan alleen de distributie van dat materiaal (onder sommige omstandigheden) tegenhouden.quote:
Aangifte doen van diefstal en vernielingquote:Op zaterdag 28 november 2009 11:05 schreef fris het volgende:
Of het nu wel of niet mag... Als die agent je camera afpakt, het filmpje wist en de camera op het einde weer teruggeeft. Wat wil je er aan doen? Je kan hooguit een boze brief sturen en in het beste geval krijg je dan een sorry terug, lijkt me...
Bron?quote:Op vrijdag 27 november 2009 22:28 schreef LXIV het volgende:
Haha. Je mag zelfs geen inbrekers in je eigen huis filmen! Dus de politie sowieso niet.
En dat mag dan weer net wel, de rechter heeft het gezegdquote:Op vrijdag 27 november 2009 22:28 schreef LXIV het volgende:
Haha. Je mag zelfs geen inbrekers in je eigen huis filmen! Dus de politie sowieso niet.
Maar wanneer is het ongepast? Zolang je niemand in de weg staat of hindert lijkt het me geen probleem.quote:Op zaterdag 28 november 2009 17:25 schreef sanger het volgende:
De politie mag het gebieden als zij oordelen dat het ongepast is of e.d. Behalve als je een Politieperskaart hebt of een andere nationaal erkende perskaart.
Het probleem hierbij is dat het alleen maar achteraf getoetst kan worden. Als een politeagent het bevel geeft te springen, dan heb je dat in beginsel uit te voeren. Weigeren het bevel op te volgen betekent dus een strafrechtelijke vervolging en mogelijk een kort arrangement.quote:Op zaterdag 28 november 2009 18:08 schreef Weltschmerz het volgende:
De politie mag het wel zeggen, je hoeft er alleen niks op uit te doen. De politie mag wel bevelen iets te doen of te laten, op te hoepelen bijvoorbeeld, en je bent strafbaar als je dat niet opvolgt. Alleen dat bevel moet wel rechtmatig gegeven zijn. Dat zal het niet snel zijn als je alleen maar op de openbare weg filmt en ze niet hindert of iets dergelijks.
Dat is niet aan jou om te beoordelen. Zonder verdere kennis van zaken lijkt met mij dat het oordeel van de agent doorslaggevend is: als hij vindt dat jij in de weg staat of hindert met filmen, moet je weg.quote:Op zaterdag 28 november 2009 22:59 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Maar wanneer is het ongepast? Zolang je niemand in de weg staat of hindert lijkt het me geen probleem.
Klopt, maar zolang ze dat niet zeggen is er niets aan de hand. Ik heb ook beelden gezien van agenten die meteen beginnen te roepen "Niet filmen" als de voordeur opengaat zonder dat er iets gebeurt is.quote:Op zondag 29 november 2009 19:29 schreef Mirko_Zitrovic het volgende:
[..]
Dat is niet aan jou om te beoordelen. Zonder verdere kennis van zaken lijkt met mij dat het oordeel van de agent doorslaggevend is: als hij vindt dat jij in de weg staat of hindert met filmen, moet je weg.
Nee.quote:Op zondag 29 november 2009 19:11 schreef Alicey het volgende:
Het probleem hierbij is dat het alleen maar achteraf getoetst kan worden. Als een politeagent het bevel geeft te springen, dan heb je dat in beginsel uit te voeren.
En een klachtprocedure die door gaat tot aan de ombudsman. Schadevergoeding, eventueel nog aangifte tegen de agent. Vindt zijn baas leuk.quote:Weigeren het bevel op te volgen betekent dus een strafrechtelijke vervolging en mogelijk een kort arrangement.
Ik ook, maar dat is verder niet zo relevant...quote:Op zondag 29 november 2009 19:56 schreef lezzer het volgende:
Ik kan het me wel voorstellen dat ze er niet op zitten te wachten...
Zou jij gefilmd willen worden terwijl je je werk uit voert, zodat iemand dat op youtube kan zetten zonder jouw toestemming? Zo maar een vraag ter vergelijk.quote:Op zondag 29 november 2009 20:21 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Ik ook, maar dat is verder niet zo relevant...
Nee, maar de vraag is ook niet of het wel of niet irritant is. De vraag is of ze je mogen verbieden om te filmen (publiceren op youtube gaat nog een stap verder), en dat mag in principe gewoon. Bovendien word ik dagelijks door tientallen overheidscamera's gefilmd en vastgelegd, maar dat terzijde.quote:Op zondag 29 november 2009 21:00 schreef lezzer het volgende:
[..]
Zou jij gefilmd willen worden terwijl je je werk uit voert, zodat iemand dat op youtube kan zetten zonder jouw toestemming? Zo maar een vraag ter vergelijk.
Overigens is het wél relevant, omdat in criminele circuits namen, adressen e.d. van agenten circuleren. En dat is niet om gebak te laten bezorgen. Dat men niet gefilmd wil worden is dus ook ter bescherming van zichzelf.
Waar zeg ik dat het irritant is? Het ging over relevant.quote:Op zondag 29 november 2009 21:10 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Nee, maar de vraag is ook niet of het wel of niet irritant is.
Lijkt mij relevant dus, omdat men dat zegt om zichzelf niet in gevaar te brengen.quote:Op vrijdag 27 november 2009 22:25 schreef zomgmoz het volgende:
Vaak zie je als agenten gefilmd worden, dat ze 'geb ieden' de camera uit te zetten. Soms word zelfs gedreigd de camera in beslag te nemen. Staan zij hierin in hun recht, en zo ja, in welke situaties en in hoeverre?
Wat mag gewoon volgens jou? Filmen of verbieden?quote:De vraag is of ze je mogen verbieden om te filmen (publiceren op youtube gaat nog een stap verder), en dat mag in principe gewoon. Bovendien word ik dagelijks door tientallen overheidscamera's gefilmd en vastgelegd, maar dat terzijde.
Wat is erop tegen om een agent, zonder deze te hinderen, te filmen in zijn/haar bezigheden op een duidelijk openbare plek? (Er is wat voor te zeggen om het gezicht van agenten onherkenbaar te maken indien de film op het internet wordt gezet.)quote:Op zondag 29 november 2009 19:56 schreef lezzer het volgende:
Waarom willen mensen toch die agenten filmen?
Om op youtube te knallen?
Ik kan het me wel voorstellen dat ze er niet op zitten te wachten...
Ok, wáárom film je wel een agent, en geen plantsoenendienst?quote:Op zondag 29 november 2009 21:30 schreef waht het volgende:
[..]
Wat is erop tegen om een agent, zonder deze te hinderen, te filmen in zijn/haar bezigheden op een duidelijk openbare plek? (Er is wat voor te zeggen om het gezicht van agenten onherkenbaar te maken indien de film op het internet wordt gezet.)
Deze wetshandhavers hebben een speciale functie en speciale macht, dat mag echt wel gefilmd worden.
Maar waarom??? Wat wil je er nou mee bereiken? Controle?quote:Deze wetshandhavers hebben een speciale functie en speciale macht, dat mag echt wel gefilmd worden.
En meneer de agent kan zich niet inhouden? Die kerel van die onverwachte inval had zich kunnen inhouden. Dan was het filmpje saai en dus niet interessant om verder op te borduren voor het internetvolk.quote:Op zondag 29 november 2009 21:37 schreef lezzer het volgende:
[..]
Ok, wáárom film je wel een agent, en geen plantsoenendienst?
Simpel gezegd: ja, controle.quote:Maar waarom??? Wat wil je er nou mee bereiken? Controle?
Dat heeft nul komma nul te maken met burgers die een ambtenaar in functie filmen. Bovendien is het een uitermate geschikt moment, tijdens het gefilmd worden, om die autoriteit dus wel uit te stralen door je taak gewoon naar behoren uit te voeren. En dus niet als een geslagen hond krampachtig de camera uit iemands handen proberen te pakken.quote:En maar schelden op de politie, en dat ze de autoriteit kwijt zijn en blahblah.
Jij zegt dat je het je wel kan voortstellen dat ze het niet prettig vinden, en vraagt mij of ik dat prettig zou vinden. Inderdaad allemaal niet zo relevant, hoort bij het uitvoeren van een publieke functie in de publieke ruimte.quote:Op zondag 29 november 2009 21:25 schreef lezzer het volgende:
[..]
Waar zeg ik dat het irritant is? Het ging over relevant.
Ze zeggen dat omdat ze niet gefilmd willen worden, als een criminele organisatie achter de identiteit van een surveillerende agent wil komen, lukt dat ze heus wel hoorquote:Lijkt mij relevant dus, omdat men dat zegt om zichzelf niet in gevaar te brengen.
Filmen mag gewoon, behalve als er een van de uitzonderingsposities is, zoals in dit topic beschreven.quote:Wat mag gewoon volgens jou? Filmen of verbieden?
Die overheidscamera's hebben daar niks mee te maken natuurlijk, daar gaat de politie helemaal niet over, en indirect heeft het NL volk daar via de verkiezingen nog zelf om gevraagd ook. Maar dat terzijde...
En dat allemaal onder het mom van "vrije nieuwsgaring".quote:Op zondag 29 november 2009 22:24 schreef waht het volgende:
[..]
En meneer de agent kan zich niet inhouden?
De overheidscamera's komen niet van de politie, ze komen van de gemeente. De agent heeft er dus niks mee te maken. Niet relevent lijkt me dus.quote:Op zondag 29 november 2009 22:35 schreef Hephaistos. het volgende:
En ik vind die overheidscamera's eigenlijk wel relevant. De overheid vindt dat het het recht heeft om burgers overal te filmen in de publieke ruimte, maar agenten zouden niet gefilmd mogen worden?
Waarom zou de politie als organisatie ooit verzonnen zijn eigenlijk?quote:Lijkt me dat een organisatie met geweldsmonopolie wel wat meer controle behoeft dan ik.
Natuurlijk wel. Overheid is overheid. Agenten zijn overheidsdienaren.quote:Op maandag 30 november 2009 07:33 schreef lezzer het volgende:
De overheidscamera's komen niet van de politie, ze komen van de gemeente. De agent heeft er dus niks mee te maken. Niet relevent lijkt me dus.
Om de wet te handhaven. Dat is dan ook bij uitsluiting hun enige bron van autoriteit. Daar binnen hebben ze, terecht natuurlijk, hun eigen beoordelingsruimte. Maar als ze die en de hun door de wet gegeven autoriteit gebruiken om hun eigen wetten te maken, dan gaan ze letterlijk buiten hun boekje. Wij zijn niet overgeleverd aan wat een agent gepast vindt of ongepast vindt. Een agent die dat wel claimt moet gecorrigeerd worden.quote:Waarom zou de politie als organisatie ooit verzonnen zijn eigenlijk?![]()
En wat is daar mis mee?quote:Op zondag 29 november 2009 21:52 schreef lezzer het volgende:
Vrije nieuwsgaring is ook nogal een rekbaar begrip. Elke kleuter met een mobieltje doet tegenwoordig aan "vrije nieuwsgaring".
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |