abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_75021787
Misschien een beetje een cryptische titel, maar het dekt de lading het best denk ik. Misschien heeft iemand eerder met dit bijltje gehakt, vandaar mijn topic. Misschien kan iemand tips danwel informatie hierover verschaffen. Een heel verhaal, maar allereerst een situatieschets:

Heb in april 2005 een Siemens wasmachine gekocht, bij de Harense Smid. Reden? Vorige wasmachine ook daar gehaald, incl. garantie-uitbreiding tot 6 jaar. Na een jaar of 5 een keer defecten aan de oude wasmachine gehad wat destijds prima en probleemloos verholpen is en gezien de bijgekochte garantie tevens kosteloos, 0,0 Euro. Mijn huidige TV komt er ook vandaag en die doet het nu na 10 jaar wel nog gewoon, dus die kan ik verder buiten beschouwing laten. Maar was gewoon tevreden over de service van de Harense Smid, en daar hecht ik op zich waarde aan

Goed, nieuwe wasmachine. Na precies 4 jaar (begin van dit jaar dus) een storing gehad. Harense Smid gebeld, prima, garantie, monteur komt langs, bleek een scheurtje in het rubber van de deur te zitten wat een andere storing veroorzaakte. Onderdeel werd besteld en geplaatst. Nog steeds prima tevreden klant hier

Maar goed, paar weken terug, nieuw probleem. Plotseling wilde de trommel helemaal niet meer ronddraaien. Direct de Harense Smid maar weer gebeld en twee dagen later kwam er wederom een monteur langs. Was niet ter plekke te maken, de wasmachine zou mee moeten naar de reparatiedienst. E.e.a. was een beetje lastig aangezien ik veel in het buitenland zat in die periode, dus het duurde even voordat een leenapparaat geplaatst kon worden, wat natuurlijk perfect is... twee weken zonder wasmachine is namelijk nogal lastig).

Krijg ik daarstraks een telefoontje... dat er teveel mis mee is (ophanging, veren weet ik allemaal) en dat repareren dus niet rendabel is. Dat ze mij wel een tegoedbon aan kunnen bieden van 251 Euro ivm de nog aanwezige garantie en restwaarde van het apparaat. Of ik daarmee akkoord ga. Ummm, paar seconden nadenken... nee natuurlijk. Ik heb destijds een bedrag betaald voor extra zekerheid (waar gewoon voorwaarden aan zitten) en wil me nu niet met een klein bedrag afgescheept worden (moet tenslotte weer een nieuwe wasmachine kopen en die zin gewoon niet goedkoop), alleen omdat het voor de Harense Smid financieel niet interessant is. Dan moeten ze die garantieuitbreiding niet aanbieden, toch?

Nu kon die telefoniste daar niet over beslissen en ze zou een e-mail sturen naar hun customer service afdeling, en die gaan mij binnenkort dus wel bellen. Voordat het zover is vraag ik me af of er meer mensen zoiets meegemaakt hebben en wat mijn rechten als consument in deze zijn.
  donderdag 26 november 2009 @ 15:21:24 #2
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_75021866
Wat zijn die voorwaarden dan waarvoor je betaald hebt? Kun je die hier plaatsen?
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_75021910
Waar bestaat die extra tot-6-jaar garantie uit? Lees de voorwaarden eens?
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_75021915
quote:
Op donderdag 26 november 2009 15:21 schreef Maanvis het volgende:
Wat zijn die voorwaarden dan waarvoor je betaald hebt? Kun je die hier plaatsen?
Nu niet, staan achterop die bon en die ligt thuis (en ik dus niet momenteel )
  donderdag 26 november 2009 @ 15:23:17 #5
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_75021952
quote:
Op donderdag 26 november 2009 15:22 schreef Yngwie het volgende:

[..]

Nu niet, staan achterop die bon en die ligt thuis (en ik dus niet momenteel )
Da's wel relevante info die relevant is om jou te kunnen helpen
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_75022078
quote:
Op donderdag 26 november 2009 15:23 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Da's wel relevante info die relevant is om jou te kunnen helpen
Ja, dat snap ik, maar ik denk ik pleur het topic hier alvast in, misschien heeft iemand die dit leest eerder meegemaakt bij de Harense Smid (of evt. ergens anders) en daar dus al meer vanaf weet over hoe en wat

Zal vanavond als ik tijd heb de bon opsnorren en zoveel mogelijk info posten

[ Bericht 10% gewijzigd door Yngwie op 26-11-2009 15:33:15 ]
pi_75023091
Op zich is hun aanbod niet slecht.

Als zij hem kunnen repareren krijg jij een 4 jaar oude wasmachine terug.
Omdat repareren onrendabel is krijg je nu de geldelijke waarde van een 4 jaar oude wasmachine aangeboden.

Maar jij stelt dat je een nieuwe wasmachine wilt. Daarmee doe je dus 4 jaar gebruik en slijtage te niet.
Het is niet zo dat 'garantie' betekent dat je machine in nieuwstaat blijft verkeren. Je kunt hem ook niet op marktplaats zetten onder 'nieuw en ongebruikt'.
Wat je hier krijgt aangeboden is juist heel redelijk en houdt rekening met het feit dat jij hem gebruikt hebt.
pi_75023300
Ik vind een levensduur van vijf jaar voor een wasmachine bijzonder kort. Welk merk is het?
Een beetje wasmachine gaat minimaal 10 jaar mee, en een A-merk soms wel 20.
Volgens mij is Siemens geen slecht merk.

[ Bericht 13% gewijzigd door Prutzenberg op 26-11-2009 16:04:14 (OP niet goed gelezen) ]
Op donderdag 6 september 2012 @ 21:41 schreef Shakkara het volgende:
Uiteraard is het volgens Rutte en consorten de schuld van een imaginair links kabinet dat we ooit ergens in het verleden gehad schijnen te hebben.
  donderdag 26 november 2009 @ 16:04:45 #9
175669 bug_me_not2
Pedicabo ego vos et irrumabo
pi_75023386
quote:
Wat je hier krijgt aangeboden is juist heel redelijk en houdt rekening met het feit dat jij hem gebruikt hebt.
Het idee is idd niet slecht maar ik vind 251 euro restwaarde voor een Miele wasmachine erg karig. De normale gebruiksduur van zo'n machine ligt toch rond de 10 jaar. Dus dan (even uitgaande van een gem. prijs van Miele wasmachines van 1000 euro) is 750 euro afschrijvingen in de eerste 4 jaar wel wat veel. Verder krijgt TS ook geen cash, maar een tegoedbon. Die moet je ook maar net nodig hebben..

TS: Stel voor aan de winkel dat ze je (aanschafsprijs / 10) * 6 cash terug geven. In het geval van een tegoedbon zou ik zelfs nog een hoger bedrag bedingen...
Door het plaatsen van dit bericht gaat Fok! ermee akkoord dat de algemene voorwaarden van 21-02-2013 niet van toepassing zijn.
pi_75023710
quote:
Op donderdag 26 november 2009 16:04 schreef bug_me_not2 het volgende:

[..]

Het idee is idd niet slecht maar ik vind 251 euro restwaarde voor een Miele wasmachine erg karig. De normale gebruiksduur van zo'n machine ligt toch rond de 10 jaar. Dus dan (even uitgaande van een gem. prijs van Miele wasmachines van 1000 euro) is 750 euro afschrijvingen in de eerste 4 jaar wel wat veel. Verder krijgt TS ook geen cash, maar een tegoedbon. Die moet je ook maar net nodig hebben..

TS: Stel voor aan de winkel dat ze je (aanschafsprijs / 10) * 6 cash terug geven. In het geval van een tegoedbon zou ik zelfs nog een hoger bedrag bedingen...
Ik vind 10 jaar een minimum en zou er zeker niet mee gaan rekenen. Mijn wasmachine komt uit 1995 en ik heb drie weken geleden de eerste reparatie uitgevoerd. Dat was een versleten aandrijfriem. Merk: Marynen.
Op donderdag 6 september 2012 @ 21:41 schreef Shakkara het volgende:
Uiteraard is het volgens Rutte en consorten de schuld van een imaginair links kabinet dat we ooit ergens in het verleden gehad schijnen te hebben.
pi_75024051
quote:
Op donderdag 26 november 2009 16:04 schreef bug_me_not2 het volgende:

[..]

Ik weet niet of het veel scheelt, maar het is geen Miele.
quote:
Heb in april 2005 een Siemens wasmachine gekocht
pi_75024445
quote:
Op donderdag 26 november 2009 15:54 schreef mgerben het volgende:

Omdat repareren onrendabel is krijg je nu de geldelijke waarde van een 4 jaar oude wasmachine aangeboden.

Maar jij stelt dat je een nieuwe wasmachine wilt. Daarmee doe je dus 4 jaar gebruik en slijtage te niet.
Het is niet zo dat 'garantie' betekent dat je machine in nieuwstaat blijft verkeren. Je kunt hem ook niet op marktplaats zetten onder 'nieuw en ongebruikt'.
Ik denk dat de aanschafwaarde ook wel handig is om te weten. Als je een instapmodel van Siemens hebt kost die rond de 400 euro en lijkt me die 251 euro nog wel reëel, maar niet voor een topmodel van 1000 euro.
pi_75024869
quote:

Nee, ik stel niet dat ik een nieuwe wasmachine wil. Ik stel dat ik bij de aanschaf ruim extra betaald heb voor een stuk zekerheid dat ik 6 jaar lang kan wassen zonder al te hoge kosten. Als ik dat van het aangeboden bedrag aftrek, dan hou ik maar een schamel bedragje over en dat is nu juist hetgene waar ik over val. Als ik nu een nieuw wasmachine koop, en betaal daar 150 Euro extra voor garantieuitbreiding, alleen maar om er over bijv. 4 jaar 250 Euro voor terug te krijgen maar wel een splinternieuwe wasmachine te moeten kopen, dan schiet ik daar toch bijna geen drol mee op?

Zo kan ik ook apparaten met 30 jaar garantie verkopen, als het "economisch niet verantwoord" (wat ik dan altijd zelf kan beslissen) is om het ding te repareren verkoop je na 4 jaar gewoon een nieuwe maar geef je gewoon het destijds extra betaalde bedrag voor 27 jaar garantieuitbreiding (en 5 Euro restwaarde) terug

En het is inderdaad geen Miele, maar een Siemens, even uit mijn hoofd destijds ergens tegen de 800 Euro (excl. afleverkosten en die garantie)
pi_75025318
quote:
Ligt er natuurlijk ook een beetje aan wat die garantie nou precies inhoudt. Ik heb 'n paar maanden geleden bij BCC 'n televisie gekocht, de verkoper beweerde bij hoog en laag dat ik bij een niet te repareren defect gedurende de volledige looptijd van 6 jaar een nieuw apparaat met vergelijkbare waarde zou krijgen. (ik weet niet wat de voorwaarden echt zeggen, ik sluit dat soort garanties per definitie niet af, dus ik weet niet of ze die claims ook echt waar zouden maken)
  donderdag 26 november 2009 @ 17:51:08 #15
23218 Blue-eyes
Spanning & sensatie
pi_75026970
Hier staan de garantievoorwaarden van de Harense Smid, dus volgens mij heb je gelijk als je niet met hun aanbod akkoord gaat.
Heb ik eindelijk de zin van het leven in elkaar gepuzzeld, blijven er 3 schroefjes over.
  donderdag 26 november 2009 @ 17:53:06 #16
23218 Blue-eyes
Spanning & sensatie
pi_75027047
quote:
Op donderdag 26 november 2009 17:00 schreef anboni het volgende:

[..]

Ligt er natuurlijk ook een beetje aan wat die garantie nou precies inhoudt. Ik heb 'n paar maanden geleden bij BCC 'n televisie gekocht, de verkoper beweerde bij hoog en laag dat ik bij een niet te repareren defect gedurende de volledige looptijd van 6 jaar een nieuw apparaat met vergelijkbare waarde zou krijgen. (ik weet niet wat de voorwaarden echt zeggen, ik sluit dat soort garanties per definitie niet af, dus ik weet niet of ze die claims ook echt waar zouden maken)
De service van de BCC kun je niet echt vergelijken met die van de Harense Smid.
De BCC is een dozenschuiver die niets doet aan klantvriendelijkheid. De Harendse Smid daarentegen profileert zich in de markt als een servicebiedend bedrijf en daar betaal je ook extra voor.
Heb ik eindelijk de zin van het leven in elkaar gepuzzeld, blijven er 3 schroefjes over.
pi_75027299
Onder het All-In ServiceCertifi caat valt niet:
• Afschrijving en vervanging van een defect apparaat

Dit is een regel die ik niet helemaal begrijp maar is in mijn ogen de enige die eventueel deze handelswijze goed zou kunnen praten?
pi_75029791
quote:
Op donderdag 26 november 2009 18:00 schreef Ralphmeister het volgende:
Onder het All-In ServiceCertifi caat valt niet:
• Afschrijving en vervanging van een defect apparaat

Dit is een regel die ik niet helemaal begrijp maar is in mijn ogen de enige die eventueel deze handelswijze goed zou kunnen praten?
Ík zou 'm lezen als:

Je hebt een machine van ¤1000 en na 5 jaar is deze nog maar ¤600 waard. Die ¤400 euro afschrijving kun je dan niét claimen, omdat het geen schade is.

De vraag zou inderdaad kunnen zijn, in het geval van een 'total loss': moet de Harense Smid, in het geval van een compleet onbruikbare machine, een compleet nieuwe moeten neerzetten? (dit is niet aan de hand, maar het gaat even om het principe).

Ik vind de voorwaarden wel apart opgesteld, na 5 jaar kom je al snel tegen het punt 'total loss' aan bij een reparatie. (ik had het zelf laatst: 500 euro voor een reparatie van de trommel (moest compleet vervangen worden, inclusief beton, want er zat een gat in. Machine was 800 euro nieuw en drie jaar oud. Mja, dan kan ik net zo goed kiezen voor een nieuwe óf zelf repareren. Dat laatste maar gedaan)
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
pi_75036034
Als ik het certificaat lees zie ik echt iets anders dan (verlengde garantie).

Garantie = herstel of vervanging of geld terug.

Dit certificaat geeft je recht op gratis reparatie meer niet. Als ie niet meer te repareren is wordt ie niet meer vervangen en krijg je je afschrijving niet vergoed.

Als de wasmachine 500¤ heeft gekost is 251 terugkrijgen na 5 jaar niet gek. Alleen denk ik aan 251 cash, als ze een tegoedbon willen geven is wat meer wel redelijk lijkt me.

Het lijkt me niet onrechtmatig wat ze doen, maar je kan altijd zeggen dat je niet accoord gaat en meer eisen.
.
pi_75042334
Als consument mag je er vanuit gaan dat hetgeen je koopt voldoet aan je verwachting mbt levensduur. En een wasmachine van een goed merk mag best 10 jaar mee gaan.

Consumenten recht:
http://www.google.nl/search?hl=nl&source=hp&q=consumentenrecht+wasmachine&meta=&aq=f&oq=

Als je geen rechtbijstandsverzekering hebt dan toch gewoon zeggen tegen de mensen aan de andere kant van de telefoon dat je daar maar contact mee gaat opnemen omdat jij van mening bent dat je gewoon een goed product had moeten krijgen en niet eentje dat elke paar maanden gerepareerd moet worden. Eis volledige vervanging (en zie maar hoeveel je eruit gesleept krijgt).

En nog een link:
quote:
De kleine lettertjes zijn soms illegaal: negeer ze
'Consumenten denken nog te vaak, dat zij aan algemene voorwaarden gebonden zijn,' zegt Consumentenautoriteit Marije Hulshof.
http://www.geldenrecht.nl(...)s-illegaal-negeer-ze
pi_75042396
quote:
Op vrijdag 27 november 2009 00:41 schreef HarryP het volgende:
Als consument mag je er vanuit gaan dat hetgeen je koopt voldoet aan je verwachting mbt levensduur. En een wasmachine van een goed merk mag best 10 jaar mee gaan.
Maar dan hoef je niet te verwachten dat wanneer een wasmachine na 6 jaar ermee stopt en onherstelbaar is, je dan een volledig nieuwe machine krijgt.
pi_75042576
Met mijn boerenverstand zeg ik als na vier jaar repareren niet meer rendabel is (of kan zijn) dan moet je niet 6 jaar garantie aanbieden. Het is dus of repareren of een goed alternatief aanbieden.
Het goede alternatief is dan aan de klant om daarmee akkoord te gaan niet aan de leverancier.
Klant gaat niet akkoord dan moet de leverancier repareren.

Maar als ze kennelijk niet willen kan je beter vragen om 250 euro + vergoeding voor de misgelopen garantie en dat dan over te maken ipv die tegoedbon.
  vrijdag 27 november 2009 @ 01:05:31 #23
33954 ElisaB
ook in zwart verkrijgbaar!
pi_75042720
Steeds als ik een post hierboven lees, dan denk ik: "Tsja, zit wat in....." Maar als ik dat bij bijna elke post heb - ook als ze elkaar tegenspreken - dan is dat vreemd.

TVP derhalve, want ik ben benieuwd waar dit op uitdraait
Muil houwe of ik sjoel d'r eentje in!
pi_75043599
quote:
Op vrijdag 27 november 2009 00:44 schreef Five_Horizons het volgende:
Maar dan hoef je niet te verwachten dat wanneer een wasmachine na 6 jaar ermee stopt en onherstelbaar is, je dan een volledig nieuwe machine krijgt.
Aan de andere kant, het aanbod wat de HS nu doet, had TS (even afgezien van de tegoedbon-of-cash-discussie) ook gekregen als hij geen aanvullende garantie had afgesloten bij aanschaf. Puur uit oogpunt van non-conformiteit.

Je kunt je dus sowieso afvragen wat de meerwaarde van "aanvullende garantie" is, voor een groot deel is het een sigaar uit eigen doos. Meestal is het een aanvullende verzekering. Waartegen je dan -extra- verzekerd bent, moet TS in de voorwaarden nakijken.

Maar ik kan me voorstellen dat het risico van onvervangbaarheid misschien ook is afgedekt. What else? Anders heeft de verzekering "garantieuitbreiding tot 6 jaar" echt nul komma nul toegevoegde waarde.
r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
pi_75044112
Dat is inderdaad een andere discussie. Ik reageerde alleen op het feit dat 'een wasmachine 10 jaar moet meegaan'.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')