abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_75861278
quote:
Op zondag 20 december 2009 23:20 schreef freud het volgende:

[..]

Prutzenberg en Goverman gefeli! Is altijd leuk om met dit soort dingen de verschillende invalshoeken te zien/lezen
Jij ook natuurlijk.
Op donderdag 6 september 2012 @ 21:41 schreef Shakkara het volgende:
Uiteraard is het volgens Rutte en consorten de schuld van een imaginair links kabinet dat we ooit ergens in het verleden gehad schijnen te hebben.
  maandag 21 december 2009 @ 00:16:55 #52
231016 Goverman
asfalteren kun je leren
pi_75862921
quote:
Op zondag 20 december 2009 23:20 schreef freud het volgende:

[..]

Prutzenberg en Goverman gefeli! Is altijd leuk om met dit soort dingen de verschillende invalshoeken te zien/lezen
Ja, jullie ook natuurlijk!!! Toen ik later mijn verhaal weer doorlas vond ik dat er her en der wat nadere toelichtingen bij moesten, maar goed, dat zijn nuances/details zullen we maar zeggen. Wel vond ik dat ik moest voortborduren op de bijna-systeemcrisis van vorig jaar die uiteindelijk uitstel van executie bleek te zijn... (en eerlijkgezegd: ik denk dat het uitstel van executie was).

Van Freud vond ik het scenario waarom de crash gaat ontstaan erg interessant: een clash tussen oude en nieuwe machtsblokken. Huntington had het niet kunnen verzinnen! De follow-up lijkt enigszins op die van mij: een in elkaar donderend systeem, korte anarchie en daarna totaal veranderende waarden (werken voor voedsel en inzet voor de medemens = normaal). Het verhaal van Prutzenberg had idd. iets sprookjesachtig in zich (niet helemaal mijn genre trouwens... ).

Verder vond ik de inzending van Drive-R erg mooie wendingen hebben: de financiële mensen als paria's (vgl. besmettelijken die vroeger juist de stad uit werden gezet) en de ultieme paradox van het verhaal: als iedereen veel geld heeft dan heeft niemand er meer wat aan...

En mijn verhaal dan? Tja, ik hoop dat onze regeringen een dergelijk scenario hebben klaarlliggen, maar ik vrees dat er bij een crash wel eens wat plunderingen en roofovervallen zouden komen... Aan de andere kant, als de nood aan de man komt, dan kunnen we in Nederland heel wat... Ik laat het zover niet komen, ik heb een noodvoorraad beerenburg in huis liggen. Nou ja, had... ik moest vandaag toch door komen met een dikke 25 cm. sneeuw, toch?

Bolkesteijn en PietjePuk007: dank voor het organiseren en jureren! Alle inzenders: ik heb genoten van de verhalen...

[ Bericht 2% gewijzigd door Goverman op 21-12-2009 00:25:06 ]
Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan.
pi_75863138
Gefeliciteerd, Goverman, Prutzenberg en freud.
pi_75863242
quote:
Op maandag 21 december 2009 00:16 schreef Goverman het volgende:
Verder vond ik de inzending van Drive-R erg mooie wendingen hebben: de financiële mensen als paria's (vgl. besmettelijken die vroeger juist de stad uit werden gezeg) en de ultieme paradox van het verhaal: als iedereen veel geld heeft dan heeft niemand er meer wat aan...
Melaatsen heten die mensen, ik moest er inderdaad ook gelijk aan denken.
pi_75863523
quote:
En mijn verhaal dan? Tja, ik hoop dat onze regeringen een dergelijk scenario hebben klaarlliggen, maar ik vrees dat er bij een crash wel eens wat plunderingen en roofovervallen zouden komen... Aan de andere kant, als de nood aan de man komt, dan kunnen we in Nederland heel wat...
Wat ik mij afvroeg, hoe denk je dat overheden in staat zouden zijn om effectief te reageren in een grote crisis als veel gezinnen en familie van ambtenaren het ook bijzonder zwaar hebben? Geld is niks meer waard, alles gaat op de bon, goederen worden geconfisqueerd en handelsstromen vallen stil, hoe kun je er dan voor zorgen dat ambtenaren toch loyaal blijven en hun taken uit blijven voeren, zelfs al twijfelen zij of zij nog wel salaris ontvangen.
  maandag 21 december 2009 @ 00:57:46 #56
231016 Goverman
asfalteren kun je leren
pi_75864131
quote:
Op maandag 21 december 2009 00:35 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Wat ik mij afvroeg, hoe denk je dat overheden in staat zouden zijn om effectief te reageren in een grote crisis als veel gezinnen en familie van ambtenaren het ook bijzonder zwaar hebben? Geld is niks meer waard, alles gaat op de bon, goederen worden geconfisqueerd en handelsstromen vallen stil, hoe kun je er dan voor zorgen dat ambtenaren toch loyaal blijven en hun taken uit blijven voeren, zelfs al twijfelen zij of zij nog wel salaris ontvangen.
Er spelen een aantal orden van problemen. De eerste (korte termijn) is het verdedigen van de rechtstaat: niemand mag geweld gebruiken, behalve politie/leger etc. Dat is het normale werk van deze mensen en dus zullen ze er weinig moeite mee hebben om plunderaars te pakken. Voor militairen zal het iets moeilijker zijn, maar zie Nederland in mijn scenario als een gebied waar 'vrede en veiligheid afgedwongen moet worden'.

In deze zelfde periode is geld - zo je het al op een rekening gestort zou krijgen / in een loonzakje zou ontvangen niets meer waard... Juist hierom is distributie georganiseerd (nogal planmatig de schaarste verdelen, in tegenstelling tot wat we gewend zijn). Dit met gedwongen medewerking van alle bedrijfstakken van de voedselindustrie, ofwel, de facto onteigening van voedselvoorraden en -distributiefaciliteiten. Het gaat er dus om dat 'het volk' (waaronder de gezinnen van die ambtenaren) eten en drinken hebben. Daar zullen betrokkenen graag aan meewerken, lijkt me.

Ofwel: het eerste orde probleem is geen issue. Verreweg de meeste ambtenaren in Nederland zijn uiterst trouw aan hun 'bevoegd gezag'. Maar... of dat zo blijft wanneer het tweede orde probleem (langere termijn)zichtbaar wordt? Het tweede orde probleem is dat de overheid in mijn scenario diep, heel diep in de kosten moest snijden. Dat betekent uiterst pijnlijke maatregelen, zowel voor de werknemers zelf als ook voor degenen die deze dinesten 'consumeren'. Kijk voor een mooi voorbeeld naar Andere Tijden, de aflevering over de ambtenarenstaking van 1983 (zoek in archief, november 2004).
pi_75870735
Gefeli voor de winnaars! Ik ga mijn tekstschrijver vragen hoe het nu kan dat ik niet bij de winnaars ben geëindigd.
  FOK!fotograaf maandag 21 december 2009 @ 11:09:58 #58
18921 freud
Who's John Galt?
pi_75871238
quote:

[..]

Ja, jullie ook natuurlijk!!! Toen ik later mijn verhaal weer doorlas vond ik dat er her en der wat nadere toelichtingen bij moesten, maar goed, dat zijn nuances/details zullen we maar zeggen. Wel vond ik dat ik moest voortborduren op de bijna-systeemcrisis van vorig jaar die uiteindelijk uitstel van executie bleek te zijn... (en eerlijkgezegd: ik denk dat het uitstel van executie was).

Van Freud vond ik het scenario waarom de crash gaat ontstaan erg interessant: een clash tussen oude en nieuwe machtsblokken. Huntington had het niet kunnen verzinnen! De follow-up lijkt enigszins op die van mij: een in elkaar donderend systeem, korte anarchie en daarna totaal veranderende waarden (werken voor voedsel en inzet voor de medemens = normaal). Het verhaal van Prutzenberg had idd. iets sprookjesachtig in zich (niet helemaal mijn genre trouwens... ).

Verder vond ik de inzending van Drive-R erg mooie wendingen hebben: de financiële mensen als paria's (vgl. besmettelijken die vroeger juist de stad uit werden gezet) en de ultieme paradox van het verhaal: als iedereen veel geld heeft dan heeft niemand er meer wat aan...

En mijn verhaal dan? Tja, ik hoop dat onze regeringen een dergelijk scenario hebben klaarlliggen, maar ik vrees dat er bij een crash wel eens wat plunderingen en roofovervallen zouden komen... Aan de andere kant, als de nood aan de man komt, dan kunnen we in Nederland heel wat... Ik laat het zover niet komen, ik heb een noodvoorraad beerenburg in huis liggen. Nou ja, had... ik moest vandaag toch door komen met een dikke 25 cm. sneeuw, toch?

Bolkesteijn en PietjePuk007: dank voor het organiseren en jureren! Alle inzenders: ik heb genoten van de verhalen...
Ik lees aardig wat, en vooral Clancy achtige scenario's zijn erg boeiend. Ik heb nog steeds in mijn kop een serieus boek zitten in deze stijl...
Ik nuf je seuk!
Ik hier?
If it's free, you're the product!
  maandag 21 december 2009 @ 11:14:50 #59
231016 Goverman
asfalteren kun je leren
pi_75871434
quote:
Op zondag 29 november 2009 03:07 schreef Bolkesteijn het volgende:
Mods zijn natuurlijk uitgesloten van deelname. Maar ik zal van de week eens kijken of ik ook een leuk verhaaltje hier neer kan zetten.
We wachten nu natuurlijk in spanning af .
pi_75872194
quote:
Op maandag 21 december 2009 11:14 schreef Goverman het volgende:

[..]

We wachten nu natuurlijk in spanning af .
Ehh, oeps. Ik kan het nu niet zo uit de mouw schudden, ik moet altijd even geprikkeld worden voordat ik wat op het scherm kan krijgen, geduld, ik had er niet meer aan gedacht.
pi_75873635
quote:
Op maandag 21 december 2009 11:34 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Ehh, oeps. Ik kan het nu niet zo uit de mouw schudden, ik moet altijd even geprikkeld worden voordat ik wat op het scherm kan krijgen, geduld, ik had er niet meer aan gedacht.
Dit is een belofte?
Op donderdag 6 september 2012 @ 21:41 schreef Shakkara het volgende:
Uiteraard is het volgens Rutte en consorten de schuld van een imaginair links kabinet dat we ooit ergens in het verleden gehad schijnen te hebben.
  FOK!fotograaf maandag 21 december 2009 @ 12:17:46 #62
18921 freud
Who's John Galt?
pi_75874006
quote:
Op maandag 21 december 2009 12:08 schreef Prutzenberg het volgende:

[..]

Dit is een belofte?
Zo lees ik het wel .
Ik nuf je seuk!
Ik hier?
If it's free, you're the product!
pi_77610888
quote:
Op zondag 20 december 2009 22:42 schreef PietjePuk007 het volgende:
De winnaars zijn *tromgeroffel*:
  • Prutzenberg
  • Freud
  • Goverman
  • En, hebben jullie de DVD's al bekeken ? Was 't wat ?
    Op maandag 30 november 2009 19:30 schreef Ian_Nick het volgende:
    Pietje's hobby is puzzelen en misschien ben jij wel het laatste stukje O+
      zondag 7 februari 2010 @ 12:49:26 #64
    231016 Goverman
    asfalteren kun je leren
    pi_77726871
    Ik heb de eerste drie afleveringen van de BBC-documentaire over geld gezien. Een soort basiscursus geld en afgeleide producten (aandelen, obligaties). Ook gaat men goed in op de problemen die dergelijke producten met zich mee brengen. Goed onderbouwd! Misschien ga ik vanmiddag even verder kijken.

De presentator (Niall Ferguson) neemt de kijker mee naar allerhande plaatsen waar finaciële producten zijn uitgevonden of waar deze veel voorkomen. Van de oude binnenstad van Venetië (obligaties) tot aan achterstandswijken in Manchester (Sharkloans) wordt uitgelegd waarom producten werken zoals ze werken. De (soms vernietigende) gevolgen komen ook aan de orde: de Argentijnse hyperinflatie en de eerste aandelenfraude door een beroepscrimineel (en gokker) in Parijs (die aandelen ontdekte in Amsterdam).

Met andere woorden: typisch een BBC-documentaire. Goed onderbouwd en mooi beeldend gebracht.

De docu IOUSA is ook interessant. Het laat het financieringstekort van de VS zien vanuit vier hoeken:
    1. begrotingstekort
    2. spaartekorten (particulieren)
    3. handelstekort
    4. leiderschapstekort

De (voormalige) thesaurier-generaal van de VS heeft een tijdlang met een paar non-profitorganisaties een "fiscal wake-up tour" gemaakt om het probleem van de oplopende staatsschuld op de agenda te zetten. Dit niet met altijd even veel succes overigens.

In de vier bovengenoemde hoofdstukken wordt het probleem uiteengezet, inclusief onderbouwing en oplossingsmogelijkheden. Alleen de maatschappelijke impact in de VS bleef (i.i.g. tot aan de kredietcrisis) bleef ernstig achter... Als je VS vervangt door Nederland en de boel een klein beetje nuanceert dan krijg je meteen een heel aardig beeld van de situatie in Nederland.
    pi_77767121
    Tof, thanx .
    Op maandag 30 november 2009 19:30 schreef Ian_Nick het volgende:
    Pietje's hobby is puzzelen en misschien ben jij wel het laatste stukje O+
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')