Aan de methode is niets geheimzinigs, hij werd door bedenker Joel Greenblatt al uitgelegd in zijn boek The Little Book That Beats the Market. (ISBN 0471733067). Wat de adverteerder hieraan toevoegt, is dat hij op basis van Joel's methode allerlei Europese aandelen selecteert, waarvoor de benodigde gegevens minder makkelijk te vinden zijn dan voor de Amerikaanse aandelen waar Joel en zijn Amerikaanse volgelingen zich mee bezighouden. Ze leggen de methode als volgt uit:quote:Ik heb een zeer ongewoon verhaal dat ik met je wil delen.
Ongewoon ... omdat het gaat over een professor van Columbia University die zijn goedbetaalde baan liet schieten en alles op het spel zette ... om de wereld te bewijzen dat zijn beleggingsmethode voor superieure rendementen zorgt!
Joel Greenblatt startte op zijn 28ste met een eigen hedge fund en overtuigde junk bonds trader Michael Milken om $7 miljoen te investeren.
Amper tien jaar later groeide deze $7 miljoen aan tot ... $350 miljoen! Goed voor een gemiddelde jaarlijkse return van 50%.
Ook daarna bleef deze methode voor buitengewone winsten zorgen. Niet meer de 50% van de beginjaren, maar gemeten over een 19-jarige werd nog steeds een gemiddeld jaarlijks rendement van 40% gerealiseerd.
Ik ben benieuwd of er hier mensen zijn die zijn methode gebruiken, en welke AEX-bedrijven momenteel het beste aan de criteria van zijn methode voldoen.quote:Het werkt als volgt ...
Eerst en vooral is Greenblatt enkel geïnteresseerd in aandelen van uitstekende ondernemingen. Kwaliteitsaandelen!
Hoe herken je deze? Wel, Greenblatt zoekt naar bedrijven met een hoog rendement op de geïnvesteerde middelen.
In de praktijk hebben we het dan over "Return On Capital" (ROC). Bedrijven met een hoge ROC bleken hogere rendementen te genereren voor beleggers dan bedrijven met een lage ROC.
Maar Greenblatt was niet alleen tevreden met een belegging in werelds beste bedrijven. Hij wilde deze kwaliteitsbedrijven ook nog eens kopen tegen de laagst denkbare koersen.
Om tot een selectie van koopwaardige aandelen te komen, ging hij als volgt te werk. Eerst stopte hij de 3.500 aandelen die noteren op de Amerikaanse markten in een database ... berekende voor ieder bedrijf de Return On Capital ... om deze te rangschikken van hoog naar laag.
Vervolgens berekende hij voor ieder aandeel de "Earnings Yield" (kan je eigenlijk vergelijken met de omgekeerde K/W-verhouding). Hoe hoger de Earnings Yield, hoe goedkoper het aandeel!
Tenslotte kocht Greenblatt die aandelen met zowel de hoogste Return On Capital als de hoogste Earnings Yield. Zeg maar de beste bedrijven tegen de laagste koersen.
Een simpele methode die iedereen zo kan kopiëren.
Barron's rekende uit dat beleggers die niet meer deden dan blind de aandelen kopen die uit deze database rolden, in de periode tussen 1988 en 2004 een gemiddeld rendement van 30,8% realiseerden!
Misschien niet meteen de 40% die Greenblatt wist te realiseren, maar nog steeds een rendement waar andere beleggers alleen maar van kunnen dromen. Enkel en alleen door het toepassen van een simpele formule.
Greenblatt realiseerde overigens een iets hoger rendement dan de 30,8% door de aandelen die uit zijn database rolden verder te analyseren om er zo de betere namen trachten uit te pikken.
En misschien nog beter is dat deze methode over een periode van 20 jaar slechts 2 keer verlies opleverde.
Ik zal komende dagen eens kijken of ik hier wat juiste cijfers over kan vinden die dit eventueel beter kunnen ondersteunen. Het klinkt wel interessantquote:Op donderdag 26 november 2009 14:28 schreef dvr het volgende:
Om tot een selectie van koopwaardige aandelen te komen, ging hij als volgt te werk. Eerst stopte hij de 3.500 aandelen die noteren op de Amerikaanse markten in een database ... berekende voor ieder bedrijf de Return On Capital ... om deze te rangschikken van hoog naar laag.
Vervolgens berekende hij voor ieder aandeel de "Earnings Yield" (kan je eigenlijk vergelijken met de omgekeerde K/W-verhouding). Hoe hoger de Earnings Yield, hoe goedkoper het aandeel!
Tenslotte kocht Greenblatt die aandelen met zowel de hoogste Return On Capital als de hoogste Earnings Yield. Zeg maar de beste bedrijven tegen de laagste koersen.
Als je willekeurige aandelen had gekocht in deze periode, had je dan niet sowieso een goed rendement gehad? Omdat de beurs in deze periode gewoon steeg over het algemeen.quote:Barron's rekende uit dat beleggers die niet meer deden dan blind de aandelen kopen die uit deze database rolden, in de periode tussen 1988 en 2004 een gemiddeld rendement van 30,8% realiseerden!
Da's waar, maar niet exact zo hoog. Echter, dan moet je de data natuurlijk geloven en we weten dat die makkelijk aan te passen is. Eigenlijk zegt deze methode enkel dat het goed is om goedkoop te kopen, en dat wisten we al. Jammer dat hij voor de earnings geen Shiller achtige methode toepast, dat zou het nog wat stabieler maken...quote:Op donderdag 26 november 2009 17:18 schreef Zith het volgende:
[..]
Als je willekeurige aandelen had gekocht in deze periode, had je dan niet sowieso een goed rendement gehad? Omdat de beurs in deze periode gewoon steeg over het algemeen.
Jawel, maar Greenblatt's methode ging daar nog een stuk bovenuit.quote:Op donderdag 26 november 2009 17:18 schreef Zith het volgende:
Als je willekeurige aandelen had gekocht in deze periode, had je dan niet sowieso een goed rendement gehad?
quote:Step 1:
Stocks are ranked daily using Standard & Poor's CompuStat database against two criteria: Return on Capital and Earnings Yield. These rankings are combined to create a single list of our top-ranked stocks.
Step 2:
Stocks in the financial services and utility sectors, as well as smaller companies, are typically removed from the list. Also removed are companies with incomplete data.
Step 3:
A portfolio is purchased with at least 20 of these top-ranked stocks.
Step 4:
We recommend that the portfolio of stocks be held for approximately one year to allow for considerations related to after-tax returns. Losses are taken just before the one year anniversary and gains are taken right after the one year anniversary.
Step 5:
We recommend that the portfolio be sold after one year and that a new portfolio is purchased.
Step 6:
According to our data, continuing this process for at least three years appears to allow our system to work properly through typical market fluctuations.
Heb je de hele lijst van die aanbevelingen? Kan ik er hier in CapitalIQ makkelijk een gewogen index van maken en die naast de gebruikelijke indexen zetten...quote:Op vrijdag 27 november 2009 13:32 schreef dvr het volgende:
Die hebben het afgezien van Depomed Inc dan goed gedaan, zo te zien. In Greenblatt's systeem worden aandelen een jaar aangehouden, en in de periode Okt 06 - Okt 07 geven ze een behoorlijke stijging te zien.
Er zitten wel kleine volatiele prutsaandeeltjes tussen, maar de eerste sanitycheck geeft idd geen slecht resultaat. Je zou er dieper in moeten duiken om te beoordelen of het wat is.quote:Op vrijdag 27 november 2009 13:32 schreef dvr het volgende:
Die hebben het afgezien van Depomed Inc dan goed gedaan, zo te zien. In Greenblatt's systeem worden aandelen een jaar aangehouden, en in de periode Okt 06 - Okt 07 geven ze een behoorlijke stijging te zien.
Nee, meer dan er op die sites staat heb ik niet..quote:Op vrijdag 27 november 2009 13:42 schreef Drive-r het volgende:
Heb je de hele lijst van die aanbevelingen? Kan ik er hier in CapitalIQ makkelijk een gewogen index van maken en die naast de gebruikelijke indexen zetten...
Het probleem is natuurlijk dat je elk jaar een scan doet en dus elk jaar waarschijnlijk totaal verschillende aandelen hebt. Dus je kunt nu alleen maar kijken naar 10/2006-10/2007. Dat is natuurlijk veel te weinig om zinnige uitspraken te kunnen doen.quote:Op vrijdag 27 november 2009 13:42 schreef Drive-r het volgende:
[..]
Heb je de hele lijst van die aanbevelingen? Kan ik er hier in CapitalIQ makkelijk een gewogen index van maken en die naast de gebruikelijke indexen zetten...
Je moet ergens zo'n stockscanner zien te vinden voor Europese aandelen. Voor Amerikaanse aandelen zijn die er plenty, maar Europese aandelen weet ik niet (ook nooit naar gezocht trouwens).quote:Op vrijdag 27 november 2009 13:55 schreef dvr het volgende:
[..]
Nee, meer dan er op die sites staat heb ik niet..
Maar ik ben nog steeds benieuwd welke AEX-bedrijven het best aan zijn criteria voldoen. De keus is natuurlijk een stuk kleiner, maar een top-10 zou al leuk zijn.
Onderdeel van zijn methode is dat je bedrijven met een lage marktkapitalisatie uit de selectie gooit (evenals alle financials en utilities), dus ik denk ook dat het met die vage bedrijfjes wel meevalt.quote:Op vrijdag 27 november 2009 14:05 schreef Drive-r het volgende:
Als je het als custom index bekijkt heeft het inderdaad goed gepresteerd, maar het is wel een bundel vage, volatiele stock die je dan aanschaft... Ik betwijfel of je daadwerkelijk op deze basket uitkomt als je zijn methode toepast, dit soort bedrijfjes hebben over het algemeen enkel goeie yields als je in de outlook gelooft...
Hij baseert zich wel op historische P/E begrijp ik. Maar vaak hebben lage trailing-P/E aandelen een slechte outlook die de koers (terecht) ver naar beneden heeft gebracht. Je krijgt dus inderdaad al snel een vaag groepje aandelen.quote:Op vrijdag 27 november 2009 14:05 schreef Drive-r het volgende:
Als je het als custom index bekijkt heeft het inderdaad goed gepresteerd, maar het is wel een bundel vage, volatiele stock die je dan aanschaft... Ik betwijfel of je daadwerkelijk op deze basket uitkomt als je zijn methode toepast, dit soort bedrijfjes hebben over het algemeen enkel goeie yields als je in de outlook gelooft...
Ja maar dan heeft hij het over marketcaps van >$30 miljoen. Dat is natuurlijk nog steeds erg weinig.quote:Op vrijdag 27 november 2009 14:12 schreef dvr het volgende:
[..]
Onderdeel van zijn methode is dat je bedrijven met een lage marktkapitalisatie uit de selectie gooit (evenals alle financials en utilities), dus ik denk ook dat het met die vage bedrijfjes wel meevalt.
Dat bedrijf magischeformule.com gebruikt een dure Reuters feed (en maakt daarmee tweemaal per maand een selectie, die je voor 97 euro een jaar lang kunt raadplegen). Ik heb er ook niet echt gezocht, maar ik betwijfel of zulke uitgebreide data ergens gratis te vinden zijn.quote:Op vrijdag 27 november 2009 14:02 schreef SeLang het volgende:
Je moet ergens zo'n stockscanner zien te vinden voor Europese aandelen. Voor Amerikaanse aandelen zijn die er plenty, maar Europese aandelen weet ik niet (ook nooit naar gezocht trouwens).
Ja, laat die toverdoos zich nu maar eens bewijzen!quote:Op vrijdag 27 november 2009 14:25 schreef SeLang het volgende:
Zou SE iets kunnen doen met zijn Bloomberg terminal?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |