abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_75717337
quote:
Op woensdag 16 december 2009 22:20 schreef znarch het volgende:
Jep
pi_75722182
quote:
Op woensdag 16 december 2009 19:16 schreef lobzorenzo het volgende:

[..]

je bent nu al m'n held, of het nou lukt of niet :D
Wellicht dat deze code sneller is:

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
Sub lijstje()

'begin en eindrij zoeken van laatst toegevoegde data
ActiveSheet.Range("a10000").End(xlUp).Select
eindrij = ActiveCell.Row
i = 0
Do While ActiveCell.Offset(-i, 0).Value <> ""
    i = i + 1
Loop
beginrij = eindrij - i + 1
'MsgBox beginrij & ", " & eindrij

'array vullen met waarden
myArray = Range("A" & beginrij & ":" & "A" & eindrij)

'kolom D leegmaken
Range("D:D").Clear

'gegevens uit array plaatsen
For i = 1 To UBound(myArray)
    Range("D" & i).Value = myArray(i, 1)
Next i

End Sub
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_75724313
quote:
Op donderdag 17 december 2009 11:25 schreef Deetch het volgende:

[..]

Wellicht dat deze code sneller is:
[ code verwijderd ]


Ja dat werkt!!! Bedankt! Echt super!
pi_75728386
quote:
Op donderdag 17 december 2009 12:19 schreef lobzorenzo het volgende:

[..]

Ja dat werkt!!! Bedankt! Echt super!
hahaha ik roeleer. Toch geen verloren dag dan zo ingeschneeuwd in Groningen.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_75729908
Luie donder ga gewoon werken!!
pi_75730708
quote:
Op donderdag 17 december 2009 14:47 schreef DaFan het volgende:
Luie donder ga gewoon werken!!
Ben druk aan het thuiswerken. Wel zo lekker trouwens. Saaie stukken doornemen met Manowar, IRon Maiden enzo op de achtergond \m/ hail and kill \m/
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_75733092
Beste allemaal,

Zojuist heb ik het hele topic doorgelopen maar helaas nog geen antwoord gevonden op mijn vraag... Misschien ook omdat ik niet alles snap wat jullie zeggen:)

Mijn vraag is als volgt:

Als ik in excel rapportcijfers invoer wil ik graag dat deze automatisch punten toegewezen krijgt. Het hoogste rapportcijfer krijgt 10 punten en en het laagste 1 punt. Ook bij een ex aequo moet dit doorgerekend worden.

vb:
9,7 = 10 pt
9 = 9pt
9 = 9pt
8,3 = 7pt

Momenteel sorteer ik alles en voer dan handmatig de punten in maar het zou makkelijker zijn als excel in een nieuwe cel automatisch de punten toewijst. Ook moeten de punten dan verspringen als later een hoger rapportcijfer wordt ingevoerd.

Hoop dat jullie me kunnen helpen!
pi_75735753
stel: al je cijfers staan in cellen B2 tot B50

dan zet je in cellen C2 tm C50 de volgende formule
=(B9-MIN($B$1:$B$50))/(MAX($B$1:$B$50)-MIN($B$1:$B$50))*9+1

Op die manier krijgt het hoogste cijfer 10 punten, het laagste cijfer 1 punt en de rest punten in de gelijke verhouding als de cijfers.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
  donderdag 17 december 2009 @ 22:37:04 #209
229935 damsco
Internetheld sinds 2008
pi_75749187
Hoe kan ik de inhoud van 1 cel over meerdere cellen horizontaal kopieren zonder dat hij de waarde veranderd.

Ik heb nu: =SOM(Exploitatiebegroting!C11)/12 als formule, maar sleep ik het over meerdere cellen dan veranderd hij de cel C11 in D11 E11 F11 et cetera. Hoe kan ik dit voorkomen zonder het in 20 andere cellen handmatig in te moeten voeren?

bvd

EDIT: het is me gelukt door een koppeling naar één van de cellen te maken.

[ Bericht 10% gewijzigd door damsco op 17-12-2009 22:48:26 ]
  donderdag 17 december 2009 @ 23:59:21 #210
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_75752130
of c11 vervangen door $c$11.. $ zorgt er voor dat de cellen niet veranderen..
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
  vrijdag 18 december 2009 @ 00:49:24 #211
229935 damsco
Internetheld sinds 2008
pi_75753517
quote:
Op donderdag 17 december 2009 23:59 schreef qu63 het volgende:
of c11 vervangen door $c$11.. $ zorgt er voor dat de cellen niet veranderen..
Klopt. Dat had ik ook gedaan. Bedankt
pi_75871263
Uit een ander topic even het volgende ter informatie (misschien heeft iemand anders er nog eens wat aan)
quote:
Op zondag 20 december 2009 14:33 schreef adbeentjes het volgende:
Om maar meteen te beginnen, het volgende probleem:

Ik moet een algoritme (in Excel VBA) schrijven dat berekent hoeveel wisselgeld een kassier moet teruggeven aan een klant. Niet enkel het totaal terug te geven bedrag moet worden afgedrukt, maar het wisselgeld moet worden opgesplitst in de verschillende coupures (bijv. ¤634,33 = 1x500 + 0x200+ 1x100 +0x50 + 1x20 + 2x5+ 2x2+ 0x1+ 0x0,50 + 1x0,20 + 1x0,10 + 0x0,05 + 1x0.02+1x0,01)
Ervan uitgaande: terug te geven bedrag kleiner is dan 1000 euro.

Al wat uurtjes 'gespeeld' met VBA, maar helaas zonder resultaat. Wie helpt?

Ad
Deze werkt. Let ook op de afrondfunctie om rekenfouten te corrigeren. En dat i staat voor ( i ) (zonder spaties.

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
Sub wisselgeld()

Dim check, pay, diff, bedrag As Double
Dim change As String
Dim flappen As Integer

'te betalen = check
'geld gegeven = pay
'diff = wisselgeld (tussengetal)
'bedrag = oorspronkelijk wisselgeld (totaal)
check = Range("B1").Value
pay = Range("B2").Value
diff = pay - check
bedrag = diff

'lijst met coupures
myArray = Array(500, 200, 100, 50, 20, 10, 5, 2, 1, 0.5, 0.2, 0.1, 0.05, 0.02, 0.01)
change = ""

'loop door elke coupure
For i = 0 To 14
'als te geven wisselgeld 0 is dan is loopje klaar
    If diff = 0 Then Exit For
'het aantal coupures van de betreffende waarde bepalen (int maakt er een geheel getal van)
'myArray is het i-de item van de eerder aangemaakte array
    flappen = Int(diff / myArrayi)
'tekstregel maken met het aantalcoupures en het type
    change = change & flappen & "x" & myArrayi & " "
'oevrgebleven bedrag berekenen dat nog gewisseld moet worden, afronden op 2 decimalen om rekenfouten te voorkomen
    diff = Round((diff - flappen * myArrayi), 2)
Next i

'tekst box met te wisselen bedrag en hoe deze te wisselen
MsgBox bedrag & ":-->" & change

End Sub
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_75881484
Ghe nice!
  maandag 21 december 2009 @ 15:53:28 #214
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_75883024
quote:
Op maandag 21 december 2009 11:10 schreef Deetch het volgende:
Uit een ander topic even het volgende ter informatie (misschien heeft iemand anders er nog eens wat aan)
[..]

Deze werkt. Let ook op de afrondfunctie om rekenfouten te corrigeren. En dat i staat voor ( i ) (zonder spaties.
[ code verwijderd ]
idd. mooi gemaakt! Zo zou ik het ook ongeveer doen, denk ik.
heitieh
pi_75892625
ik moet vanuit excel een export naar een csv file, alleen klopt de indeling niet. wanneer ik voor csv kies dan komt de uitvoer er zo uit te zien: text1, text2, enz.

het programma dat de csv gaat gebruiken leest het csv bestand als volgt: "text1", "text2", 1, 10, "enz"
dus alles moet gescheiden worden dmv een komma, maar tekst moet tussen aanhalingstekens staan en getallen weer niet.

een voorbeeld van de juiste uitvoer is:
"Address Space.AMS_GYR.Power.134.SDB.MDU.A1.OSB","Trip","No","","Yes",1,"No",,,"","","","","Register", "enz"

nou zag ik op internet wel een vb functie die dit mogelijk maakt, maar dan zet hij alles tussen aanhalingstekens. heeft iemand anders misschien ervaring met zo'n soort probleem?
pi_75915630
dan moet je eerst alle formats vastleggen van de kolommemn vastleggen (dus niet general maar text of number)
Vervolgens gebruik je als basis die VB functie die alles tussen "" zet en voeg je daar een regel aan toe:

if activecell.numberformat = "@" then
code om "" toe te voegen
else end if
end if
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_75916230
quote:
Op dinsdag 22 december 2009 10:30 schreef Deetch het volgende:
dan moet je eerst alle formats vastleggen van de kolommemn vastleggen (dus niet general maar text of number)
Vervolgens gebruik je als basis die VB functie die alles tussen "" zet en voeg je daar een regel aan toe:

if activecell.numberformat = "@" then
code om "" toe te voegen
else end if
end if
wat
pi_75918580
oh ja die kan gewoon weggelaten worden
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_75919327
Is het mogelijk om een formulier in excel te maken dat bij elke print een nummer erbij optelt. Dus stel ik wil 100 dezelfde formulieren maar dan bovenin genummerd van 1 t/m 100.

Ik heb de nederlandse 2007 excel versie.
pi_75963753
ja dan moet je het printen van je formulier met de macro recorder openemen.
1
2
3
4
5
6
sub print100()

for i = 1 to 100
range("H1").value = i
printen van pagina code die je had opgenomen
next i


eerst even testen met 5 opvolgende nummer ofzo (ipv 1 to 100 doe je dan 5)
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_75964810
quote:
Op maandag 21 december 2009 11:10 schreef Deetch het volgende:
Uit een ander topic even het volgende ter informatie (misschien heeft iemand anders er nog eens wat aan)
[..]


Deze werkt. Let ook op de afrondfunctie om rekenfouten te corrigeren. En dat i staat voor ( i ) (zonder spaties.
[ code verwijderd ]


Waarom in VBA?
Je kunt ook rechtstreeks de formules in Excel plaatsen.

Zet in A1: biljetten/munten
Zet in B1: aantal coupures
Zet in C1: blijft over
Zet in C2: Het bedrag, b.v. 634,33
Zet in A3: 500
Zet in A4: 200
etc.
t/m zet in A17: 0,01
Zet in B3: +AFRONDEN.NAAR.BENEDEN(c2/a3;0)
Zet in C3: =AFRONDEN(c2-a3*b3;2)
Copieer B3 en C3 naar beneden.
Klaar
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_75965944
klopt helemaal maar de oorspronkelijke vraag was om er een algoritme voor te maken. Dat impliceert het gebruik van een stuk programeercode.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_75975171
Hallo,

Ik ben bezig met mijn scriptie en heb wat hulp nodig, ben mijn oude wachtwoord bij FOK vergeten dus ben niet nieuw Ik heb iig een probleem met verwijzen. Een voorbeeld:

Vraag 1. Wat is uw gezinssituatie? (dropdown menu: alleenstaand, alleenstaand + kinderen, gehuwd, gehuwd + kinderen, samenwonend, samenwonend + kinderen)

Vraag 2. Wilt u tandheelkundige verzekering voor uw kinderen? Ja / Nee


Nou dat was het voorbeeld. Ik wil als ik kies 'alleenstaand' (dus zonder kinderen) dat er automatisch NEE komt te staan bij vraag 2. Echter ik kan alleen verwijzen dat er 'alleenstaand' komt te staan, en dat is niet het goede antwoord.

Is er hier een oplossing voor?

Met vriendelijke groet,

Roald Reurink
  woensdag 23 december 2009 @ 16:37:37 #224
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_75975450
Bij de cel voor vraag 2:
=ALS(OF(CELMETANTWOORDVRAAG1="alleenstaand';CELMETANTWOORDVRAAG1="gehuwd");"Nee";"")

Met VBA zou je de cel ook nog kunnen blokkeren denk ik, maar op deze manier vult ie automatisch Nee in als er alleenstaand of gehuwd is ingevuld bij vraag 1, en niets als er van de andere antwoorden gekozen is.
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_75979600
quote:
Op woensdag 23 december 2009 16:37 schreef qu63 het volgende:
Bij de cel voor vraag 2:
=ALS(OF(CELMETANTWOORDVRAAG1="alleenstaand';CELMETANTWOORDVRAAG1="gehuwd");"Nee";"")

Met VBA zou je de cel ook nog kunnen blokkeren denk ik, maar op deze manier vult ie automatisch Nee in als er alleenstaand of gehuwd is ingevuld bij vraag 1, en niets als er van de andere antwoorden gekozen is.
Dank voor je snelle respons, maar het lukt niet echt Even een screenshot van het probleem...bij de vraagtekens dus moet 'nee' komen wanneer het gezin geen kinderen heeft. In kolom D zie je de dropdownbox en in kolom F de mogelijkheden voor die dropdownbox.

  woensdag 23 december 2009 @ 19:08:34 #226
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_75980776
quote:
Op woensdag 23 december 2009 18:39 schreef RoaldReurink het volgende:

[..]

Dank voor je snelle respons, maar het lukt niet echt Even een screenshot van het probleem...bij de vraagtekens dus moet 'nee' komen wanneer het gezin geen kinderen heeft. In kolom D zie je de dropdownbox en in kolom F de mogelijkheden voor die dropdownbox.

[ afbeelding ]
In B3 komt dit:
=ALS(OF(D1="alleenstaand";D1="gehuwd");"Nee";"Ja")
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_75984586
Top! Dat werkt, heel erg bedankt, kan ik weer verder
pi_76141959
Ik vroeg mij af of dit mogelijk is:



De klant kiest bijvoorbeeld 'Man', 'Premieduur 15 jaar, geboren op 12-08-2008 (dus 1 jaar oud), dan wordt er automatisch 'leeftijd 1 MAN' gekozen = 5,00

Het lastige is de geboortedatum dat als ik nu invul 21-02-1986 dat Excel weet dat ik dan 23 ben, en de goede lengte van de premieduur.

Is dit mogelijk? Zou namelijk erg mooi zijn als dat zo is

Gr,
Roald
  maandag 28 december 2009 @ 15:26:55 #229
85514 ralfie
!Yvan eht nioj
pi_76142899
quote:
Op maandag 28 december 2009 15:03 schreef RoaldReurink het volgende:
Ik vroeg mij af of dit mogelijk is:

[ afbeelding ]

De klant kiest bijvoorbeeld 'Man', 'Premieduur 15 jaar, geboren op 12-08-2008 (dus 1 jaar oud), dan wordt er automatisch 'leeftijd 1 MAN' gekozen = 5,00

Het lastige is de geboortedatum dat als ik nu invul 21-02-1986 dat Excel weet dat ik dan 23 ben, en de goede lengte van de premieduur.

Is dit mogelijk? Zou namelijk erg mooi zijn als dat zo is

Gr,
Roald
geen idee wat je nu precies wilt... Je wilt iets laten selecteren op basis van de selectie man of vrouw, of wat?
pi_76143037
Vrouwen kunnen geen 0-4 jaar zijn?
pi_76143167
Je hebt in excel de NOW functie (zal wel NU heten in het Nederlands ofzo, achterlijke vertalingen altijd), die de huidige tijd teruggeeft, als je daar de geboortedatum vanaf haalt krijg je de leeftijd?
  maandag 28 december 2009 @ 15:38:21 #232
43584 Beregd
absolutely inch perfect
pi_76143417
quote:
Op maandag 28 december 2009 15:33 schreef kingjotte het volgende:
Je hebt in excel de NOW functie (zal wel NU heten in het Nederlands ofzo, achterlijke vertalingen altijd), die de huidige tijd teruggeeft, als je daar de geboortedatum vanaf haalt krijg je de leeftijd?
Dan krijg je je leeftijd in dagen, wat niet altijd even handig is om mee te rekenen.

je kunt ook bijvoorbeeld year(now())-year(a1)+(month(now())-month(a1)/12+(day(now())-day(a1))/365 doen
pi_76143957
En dan ROUNDDOWN
pi_76143963
quote:
Op maandag 28 december 2009 15:38 schreef Beregd het volgende:

[..]

Dan krijg je je leeftijd in dagen, wat niet altijd even handig is om mee te rekenen.

je kunt ook bijvoorbeeld year(now())-year(a1)+(month(now())-month(a1)/12+(day(now())-day(a1))/365 doen
dat klopt niet, het moet dit zijn:

=YEAR(NOW())-YEAR(A1)+(MONTH(NOW())-MONTH(A1))/12+(DAY(NOW())-DAY(A1))/365
pi_76144048
Huh doe gewoon =ROUNDDOWN((TODAY()-A1)/365;0)
waar A1 de geboortedatum is. Of ben ik nou gek
  maandag 28 december 2009 @ 15:54:02 #236
43584 Beregd
absolutely inch perfect
pi_76144112
quote:
Op maandag 28 december 2009 15:50 schreef kingjotte het volgende:

[..]

dat klopt niet, het moet dit zijn:

=YEAR(NOW())-YEAR(A1)+(MONTH(NOW())-MONTH(A1))/12+(DAY(NOW())-DAY(A1))/365
dat zei ik toch

en waarom vraag je het dan?
  maandag 28 december 2009 @ 15:57:10 #237
43584 Beregd
absolutely inch perfect
pi_76144258
quote:
Op maandag 28 december 2009 15:52 schreef DaFan het volgende:
Huh doe gewoon =ROUNDDOWN((TODAY()-A1)/365;0)
waar A1 de geboortedatum is. Of ben ik nou gek
ja, als je enkel jaren moet hebben is dat idd het makkelijkste maar soms is het exact nodig.

in excel 2007 is er trouwens een nieuwe excelfunctie die het verschil in data berekent.
pi_76145369
quote:
Op maandag 28 december 2009 15:54 schreef Beregd het volgende:

[..]
dat zei ik toch

en waarom vraag je het dan?
jij: YEAR(NOW())-YEAR(A1)+(MONTH(NOW())-MONTH(A1)/12+(DAY(NOW())-DAY(A1))/365
ik: YEAR(NOW())-YEAR(A1)+(MONTH(NOW())-MONTH(A1))/12+(DAY(NOW())-DAY(A1))/365
(hint: het zit hem in de haakjes)

met jouw oplossing is iemand die op 1-1-2009 geboren is: 11,99063927
met mijn oplossing is iemand die op 1-1-2009 geboren is: 0,990639269

Waarom ik het vroeg? Omdat ik me afvroeg wat het probleem was (Het was niet mijn probleem om mee te beginnen)
  maandag 28 december 2009 @ 16:28:34 #239
43584 Beregd
absolutely inch perfect
pi_76145435
ah, een haakje, boeiend.

Ik dacht dat je een vraag stelde, mijn excuses.
  maandag 28 december 2009 @ 16:33:32 #240
43584 Beregd
absolutely inch perfect
pi_76145623
om nog even terug te keren op de formule van dafan, die zal niet altijd werken omdat sommige jaren 366 dagen tellen, zeker als je over vele jaren rekent
pi_76146175
Ja ok, met leeftijd uitrekenen is gelukt.

Echter nog niet dit probleem: uit tabel (zie figuur) moet er dus automatisch worden gekozen dat iemand 'man' is en '1 jaar', en premieduur '15 jaar', dus er moet automatisch 5,00 (euro) worden geselecteerd.

Die 5, is 5 euro, dus er moet komen:

Premiekosten: 5 euro (=man, 1jaar, premieduur 15 jaar --> hier een formule voor)

Hopelijk zo goed uitgelegd
pi_76146342
quote:
Op maandag 28 december 2009 16:33 schreef Beregd het volgende:
om nog even terug te keren op de formule van dafan, die zal niet altijd werken omdat sommige jaren 366 dagen tellen, zeker als je over vele jaren rekent
Dat wordt pas na 100 jaar ofzo een issue, of de dag erna. Maar goed ik snap je punt
pi_76147977
quote:
Op maandag 28 december 2009 16:48 schreef RoaldReurink het volgende:
Ja ok, met leeftijd uitrekenen is gelukt.

Echter nog niet dit probleem: uit tabel (zie figuur) moet er dus automatisch worden gekozen dat iemand 'man' is en '1 jaar', en premieduur '15 jaar', dus er moet automatisch 5,00 (euro) worden geselecteerd.

Die 5, is 5 euro, dus er moet komen:

Premiekosten: 5 euro (=man, 1jaar, premieduur 15 jaar --> hier een formule voor)

Hopelijk zo goed uitgelegd
Wat is het regeltje om aan die 5 euro te komen, gegeven het geslacht en de leeftijd? Moet je dan niet ook de premieduur weten?

Als we het in een formule moeten vatten, zullen we toch eerst moeten weten wat de spelregels zijn.

Verder, wat is nou precies het gewenste resultaat? Je hebt het over automatisch 5,00 selecteren, maar hoe wil je dat weergeven? Als een regeltje onder Geboortedatum en Geslacht?

[offtopic]
Rare premieverdeling hanteer je en wat nou als er een vrouw van 3 langskomt?
[/offtopic]
pi_76152449
quote:
Op maandag 28 december 2009 17:42 schreef kingjotte het volgende:

[..]

Wat is het regeltje om aan die 5 euro te komen, gegeven het geslacht en de leeftijd? Moet je dan niet ook de premieduur weten?

Als we het in een formule moeten vatten, zullen we toch eerst moeten weten wat de spelregels zijn.

Verder, wat is nou precies het gewenste resultaat? Je hebt het over automatisch 5,00 selecteren, maar hoe wil je dat weergeven? Als een regeltje onder Geboortedatum en Geslacht?

[offtopic]
Rare premieverdeling hanteer je en wat nou als er een vrouw van 3 langskomt?
[/offtopic]
Ja de premieverdeling heb ik anders ingevoerd omdat ik niet weet of ik die mag posten. Deze verdeling is zo als ik het gekregen, leeftijd vrouw begint bij 5 jaar.



Dus als de drie variabelen bekent zijn (geb.datum, geslacht en premieduur) dan selecteer Excel automatisch het gele vlak. Als een klant bij registratie dus zijn/haar geboortedatum, geslacht heeft ingevuld, dan hoeft de klant alleen nog te zeggen hoe lang ze de premie wil (premieduur). Dan komt er automatisch te staan hoe duur dat voor de klant is (prijs per maand). Daar wil ik dus die formule in gebruiken, ik heb de premieverdeling en als het mogelijk is dat het automatisch het goede vakje selecteerd zou dat er makkelijk zijn.
pi_76156314
Okee, niet schrikken, dit is hem:
quote:
=INDEX(prijzen;IF(geslacht="man";MATCH((YEAR(NOW())-YEAR(geboortedatum)+(MONTH(NOW())-MONTH(geboortedatum))/12+(DAY(NOW())-DAY(geboortedatum))/365);leeftijden_man);MATCH((YEAR(NOW())-YEAR(geboortedatum)+(MONTH(NOW())-MONTH(geboortedatum))/12+(DAY(NOW())-DAY(geboortedatum))/365);leeftijden_vrouw));MATCH(duur;premie_lengtes))
om het wat leesbaarder te maken heb ik even een extra veld "leeftijd" toegevoegd, dan ziet het er zo uit:
quote:
=INDEX(prijzen;IF(geslacht="man";MATCH(leeftijd;leeftijden_man);MATCH(leeftijd;leeftijden_vrouw));MATCH(duur;premie_lengtes))
ik heb alle relevante cellen (of cellranges) een naam gegeven, dit houdt je "code" ook wat beter onderhoudbaar.

Wat ik hier doe is het volgende: ik zoek in de range "prijzen" de goede cel op met INDEX
INDEX lust een range (prijzen), en een rijnummer en kolomnummer binnen die range
het kolomnummer (de laatste parameter) is het makkelijkst, want die is voor zowel mannen als vrouwen hetzelfde (namelijk afhankelijk van de duur van het contract) dus die zoeken we gewoon op met MATCH(duur;premie_lengtes)

Het rijnummer is iets lastiger, daarvoor hebben we naast MATCH ook nog IF nodig, om onderscheid te maken tussen mannetjes en vrouwtjes.

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is, anders hoor ik het wel.
pi_76232076
Hoi all, ik maak mbv deze code een calendar aan:

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
Const SjabloonBladnaam As String = "Sjabloon"
Const WeekNummerCel As String = "B1"
Const DatumMaandag As String = "C2"

Public NieuweAgenda As Object

Sub MaakAgenda(Jaar As Long)
  Dim WeekNummer As Integer, DefaultSheets As Integer

  With Application
    'Haal de flikkering weg
    .ScreenUpdating = False

    'Zet het aantal sheets in nieuw workbook op 1
    DefaultSheets = .SheetsInNewWorkbook
    .SheetsInNewWorkbook = 1

    'Maak nieuw nieuwe agenda aan
    Set NieuweAgenda = .Workbooks.Add

    'weken van het jaar
    WeekNummer = ISOweeknum(DateSerial(Jaar, 1, 1))
    'Week 52/53
    If WeekNummer > 1 Then
      Call VulAgenda(WeekNummer, Jaar)
    End If
    'Week 1 -> 52/53
    For WeekNummer = 1 To ISOweeknum(DateSerial(Jaar, 12, 31))
      Call VulAgenda(WeekNummer, Jaar)
    Next

    'Opruimen
    .DisplayAlerts = False
    NieuweAgenda.Sheets(1).Delete
    NieuweAgenda.Sheets(1).Select
    'ActiveWindow.ScrollWorkbookTabs Position:=xlFirst
    .DisplayAlerts = True
    Set NieuweAgenda = Nothing
    .SheetsInNewWorkbook = DefaultSheets
    .ScreenUpdating = True
  End With
End Sub
Sub VulAgenda(WeekNummer As Integer, Jaar As Long)
  Dim Maandag As Date, SheetName As String

  Maandag = ISOweeknumNaarDatum(Jaar, WeekNummer)
  ThisWorkbook.Sheets(SjabloonBladnaam).Copy After:=NieuweAgenda.Sheets(NieuweAgenda.Sheets.Count)
  With NieuweAgenda.ActiveSheet
    SheetName = CStr(" Week " & WeekNummer)
    If SheetExists(NieuweAgenda, SheetName) Then SheetName = SheetName & "-"
    .Name = SheetName
    .Range(WeekNummerCel) = WeekNummer
    .Range(DatumMaandag) = Maandag
  End With
End Sub

Public Function ISOweeknumNaarDatum(ByVal Jaar As Integer, ByVal Week As Integer) As Date
  Dim Maandag As Date, Weeknum As Integer

  Maandag = EersteMaandagJaar(Jaar)
  Weeknum = ISOweeknum(Maandag)
  'If Weeknum = 53 Then Weeknum = 52
  ISOweeknumNaarDatum = ((Week - Weeknum) * 7) + Maandag
End Function

Public Function ISOweeknum(ByVal Datum As Date) As Integer
  ISOweeknum = DatePart("ww", Datum, vbMonday, vbFirstFourDays)
End Function

Private Function EersteMaandagJaar(ByVal Jaar As Integer) As Date
  Const DONDERDAG = 4
  Dim Nieuwjaar As Date, Weekdag As Integer

  Nieuwjaar = DateSerial(Jaar, 1, 1)
  Weekdag = DatePart("w", Nieuwjaar, vbMonday, vbFirstFourDays) - 1
  EersteMaandagJaar = Nieuwjaar - Weekdag
  If Weekdag > DONDERDAG Then EersteMaandagJaar = EersteMaandagJaar + 7
End Function

'SheetExists Function -> Bestaat de sheet al in het workbook
Private Function SheetExists(Book As Object, SheetName As String) As Boolean
'   Geeft TRUE als sheet bestaat in het actieve workbook
  On Error Resume Next
  Dim x As Object

  SheetExists = False
  Set x = Book.Sheets(SheetName)
  If Err = 0 Then SheetExists = True
  On Error GoTo 0
End Function


Nu is het probleem alleen dat nu ik die van 2010 wil maken, de weektelling niet klopt Maandag week is is geen 4 januari om een of andere reden, ziet iemand waarom ?

Week 53 is goed, maar dan begint week 1 op maandag 29-12 ?
"AAAAAHH ZENNE MOAT, WOARST VLEISCH"
  FOK!fossiel maandag 4 januari 2010 @ 14:53:11 #247
8443 cptmarco
it's captain...
pi_76399047
ik weet niet meer hoe de formule gaat...

Stel (voorbeeld puur voor de formule):
In kolom A staat onder elkaar:: AA20091 t/m AA2009100
In kolom B wil ik alleen maar het stuk na 'AA2009' hebben, dus 1 t/m 100

Via een mooie formule kun je het eerste gedeelte weglaten zodat alleen het laatste deel overblijft...
pi_76401151
=RIGHT(A1,LEN(A1)-6))
pi_76405214
Ik ben op dit moment bezig met een opdracht voor een bedrijf en daarvoor moet ik enorme hoeveelheden data verwerken.

Ik liep daarbij tegen het volgende probleem aan:

Ik gebruik Excel 2007 en wil een aantal pivot graphs maken van data bestaande uit meer dan 1,5 miljoen rijen. Omdat deze Excelversie per tabblad maar iets meer dan een miljoen rijen aan data kan herbergen, moest ik de data verdelen over twee tabbladen.

Nu wil ik voor de analyse van de data doormiddel van pivot tabels and graphs (draaitabellen en -grafieken) alle data selecteren in de pivot wizard, maar op een of andere manier lukt dat niet met de gebruikelijke scheidingstekens waarmee je een range over verschillende gebieden aangeeft, zoals de komma of punt-komma.

bv.

'TAB1'!A1:H3,'TAB2'!A1:H3 werkt niet.



Verder geeft de wizard ook geen mogelijkheid om meerdere ranges aan te geven. Op welke manier moet nu de data selecteren van de twee tabs? Zijn er andere operators voor dit soort situaties? Of moet ik iets met haakjes doen ofzo?

NB Wat aanvullende informatie: ja het aantal kolommen zijn aan elkaar gelijk en de kolommen hebben dezelfde titels (hoef of moet ik de titels trouwens maar 1 keer selecteren?)

[ Bericht 6% gewijzigd door M-Bozz op 04-01-2010 20:23:34 ]
-
  FOK!fossiel maandag 4 januari 2010 @ 18:26:38 #250
8443 cptmarco
it's captain...
pi_76410634
Stel je hebt de volgende file:



De status (bedragen) van de items JAS, BROEK, SHIRT etc. worden dagelijks bijgewerkt... waarbij dus bedragen per datum per item verschillen. Het format is wel in deze volgorde... dus gegroepeerd per item, en dat per datum (in een bep. range).

Uit deze lijst wil ik hetvolgende kunnen creëren:



Waarbij de datum in cel B3 ook dagelijks verandert. Ik wil graag dat Excel in cel B3 kijkt en in cel A5 t/m A8 en dan de goede waarde opzoekt in de lijst van de eerste screenshot. Dubbele waarden kunnen niet voorkomen, de combinaties Item-datum zijn uniek.

Heb lopen zoeken met index, match en vlookup, maar kom er niet uit (geen expertise). Het liefste zonder macro's graag.

Iemand een oplossing??
pi_76413335
quote:
Iemand een oplossing??
Gebruik dynamische tabellen (ook wel draaitabellen of pivot tabels genoemd). Er staat genoeg handleidingen online!

Cel B3 kun je dan krijgen als een optielijst, maar je kan ook alle datums naast elkaar zetten. Hetzelfde geldt voor de produkten. Ook kun je met de functie dynamische grafieken heel gemakkelijk allerlei figuurtjes maken: met verkoopcijfers, gemiddelden, etc.

Je kan in een spread sheet dan dagelijks je lijst met gegevens aanvullen. Als je vervolgens weer je overzichtje wil bekijken moet je wel even de tabel updaten (rechter muisknop op de tabel en dan op "actualiseren" of "updaten" klikken; ik gebruik een Spaanse versie dus ik weet niet wat er staat).
-
pi_76417467

Waar G2:
1=SUMPRODUCT((B2:B28=$F2)*(A2:A28=$G$1)*(D2:D28))

En dan gewoon doorgetrokken naar beneden.

Hoop dat dat duidelijk genoeg is!
  maandag 4 januari 2010 @ 22:04:27 #254
28946 mirelia
Neehee ik ben geen vrouw!!
pi_76417620
tvp
Shuffle up and deal!!!
pi_76421916
quote:
Op maandag 4 januari 2010 22:01 schreef DaFan het volgende:
[ afbeelding ]
Waar G2:
[ code verwijderd ]

En dan gewoon doorgetrokken naar beneden.

Hoop dat dat duidelijk genoeg is!
Fantastisch, precies way ik zocht! Zo leer ik nog eens wat!
pi_76423354
lol, toch weer een sumproduct kunnen slijten DaFan.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_76424521
quote:
Op dinsdag 5 januari 2010 00:08 schreef Deetch het volgende:
lol, toch weer een sumproduct kunnen slijten DaFan.


It gets the job done
pi_76424799
quote:
Op dinsdag 5 januari 2010 00:50 schreef DaFan het volgende:

[..]



It gets the job done

Mogen trouwens de zoekranges in de formule =SUMPRODUCT((B2:B28=$F2)*(A2:A28=$G$1)*(D2:D28)) ongestraft vergroot worden met (nog) lege cellen aan de onderzijde?
.

Dus B2:B28 => B2:B2000
en A2:A28 => A2:A2000
en D2:D28 => D2:D2000


Dit om de zoeklijst flexibel te maken voor uitbreiding met meer Items (stel ik ga JEANS toevoegen), of om per artikel een grotere datum-reeks toe te laten (nu 12 datums, straks misschien een range van 16 datums).
Als dat ongestraft kan, dan is het flexibeler en hoef ik niet alle SUMPRODUCT formules telkens aan te passen...
pi_76427178
Ja dat mag, je moet er alleen aan denken dat in een SUMPRODUCT je ranges altijd even lang moeten zijn. B2:B2000 en A2:A2000 werkt wel, B2:2000 en A1:A2000 werkt niét.

Je kan er nog een extra voorwaarde aanplakken, *(B2:B2000<>"")* bijvoorbeeld dan rekent ie alleen met niet-lege cellen.
Of je plakt er een IF omheen, want er zullen ws errors uitkomen als er een lege cel tussen zit.

Succes.
pi_76440906
quote:
Op maandag 4 januari 2010 23:34 schreef elkravo het volgende:

[..]

Fantastisch, precies way ik zocht! Zo leer ik nog eens wat!
Ik raad je ook aan mijn tip eens te bekijken.. de mogelijkheden van die dynamische tabellen zijn legio!

Kan niemand mij helpen bij mijn vraag van gisteren?
-
pi_76441656
M-bozz. mijn tip is om de data eerst te gaan groeperen en of middelen. Van 1.5 miljoen datarijen wordt geen enkel programma blij plus het gebruiken van al deze data heeft (meestal) geen enkele meerwaarde ten opzichte van zeg 100 duizend rijen (reductie van 90%) of 10000 rijen (reductie van data met 99%)
Overweeg dus om eerst met een statistische tool bijvoorbeeld uur gemiddelden of dergelijke te maken waarbij je de standaard deviatie van die dag ook berkend om evenueel spreiding in je grafieken aan te geven.

Vroeger kon je in excel-grafieken slechts 32000 getallen kwijt in een enkele reeks.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_76442694
Yo, thanks voor je tip, maar het gaat om een grootschalige evaluatie van een bussysteem en deze +1M velden zijn daarvoor nodig. De meetfouten en extreme waarden zijn er trouwens al uitgehaald.

Ik weet dat het systeem niet blij van deze hoeveelheid data wordt.. maar dat interesseert me niet zoveel. Er moet toch een mogelijkheid zijn om data uit twee sheets (uit een bestand) te selecteren?

Dus nogmaals thanks voor je tip, ik zal eens met mijn begeleider erover spreken, maar weet je toevallig een manier om informatie uit meerdere sheets te selecteren?
-
pi_76446595
quote:
Op dinsdag 5 januari 2010 15:46 schreef M-Bozz het volgende:

[..]

Ik raad je ook aan mijn tip eens te bekijken.. de mogelijkheden van die dynamische tabellen zijn legio!

Kan niemand mij helpen bij mijn vraag van gisteren?
PIvot tables zijn handig, maar in mijn zaak bestaat de uiteindelijke tabel al, en moet die veelvuldig berekend worden door mensen die nog slechter als ik in Excel zijn... dan heb ik liever een uitgekauwd stukje paraat... nevertheless bedankt voor je idee
pi_76453537
quote:
Op dinsdag 5 januari 2010 18:01 schreef elkravo het volgende:

[..]

PIvot tables zijn handig, maar in mijn zaak bestaat de uiteindelijke tabel al, en moet die veelvuldig berekend worden door mensen die nog slechter als ik in Excel zijn... dan heb ik liever een uitgekauwd stukje paraat... nevertheless bedankt voor je idee
Als je mij een voorbeeldbestand (of een van je echte bestanden, wat jij wil) stuurt, dan wil ik wel even proberen wat voor je in elkaar te draaien.. Het leuke ervan is dat het dynamisch is en je alleen de tabel of grafiek hoeft te updaten na het aanvullen van je sheet...
-
pi_76523067
Beste helden,

Ik zit met het volgende, in kolom a staan verschillende waardes die ik wil onderscheiden in 4 groepen in kolom b.
Als de waarde in a <10 is wordt het 1.
Als de waarde in tussen de 10 en 20 ligt wordt het 2.
Als de waarde tussen de 20 en 30 ligt wordt het 3
En als de waarde boven de 30 komt is het 4.

Met de als functie kom ik niet zo ver.

=ALS(OF(T2<10;T2>20);0;1)

Dat is hoever ik nu ben.
  donderdag 7 januari 2010 @ 14:55:06 #266
43584 Beregd
absolutely inch perfect
pi_76523483
=max(1;min(1+int(T2/10);4))

edit: int nederlands is het natuurlijk =max(1;min(1+integer(T2/10);4))
pi_76523567


Waar D1 =
=VERT.ZOEKEN(C1;A1:B4;2;1)

Of:
=ALS(C1<10;1;ALS(C1<20;2;ALS(C1<30;3;4)))
pi_76523583
Of wat Beregd zegt
Mogelijkheden zijn legio.

Netjes trouwens, hoe kom je daarbij? Ik zou zoiets nooit doen/bedenken, en ik ben toch niet erg slecht in Excel Of is het meer een wiskunde ding?
pi_76523612
quote:
Op donderdag 7 januari 2010 14:55 schreef Beregd het volgende:
=max(1;min(1+int(T2/10);4))
Die werkt helaas niet.
Het zou overigens helemaal top zijn als de waardes in kolom b niet per se 1,2,3 of hoeven te zijn maar het ook woorden kunnen zijn.
pi_76523655
ff proberen
pi_76523674
Dan moet je de VLOOKUP oplossing gebruiken.
Sorry ik heb op werk alleen Nederlandse versie, geen Engels.
pi_76523866
quote:
Op donderdag 7 januari 2010 14:57 schreef DaFan het volgende:
[ afbeelding ]

Waar D1 =
=VERT.ZOEKEN(C1;A1:B4;2;1)

Of:
=ALS(C1<10;1;ALS(C1<20;2;ALS(C1<30;3;4)))
Die 2e doet precies wat ik zoek.
Muchos thankios.
pi_76523906
quote:
Op donderdag 7 januari 2010 14:59 schreef DaFan het volgende:
Dan moet je de VLOOKUP oplossing gebruiken.
Sorry ik heb op werk alleen Nederlandse versie, geen Engels.
Jij ook bedankt.
  vrijdag 8 januari 2010 @ 10:09:12 #274
159841 Dzy
It is I
pi_76553858
Ik ben een beetje aan het klooien met Excel Solver voor een aantal opdrachten op school, het ging de hele tijd goed tot de laatste opdracht. Het was een kanstabel van twee stochasten die poissonverdeeld zijn. Om dit mooi dynamisch te krijgen heb ik er een aantal if-statements in gegooid, maar de tabel is wel iets van 50x80 cellen met elk een dubbele if. Hij geeft gewoon geen optimale waarde, met de hand wat invullen zorgde al voor betere waardes. Mijn docent denkt dat het iets met die if's te maken heeft. Dat zou goed kunnen, ik vroeg me alleen af of er patches voor zijn, misschien andere solver add-ins? Anders kan ik ook het model wel iets aanpassen maar ik vond mijn huidige oplossing wel heel elegant

Thanks!
"Reality is an illusion created by a lack of alcohol."
pi_76554061
heb je je aantal iteraties al vergroot en het wenselijke verschil al verkleind? De solver kan ook gevoelig zijn voor het beginpunt van je iteraties omdat hij mogelijk lokale minima vangt ipv het absolute minimum.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_76564158
Geen zin in de zoekfunctie, dus ik stel mn vraag hier maar

Ik heb een enorme hoeveelheid data, die excel niet kan verwerken. Excel heeft een limiet van 65000 gegevens in een rij.

Een grafiek heeft ene nog lagere limiet dan dat.
Is er een optie binnen excel dat dat wel kan? Of moet ik dan een ander spreadsheet programma gebruiken ?
Kom ook eens spammen in mijn fotoboek :') **En ja, ik zie er goed uit dat hoef je niet nog eens te vermelden! ** ( hihi )
  vrijdag 8 januari 2010 @ 15:10:42 #277
43584 Beregd
absolutely inch perfect
pi_76565169
of een andere excel, de nieuwe kan dat wel
pi_76565418
Tja upgraden naar 2007, die heeft een miljoen regels als max...andere optie is er niet.
pi_76567134
quote:
Op vrijdag 8 januari 2010 14:49 schreef kippiej het volgende:
Geen zin in de zoekfunctie, dus ik stel mn vraag hier maar

Ik heb een enorme hoeveelheid data, die excel niet kan verwerken. Excel heeft een limiet van 65000 gegevens in een rij.

Een grafiek heeft ene nog lagere limiet dan dat.
Is er een optie binnen excel dat dat wel kan? Of moet ik dan een ander spreadsheet programma gebruiken ?
Excel voor 2007
De kolomlimiet is 65000 (dus van boven naar beneden)
De rijlimiet is 256 (van links naar rechts)
Grafieklimiet is 32000 per dataserie

In 2007:
kolom 1048576
rij 16384
grafieklimiet is nog steeds 32000 per dataserie
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_76587878
Voor mijn afstudeeropdracht maak ik gebruik van een erg fijn instrument die een .txt output heeft met 280 regels. Elk van deze regels is een reeks van reactietijden op een bepaalde stimuli. Er zijn dus 280 stimuli aangeboden. Verder bestaat elke reactie op de stimuli uit 4 reactietijden en een 'break'. Maar, mensen kunnen ook fouten maken bij de stimuli, wat resulteert in meer dan 4 reactietijden weer incl een break.

Enfin, omzetten naar excel gaat prima. Ik krijg in excel de kolommen A tm M in het geval van een 'goede' trial. Deze bestaat uit kolom A B C met informatie over de aangeboden stimuli, D tm M bestaat uit 4 reactie tijden (D is de tekst RT1, en E is de daarbij horende RT), en een break. In het geval van een error loopt het aantal kolommen op. Dit kan bijvoorbeeld oplopen tot kolom AO.

Nu wil het geval, dat ik per regel, slechts kolom A B C, en de laatste 4 kolommen van deze zelfde regel nodig heb. Dit is handmatig niet te doen, ik heb 280 regels maal minimaal 20 personen.

Ik vraag me dus af of het met (wellicht een makro?) mogelijk is om per regel excel te laten kijken wat de laatste 4 kolommen zijn per regel, en deze samen met de kolommen ABC te kopieren naar een nieuw werkblad.

Daarnaast zou het ook helemaal geweldig zijn wanneer excel kijkt of de regel langer is dan kolom M, is dat het geval, deze dan het cijfer 1 te geven. Is dit niet het geval, dan krijgt hij het cijfer 2.


Ik zal zeker ook mee zoeken naar een manier om dit te realiseren, maar wellicht hebben jullie nog een goede ingeving
pi_76593671
Hoe kan ik de onderkant van een werkblad verwijderen? Ik heb bijv. door op A te klikken en een lijn aan de zijkant van deze kolommen te doen een lijn naar het oneindige lopen, terwijl dat maar tot rij 200 ofzo moet. Nu zeg je misschien: dat kun je toch gewoon handmatig ff volledig wehalen en vervolgens enkel een lijn tot rij 200 zetten.
Neen dat kan niet, want dit blad is megagroot waardoor ik daar uren mee bezig ben.
  zaterdag 9 januari 2010 @ 15:20:32 #282
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_76600611
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 01:02 schreef ColaKoning het volgende:
Voor mijn afstudeeropdracht maak ik gebruik van een erg fijn instrument die een .txt output heeft met 280 regels. Elk van deze regels is een reeks van reactietijden op een bepaalde stimuli. Er zijn dus 280 stimuli aangeboden. Verder bestaat elke reactie op de stimuli uit 4 reactietijden en een 'break'. Maar, mensen kunnen ook fouten maken bij de stimuli, wat resulteert in meer dan 4 reactietijden weer incl een break.

Enfin, omzetten naar excel gaat prima. Ik krijg in excel de kolommen A tm M in het geval van een 'goede' trial. Deze bestaat uit kolom A B C met informatie over de aangeboden stimuli, D tm M bestaat uit 4 reactie tijden (D is de tekst RT1, en E is de daarbij horende RT), en een break. In het geval van een error loopt het aantal kolommen op. Dit kan bijvoorbeeld oplopen tot kolom AO.

Nu wil het geval, dat ik per regel, slechts kolom A B C, en de laatste 4 kolommen van deze zelfde regel nodig heb. Dit is handmatig niet te doen, ik heb 280 regels maal minimaal 20 personen.

Ik vraag me dus af of het met (wellicht een makro?) mogelijk is om per regel excel te laten kijken wat de laatste 4 kolommen zijn per regel, en deze samen met de kolommen ABC te kopieren naar een nieuw werkblad.

Daarnaast zou het ook helemaal geweldig zijn wanneer excel kijkt of de regel langer is dan kolom M, is dat het geval, deze dan het cijfer 1 te geven. Is dit niet het geval, dan krijgt hij het cijfer 2.


Ik zal zeker ook mee zoeken naar een manier om dit te realiseren, maar wellicht hebben jullie nog een goede ingeving
zoals ik het lees, zou dit een oplossing zijn:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
Sub Knop1_Klikken()
'loop maken om door de rijen heen te lopen
rw = 1
Do
    'nu een loopje om de laatste kolom te zoeken
    klm = 0
    Do
        klm = klm + 1
    Loop Until Cells(rw, klm).Value = ""
    
    'nu op basis van rw en klm de gegevens over nemen op het 2e blad
    For j = 1 To 3
        Sheets("Blad2").Cells(rw, j).Value = Sheets("Blad1").Cells(rw, j).Value
    Next j
    For j = 1 To 4
        Sheets("Blad2").Cells(rw, (j + 3)).Value = Sheets("Blad1").Cells(rw, (klm - 5 + j)).Value
    Next j

If klm>13 then
              Sheets("Blad2").cells(rw, 8).value = 1
else
             Sheets("Blad2").cells(rw, 8).value = 2
end if
    rw = rw + 1
Loop Until Cells(rw, 1).Value = ""

End Sub


[ Bericht 2% gewijzigd door Joooo-pi op 09-01-2010 15:44:44 (check op klm > 13 er tussen) ]
heitieh
  zaterdag 9 januari 2010 @ 15:24:10 #283
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_76600720
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 11:37 schreef EddyAlbena het volgende:
Hoe kan ik de onderkant van een werkblad verwijderen? Ik heb bijv. door op A te klikken en een lijn aan de zijkant van deze kolommen te doen een lijn naar het oneindige lopen, terwijl dat maar tot rij 200 ofzo moet. Nu zeg je misschien: dat kun je toch gewoon handmatig ff volledig wehalen en vervolgens enkel een lijn tot rij 200 zetten.
Neen dat kan niet, want dit blad is megagroot waardoor ik daar uren mee bezig ben.
ik weet niet of dit je helpt, maar je kan met ctrl en pijltje naar beneden naar de laatst gevulde cel van dat blokje gaan. Als je dat dan doet terwijl je shift ingedrukt houdt, dan heb je snel de 1e t/m de laatste cel van die kolom geselecteerd. Kun je toch handmatig een rand maken.
heitieh
  zaterdag 9 januari 2010 @ 15:43:41 #284
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_76601276
edit
heitieh
pi_76686212
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 15:24 schreef Joooo-pi het volgende:

[..]

ik weet niet of dit je helpt, maar je kan met ctrl en pijltje naar beneden naar de laatst gevulde cel van dat blokje gaan. Als je dat dan doet terwijl je shift ingedrukt houdt, dan heb je snel de 1e t/m de laatste cel van die kolom geselecteerd. Kun je toch handmatig een rand maken.
Perfect! Alles weg Dank!
pi_76713410
Hallo, ik heb een invulformulier waarbij ik eigenlijk wil voorkomen dat autofill uitstaat.

Nu is dit een optie binnen Excel om dit aan of uit te zetten maar volgens mij geldt dit dan alleen op mijn pc en niet op een andere pc waar men dit formulier gaat invullen. Is er een andere manier om te voorkomen dat er wordt gekeken naar andere cellen? thx alvast
pi_76717310
Plak dit in VBA editor - ThisWorkbook:
1
2
3
4
5
Private Sub Workbook_Open()

Application.EnableAutoComplete = False

End Sub


Dan zet ie m automatisch uit als iemand het bestand opent.
pi_76717544
quote:
Op dinsdag 12 januari 2010 13:11 schreef DaFan het volgende:
Plak dit in VBA editor - ThisWorkbook:
[ code verwijderd ]

Dan zet ie m automatisch uit als iemand het bestand opent.
thx goede tip. Er zijn best wel wat mensen die dit document moeten gaan invullen. Veel mensen hebben macro's uitstaan vermoed ik. Ik heb het nu opgelost door een lege regel toe te voegen. Dan pakt hij hem ook niet mee.

Ander vraagje nog. Als ik het document open wordt de melding gegeven dat het document macro's bevat. Het document zelf bevat geen macro's hoe kan het dat deze melding wordt gegeven? Kan ik zien waarvoor macro's worden gebruikt?
pi_76721633
Ook een prima oplossing idd!
Ik heb dat ook vaak, en eerlijk gezegd nog nooit moeite gedaan om te bekijken waarom dat gebeurt.
  dinsdag 12 januari 2010 @ 15:47:19 #290
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_76723395
is de extensie .xlsm of .xlsx?
heitieh
pi_76738622
quote:
Op dinsdag 12 januari 2010 15:47 schreef Joooo-pi het volgende:
is de extensie .xlsm of .xlsx?
Xls
  dinsdag 12 januari 2010 @ 21:17:15 #292
28946 mirelia
Neehee ik ben geen vrouw!!
pi_76738831
Ik heb in een sheet de volgende formule staan =SUM(G10+I10). maar omdat gevraagde cellen nog leeg zijn geeft deze cel nu #VALUE! aan en dat vind ik er niet uitzien. wat kan je daar aan veranderen?
Shuffle up and deal!!!
pi_76746383
quote:
Op dinsdag 12 januari 2010 21:17 schreef mirelia het volgende:
Ik heb in een sheet de volgende formule staan =SUM(G10+I10). maar omdat gevraagde cellen nog leeg zijn geeft deze cel nu #VALUE! aan en dat vind ik er niet uitzien. wat kan je daar aan veranderen?
je kan dan werken met de formule isfout en als. Iets als =als(isfout(som(g10+I10));"nog geen waarde of 0";G10+I10) of met de formula isgetal. Dan wordt het zoiets als =ALS(EN(ISGETAL(G10);ISGETAL(G11));G10+G11;"nog geen waarde ingevuld").
De engelse formule namen moet je even zelf opzoeken op http://www.applewood.nl/forms/3000/FRM-004/index.asp.

s6
  dinsdag 12 januari 2010 @ 23:43:47 #294
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_76746846
quote:
Op dinsdag 12 januari 2010 23:32 schreef jakees het volgende:

[..]

je kan dan werken met de formule isfout en als. Iets als =als(isfout(som(g10+I10));"nog geen waarde of 0";G10+I10) of met de formula isgetal. Dan wordt het zoiets als =ALS(EN(ISGETAL(G10);ISGETAL(G11));G10+G11;"nog geen waarde ingevuld").
De engelse formule namen moet je even zelf opzoeken op http://www.applewood.nl/forms/3000/FRM-004/index.asp.

s6
of

ALS(OF(G10="";G11="");"leeg";G10+G11)
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_76747854
quote:
Op dinsdag 12 januari 2010 23:43 schreef qu63 het volgende:

[..]

of

ALS(OF(G10="";G11="");"leeg";G10+G11)
Ja ik zou zeggen dat die cellen G10/G11 formules of vlookups bevatten die nog geen waarde hebben of een waarde in de trand van #NB of tekstueel iets. Weet jij wanneer er #VALUE in een kolom komt? Dat is volgens mij niet als je een optelsom doet met lege cellen. Dan komt er gewoon 0 te staan.
  woensdag 13 januari 2010 @ 08:00:31 #296
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_76750607
quote:
Op dinsdag 12 januari 2010 21:13 schreef jakees het volgende:

[..]

Xls
ok, zegt niks dus ...
heitieh
pi_76750755
quote:
Op woensdag 13 januari 2010 08:00 schreef Joooo-pi het volgende:

[..]

ok, zegt niks dus ...
Hoe bedoel je? Als het Xlsm is dan is het een macro of zo?
pi_76750940
Jakees heeft gelijk, waarschijnlijk geeft een van de twee cellen al een error. Anders wordt een lege cel gewoon als 0 behandeld, en heeft de formule van joooo-pi dus geen nut.

Mirelia: Waarom gebruik je SUM(G1+F1). Dat is overbodige tekens gebruiken. "G1+F1" volstaat, óf SUM(G1;F1), maar das alleen handig als je een langere range hebt.
pi_76751126
hallo,

Ik wil in excel een formulier invoegen en verwijzen naar vakje p7.
zo gezegt zo gedaan.
nu wil ik ook p8 t/m p80 doen kan ik dit snel doen zonder 1 voor 1 hoeven toe te verwijzen?

vriendelijke groet G
gurdi
  woensdag 13 januari 2010 @ 13:22:22 #300
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_76759194
quote:
Op woensdag 13 januari 2010 08:17 schreef jakees het volgende:

[..]

Hoe bedoel je? Als het Xlsm is dan is het een macro of zo?
Volgens mij wel in de laatste versie van Office.
heitieh
  woensdag 13 januari 2010 @ 13:24:46 #301
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_76759288
quote:
Op woensdag 13 januari 2010 08:35 schreef DaFan het volgende:
Jakees heeft gelijk, waarschijnlijk geeft een van de twee cellen al een error. Anders wordt een lege cel gewoon als 0 behandeld, en heeft de formule van joooo-pi dus geen nut.

Mirelia: Waarom gebruik je SUM(G1+F1). Dat is overbodige tekens gebruiken. "G1+F1" volstaat, óf SUM(G1;F1), maar das alleen handig als je een langere range hebt.
wie ik? Mis ik iets?

Verder in: Link

[ Bericht 5% gewijzigd door Joooo-pi op 13-01-2010 14:59:33 ]
heitieh
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')